Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-07-28, 09:00
sofia.niklas sofia.niklas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 6
Standard Drickbart vatten

Hej!
Är på Karpathos för 4:de gången nu och vi har alltid fyllt på vatten ut tappkranarna, och har heller aldrig haft problem med det. Men nu är jag & dem jag reser med lite oense om det är bra att dricka det i denna värme, för bakterier & sånt, typ legionella.. Är det någon som vet om man bör ta det vattnet även när det är så varmt som nu?

Häls Sofia
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-07-28, 09:07
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Drickbart vatten

Legionellabakrien förökar sig mellan 20-45 grader så är vattnet kallare bör det vara ok för just den bakterien.

Jag brukar själv ta vatten från tappkranar som lokalbefolningen använder vid mina resor till olika ställen i Grekland men för några år sedan kom det fram en äldre grek och sa att vi inte skulle ge vattnet till barnbarnet när vi tog på ett tappställe på Skopelos.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-07-28, 09:19
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Drickbart vatten

Citat:
Ursprungligen postat av sofia.niklas Visa inlägg
Men nu är jag & dem jag reser med lite oense om det är bra att dricka det i denna värme, för bakterier & sånt, typ legionella.. Är det någon som vet om man bör ta det vattnet även när det är så varmt som nu?

Häls Sofia

Legionella kan du inte få i dig genom att dricka vatten för det sprids genom att man andas in microvattendroppar genom luften som vattenånga t ex genom dusch mm men anses ofarligt för friska personer. Hur det är med andra bakterier i detta vatten ska jag låta vara osagt. Köper själv alltid vatten på flaska men sett att många hämtar vatten från dessa tappställen så det borde ju vara klart drickbart. / Simetra
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-07-28, 09:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Drickbart vatten

Ser att min stavning blev som en kråka. Naturligtvis ska det vara bakterien. Som Simetra skriver så så är den farlig att andas in och skulle då spridas vid tappningen.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-07-28, 09:57
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Drickbart vatten

Vattnet i tappkranarna sprider inga sjukdomar. Det är konstant omsättning på detta vatten, så det står inte stilla någonstans och samlar bakterier. Det är ju därifrån öns egna invånare hämtar sitt dricksvatten, så om det skulle vara farligt skulle det märkas...

Karin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-07-28, 13:15
Mooncandle Mooncandle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Inlägg: 32
Standard Sv: Drickbart vatten

När jag var på KOS t ex drack jag lokalvattnet. De andra som var med köpte vatten. De blev magsjuka men inte jag - så den gången berodde det nog inte på vattnet På Karpathos hämtar jag från tappställe och det har gått bra hittills
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-07-28, 14:18
sofia.niklas sofia.niklas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 6
Standard Sv: Drickbart vatten

Tack för svar, jag hävdar att det är ofarligt.. Men mina medresenärer tjafsar forfarande om att det inte är bra... Jag har druckit från tappställen varje år jag varit på Karpathos
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-07-31, 08:22
Lillaeva Lillaeva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 16
Standard Sv: Drickbart vatten

Hej. Vattnet kommer från en naturlig källa i marken och är därför det bästa vatten man kan dricka! Det är därför grekerna själva gör det...:-)
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-08-01, 09:55
sofia.niklas sofia.niklas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 6
Standard Sv: Drickbart vatten

Citat:
Ursprungligen postat av Lillaeva Visa inlägg
Hej. Vattnet kommer från en naturlig källa i marken och är därför det bästa vatten man kan dricka! Det är därför grekerna själva gör det...:-)
Ja så är det, och vi har alltid tidigare år druckit av det. Det var mer att det ligger i "rören" och blir varmt som vi diskuterade om det var bra eller inte.. Några av mina resevänner ville därför inte dricka av det, av rädsla för bakterier...

/Sofia
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-08-01, 13:07
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Drickbart vatten

Citat:
Ursprungligen postat av sofia.niklas Visa inlägg
Det var mer att det ligger i "rören" och blir varmt som vi diskuterade om det var bra eller inte..
Men då är det väl bara att spola litet, precis som jag gör med mitt kranvatten hemma. Det är stor omsättning på vattnet i tappkranarna eftersom - återigen - det är därifrån öborna själva hämtar sitt dricksvatten. Vattnet hinner aldrig stå någon längre stund i rören.

Karin
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-08-02, 09:03
sofia.niklas sofia.niklas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 6
Standard Sv: Drickbart vatten

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Men då är det väl bara att spola litet, precis som jag gör med mitt kranvatten hemma. Det är stor omsättning på vattnet i tappkranarna eftersom - återigen - det är därifrån öborna själva hämtar sitt dricksvatten. Vattnet hinner aldrig stå någon längre stund i rören.

Karin
Exakt Karin, det hävdar jag oxå. Jag dricker vattnet.. Men mina medresenärer köper. Deras förlust
Och hur jag än försöker övertala dom & visa vad ni skrivit så lyssnar dom inte (deras första gång på Karpathos)

Sofia
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT