Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-05-25, 11:19
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Lämpligt val?

Vi hade bokat en bilrundresa till början på juni på västra Kreta redan för ett halvt år sedan med boende på fyra olika hotel.

Nu gick jag olyckligtvis och drog på mej en stroke i början på april, så en ombokning var nödvändig. Att ge sig ut på en rundresa två månader efter en stroke är inte att tänka på. Det blev las Americas på Teneriffa i november istället. Las Americas är dessutom ett paradis för krymplingar med alla dess handikapplösningar.

Nu har det gått en 5-6 veckor och jag känner mig bättre och har blivit mer rörlig. Jag tyckte därför att sambon var värd nåt bättre än att passa på en lam partner och trots skadan så sitter greklandasuget kvar i kroppen.

Grekland överlag är knappast det första man kommer att tänka på när det gäller handikappanpassning.
Men vi bokade ändå en resa till Karpathos stad. Jag bokade ett hotel som ligger i utkanten av staden och heter Ailmounda Mare. Det är inte precis urtypen av grekiska pensionat men enligt bilderna så ser det ganska smidigt och lättillgängligt ut där det ligger vid stranden en bit från staden. Vi tänker också ta en taxi direkt till hotellet från flygplatsen istället för transferbuss. Jag har lämnat rullstolen men är fortfarande 95% lam i en arm. Ett ben har inte heller helt återhämtat sig men jag kan i dagsläget med viss möda gå själv på någorlunda plant underlag utan hjälpmedel och utan vila 1 km.
Så äntligen till mina funderingar.. Då jag inte är helt handikappad tror ni det blir ett bra val av resa och boende. Är det något jag bör veta eller tänka på. Tips eller idéer? Någon som själv har erfarenheter av greklandssemester med eget handikapp eller handikappat resesällskap?

Jag är tacksam för synpunkter och önskar alla en skön sommar (helst med fina greklandsupplevelser)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-05-25, 15:06
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Lämpligt val?

På annan plats (Semestra i Grekland) finns en del erfarenheter nedtecknade. Om Karpathos vet jag bara sånt jag läst i Forum.

En allmän fundering bara: Backar, trappor, backar, trappor...tarvar hyfsade ben om man vill röra sig på den ort man besöker, och det vill man väl...

Däremot får du nog inte problem med attityder vad gäller att hjälpa till när det behövs. Snart sagt alla grekiska familjer har någon gammal Jaja eller Pappous i närheten, åtskilliga har handikappade barn och många har trafikskador och annat trist.

Med det menar jag att man ser lite vidsyntare på begreppet handikapp här , enligt min bedömning efter ett arbetsliv på svenska sjukhus. Inte så tjusiga rullstolar kanske, men ut i folklivet ska man ändå.

Hoppas du får en fin semester med din sambo! Kolla över medicinförrådet, bara, inte alltid samma preparat här.

Just igår läste jag ett roligt kåseri i en tidskrift om en grekisk man som blir helt imponerad av ett äldre holländskt par, som trots diverse skröpligheter drar runt på alla möjliga intressanta platser, och önskar att hans mormor hade haft samma intresse av omvärden.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-05-25, 16:08
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Lämpligt val?

Alimounda Mare ligger bra till om man har problem med att gå. Du kan komma in till Pigadia via en parallellgata till stora vägen, så du slipper att hoppa upp och ner på trottoarer och trängas med bilar. Det är nära till Taverna Pelagos dit du kan gå för trevlig kvällsunderhållning. Du har nära till en stor supermarket. Hotellet har ett stort poolområde och ligger precis på stranden. Just där är bottnen rätt stenig, men bara ett par hundra meter åt höger, inåt mot staden, hittar du fin, len sandbotten om du föredrar det.

Det finns ett stort utbud av bra tavernor i närområdet, för de kvällar som orken kanske inte räcker till för en promenad in till Pigadia. Om du tar till höger direkt när du kommer ut från hotellet, ska du kunna ta dig över ett stort dike och sedan komma ut på en grusväg. (Annars får man ta en omväg runt kvarteret.) Till höger ner mot havet kommer du till Taverna Limanaki, en utmärkt lunchrestaurang. Till vänster kommer du ut på stora vägen, som är bred och plan där. Rakt fram passerar du Zephyros Village. Ta vänster när du har passerat det hotellet. I gathörnet framme till höger hittar du Taverna El Greco, ett favoritställe. (Prova deras lamm i ugnen med ost och briam, du kommer inte att ångra dig!) Där ligger sedan tavernorna som ett pärlband utmed vägen.

Pigadia är inte så backigt om man bara rör sig längs strandvägen och hamnpromenaden. Du behöver egentligen inte klättra uppåt för att nå någonting väsentligt och det går att ta omvägar för att slippa trappor. Taxichauffören som kör er från flygplatsen kommer förmodligen att ge er sitt visitkort, så det är bara att ringa om du vill ha skjuts. Det kostar bara några få euro att åka från centrum av Pigadia ut till ställena längs stora vägen. Tänk dock på att hamnpromenaden är avstängd för biltrafik efter kl 19.00, så om ni tänker ta taxi hem därifrån får ni antingen gå upp till taxitorget eller ut till staketet vid amfiteatern.

Efter min egen fotsjukdom för ett par år sedan, när det var risk för amputation, har jag noga kollat upp om och hur jag skulle kunna ta mig runt i Pigadia om det värsta skulle hända, och jag har kommit fram till att det skulle kunna funka. Jag har rätt bra koll på alternativa vägval vid det här laget.

När åker ni ner och hur länge stannar ni? Hade ni tänkt hyra något fordon eller bara stanna i stan och ta det lugnt? Vill ni ha flera tips är det bara att säga till. Det kommer att bli jättebra!



Karin
med bara 24 dagar kvar

Senast redigerad av karinafp den 2014-05-25 klockan 16:13.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-05-25, 20:31
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Lämpligt val?

ricky!
Så tråkigt med Din stroke, men ändå härligt att läsa att Du inte ger Dig så lätt.
Karpathos kan jag inte hjälpa Dig med , men vill ändå önska fina resor och hoppas att bättring kommer fort!

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-05-25, 21:13
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Lämpligt val?

Tråkigt att höra att du fått en stroke,hoppas att er resa blir bra och att ditt tillfrisknande fortsätter bra!!!Men även om du inte behöver hjälpmedel hemmavid så kanske en rullator eller kryckkäpp/käpp vore något att ha just för balansens skull bara som en trygghet för dig men även för din hustru.
Monica
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-05-25, 22:59
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Lämpligt val?

Beklagar din stroke och beundrar din livskraft att ge dig iväg! Som Monica skriver, så är det ju väldigt naturligt för greker att hjälpa till med vadhelst man behöver, så därvidlag blir det säkert så bra det kan. Önskar dig en vederkvickande vistelse!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-05-26, 06:21
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Lämpligt val?

Hej! Har själv knän som snart inte fungerar på grund av artros trots att jag är under 50. Skuttade glatt i Pythagorion i många år, och har nu - med flera resor först med en mamma med lika dåliga knän - insett att med rätt hotell i rätt by och ett visitkort till en taxichaufför kan man ha en perfekt Greklandssemester en bekant som älskade Samos lyckades åka dit åtminstone två gånger mycket svårt sjuk i ALS. Kanske var det tre. Så hejja! Åk!!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-05-26, 15:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Lämpligt val?

Tråkiga nyheter Ricky. Hoppas att du kommer iväg och att resan blir helande för dig.

Krya på dig!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-05-26, 15:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Lämpligt val?

Hoppas du får en fin resa och att den blir en positiv del i din rehabilitering. Du känner ju till Grekland och de svårigheter som kan finnas att ta sig fram med ett rörelsefunktionshinder.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-05-26, 18:56
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Lämpligt val?

Även jag vill önska er en fin och välgörande resa och att inga hinder ska stå i vägen för den!

Simetra
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-05-26, 20:56
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Lämpligt val?

Tack så hjärtigt alla för era värmande och stöttande kommentarer!

Och ett speciellt tack till Karinafp för jättefina, smarta och superdetaljerde tips

Som bekant förgås inte ont krut så lätt.
Hur man än gör så har man röven bak, nä jag tar det som det är med gott mod och gissar att en Greklandsresa är den bästa medicinen.
ha det bäst!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-05-26, 22:50
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Lämpligt val?

Ja hejja dig!! Jag ska åka igen! Men utnyttja taxi om jag känner att jag vill det. Älskar ju Pythagorion
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT