Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #1  
Gammal 2021-12-10, 15:43
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Åter en vinterresa till Paleochora

Så här hade jag tänkt mig, med stor längtan, min 11:e vinterresa till Paleochora på sydvästra Kreta:
Upp innan gryning och koka mig en kopp kaffe. Sedan njuta av soluppgången som är så underbar utanför min terass. Ta en promenad i byn, bara för att njuta att jag är här. Därefter gå tillbaka och äta en yoghurt med frukt och honung på Waters Edge Cafe, som bara är så god.





[IMG]https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2109&pictureid=22317[/IMG






Fast det blev inte riktigt så.

För att börja från början, så hade jag anlänt till släktingar i Sundbyberg fyra dagar innan avresan till Kreta. Och där var det kallt! Tänkt att -16 grader kan vara så mycket kallare i Stockholmsområdet som -16 grader i norra Sverige.

Igår förmiddag drog jag så till Arlanda, och det skulle bli en lång dag. Covidbeviset och PLF-dokumentet kollades vid incheckningen. Lite tråkigt att man måste stå i kö för incheckning när man åker med Aegean. Det var så smidigt i oktober när man bara kunde droppa bagaget vid Norwegians incheckning. I säkerhetskontrollen missade jag att jag hade en snusdosa i fickan. Det får man inte ha! Den fick gå en runda tillbaka i en stor låda. Såg väldigt komiskt ut.

På Atens flygplats tillbringade jag 4 timmar i väntan på flyget till Chania. Jag behövde inte hitta en ensamt ställe för mig. P.g.a. coronan försöker jag vara lite avskild. Väldigt lugnt och inte många på Atens flygplats, så jag satte mig på ett cafe. Här var det också lite roligt. Band avskärmade cafeet och jag funderade varför. Bara en ingång. Det visade sig vara att man skulle kolla mitt covidbevis, så att jag fick gå in där. Det hade jag tyvärr glömt, fast jag följt med på alla restriktioner som finns i Grekland.

George från Paleochora Taxi väntade på Chanias flygplats och vi startade vår resa mot Paleochora. Vi hade ett trevligt samtal i sena timmen och nådde byn strax före midnatt. Nyckeln till min studio 3 satt i dörren och JAG VAR ÄNTLIGEN HEMMA!






Så på morgonen blev det ingen promenad in till byn. Fast jag somnade vid pass 1 på natten blev det ändå tidig kaffe-time, fota gryning- och soluppgång-time och frukost-time.
Därefter blev det vino-time och första ouzo-time. Samt klappat hunden Elvis minst hundra gånger. Nu har jag julpyntat i min studio med adventsstake, lite ljusslingor och plockat fram lite ljus.

Det blir nog bra det här, hälsar Birgitta den 10 december. Det kommer mera!

Senast redigerad av yannis den 2021-12-10 klockan 15:49.
Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT