Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #101  
Gammal 2015-06-25, 11:28
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Dessutom så betalar medelinkomsttagaren och arbetarklassen i Grekland redan väldigt höga skatter.
Som en vän till mig sa i våras, snart får vi skatta för att vi skaffar barn också. Tyvärr har jag inga svartvita siffror på ett papper. Inte heller tjusiga länkar att hänvisa till i sammanhanget. Jag har bara de livshistorier som delgivits mig från vänner eller bekanta som jag mött de senaste åren i Grekland. Som en väninna sa; De letar efter saker att beskatta. Har du råd att ha barn så kan du också skatta för ditten och datten. Har du någonstans att bo så har du också råd att skatta för något mer. Allt då samtidigt som den ena familjeförsörjaren kanske går arbetslös och den andre i hushållet kan ha fått lönen halverad. Alla dessa berättelser...
Därför skär det i hjärtat när man ser alla dessa fördomar...
Syriza har foreslått skatt på nettgambling, men avviser 23 % moms på matvarer. Sitat fra Reuters: "Lenders are opposing a tax on e-gambling but want a 23 percent VAT tax on milk. Are they doing this for growth or (to serve) interests?" Dimitris Papadimoulis, a SYRIZA lawmaker at the European parliament, tweeted on Thursday morning. "The lenders' hard core faction does not want a deal but a rift, Greece's humiliation and the fall of the Tsipras government. It won't get its way."

Så ja, man kan jo lure på hva "EU" sin plan er her, når nettgambling skal beskyttes men maten bli dyrere! Det er så absurd at ord blir fattige!
  #102  
Gammal 2015-06-25, 12:52
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Bra artikel från sveriges radio om bakgrunden till krisen

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6198250
  #103  
Gammal 2015-06-25, 13:41
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Det kommer jäkligt dystra tongångar från Bryssel. Det man förhandlar om är inte Greklands förslag, utan trojkans. Och Tysklands finansminister Schäuble sa nyss till pressen man inte gör framsteg, att "Grekland går bakåt".
  #104  
Gammal 2015-06-25, 13:59
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Tror någon att medierna, generellt sett, inte sjunger samma låt i kör?
Det tror jag dom gör.

Tror någon att övriga europa, till skillnad från dig och mig, vet bättre vad som är framåt eller bakåt för Grekland?
Det tror inte jag.

Tror någon att de övriga EU-länderna vill hjälpa Grekland först och främst,
och inte skydda sina egna intressen?
Det tror inte jag.
  #105  
Gammal 2015-06-25, 14:04
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Eftersom du inte tar del av någon som helst rapportering om händelseutvecklingen kring Grekland, hur vågar du tro något alls? För att skaffa sig en världsbild brukar man behöva information. Annars riskerar den världsbilden bli väldigt trång.
  #106  
Gammal 2015-06-25, 14:51
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Eftersom du inte tar del av någon som helst rapportering om händelseutvecklingen kring Grekland, hur vågar du tro något alls? För att skaffa sig en världsbild brukar man behöva information. Annars riskerar den världsbilden bli väldigt trång.
Bravo, Inkan!

Påfallande många av debattörerna i den här tråden (och tidigare) saknar elementära kunskaper om och helikopterperspektiv på den komplexa problematiken. Det är därför så frustrerande att följa tråden att jag nu helt slutar med det.
  #107  
Gammal 2015-06-25, 15:03
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Tack Pnyx, men nu är du för generös. Jag är inte ute efter kunskaper egentligen, jag blir bara så frustrerad när någon som inte alls tar del av händelseutvecklingen gång på gång avfärdar nyhetsrapporteringen med att den inte står på Greklands sida och att det är synd om Grekland.

Man kan åtminstone slå på text-tv för att kolla om toppmöten hålls, ungefär vad som sägs där, är ett avtal på gång, vad kan det innebära osv. Inte bara gnälla om att Jaha, nu skrev Svenska Dagbladet något igen och det var inte sant. Hur vet man det när man inte har något att jämföra med?
  #108  
Gammal 2015-06-25, 15:05
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Pnyx Visa inlägg
Det är därför så frustrerande att följa tråden att jag nu helt slutar med det.
Låt mig hjälpa till. Jag instämmer i att det är en komplex situation. Framför allt att denna kris i huvudsak är kulturell och inte i huvudsak ekonomisk.
Och, ett kristillstånd är alltid ett tillstånd som föregår utveckling.
  #109  
Gammal 2015-06-25, 15:54
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Och så är mötet avbrutet igen, på obestämd tid, och övriga finansministrar ska ha gett Grekland ordern att komma tillbaka med nya och bättre förslag.
  #110  
Gammal 2015-06-25, 16:31
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Pnyx Visa inlägg
Bravo, Inkan!

Påfallande många av debattörerna i den här tråden (och tidigare) saknar elementära kunskaper om och helikopterperspektiv på den komplexa problematiken. Det är därför så frustrerande att följa tråden att jag nu helt slutar med det.
Du är mer än välkommen att dela med dig av ditt helikopterperspektiv och dina elementära kunskaper i den komplexa problematiken till oss andra.

Senast redigerad av Thira den 2015-06-25 klockan 16:38.
  #111  
Gammal 2015-06-25, 16:38
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Eftersom du inte tar del av någon som helst rapportering om händelseutvecklingen kring Grekland, hur vågar du tro något alls? För att skaffa sig en världsbild brukar man behöva information. Annars riskerar den världsbilden bli väldigt trång.
  #112  
Gammal 2015-06-25, 17:28
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 889
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg

Det leder dessutom mig vidare till nästa fundering beträffande den återstående posten i stödpaketet och dess utbetalning. Jag tänker ..... "Och sen då????" Om inga mera åtgärder ska vidtagas, kommer Grekland ändå plötsligt, genom någon gudomlig kraft eller annat, att få finanserna att gå ihop och inte längre behöva mera stöd???? Den frågan tycker jag kvarstår oavsett vad man vill anföra om medmänsklighet och annat.

Masse
Även om man nu skulle uppnå en lösning så att Grekland skulle kunna få de pengar de behöver från stödpaket nr 2 så talas det ju redan om stödpaket 3. Så detta är bara ett mellanspel och utan Syrizas krumbukter skulle dagens kristillstånd inte ha behövts upplevas.

T.ex Finlands nya regering har i sitt program bestämt att inga nya pengar kommer att betalas ut till Grekland. Pengarna skall komma från nuvarande stödpaket och i fall det kommer paket 3 skall de tas från de pengar Finland har betalat till Europas valutamekanism (jösses jag kommer inte riktigt ihåg vad det heter, men nånting ditåt...) Man måste komma ihåg att det är euroländers skattebetalares pengar man lånar till Grekland. Och det är politiskt känsligt. Sen har ju IMF och ECB också sina regler som måste följas, så man kan helt enkelt inte gå med på vad som helst.

Om man låter Grekland braka ihop så är det närmast ett politiskt nederlag och det är därför man vill hålla Grekland i euron.

Man måste komma ihåg att detta har påverkat också alla andra euroländer mycket. Jav vet inte hur många fruktlösa möten finansministrarna har sprungit på. Det är bort från deras jobb i sina egna hemländer och allt annat som borde åtas inom Europa.

Men, tja, få se hur det blir. Det kommer att ta en tid ännu förrän man når en lösning. Och trots att det finns olika åsikter så tror jag att alla vill ha en lösning. Åtminstone något att börja med.

/ Anne
  #113  
Gammal 2015-06-25, 17:30
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Herregud! Man kan ju tro att EU-mötet pågår på Kalimera
Jag ser det jag ser som turist. Visst förstår jag att det ligger mer bakom och att många har det svårt, men faktum kvarstår. Korruptionen är utbredd och så länge grekerna inte gör upp med det, så kommer det aldrig bli bättre.
Åkte med en taxichaffis en gg som upprört förklarade att hans farbror minsann fick betala löjliga 12 % i skatt. Då jag förklarade att vi i Sverige betalade 33% på lönen, kallade han oss galna. Argumentet vad pengarna gick till köpte han inte alls. Men så är det väl att leva i en bubbla....

/Netwolf
  #114  
Gammal 2015-06-25, 17:41
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Du är mer än välkommen att dela med dig av ditt helikopterperspektiv och dina elementära kunskaper i den komplexa problematiken till oss andra.

Venter i spenning på det! Og så må det selvsagt være så objektivt som overhodet mulig. Opplys oss uten elementære kunnskaper, så vi iallfall kan prøve å komme opp på de lærdes nivå.
  #115  
Gammal 2015-06-25, 18:27
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Man måste komma ihåg att detta har påverkat också alla andra euroländer mycket. Jav vet inte hur många fruktlösa möten finansministrarna har sprungit på. Det är bort från deras jobb i sina egna hemländer och allt annat som borde åtas inom Europa. / Anne
Skuldbördan ökar för Grekland. Nu är de tidstjuvar också.
  #116  
Gammal 2015-06-25, 18:38
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

...alltså...kanske jag är naiv...men...jag trodde i min enfald att vi som skriver här lever i åsiktsfria samhällen...eller? Är det inte möjligt att få uttrycka åsikter, och faktiskt också direkta kunskaper, utan "personpåhopp" ...tänker i alla fall inte jag längre att vara kvar i detta forum...Eller så reagerar Janne och låser även denna tråd...Och...rannsaka er själva...vem äger kunskapen här, om vad som är bäst för Grekland...?




/ Maggy
  #117  
Gammal 2015-06-25, 18:43
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Låt mig hjälpa till. Jag instämmer i att det är en komplex situation. Framför allt att denna kris i huvudsak är kulturell och inte i huvudsak ekonomisk.
Och, ett kristillstånd är alltid ett tillstånd som föregår utveckling.


  #118  
Gammal 2015-06-25, 18:44
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Herregud! Man kan ju tro att EU-mötet pågår på Kalimera /Netwolf
Där sa du ett sanningens ord!
  #119  
Gammal 2015-06-25, 18:45
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 889
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Skuldbördan ökar för Grekland. Nu är de tidstjuvar också.
Roligt att du har roligt!

Men skämt åsido. Du kanske inte ville förstå vad jag menade. Tyvärr är sanningen den att Syriza inte har några vänner inom euro-området och man har tappat förtroendet för Grekland. Detta är faktiskt frågan om samarbete och det blir inte lätt för Grekland i framtiden vad som än sker.

Och även Tsipras & co skulle ha mycket jobb hemma i Grekland, i stället för att flyga omkring med regeringens privatflygplan och bo på dyra hotell.

/ Anne
  #120  
Gammal 2015-06-25, 18:56
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Men skämt åsido. Du kanske inte ville förstå vad jag menade. Tyvärr är sanningen den att Syriza inte har några vänner inom euro-området och man har tappat förtroendet för Grekland.
Oh, jag förstod nog. Det var ren galghumor, men det finns ingen smiley för det.
Apropå vänner, nej det har de inte inom EU, vilket land skulle varit vän till Grekland? Resten av EU var ju motståndare till Greklands medlemskap från början. De kanske inte redan då något förtroende för Grekland.
Sedan gick det som det gick.
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT