Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-15, 18:37
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard En mörk historia

Nu ska jag berätta en mörk historia. Du behöver inte tro ett ord. Inget är verifierat av myndigheterna, inte från närstående. Det är en sån där historia som berättas från man till man, och varje berättare lägger till sina egna funderingar.

Det är en kall och grinig vinterkväll några år tillbaka. Två män lämnar Kalymnos i en ganska stor och snabb båt. De åker österut, mot Turkiet. De kommer inte tillbaka. Fem dagar går och ryktena går heta på ön.

Då får vi veta att den ene hittats drunknad, nära Turkiet , och båten, skadad, har kapsejsat. Det ryktas om skotthål, om klippor. Man lär även ha hittat en drunknad afrikansk man .

Den andre greken fattas fortfarande. Många veckor passerar. Vet någon vad som hänt? -De som vet säger ingenting. Mannens bror blir ideligen kontaktad av polisen, han säger ingenting.

En gammal herde går uppöver berget på norra sidan av Kalymnos. Han ska hämta hem några får. Lukten av död känner han igen, ofta har han funnit något dött får. Men det här är en man , klädd i våtdräkt, 150 meter uppe på bergssidan. Branten är helt omöjlig att ta sig upp för.

Nu tar spekulationerna fart igen: hur kan en man i våtdräkt ta sig upp för en alldeles omöjlig bergssida? Kan han ha simmat från Turkiet? Varför återfinns han norr om all bebyggelse där det inte finns vägar eller elbelysning? Hr någon dumpat honom där? Men hur? Och varför?

Det har gått några år nu, men vad jag vet har vi inte fått några svar, locket har lagts på. De som vet säger inget.

Smuggling av flyktingar är ett givande näringsfång. Vanligen är det (lär det vara) turkiska skrotfärdiga båtar som på olika sätt drivs över till grekiska öar, där de olyckliga somalierna, afganerna,irakierna, palestinierna kommer iland eller drunknar ömkligen. Rykte om sextio drunknade på två månader har hörts från Samos. De som tar sig iland berättar om stora summor som betalats till de företagsamma men samvetslösa skepparna.
Mottagandet i Grekland är minst sagt kyligt.

Visst är det en mörk historia, inget att berätta för glada semesterfirare. Den säger mycket om hur olika levnadsbetingelserna är för oss människor.

Men jag sa ju från början att du inte behöver tro ett enda ord...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-04-15, 19:19
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: En mörk historia

Det var verkligen en svart och mystisk historia, som hämtad ur en deckare. Samtidigt vet man ju att verkligheten ofta överträffar fantasin.
Att människosmuggling pågår överallt på jorden, det är ju sannerligen inga fantasier hur som helst

Ivi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-04-15, 22:36
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: En mörk historia

Jeg har også hørt historien om mannen i dykkerdrakt som man fant død i en bratt fjellskråning et sted i Hellas. Men da fortalte historien videre at dykkeren var havnet i vanntanken til et helikopter da det hentet havvann for å stanse en skogbrann!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-04-15, 22:42
Paulinas avatar
Paulina Paulina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Mölndal
Inlägg: 188
Standard Sv: En mörk historia

För bara någon vecka sedan gick filmen Magnolia på teve... Där dyker den också upp, historien om den nu mycket välkände dykaren, hängande död i en trädtopp efter att brandkåren dumpat vatten över en skogsbrand...

Summa summarum: troligen en vandringssägen. Men nog så fantasieggande...!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-04-16, 12:35
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: En mörk historia

Nej, för en gångs skull överträffar sanningen dikten. Jag känner herden som fann honom väl, den försvunna personen och hans kompis var bekanta till min man, det är alldeles sant, man har satt upp ett minnesmärke där man fann honom. Det som är otroligt är hur locket lagts på hela historien.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-04-16, 15:21
MIASs avatar
MIAS MIAS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 286
Standard Sv: En mörk historia

Jag känner hans bror. Var även bekant med den döde... Det är som de värsta maffia historierna ibland på Kalymnos. Man tror inte det är sant
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-04-16, 19:17
Paulinas avatar
Paulina Paulina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Mölndal
Inlägg: 188
Standard Sv: En mörk historia

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Nej, för en gångs skull överträffar sanningen dikten. Jag känner herden som fann honom väl, den försvunna personen och hans kompis var bekanta till min man
Oj, ja då är det väl bara karln i trädtoppen som är en skröna!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-04-17, 09:59
MIASs avatar
MIAS MIAS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 286
Standard Sv: En mörk historia

Det jag hörde av mina vänner var att C som vi kan kalla honom var försvunnen i 3 månader, sedan hittades han av en herde uppe i bergen, mördad. Ryktena jag hörde var att det hade med smuggling att göra, men jag hörde aldrig att det rörde sig om människosmuggling. Det var tydligen turkar som skutit honom. (hur man nu kan veta det?!)Jag träffade brodern till C några veckor att han hittats, men jag frågade inte så mycket om själva händelsen. Jag beklagade sorgen. Tycker om hans bror men C var inte den trevligaste killen på Kalymnos enligt mig. Men det gör det ju inte mindre hemskt. Och sorgen för de anhöriga är ju stor. Bröderna hade en club tillsammans. Så nu är ju brodern själv. Ledsamt!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT