Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Milos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-01-19, 11:08
Despina 08 Despina 08 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 50
Standard Min första båtluff! hjälp...

Hej alla glada!
Planerar min första båtluff med min sambo och söker nu lite tips från er proffs på detta forum! Vi åker till Aten den 27 juli och vill sedan vidare till Milos. Därefter skulle vi vilja åka till Santorini och sedan till Amorgos. Efter Amorgos åker vi tillbaka till Aten och därefter buss till fastlandet där släkten bor.

Har kollat på inrikesflyget från Aten till Milos och det verkar vara ett bra alternativ trots att jag är lite flygrädd! men men... man måste ju våga här i livet. Frågan är; hur är båtförbindelserna mellan Milos och Santorini?? och från santorini till Amorgos?? Hur lång tid tar det mellan dessa?? Vilka hemsidor finns för att se dessa båttider??

Ja ni ser, jag är en nybörjare när det gäller denna typ av resor och känner mig lite smått nervös redan nu!

Med vänliga hälsningar
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-01-19, 11:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Min första båtluff! hjälp...

Citat:
Frågan är; hur är båtförbindelserna mellan Milos och Santorini??
De är ganska bra under högäsong, nästan varje dag, resan tar i regel mellan tre och fyra timmar, kan också ta längre tid, och kortare om det sätts in snabbåtar.

Citat:
och från santorini till Amorgos??
Daglig förbindelse under högsäsong. Resan tar drygt två timmar.

Citat:
Vilka hemsidor finns för att se dessa båttider??
Här kan du kolla båttiderna...

Observera att tidtabellerna inte är up to date ännu, det dröjer ända till maj innan det är det.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-01-19, 19:36
Despina 08 Despina 08 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 50
Standard Sv: Min första båtluff! hjälp...

Tack snälla du för ditt kvicka svar
Har fått oerhört mycket inspiration och tips på detta forum genom att klicka mig runt!

Bästa hälsningar
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-03-06, 22:07
Petropellas avatar
Petropella Petropella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Örebro
Inlägg: 46
Standard Sv: Min första båtluff! hjälp...

Hej vi luffade första gången förra sommaren.
Hade bokat inrikesflyg till Milos och planerat allt minsta detalj.Däremot var det inställt när vi dök upp i Aten. Kolla det innan ni åker hemmifrån för ha en ev. plan B. För oss blev det ingen höjdare på starten för luffen.
Bara en resebyrå som sålde båtbiljetter till Milos i Pireus.Och ingen vidare hjälp i hamnen,alla pekade åt oilka håll om vart just den resbyrå låg och varifrån färjan gick.Så där i 46 graders hetta...
Kan även tipsa om att ta tunnelbanan till Pireus, där funkar tidtabellen och AC:n. Vilket den inte gjorde i den buss vi satt på i 1,5 timmar i 46 gaders hetta med två barn.
Våra vänner som åkte tunnelbanan ett par veckor efter oss fattade ingenting när berättade om vår mardrömsresa .
Milos är f.ö. helt fantastiskt.Hyr bil
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-03-08, 09:20
ulettes avatar
ulette ulette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 11
Standard Sv: Min första båtluff! hjälp...

Hej där...har suttit och letat lite om Milos, då jag och min dotter har tänkt att göra samma resa som Despina 08, Athen-Milos-Santorini-Amorgos och så tillbaka till Athen och hem...
Vi tänker vara borta 2 veckor i September. Blir det för mycket med tre öar under bara 2 veckor? Och kan man alltid lita på färjetrafiken? eller är det bättre att boka flyg? lite frågor, men ville inte starta en ny tråd.
//ulette
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-03-08, 09:47
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Min första båtluff! hjälp...

Jeg synes ikke tre øyer på 2 uker er for mye... Akkurat passe
Du kan ikke stole 100% på fergetrafikken i september, det kan rett som det er blåse opp..., og ferger blir instilt. Så derfor legg inn god margin, en natt i Athen før hjemreise og ikke bestill rom på forhånd er mitt råd... Så kan man ta det litt eter hvordan man trives på den enkelte øy, kanskje blir det bare 2 øyer..., eller kanskje blir det 3 el. 4...

Vil dere starte på Milos.., så hadde jeg booket fly dit siden det er så lite forskjell i pris i forhold til båt ( dif. på 15 E. pr. person)..., slipper da i tilegg transfear til Pireus .
(om det passer med deres landing i Athen da ..? )

Ia
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-03-08, 10:46
ulettes avatar
ulette ulette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 11
Standard Sv: Min första båtluff! hjälp...

Tack snälla Ia .....skiljer det inte mer på båt och flyg...då tar vi ju flyget. Helt klart.
Tack//ulette
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-03-08, 22:44
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Min första båtluff! hjälp...

Ja, men det er bare akkurat til Milos det er så billigt..., så det var jo tur for dere som planlegger å dra dit først
(siste flyet går i 16-tiden)
Vi reiser til Ios først... (er planen..), slik fergeruten ligger ann nå så går det ettermiddagsbåt dit hver dag bortsett fra på tirsdager..., akurat den dagen vi kommer.. ...Vi får håpe det dukker opp noe etterhvert.
Lykke til, dere får det sikkert kjempefint!

Ia
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT