Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Tasiovasilis hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2007-05-15, 21:55
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Att föda barn i Grekland

Fast inlägg i ett forum eller kåserier är ju ingen fullständig beskrivning av ett ämne/problem som vid exempelvis uppsatsskrivning på universitetet. Det tror jag att alla förstår. Monikas skriverier är väldigt intressanta och enligt min mening inte bara underhållande utan även rätt nyanserade.

Jag ser forumet mer som ett samtal med många deltagare som inte alltid förstår eller vill förstå den andres tankar.

Eva
Svara med citat
  #22  
Gammal 2007-05-16, 07:36
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Att föda barn i Grekland

Tack Eva L, det värmer

Monica
Svara med citat
  #23  
Gammal 2007-05-17, 13:58
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Att föda barn i Grekland

Helt klart är det egna synpunkter och erfarenheter som speglas i forumet, men generaliseringar om hur det är i olika länder blir sällan rättvisande.

Två sådana exempel har jag reagerat på i den här tråden. Det första är "Om en våldtäkt hade hänt i min stad hade det spritt sig som en löpeld". Var skulle det inte göra det? frågar jag då. Under förutsättning att kvinnan berättar vad hon blivit utsatt för så skulle det säkert spridas snabbt överallt, och definitivt i alla svenska orter jag känner till, men naturligtvis skiljer sig spridningsmönstret åt mellan olika typer av orter.

Det andra jag reagerade på är "då jag inte vill att mina barn ska växa upp i Stockholm, här i Grekland är jag aldrig rädd när mina barn är ute på kvällarna". Jag är inte heller rädd när mina barn är ute på kvällarna och det finns inte heller någon anledning att vara det varken här eller i de flesta av Sveriges orter. Däremot skulle jag absolut inte vilja att mina barn skulle växa upp i en storstad, varken i Stockholm eller i Aten. Aten är inte mindre våldsbrottsligt än Stockholm och den svenska landsbygden är inte mer våldsbrottslig än den grekiska.

Orättvisande jämförelser är ingen fördel i resonemanget. Men OM man ändå ska generalisera så är norrlänningar och greker faktiskt väldigt lika i sinnet på många sätt. Betydligt mer lika än norrlänningar och nollåttor
Svara med citat
  #24  
Gammal 2007-07-28, 11:27
lolalamba lolalamba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Kumla
Inlägg: 1
Standard Sv: Att föda barn i Grekland

Hej Monica!

Tack för din berättelse! Blev glad av det...
Var i Grekland nyss (Korfu), kom hem i förrgår. När vi satt på en resturang så var tjejen som jobbade där med sitt barn som var liten, trött och gnällig (Kl var 23,00)
Då tänkte jag tanken: Undrar när de börjar jobba här i Grekland efter de har fått barn? Undrar hur det går till på sjukhusen när man ska föda?

O tänk att jag skulle finna svaret så fort här!

Tack!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2007-08-05, 14:09
muffinss avatar
muffins muffins är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 91
Standard Sv: Att föda barn i Grekland

intressant inlägg. Tack!
Känner igen en del... men tror nog att det är väldigt olika beroende på vart i Grekland man befinner sig. Känner till exempel inga mammor som stannade hemma 40 dagar efter födseln...

Men det är klart att man generaliserar.....jag känner de som har betalat läkarna vid olika situationer och många som vägrar göra det.
Nuförtiden tack o lov är det allt fler som väljer att anmälla diverse mutor och går ut till media.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-01-15, 07:48
kostasevosm kostasevosm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Thessaloniki
Inlägg: 3
Standard Sv: Att föda barn i Grekland

Att kalla barnen for bebis ellar beba geller inte nufortiden i de flasta familjer. De flasta foralrdar brukar valja namn innan barnett ans fods nu fortiden ock de brukar anvanda de fran borjan.
Att manga mammor brukar inte ge sin mjolk till barnett galler ofta pa att den inte har sa myckett mjolk i kroppen.
Att man inte besoker mamman hemma ar pa grund av en gammal tradition ( man kan besoka enligr traditionen bara man gar innan solnegangen)
Svara med citat
  #27  
Gammal 2008-01-15, 08:05
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Att föda barn i Grekland

[QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av kostasevosm Visa inlägg
Att kalla barnen for bebis ellar beba geller inte nufortiden i de flasta familjer. De flasta foralrdar brukar valja namn innan barnett ans fods nu fortiden ock de brukar anvanda de fran borjan.
Det kanske inte gäller där du bor i Grekland, men här där jag bor följer alla jag känner som fått barn fortfarande detta. När väl barnet är döpt används namnet.


Citat:
Att manga mammor brukar inte ge sin mjolk till barnett galler ofta pa att den inte har sa myckett mjolk i kroppen.
Nja, amning är väl inte lika utbrett bland grekiska mödrar som svenska, det är min erfarenhet.
Sverige ligger längre fram när det gäller amning, därmed har man oxå mera information om detta, amningsjouren, barnavårdscentralen mm.
Jag hade inte heller mjölk de 2 första dagarna, men med tålamod och support kom det till slut igång. Sedan blev jag som den värsta mjölko.

Min grekiska vännina hade inte heller det från början, hon ville ge upp på en gång och ta till flaska. Jag peppade henne att fortsätta och det tackar hon mig för idag. Har flera grekiska vänninor där de tycker att flaska från början är lättast, det är ju upp till var och en, men det handlar inte bara om att man inte har mjölk.

Monica
Svara med citat
  #28  
Gammal 2008-03-29, 20:00
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Att föda barn i Grekland

Hei Monica.

Nå savner jeg skriveriene dine. Håper du kommer tilbake snart.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2009-05-09, 13:23
Leroshanna Leroshanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Ort: Agia Marina, Leros
Inlägg: 3
Standard Sv: Att föda barn i Grekland

Jag haller helt med dig Monica. Man far en helt annan inblick nar man ar bosatt har och far erfara alla negativa sidor.
Jag undrar en sak, kanske nagon kan svara?
En svensk vaninna till mig ska foda barn och vill att jag ska bli nona, gudmor. Nu sager folk att jag maste dopa mig i den grekiska kyrkan. Jag ar dopt i Sverige och behover tydligen inte dopa mig for att gifta mig har, kan man komma undan dopet pa nagot satt och anda bli nona?
Kanske det beror pa vilken prast det ar?

Monica: jag undrar hur du far svensk TV och vilka kanaler du har?

Tack pa forhand!

Hanna, Leros
Svara med citat
  #30  
Gammal 2009-05-09, 15:48
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Att föda barn i Grekland

Jag är säker på att det beror på vilken präst det är, Till ett av våra barn har vi en tysk god vän som gudmor men också en grekisk kvinna parallellt. Barnets föräldrar bör kontrollera med prästen vad som gäller, för man tar ganska allvarligt på sånt här. Nona ska till exempel läsa trosbekännelsen på grekiska- liksom i barnets ställe ungefär.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2009-05-10, 17:40
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Att föda barn i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Leroshanna Visa inlägg
Jag haller helt med dig Monica. Man far en helt annan inblick nar man ar bosatt har och far erfara alla negativa sidor.
Jag undrar en sak, kanske nagon kan svara?
En svensk vaninna till mig ska foda barn och vill att jag ska bli nona, gudmor. Nu sager folk att jag maste dopa mig i den grekiska kyrkan. Jag ar dopt i Sverige och behover tydligen inte dopa mig for att gifta mig har, kan man komma undan dopet pa nagot satt och anda bli nona?
Kanske det beror pa vilken prast det ar?

Monica: jag undrar hur du far svensk TV och vilka kanaler du har?

Tack pa forhand!

Hanna, Leros
Hej Hanna

Min mamma ville vara nona till min dotter när hon skulle döpas, men vår präst sa att det gick inte eftersom hon inte var döpt i kyrkan.
Men att gifta sig i kyrkan utan att vara grekiskortodox går bra, förr vet jag att man skulle döpas innan.

Dessutom som MonicaP skriver måste man läsa trosbekännelsen på grekiska i kyrkan.

Jag har Svt World, gå inpå deras hemsida så kan du läsa mer.
Det är kanal 1 och kanal 2 blandade tvprogram.

Monica
Svara med citat
  #32  
Gammal 2009-05-10, 20:36
Leroshanna Leroshanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Ort: Agia Marina, Leros
Inlägg: 3
Standard Sv: Att föda barn i Grekland

Vi kollar nu med olika praster och hoppas. Min vaninna vill garna ha en svensk gudmor. Men jag tanker absoulut inte dopa mig for den sakens skull.
Sjalv laddar jag ner svenska tv program pa internet, men alla finns inte. Har blivit fast i Robinson.
Svensk radio funkar ju i alla fall jattebra pa internet. Testa www.sr.se eller www.minradio.se, pa min radio finns det hur manga olika kanaler som helst, utan snack.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2009-06-25, 16:00
xixis avatar
xixi xixi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 51
Standard Sv: Att föda barn i Grekland

Lite kuriosa: En nybliven mamma som inte passerat 40-dagarsgränsen kallas lichona på grekiska. Att vara lichona är förknippat med massa olika saker, tex så säger man att hon har lättare för att ge andra onda ögat och att hon själv är ganska mottaglig för det.

Över huvud taget är 40-dagars gränsen en viktig gräns i Grekland, ex vis så får man egentligen inte äta kött i 40-dagar dagar efter att en nära släkting dött. Om moderna greker följer detta idag är en helt annan sak.

Jag tror att lichona egentligen var ett påhitt i det lilla jordbrukslandet Grekland för att kvinnorna skulle få en lugn stund innan det var dags att börja arbeta igen.

Man kan gifta sig i en ortodox kyrka även om den ene inte är döpt i den ortodoxa tron, prästen säger dock inte samma saker under vigselakten som han skulle ha gjort om båda var medlemmar i grekiska ortodoxa kyrkan.

I våra trakter är det vanligt att koumbara och koumbaros alltså tärnan och marskalken (som ofta är ett gift eller förlovat par) också blir gudmor och gudfar till något av barnen. Ibland kan man dock ha lovat bort gudföräldraskapet till någon god vän. Men detta väljer man så klart själv. I vår familj döper vi barnen inom familjen, jag är nona - gudmor till min kusin. Jag har nog aldrig varit med om att barn är så gamla som sju år när de döps, vanligare är nog 1-2 år i alla fall i mellersta Grekland. Men klart är att dop är en dyr affär i Grekland så jag förstår varför kanske väntar.

Som så mycket annat i Grekland så tror jag att även detta med att föda barn kommer att förändras. Tänk på att Grekland har haft en hel del att stå i under sin ganska blodiga 1900-tals historia. Bara en enkel sak, vem kunde tro att man i Grekland skulle börja ha hundar inomhus etc etc för 10-20 år sedan? Eller att man nu kan börja ta hem pojk- och flickvänner till mamma och pappa.

Bara under min tid har saker förändrats. Min bästa vän där nere är 33 jag är 31, hon har två äldre systrar som är 3 resp. 6 år äldre än hon är. Den fick knappt gå ut när hon var 16. Hon var gifte sig för att komma hemifrån. Lite lättare blev det för nästa syster. Min kompis har fått gå ut som hon vill utan nämnvärda restriktioner. Saker förändras när världen krymper.

Jag hoppas för kvinnorna i Grekland att förlossningsvården kommer att bli bättre dvs som här eller tom bättre.

Min kompis födde så klart med kejsarsnitt. Totalt dramatiskt var det också. Hon skulle på besök hos gynekologen (privat). Han berättar för henne att barnet har navelsträngen runt halsen (vilket jag tror är lögn - hon ville föda vaginalt men det passade väl inte honom). Allt var därför tvunget att gå snabbt som attans, hennes man inväntades inte utan hon blev med ens rullad till operation. Förstår ni!? Det är galet. Hon var helt ensam! Men jag tror att det kommer att förändras. I takt med att människor blir mer belästa och beresta och vågar ställa krav så blir ju också allt bättre.

Hennes man är en modern grekisk man, han byter blöjor, lagar mat osv osv. Han ville vara med på förlossningen.

Jag var med henne hos läkaren när hon precis fått reda på att hon var gravid. Väl hos läkaren frågade jag honom var jag kunde köpa "Ett barn blev till" till min kompis i present. Han tittade på mig som om jag vore en idiot och sa, "det där är inget för kvinnor från Karditsa, det där kan ni hålla på med i utlandet. Ju mindre man vet desto bättre". Fy vad irriterad jag blev på honom - snacka översittare.

Men som sagt jag känner förändringens vindar blåsa - både på gott och ont.

/xixi
Svara med citat
  #34  
Gammal 2009-06-26, 09:31
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Att föda barn i Grekland

Bra skrivet, xixi!
Svara med citat
  #35  
Gammal 2009-06-26, 15:36
xixis avatar
xixi xixi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 51
Standard Sv: Att föda barn i Grekland

Tack , vad snällt!

Men jag hade nog lite halvbråttom när jag skrev inlägget. Ser nu att vissa ord fallit bort osv. Hoppas det ändå är begripligt.


/xixi
Svara med citat
  #36  
Gammal 2009-09-20, 14:20
dellecom dellecom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Limenas, Thassos
Inlägg: 5
Standard Sv: Att föda barn i Grekland

Hej hej..
Har lite fragor om allt mojligt angaende om att ha barn i grekland.
Bor namligen har sedan 4 ar tillbaka med min engelska pojkvan och ar nu gravid. Har fatt svar pa alla mina fragor angaende doktorer och forlossningar.
Men vad hander efter? Hur gor dom i grekland nar det galler bidrag? och andra saker runt omkring. Antar att jag inte harnagot att hamta fran sverige.

Jag kommer namligen att foda i borjan av sommaren vilket kommer att betyda att jag forlorar hela min inkomst den sommaren. Och jag borjar bli lite nervos for framtiden eftersom varken jag eller min pojkvan har nagon som helst familj har nere som kan hjalpa..

hjalp en liten dum 23 aring ute pa valdigt djupt vatten...
Svara med citat
  #37  
Gammal 2012-08-17, 01:27
Eva i Atens avatar
Eva i Aten Eva i Aten är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Ort: Umeå
Inlägg: 63
Standard Sv: Att föda barn i Grekland

Kul läsning! Vi har 4 barn som alla fötts och döpts i Grekland, på Kreta närmare bestämt. Alla förlossningarna har gått bra och även dopen. Min man har varit med på alla förlossningarna, men personalen upplevde det som konstigt - det här var på 90-talet. Det sista barnet valde jag att föda på Universitetssjukhuset i Heraklion istället för på privatklinik som de övriga. Att det blev privat den första gången var p.g.a att man hört att det var bättre. Sedan fortsatte man av bara farten. När det tredje barnet fötts blev jag dock riktigt arg på min läkare eftersom han inte ville ge oss kvitto på hela beloppet. det var viktigt för oss att få kvitto eftersom vi hade en försäkring som skulle betala förlossningen. Därför blev min sista förlossning på Universitetssjukhuset och jag var mycket nöjd. Rent och fint, bra personal och dessutom kostnadsfritt. Det är ju faktiskt mycket bättre än att föda på privat klinik - finns ju alla resurser nära om några komplikationer tillstöter.
Min svärmor var på BB tillsammans med mig och nyfödda Marina (svärmors namn!) då barnläkaren kom in och han sa, extra högt och tydligt för att svärmor skulle höra, att det var viktigt att jag tog ut henne på promenader och att jag absolut inte skulle vänta i 40 dagar...! Ett roligt minne!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT