Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2022-05-28, 16:29
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Älskade Amorgos!

Jättevackert
Svara med citat
  #22  
Gammal 2022-05-28, 21:53
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Sv: Älskade Amorgos!

Nu var jag med dej på ännu en promenad i Katapola och jag njuter av att se allt det vackra. Katapola är verkligen fantastiskt!
Svara med citat
  #23  
Gammal 2022-05-29, 02:24
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Älskade Amorgos!

Tack även från mig Birgitta, för text och bild från oförglömliga Amorgos och Katapola. Inget ställe är som detta. Hälsa Titika, om du avlägger visit där!
Svara med citat
  #24  
Gammal 2022-05-29, 07:54
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Älskade Amorgos!

Jättefina grekbilder, Birgitta
Svara med citat
  #25  
Gammal 2022-05-30, 07:30
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Älskade Amorgos!

Helgerna på dom grekiska öarna brukar vara trevliga. Då blir det fler besökare och tavernorna laddar för mat. Det kommer många greker som, i det här fallet har Amorgos som sin födelseö. Här har vi flera vandringsgrupper som avslutar dagen med att tillsammans gå till en taverna. När det gäller turister tror jag det är fransmännen som överväger. Amorgos är en liten ö när det gäller bofasta, cirka 1800-1900 när det gäller invånarantalet, varav Katapola har 400. Men nu återvänder många i förskringningen för att arbeta på ön.

På lördagen var det många av dom bofasta som drog sin volta. Man går runt i hamnområdet och "visar upp sig". När det gäller ungdomarna går pojkarna för sig och flickorna för sig.

Under söndagen gick det många färjor till och från ön, så det är nog många greker som har åkt hem igen.

Så till något som är intressant för er som har varit till Katapola tidigare.
I många år har det stått många stenbumlingar mitt emellan Katapola och Xilokeratidi. Dom har varit väldigt fula. Förra året forslade dom bort dom till Xilokeratidi för att bygga en ny hamn för fiskebåtar. Sedan rensade dom på det gamla området, så nu är det riktigt fint. En gul båt står nu där. Jag har frågat vad den ska användas till. Tycker själv att den är som ett konstverk och bör stå kvar. Jag har bara fått osäkra svar, som att den ska målas om, ska bli en servicebåt o.s.v. Med tiden får vi väl se.



Denna morgon rådde lugnet efter att Skopan hade åkt iväg klockan 7. Jag har för mig att hon tidigare år alltid startade sin runda till Naxos och tillbaka klockan 6. Klockan 7 är en mycket behagligare tid, så det känns skönt.
Så lite morgonbilder från nu på morgonen,










Birgitta
Svara med citat
  #26  
Gammal 2022-05-30, 14:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Älskade Amorgos!

Tack för alla bilder Birgitta!

Det rycker i Amorgostarmen när jag ser bilderna. Inte minst dina morgonbilder. Katapola är extra vackert sådana morgnar och man kan ta hur många fina bilder som helst.

Njut vidare!
Svara med citat
  #27  
Gammal 2022-05-31, 10:19
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 838
Standard Sv: Älskade Amorgos!

Tack Birgitta för alla fina bilder du ger oss och dina nedskrivna små och stora iakttagelser! Extra roligt nu också när vi ska åka dit på söndag
Hoppas vi kan få en stund över för att träffas

//maji
Svara med citat
  #28  
Gammal 2022-05-31, 15:34
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Älskade Amorgos!

Eftermiddagen igår gick verkligen i lugnets tecken. Det var lugnt på dom flesta tavernor och strosandet längs hamnpromenaden i Katapola var inte så stor.

Som vanligt intog jag middagen på The Corner och denna gång blev det friterad feta och rödbetssallad. Smakade ljuvligt! Det är ju lite svårt när man är ensam vid bordet att plocka ihop flera små rätter, men jag brukar kunna få 2 halva portioner från menyn.

Ibland undrar jag vad andra uppfattar mig som. En ensam äldre kvinna på resa i Grekland och med diverse krämpor.

Jag har träffat ett manligt par på The Corner redan för 1 år sedan och nu är dom här åter igen och vi hälsar på varann. Jag kom i samspråk med dom och en av männen hade byggt upp bild av mig. Jag var tyska menade han. Fel sa jag och blev förvånad när jag sa att jag var svenska. Sedan sa han att jag var pensionerad domare i Högsta Domstolen! Då blev JAG förvånad! Ett trevlig par är dom i alla fall.

När jag fick det handskrivna notan en kväll stod det något högst upp på densamma, så jag fotade av den. Kontaktade en bekant som var bevandrad i det grekiska språket för att få veta vad det stod. "Den gamla kvinnan", blev svaret. Jag hade nästan gissat det. Greker är mycket respektfulla inför äldre, och det har dom visat många gånger för mig.

Det var allt för denna gången.

Birgitta.




Skymning i Katapola.











Svara med citat
  #29  
Gammal 2022-05-31, 18:01
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Älskade Amorgos!

Takk Birgitta. Godt for sjelen å kunne følge med på reisen. Både i ord og bilder.

Den gamle kvinnen. Det høres vakkert ut i denne sammenhengen.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2022-05-31, 22:15
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 155
Standard Sv: Älskade Amorgos!

Tack, Birgitta!
Lite intressant, här hemma finns inte mycket respekt för äldre. Verkar mest som om vi är i vägen och "tar plats" och borde dra oss tillbaka in på "hemmet", usch! Svenska yngre människor tycks ha "glömt" att de äldre rent faktiskt är deras ursprung, det var vi som satte dem till världen. I Grekland däremot finns en fin anda av... just respekt....
Din middag ser jättegod ut! Fortsätt njut, lyckost!
Catlady, som längtar......
Svara med citat
  #31  
Gammal 2022-05-31, 22:31
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Älskade Amorgos!

Härliga bilder Birgitta!

Masse
Svara med citat
  #32  
Gammal 2022-06-01, 05:30
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Älskade Amorgos!

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg

Ibland undrar jag vad andra uppfattar mig som. En ensam äldre kvinna på resa i Grekland och med diverse krämpor.
Här på forumet är du ju utan tvivel en beundransvärd förebild och så tror jag även du uppfattas av dem du möter på dina resor
Svara med citat
  #33  
Gammal 2022-06-01, 05:37
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Älskade Amorgos!

Det manliga paret hade nog en hög uppfattning om dig: en stark kvinna, det är ju vad du är.

Och maten ser så god ut. Vad annat behöver man? Feta och rödbetssallad.

Njut vidare!

/ Anne
Svara med citat
  #34  
Gammal 2022-06-01, 11:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Älskade Amorgos!

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Sedan sa han att jag var pensionerad domare i Högsta Domstolen! Då blev JAG förvånad! Ett trevlig par är dom i alla fall.
Haha! Den var kul!

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Kontaktade en bekant som var bevandrad i det grekiska språket för att få veta vad det stod. "Den gamla kvinnan", blev svaret. Jag hade nästan gissat det. Greker är mycket respektfulla inför äldre, och det har dom visat många gånger för mig.


Jag fick epitetet "Den ensamme" en gång, och det var inte lika roligt.

Underbara bilder! Maten ser galet god ut.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2022-06-01, 11:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Älskade Amorgos!

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Här på forumet är du ju utan tvivel en beundransvärd förebild och så tror jag även du uppfattas av dem du möter på dina resor
De tror jag också!
Svara med citat
  #36  
Gammal 2022-06-02, 07:54
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Älskade Amorgos!

"Den gamla kvinnan" låter ju nästan poetiskt. Precis som du säger så har dom en respekt för äldre som har nästan försvunnit vårt digitala svenska samhälle. Om en ungdom reser sig för en äldre människa på bussen i Sverige, så har de påfallande ofta utländsk härkomst. Varför har det blivit så?

/Netwolf
Svara med citat
  #37  
Gammal 2022-06-02, 15:21
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Älskade Amorgos!

Tack för alla snälla ord ni ger mig! Att få respons för det jag skriver vid mina resor gör att jag tycker det är roligt att fortsätta.

Igår tog jag en promenad till andra sidan bukten, till Xilokeratidi. Trots lite värk i knäna är jag nyfiken på om det har förändrats och vandrade på. Från att vi har haft vindstilla i över en vecka (vilket är väldigt ovanligt för Amorgos) har nu vinden kommit igång så smått. Halvvägs dit tog vinden tag i mig då och då och jag fick hålla i hatten. Men på andra sidan blev det stilla. Jag tror att ett par hotell har tillkommit där och ett av hotellen har satt ut solstolar på sin del av kajen. Jag tror att Katapola-sidan har behållit sin genuinitet och vardagstillvaro på ett bättre sätt.

Jag tror att jag har fotat allt som finns här i Katapola genom åren, men ser alltid något nytt fastän inget har förändrats. Dessa underbara skymningar och gryningar, Express Skopelitis avgångar på mornarna och ankomster på aftnarna kan jag fota hur många gånger som helst. Dom blommor/växter som ägarna vårdar så aktsamt, ja det finns hur mycket som helst att fota.

Så nu kommer ett ax av bilder från gårdagens promenad.
















Birgitta.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2022-06-03, 05:08
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Älskade Amorgos!

Kalimera Birgitta! Jag brukar oftast läsa dina rapporter på morgonen och njuta med dagens första kaffekopp. Blir alltid så glad när det har kommit något nytt från dig. Det tar ju sin tid att skriva och sätta in bilder så det att du gör detta uppskattas mycket.

Önskar dig ett fint veckoslut!

/ Anne
Svara med citat
  #39  
Gammal 2022-06-04, 15:40
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Älskade Amorgos!

Här i Katapola råder rena lugnet, förutom en stark vind.
Inte så många segelbåtar i hamnen och när jag kommer till taverna Mythos klockan 10 på morgonen för att äta frukost är jag allena. Vid 12-tiden börjar det fyllas på med kunder som äter lunch innan avfärd med en färja som går vid 2-tiden.
Det är helg nu men jag tror inte att det kommer så mycket greker som kommer tillbaka för att fira helgen på sin hemby. Troligen kommer det mer greker hit nästa helg, då det firas pingst här i Grekland. Man har ju fortfarande kvar måndagen som annandag pingst/helgdag.

Jo en liten sak hände under gårdagen. När Skopelitis anlände vid 18-tiden stod ett filmsällskap på 6 personer strax intill mig där jag satt på To Kamari och filmade ankomsten och allt som hör till, med passagerare som gick av och man filmade också lite in i färjan. En stund senare såg jag att dom intervjuade ägaren/kaptenen på Skopan. Han satt då på Prekas, ticket office med en dam från filmteamet.



Här står ett par av filmteamet.

Jag har åter tagit en liten promenad inåt gränderna och det slår mig hur många små hotell som blandas med vanligt boende. Här är några bilder från gårdagens promenad:




Torget där allt sker. Här dyker turisterna som om ett par timmar ska åka med någon färja, här ser man dom små barnen på förmiddagen, senare vid 2-tiden kommer skolungdomarna hit. Detta är intill taverna Mythos.









Visst är färgen fin på bougainvillean?




Baksidan på ett pensionat.








Amorgos har verkligen färger som öar i Cykladerna har, så blå och vit!

Birgitta
Svara med citat
  #40  
Gammal 2022-06-04, 15:44
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Älskade Amorgos!

Så underbart du har det!
Kram från Bosse o mig
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT