Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-06-27, 13:02
MetteK MetteK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 9
Standard 10 dagar med utgångspunkt Rhodos

Hej!

Nu är det bokat och klart! Det blir 10 dagar, nästan 11, med flygstol till Rhodos och därefter öluff tillsammans med sönerna.

Hur mycket tror ni att man hinner? Jag skulle främst vilja åka till Karpathos, men när jag kikar på Blue Star Ferries så verkar det inte finnas någon förbindelse dit?

Andra öar som verkar bra för oss är Kalymnos, Lipsi, Tilos och Nisyros.

Vi anländer Rhodos sent den 10/7. Har någon ett tips på bra, billigt boende där vi bara kan sova innan vi hoppar på en båt? Gärna nära hamnen!

Hur tycker ni erfarna Dodekanesare att luffen bör se ut? Var börjar man? Hur länge stannar man på var och en av öarna? Hur många ska man sikta på att se?

Jag tänkte avsluta med någon dag på Rhodos. Vi flyger mitt i natten den 21. Den 20 kan alltså vara en heldag för strövtåg i Rhodos gamla stad, så helst skulle jag vilja vara tillbaka på Rhodos på kvällen den 20.

Alla förslag på resrutt mottages med stor tacksamhet!

Allt gott, Mette
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-06-27, 13:32
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: 10 dagar med utgångspunkt Rhodos

Låt mig tipsa om resan till Karpathos. Från Rhodos finnes det dagliga förbindelser till Karpathos med inrikesflyg. Olympic Air. Denna flyglinje är starkt subventionerad och en enkelresa ligger runt 30 € pp vuxen. Det kan dock vara klokt att boka biljetter så snart som möjligt.

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-06-27, 19:47
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: 10 dagar med utgångspunkt Rhodos

Du skriver inte vilken ålder sönerna har, men om de är i tonåren så tror jag att Tilos och Lipsi är alltför lugnt. Karpatos är verkligen värt ett besök,
tyvärr är det ju inte så lätt att sedan öluffa vidare, men jag säger som Arne, kolla inrikesflyget, kan vara värt kostnaden.
Annars är Kos,Kalymnos och i viss mån Leros verkligen fina ö-luffarmål.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-06-27, 20:23
MetteK MetteK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 9
Standard Sv: 10 dagar med utgångspunkt Rhodos

Hej! Tack för svar! Det stämmer att sönerna är rätt stora, en är elva, den andra tretton. Men båda är ganska lugna och jag tror att det ultimata vore en blandning av aktivitet och avkoppling. Kalymnos och Tilos kanske?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-06-29, 16:16
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: 10 dagar med utgångspunkt Rhodos

Hej MetteK

Grannöarna Chalki och Symi, två små härliga öar. Chalki en otroligt härlig liten ö. Symi har mycket dagturister men fly stan när horderna från Rhodos kommer. Det finns ett antal stränder och annat att njuta av. På kvällen är det en alldeles ljuvlig liten ö. Läs gärna mitt resebrev:
http://www.kalimera.se/resebrev/2009/grekland_3.html


//PA
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-07-02, 20:09
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: 10 dagar med utgångspunkt Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av PA Visa inlägg
Hej MetteK

Grannöarna Chalki och Symi, två små härliga öar. Chalki en otroligt härlig liten ö. Symi har mycket dagturister men fly stan när horderna från Rhodos kommer. Det finns ett antal stränder och annat att njuta av. På kvällen är det en alldeles ljuvlig liten ö. Läs gärna mitt resebrev:
http://www.kalimera.se/resebrev/2009/grekland_3.html


//PA
Visst är Symi fin och mysig på kvällen. Men inte har den några stränder att skryta med.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-08-02, 12:00
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: 10 dagar med utgångspunkt Rhodos

...vad anbelangar flygpriset Rhodos-Karpathos, så sist jag flög (april 12) så kostade det 48 Euro.Flygturen året innan kostade 32, så tyvärr verkar subventionerna försvunnit eller minskat drastiskt. Det brukar gå två plan om dan och tre på lördag till Karpathos. Nota bene: all min info är icke helt färsk....
Vad gäller färjor Rho-Karp, så är det Anek Lines som kör Prevelis och som jag tror, ävenså Ireapetra.
Sist jag åkte färja(maj 12) så gick dom tre ggr/veckan och priset var (är?) 19 Euro. Fördelen är ju att man åker mellan stadskärnorna,(nåja, till Prevelis kaj på Rhodos är det en rätt lååång promenix..) och slipper resekostnaderna till och från flygplatserna. Från Karpathos flygplats (AOK ) går det (ännu) inga bussar, så antingen blir man hämtad eller också får man ta taxi.....

Vill man kika på Chalki, så förslagsvis ta Prevelis och stig av på Chalki nån dag o natt och sen fortsätt till Karpathos nästa gång hon kommer till Chalki..
Mykke nöje !!
Mikke
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-08-02, 14:32
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: 10 dagar med utgångspunkt Rhodos

Mig veterligt går det ingen färja från Ierapetra till Karpathos. Vi måste åka från Sitia. Om Du har andra uppgifter skulle jag bli jättenöjd./Ylva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-08-02, 15:25
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: 10 dagar med utgångspunkt Rhodos

....jag kanske uttryckte mej otydligt i mitt tidigare inlägg, men vad jag menade var att en av färjorna som (ev) trafikerar bl.a Rho-Karp heter Ireapetra.
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-08-08, 10:31
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: 10 dagar med utgångspunkt Rhodos

Hej RUJO

Citat:
Ursprungligen postat av RUJO Visa inlägg
Visst är Symi fin och mysig på kvällen. Men inte har den några stränder att skryta med.
Helt rätt inga stränder att skryta med. Men vad jag kan se hade Mette inga krav på just stränder!


//PA
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT