Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Milos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-09-05, 20:30
Despina 08 Despina 08 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 50
Standard Lite åsikter om Milos

Kom hem från en månads vistelse i Grekland för två veckor sedan. Måste bara tycka till om Milos eftersom jag nu äntligen varit där.
Milos är verkligen en fin Ö med väldigt vacker natur. Om man gillar att bada i turkost vatten så är detta den perfekta ön att vara på. Havet och dess berg som kontrast är oerhört fint! Skulle vilja lägga ut bilder men då kan jag inte tävla med dem sedan (enligt kalimeras regler).

Det enda som var lite halvjobbigt på Milos var att det BLÅSTE så himla mycket!!! Herregud...vissa dagar gick det inte ens att bada! Men trots det så tyckte vi mycket om Milos...

Vi besökte fyra öar och Parga denna sommar, nedan följer min topp 5 lista

1. Milos + Lefkas för sina underbara stränder och snorkelvänliga vatten!= Paradis. Missa för guds skull inte Tsigrado på Milos och Portokatsiki på Lefkas.
2. Santorini, en helt magnifik och säregen Ö! Svårt att beskriva med ord..
3. Parga, oerhört mysigt, grönt & även här mkt fint och rent havsvatten.
4. Amorgos, kändes avlägset och avkopplande. Mysiga byar.

Appropå Tsigrado så måste jag bara berätta att jag och min sambo Powerwalkade (med flip flops) dit från tavernan vid Provotas stranden mitt på dagen utan vatten! huhu...vi skulle bara dit! och det var verklign värt det!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-09-06, 12:00
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Lite åsikter om Milos

Citat:
Ursprungligen postat av Despina 08 Visa inlägg
Det enda som var lite halvjobbigt på Milos var att det BLÅSTE så himla mycket!!!
Jag antar att det var på grund av det som ni missade den fantastiska båtturen runt ön?!

/kimmen
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-09-06, 12:04
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Lite åsikter om Milos

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Jag antar att det var på grund av det som ni missade den fantastiska båtturen runt ön?!
Vi missade också båtturen. Vet någon om det är vanligt att det blåser mycket där?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-09-06, 12:11
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Lite åsikter om Milos

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Vet någon om det är vanligt att det blåser mycket där?
Ingen aning, i somras var första gången jag var på Milos. Vi var där en vecka, och på grund av vinden var det bara två av dessa dagar båtturen gick.

/kimmen
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-09-06, 18:27
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Lite åsikter om Milos

Citat:
Ursprungligen postat av Despina 08 Visa inlägg

1. Milos + Lefkas för sina underbara stränder och snorkelvänliga vatten!= Paradis. Missa för guds skull inte Tsigrado på Milos och Portokatsiki på Lefkas.
Mina favoriter med
Tror det blåser mer där, på Milos, än på andra öar. Förra året när vi skulle åka dit fick vi vänta 1 dag med snabbåten för att det blåste för mycket.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-09-06, 18:40
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Lite åsikter om Milos

Den nästan vanligaste frågan på forumet brukar ju vara: Hur mycket blåser det på KarpathosNu kanske man skall fråga: Hur mycket blåser det på Milos

Riitta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-09-06, 18:43
Despina 08 Despina 08 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 50
Standard Sv: Lite åsikter om Milos

Vi tog båtturen första dagen och då var det helt vindstilla! Det var verkligen en trevlig och minnesvärd utflykt, Kleftiko var helt Lovely!!

Senast redigerad av Despina 08 den 2008-09-06 klockan 18:45.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-09-06, 18:50
Despina 08 Despina 08 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 50
Standard Sv: Lite åsikter om Milos

Jag har varit på Karpathos för ett par år sedan och då blåste det ingenting vad jag kan minnas. Jag brukar åka till Lefkas varje sommar och där blåser det inte så vansinnigt som det gjorde på Milos, det brukar det aldrig göra. Men trots det verkar vi haft tur i och med att vi kunde ta båtturen och ändå bada.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-09-06, 18:58
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Lite åsikter om Milos

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Den nästan vanligaste frågan på forumet brukar ju vara: Hur mycket blåser det på KarpathosNu kanske man skall fråga: Hur mycket blåser det på Milos
Hur mycket blåser det i Kykladerna... Det stormade fortfarande när vi kom till Sifnos. Har aldrig varit med om sån blåst förrut, inte ens under kalla kvällar i Sthlm:s skärgård. Förstörde faktiskt lite. Nästa år åker vi i JUNI!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-09-15, 21:41
Assars avatar
Assar Assar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 200
Standard Sv: Lite åsikter om Milos

Jag ar pa Milos just nu! Kan saga att det ar totalt stiltje och drygt 30 gr varmt. Var ar vinden undrar jag. Varit i Papafragas och Sarakiniki bl a idag. Mycket varmt. Annars ar Milos en fantasiskt o med alla bergsformationer och strander. Men just nu ar det varmt, mycket varmt.

I morgon aker vi till Serifos och vadret skall bli svalare, t o m regn till helgen nar vi ska till Aten.

Men vi klagar inte med tanke pa det kalla septembervadret hemma.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-10-20, 13:53
kath72s avatar
kath72 kath72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 74
Standard Sv: Lite åsikter om Milos

Blåsten på Milos ja... Den fick vi också känna av...

Vi kom till Milos den 17 juni och hade 5 vindstilla dagar innan Vinden satte igång. Fram till 4 juli hade vi sedan bara ett par vindstilla dagar, men det blåste å andra sidan aldrig på bägge sidor av ön! Vinden (meltemi?) är tydligen vanlig mitt i sommaren och något lokalbefollkningen prisar, eftersom det annars ofta blir olidligt hett.

Men den förvånade mig också. Hade inte tänkt flytta IN altanbordet för att inte kaffekuggen skulle blåsa omkull... Men vad är en vind i paradiset..

Jag längtar tillbaka!!!!!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT