Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-02-01, 13:47
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Er man i Ierapetra 2022, januari

Om det är ”någon” som tror, att jag sitter ute på altanen och skriver, så har ”någon” fel. Jag blev direkt bestraffad för föregående månads lovord angående solen på södra Kreta. Det har varit svenskt liv med stängda dörrar och stängd tillvaro som gällt. Det har väl inte undgått ”någon”, att två ordentliga köldknäppar ”Diomédes” från den 13:e direkt avlöstes av ”Elpída” med ändå lägre temperaturer och som varade till den 29:e. Temperaturen blev som lägst + 1,7 i Ierápetra. Turistorten Makrí Gialós fick t.o.m. snö på stranden och bergen blev naturligtvis snöbelagda. Eftersom det är så ovanligt med snö, skall alla ut med sina bilar med däck ej anpassade för kyla och snö. Alla TV-kanaler övergick nu till snöäventyren, trots den pågående viruskrisen. Samma snökaos upplevde vi för 20 år sedan med inställda flyg både på vår ned- och hemväg till/från Kreta. Min svärmors hjärtinfarkt då, förde med sig att vi blev boende kvar ända in i februari.

Lite månadshistorik:
På Jannisdagen den 7:e januari köpte jag chokladgodis och levererade till gymmet och till vårt favoritkafé ”Posten” för utdelning till gästerna med hälsningar från svenske Jannis. Trevlig tradition. 4 dagar senare kunde jag också fira min svenska Jan-dag. Dessutom har jag ytterligare två i Grekland okända namnsdagar, Karl och Erik. Bra va´! Men jag får aldrig choklad!
En präst, som under liturgin på 13-dagen mässade för de troende, hörde några kvinnor som samtalade med varandra, men istället för att artigt be dem sluta sa han ”Kan ni kvinnor inte stänga munnen? Hur använder ni den?” Detta har gett upphov till reaktioner i sociala medier.
Måndagen den 13:e ville inte A/C:n fungera. Dagen efter åkte vi in till ElektroNet och köpte en ny. Montörerna skulle komma på onsdag eftermiddag, men då hade redan ”Diomédes” anlänt och skapat så hårda vindar, att de ville skjuta fram arbetet till fredagen. Därför blev gymträningen framskjuten till nästa dag och vi var beredda och välklädda för färd till gymmet. När vi närmade oss bilen, såg vi att bakrutan var i småbitar plus en stor bula på taket. Vi förstod, vad en stor bräda framför bilen åstadkommit. Den hade blåst ner från taket på det hus som är under byggnad. Vi ringde då till vår vän och husägaren Jannis (inte ansvarig för husets uppförande), som blev behjälplig med verkstadsbesök. Bilförsäkringen var till ingen hjälp. Vi fick låna bil under reperationstiden av en snäll engelsk väninna! Utan A/C:n var det kärvt. Sovrumstemperaturen på natten var 16,5 grader, men under täcket var det skönt. På dagarna blev det nödvändigt att använda långkalsonger och undertröja. På måndagen kom installatörerna och då blev det åter skönt att leva.
Under vecka 4 var skolorna stängda. Inte för viruset utan pga. kylan i lokalerna. Endast ett fåtal flygningar genomfördes i Grekland under måndag-tisdag och det var kaos på vägarna. Trafikförbud på National Road under dessa dygn. Hörde på TV att de som blev fast under natten i snökaoset utanför Aten skulle ersättas med 2 000 €! I Alkalochóri (den jordbävningsdrabbade byn) var de nyuppförda husen strömlösa, men för oss var det inget strömavbrott under perioden. Dock var det lervälling utanför huset, sedan ny kommunal vattenledning grävts ned.

Rostande armeringsjärn i kökstaket har ökat risken för nedfallande cement och därför har Akram genomfört alla de nödvändiga grundbehandlingar, lagningar och målningar som behövts. Han har också slutfört det teoretiska provet för körkort. Kravet är över 29 poäng av 30 möjliga 2 ggr i följd. Om morgnarna gör han nu de praktiska övningarna i bilskolans regi. Nu har 5 år gått sedan han besökte den pakistanska ambassaden för att få nytt pass. Ny resa till Aten väntar.

Köldkatastrofen på det grekiska fastlandet har medfört att priserna på grönsaker har gått upp mot 2 euro/kg. Som vanligt blir det fel för lantbrukarna. Nu har man inte tillräckligt med grönsaker att sälja. Producentpriset för jungfruolja är 3,40 euro/kg. I vår by är nu oljefabriken stängd, men det doftar fortfarande gott från avloppsvattnet därifrån.

Vår närliggande grannes hus är avsett för uthyrning till turister.

Jag tycker det är intressant med och beundrar de människor som har drömmar och förverkligar dem. Ett finskt par f.d. grannar till oss hyrde sin lägenhet under 4 år, men letade ett eget hus, som de senare hittade i en annan by. Det tog några år innan de till slut lyckades få alla papper undertecknade och klara. Så mycket jobb de nu har gjort i det gamla huset och så mycket som återstår. Han är glad pensionär och i huset nu stationär, medan hon fortfarande får resa hem för sitt arbete. Drömmar, tankar, planering och arbete. Men så fint de får det, kunde vi konstatera vid ett besök. Saunan är prioriterad och redan på gång.

Det blev en väldigt personlig berättelse det här! På grund av de låga temperaturerna har vi inte gjort några utflykter, men har genomfört våra morgonpromenader, gymbesök, caféträffar på marknadslördagar och middagsträffar på byns öppna tavernor på tisdagskvällar. Jag var morsk, som skrev att här skulle vi slippa långisar, men fy fanken va´kallt det kan vara i grekiska hus, om man bara sitter still! ”Lagen om kalla väggen” gäller. Fråga, om du inte vet, vad den säger! Nu hoppas vi på en knoppande, varmare och soligare månad. Det kan få regna på nätterna. Januari månads nederbörd var 125 mm i Ierápetra.

Nu skiner solen igen! Kalo mina. Ha en bra februari med ett spännande OS önskar / Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-02-03, 05:21
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2022, januari

Tack för en fin månadsrapport! Hoppas februari för sol med sig.

/ Anne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-02-04, 10:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2022, januari

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Saunan är prioriterad och redan på gång.
Tänk att de prioriterar en bastu till och med i Grekland. Men den lär komma väl till pass om vintrarna fortsätter att vara som denna.

Tack för ännu en månadsrapport!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2022-02-04, 10:53
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2022, januari

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tänk att de prioriterar en bastu till och med i Grekland. Men den lär komma väl till pass om vintrarna fortsätter att vara som denna.
Jamen, det är väl klart att vi finländare alltid prioriterar bastun! Hoppas det blir en vedeldad för dem. Vi som bor på landet har tre bastun, alla eldas med ved förstås. En har vi inne i huset, sen har vi en "stor" strandbastu som tar typ 5 timmar att elda. Så ibland känns den lite jobbig så nu har vi också en liten strandbastu som snabbt blir varm.

Jag badar bastu varje dag så jag tror inte att jag skulle kunna bo i ett annat land.....utan en vettig bastu.

/ Anne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2022-02-04, 13:05
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2022, januari

Bastun är naturligtvis vedeldad och medtagen från Finland!

Jag glömde nämna, att vi varit på tre födelsedagskalas under månaden, så lite extra har vi upplevt.

/ Jannis från Koutsounari, där vi haft ett stormigt och regnigt dygn men med sol.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2022-02-06, 14:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2022, januari

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Jag badar bastu varje dag så jag tror inte att jag skulle kunna bo i ett annat land.....utan en vettig bastu.
Men jösses! Det är säkert 10 år sedan jag badade bastu.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2022-02-06, 14:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2022, januari

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Bastun är naturligtvis vedeldad och medtagen från Finland!
Ja, dessa finnar.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT