Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-07-12, 15:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Tear Of The Pine Retsina

Systembolaget släpper denna retsina i det tillfälliga sortimentet imorgon. Den är gjord på druvan Assyrtiko och kostar hela 199 kr.

Om någon av er köper och smakar vore det trevligt med en liten recension.

Läs mer på deras hemsida.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-07-12, 15:45
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Tear Of The Pine Retsina

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Systembolaget släpper denna retsina i det tillfälliga sortimentet imorgon. Den är gjord på druvan Assyrtiko och kostar hela 199 kr.

Om någon av er köper och smakar vore det trevligt med en liten recension.

Läs mer på deras hemsida.
Du borde skrivit "Om någon av er köper och smakar vore det trevligt med en liten provsmakning."
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-07-12, 16:53
Lasse F Lasse F är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2014
Inlägg: 37
Standard Sv: Tear Of The Pine Retsina

Kul tack för tipset.
Testade den ett antal ggr under förra årets utgåva - helt utsökt god
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-07-12, 21:00
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Tear Of The Pine Retsina

Jag tycker den är snäppet bättre än de flesta andra retsinor som finns. Men att den är så mycket dyrare alla andra sorter gör att jag inte kommer att köpa den här hemma.

Retsina är ganska svårt att recensera då de är så förknippade med så mycket annat än att testa dem, analysera osv. Tear Of The Pine har dock en smula mer finess och finstämdhet.

Då ska jag säga att jag inte köper andra viner för 199 kr. heller.


/ Hasse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-07-13, 08:44
minda minda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 54
Standard Sv: Tear Of The Pine Retsina

Tear of the pine är ett helt annat vin än den retsina man vanligtvis serveras i Grekland. Det är ett komplexare, smakrikare och elegantare vin som inte ska jämföras med det kåda smakande blask som ofta säljs. Det kostar en slant men ger också en helt annan smakupplevelse för pengarna. För egen del så tycker jag det är värt varenda krona.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-07-13, 17:27
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 838
Standard Sv: Tear Of The Pine Retsina

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Du borde skrivit "Om någon av er köper och smakar vore det trevligt med en liten provsmakning."
För snart 2 år sedan hade vi en retsinaprovning med systern och svågern
De olika sorterna var
1) den vanliga C.A.I.R
2) Malamatina
3) Retsina Gold C.A.I.R
4) Tear of the pine

Vi var alla eniga om att Tear of the pine var den godaste!

Retsina Gold är annars en stor favorit Den är lite svårare att hitta både i affärer och på restauranger Drack den första gången på Rhodos på ett grillställe utmed vägen till Tsambika Den finns också att köpa i en av affärerna nere i marinan på Rhodos samt på flygplatsen Kan varmt rekommendera den!

Men nu har vi inhandlat några flaskor Tear of the pine på Systembolaget som vi skall avnjuta någon av de närmaste dagarna nu när vi har greklandsvärme

//maji
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-07-14, 09:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Tear Of The Pine Retsina

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Du borde skrivit "Om någon av er köper och smakar vore det trevligt med en liten provsmakning."
Svara med citat
  #8  
Gammal 2021-07-14, 09:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Tear Of The Pine Retsina

Det låter som att jag måste prova. Har en Kortaki hemma, får dricka upp den först.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2021-07-14, 10:23
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 243
Standard Sv: Tear Of The Pine Retsina

Undrar var mitt inlägg som jag skrev igår tog vägen … Hur som helst. Min man beställde två flaskor igår - fanns tydligen bara ett fåtal flaskor kvar. Janne! Om du inte får tag i någon flaska, och är på väg upp mot Mälardalen, är du välkommen på vinprovning av Tear of the pine. Men då får du inte vänta för länge.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2021-07-14, 23:48
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Tear Of The Pine Retsina

Den här Tear Of The Pine är ju speciell på ett sätt som jag tror att många inte tänker på.

Den lär vara tillverkad på druvsorten Assyrtiko som känd för att ge fina krispiga viner från bl.a Santorini, liknande den franska druvsorten Sauvignon Blanc.

Många, skulle vilja säga de flesta andra retsina-sorter är tillverkade huvudsakligen av druvsorten Roditis som jag personligen inte vet ett skvatt om vad gäller egenskaper mm.

Retsina rent allmänt ger ju ändå oceaner av känslor till många av oss som ett vin vid tillfällen då vi upplever, minns, till passande maträtter och sällan kanske bara analyserar?

Och hur många andra viner (röda, vita, rosé) ger man tillsatser som t.ex kåda för att skapa en sådan produkt som har gett ett sådant genomslag som retsina faktiskt har gjort?


/ Hasse
Svara med citat
  #11  
Gammal 2021-07-15, 00:08
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Tear Of The Pine Retsina

Och.....samt..

Jag ska be att få tala om att en annan detalj än druvsorterna faktiskt är rätt betydande.

Som bekant är kanske alkohol en väldigt stor smakbärare inom alkoholdryckernas underbara värld. I alkoholen finns socker, utan socker blir det problem att jäsa under tillverkningen. För att göra det ännu mer komplicerat så är ju jästkulturen en ack så betydande del i det färdiga resultatet, mm. mm. Detta tenderar att bli rena kemikunskaper, dessa har jag INTE.

Tear Of The Pine har en alkoholhalt på 13.5 %, har någon annan sett en retsina med SÅ hög alkoholhalt? I det utbud som Systembolaget har (i butik, och beställningssortiment) vad gäller retsina så har ingen annan av dem högre än 12%.

13,5 % ger definitivt mer smak än så högt som 12 %. Jag vill minnas att jag har druckit ett flertal retsina som har varit i allra högsta grad "lokalproducerade" med en alkoholhalt på ända ner till 9%. De har för mig varit lika trevliga som de på omkring 11-12% som är de vi har i Sverige.

En retsina i Sverige kommer nog för mig, aldrig att vara lika bra som i Grekland, oavsett styrka.


/ Hasse
Svara med citat
  #12  
Gammal 2021-07-15, 09:34
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 243
Standard Sv: Tear Of The Pine Retsina

Imponerande! Funderar på om du arbetar på Systembolaget eller kanske har egen vinodling ..
Svara med citat
  #13  
Gammal 2021-07-15, 10:55
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Tear Of The Pine Retsina

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Imponerande! Funderar på om du arbetar på Systembolaget eller kanske har egen vinodling ..

He he......ingetdera men TACK för beröm !

Jag har botaniserat mig fram inom framför allt öl under flera decennier men även inom vin som är minst lika intressant som öl. Men de båda dryckerna är dock så olika och jag har funnit att jag har inhämtat lite kunskaper nog för att hålla väldigt bra koll på vad jag själv vill konsumera. Att det kan bli lite råd och tips inom bekantskapskretsen (och på Kalimera) hör bara till och är roligt.

Jag säger dock aldrig vad som är "bäst" att köpa eller att någon annan har fel i sitt sätt att bedöma. Vi har alla rätt om det vi dricker och vad vi kan.


/ Hasse
Svara med citat
  #14  
Gammal 2021-07-16, 09:53
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Tear Of The Pine Retsina

Jag köper ett exemplar idag

Håller med att Retsina i Grekland smakar bäst
Tar det en lunch i veckan
Får alltid ett leende av personalen när man beställer som turist
Det med gubben som lutar sig bakåt med en nyckel i gylfen brukar finnas och är god

snart får man beställa
Svara med citat
  #15  
Gammal 2021-07-16, 17:25
Lasse F Lasse F är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2014
Inlägg: 37
Standard Sv: Tear Of The Pine Retsina

Andra förslag på bra viner från Grekland som finns att köpa och eller beställa till ditt lokala Systembolag:

- Kir-Yanni Assyrtiko 2020, Nr2338, 99 Kr, Vitt friskt & fruktigt.
- 5 Senses Moschofilero Moscato 2020. Nr 6868, 119 Kr, Vitt friskt & fruktigt.
- Atlantis White 2019 Assyrtiko Santorini, Nr 75274, 159 Kr, Vitt fylligt &
smakrikt, beställningssortimentet.
- Ramnista Xinomavro, 2017, Noussa Nr 2070, 129 Kr, Rött stramt &
nyanserat, beställningssortimentet.

Bara att avnjuta
Svara med citat
  #16  
Gammal 2021-07-24, 17:33
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Tear Of The Pine Retsina

Nu har jag inhandlat och smakat " Tallens tårar". Jag köper normalt inte ett så dyrt vin men blev så himla nyfiken så jag kände att vi måste prova annars förblir jag lika nyfiken.
Visst är det väldigt gott...MEN jag tycker inte att det är så mycket godare (ca 100 kronor) än vanlig Retsina. Nu är det ju så att jag gillar kådasmaken och den var inte så stark. Ibland har vi i Grekland fått Retsina som är väldigt blek i färgen och knappt smakar kåda alls, nästan som vanligt vitt vin. Då blir jag lite besviken.
Med andra ord: jag kommer inte att köpa fler flaskor av detta vin men är nu tillfreds med att ha provat.
Självklart så dracks vinet tillsammans med en god greksallad och fetaost. Mycket oliver och kapris därtill.
Ulla
Svara med citat
  #17  
Gammal 2021-07-25, 13:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Tear Of The Pine Retsina

Citat:
Ursprungligen postat av UllaC Visa inlägg
Nu är det ju så att jag gillar kådasmaken och den var inte så stark. Ibland har vi i Grekland fått Retsina som är väldigt blek i färgen och knappt smakar kåda alls, nästan som vanligt vitt vin. Då blir jag lite besviken.
Det hade jag också blivit för jag vill att det ska smaka mycket kåda. Tack för recensionen!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2021-07-26, 00:22
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Tear Of The Pine Retsina

Hur "ska" en retsina smaka? Nästan som att fråga hur långt ett snöre är.

Jag känner inte till något vin som är så speciellt, inblandning av en mindre mängd kåda från en tall är VÄLDIGT UDDA, egentligen. Men sådan succé det har blivit genom åren, SÅ mycket minnen som vi alla har av detta gudomliga vin till mat, balkongnjutning osv.

Vad är rätt, vad är fel? Att någon inte alls gillar retsina är fullt förståeligt. Ibland de ofta lokala sorterna jag smakat i Grekland har det funnits de som har varit rätt dåliga men de bra har dominerat. Kan bli lite smått fuktig i ögonen av minnen, den Tear Of The Pine jag har druckit i Grekland EN gång var bra DÄR så jag skriver inte ned den i betygsättning bara av det faktum att jag inte tänker köpa den för 199 kr här.

Malamatina som jag köpte rätt mycket av här hemma för ett par år sedan hade förlorat mer eller mindre hela kådasmaken så jag slutade abrupt att köpa den.


/ Hasse
Svara med citat
  #19  
Gammal 2021-07-26, 14:26
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 838
Standard Sv: Tear Of The Pine Retsina

Det är väl med retsina som med alla viner att det kan vara bättre och sämre olika år och så smakar det såklart olika beroende på druvsorter
Vi har också liksom du Hasse märkt att Malamatinan från Systembolaget smakat mindre kåda på sistone
Vi dricker ofta retsina även här hemma eftersom vi ofta lagar grekisk mat Köper med hem så mycket vi kan då vi är Grekland Handlar även i Tyskland när vi är där Såklart det är trevligare att dricka på plats men då är det ju så mycket annat som också förhöjer upplevelsen
Vi köper oftast inte så dyra viner från Systembolaget men ibland tänker vi som så att hade vi gått ut på krogen så hade vi fått betala sååå mycket mer för vinet så ibland kan man unna sig att köpa ett lite dyrare vin

// maji
Svara med citat
  #20  
Gammal 2021-07-29, 10:16
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: Tear Of The Pine Retsina

[QUOTE=Hasse;440648]
Malamatina som jag köpte rätt mycket av här hemma för ett par år sedan hade förlorat mer eller mindre hela kådasmaken så jag slutade abrupt att köpa den.

Jag köpte en låda med 24 st små Malamatina i januari och jag tycker inte att det är någon skillnad på den mot när jag beställde mina första lådor för ett antal år sedan. Kan det bero på olika årgångar eller olika vingårdar? Eller började jag köpa efter du slutat så jag helt missat hur de brukade smaka förr? Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT