Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #141  
Gammal 2010-04-23, 22:10
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Påskdagen 4 April

På orter med mycket massturism uppstår det ofta den här typen av utbud och Rethymnon är ju tyvärr väldigt påverkat av massturismens baksidor. Jag har sett turismen utvecklas där under många år eftersom jag besökte staden första gången 1980 och den sista i början av 2000-talet. Förstår med viss förvåning att det fortfarande är en populär turistort hos många men vi är ju olika och har skilda förväntningar på vad som är en tilltalande plats. Tycker ändå att det är en fin stad även om jag inte vill tillbringa min semester där eftersom det inte motsvarar just mina förväntningar och krav på vad som känneteckar en bra turistort.

Eva
Svara med citat
  #142  
Gammal 2010-04-23, 23:03
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 702
Standard Sv: Påskdagen 4 April

Som alltid är det trevligt att läsa om era resor.
Jag är inte så aktiv med sms och svar längre men
era inlägg läser jag alltid.
Fortsatt god tur.

/pawik
Svara med citat
  #143  
Gammal 2010-04-24, 01:07
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Påskdagen 4 April

Låter underbart A o B...och kan bara tycka synd om Dig Eva L,som inte efter alla Dina "resor" till Reth,inte ser nåt annat än massturism

Senast redigerad av Athanasia den 2010-04-24 klockan 01:19. Anledning: kände för att lägga till,,
Svara med citat
  #144  
Gammal 2010-04-24, 07:57
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Påskdagen 4 April

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA Visa inlägg
Låter underbart A o B...och kan bara tycka synd om Dig Eva L,som inte efter alla Dina "resor" till Reth,inte ser nåt annat än massturism
Jag vet inte varför du sätter tecken runt resor för bott där har jag inte gjort. Inte behöver du tycka synd om mig jag har hittat så många pärlor och fantastiska platser på andra ställen i Grekland. På mindre platser där utvecklingen gått mer varsamt fram. Visst kan jag se charmen i Rethymnon och inte bara massturismens baksidor och vid den här tidpunkten när Arne och Birgitta är där i lågsäsong blir säkert karaktären en helt annan.

Jag tror att det kan kännas så här för många som besökt en plats när turismutvecklingen stog i sin linda och de sen kan se kära platser förändras. Tyvärr är det mycket svårt att bevara kraktären, stämningen och den bofasta befolkningens attityder till turisterna när de helt enkelt blir för många. Det är tyvärr en av massturismens baksidor men här är ju ändå Rethymnon lyckligt lottat eftersom det är en levande stad året runt. Andra platser på Kreta som Malia och Stalis är totalt ödelagda av turismens baksidor och har varit det i många år.

Eva
Svara med citat
  #145  
Gammal 2010-04-24, 09:16
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Ändrad färdplan. Lördag 24 April

Ändrad färdplan.

Under gårdagens eftermiddag fiskade vi, om icke i hamnbassängen så i alla fall på webben, efter boende i Georgiopolis. Utfallet kom emellertid att bliva synnerligen magert. De flesta anläggningarna hade ej ännu öppnat för säsongen, och de som hade öppet var mest fokuserade på charteroperatörerna.

De alternativ man torgförde var emellertid lite väl exklusiva för vårt behov. Halvpension, lyxiga lobbys, samt diverse onödigt extrabjäfs.
Vi bestämde oss snabbt för att helt skippa de tre dagar vi planerat i
G för att i stället fara direkt till Chania nu idag vid lunchtid.

Ett telefonsamtal med George på La Casa i Chania gav positivt besked. Takstudion som vi bokat från onsdag var ledig hela veckan. Vi lät genast boka in oss med beräknad ankomst vid lunchtid idag.

Under gårdagskvällen tog vi promenaden längs hamnstråket i R för att spisa middag på taverna Samaria. En promenad på dryga fem minuter. Stället hade varmt rekommenderats av vännerna C och G , grundat på bra priser, tillgänglighet samt mycket god mat. Allt stämde på pricken.

Längs hemvägen stannade vi till hos Zefyros att varsin isad Ouzo intaga.
Icke en enda gäst förutom oss två att skymta. Tavernaägaren satte sig genast ner vid vårt bord att samspråka. Han kunde nu med tillförsikt se helgen an eftersom det förväntades mängder av turister via charterflyg nu till helgen. Ägaren hade för aftonen ordnat fram en väldigt vacker blomsterbukett, detta med anledning av Birgittas förtjusning i blommor.

Han lät dock meddela att de som hade verkliga problem i staden, det var alla butiksägarna i gränderna. Grymt höga hyror parat med uteblivna intäkter från turisterna har allredan orsakat seriösa ekonomiska problem.

Vid vår promenad hem till studion kunde vi genast konstatera att utsagan var helt korrekt. Det tjugotalet butiker vi passerade på hemvägen, de hade icke en enda kund. Endast indolenta (håglösa) säljare som intet hade att göra.

Låt oss så summera vistelsen här i Rethymno dessa tre dagar. Visst, mycket är turistanpassat, men komma man sig bort från turiststråken, då öppnar sig en helt annan värld.

Mysiga och prisbilliga serveringar, klädsträck spända över gränden, och gamla svartklädda gummor samspråkandes vid vingligt bord och än mer vingliga stolar. Vi börjar alltmer gilla Rethymno faktiskt. Dock har vi haft mycket goda råd från våra vänner bosatta härstädes, det ska erkännas.
Nu packar vi ånyo ränslarna för att fara vidare till Chania.

Bilder på de vackra Zefyrosblommorna hittas i galleriet under ”zefyrosblomster”

Vi har nu på morgonen här på takaltanen suttit all lyssna på SR-s streamade utsändning att avlyssna Ring så spelar vi. Dock fel slutsiffror... Va.ckert väder.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #146  
Gammal 2010-04-24, 10:13
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: Påskdagen 4 April

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
På orter med mycket massturism uppstår det ofta den här typen av utbud och Rethymnon är ju tyvärr väldigt påverkat av massturismens baksidor. Jag har sett turismen utvecklas där under många år eftersom jag besökte staden första gången 1980 och den sista i början av 2000-talet. Förstår med viss förvåning att det fortfarande är en populär turistort hos många men vi är ju olika och har skilda förväntningar på vad som är en tilltalande plats. Tycker ändå att det är en fin stad även om jag inte vill tillbringa min semester där eftersom det inte motsvarar just mina förväntningar och krav på vad som känneteckar en bra turistort.

Eva
Första gången jag reste till Rethymno var 2004. Sen har det blivit vårt nya resmål. Har åkt varje år sedan dess. Jag håller inte alls med dej. I Rethymno finns ju allt. Där kan man verkligen se lokalbefolkningen. När barnen går till skolan, när alla tanter går till kyrkan på söndag förmiddag. Sen kan man strosa runt i gamla stan hur länge som helst. Det finns nya saker som man upptäcker varje år. Men om du inte bott där utan bara varit på besök så tycker jag att du inte kan bedöma Rethymno rättvist. Det är som jag. Jag har varit till Chania 3 ggr på besök, och där skulle jag inte alls vilja tillbringa min semester. Och inte i närheten på turistorterna heller. Jag vill ha allt dvs bra strand, hotell nära till allt. Och en gammal stad. Då är Rethymno perfekt.

Tack än en gång A och B för Er trevliga resning. Kan bara hålla med alla som berömt Er. Och lycka till i Chania.
Svara med citat
  #147  
Gammal 2010-04-24, 10:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Påskdagen 4 April

Nekjam du behöver inte hålla med mig det är helt ok att tycka olika. Tur att vi alla inte vill vara på samma ställe. Jag är väl bekant med hela Rethymnon speciellt de gamla gränderna där min dotter bott vid en av sina arbetsperioder i staden. Hon har arbetat flera säsonger i Rethymnon. I Missiria har jag ätit några av mitt livs godaste, grekiska måltider. Det är inte i Chania och turistorterna utanför jag funnit mina grekiska pärlor utan på helt andra platser i Grekland. Jag har med ökad ålder börjat föredra allt mer lantliga miljöer men är även oerhört svag för grekiska gränder, gamla hus och stillsamma torg utan inkastare och med små tavernor, ouzerior och vackra blommor.

Vill också gärna ha så bilfria miljöer som möjligt och skräniga barer samt många affärer är inte speciellt intressant när jag besöker Grekland. Är glad att jag besökt så många olika platser i Grekland men har ändå oerhört många fler ställen som lockar att beöka. Återvänder gärna till någon av mina favoriter men ser kanske ändå hellre nya platser. När den lusten avtar vet jag vart resan går. Då ska jag sitta på något av torgen i Folegandros Chora med en god bok, njuta av hamnlivet i Katapola på Amorgos och favoitstället i Chora, vila mina fötter i Kastro på Sifnos. Hoppas lokalbefolkningen och de styrande på dessa platser fortsätter att utveckla och vårda det de har med omsorg och inte lockas till allt för stor exploatering. Innan lusten att se nya ställen avtar hoppas jag få besöka Syros, Tinos, Nafplion, Ikaria, Kastellorizo, Chios och kanske någon av Rhodos små byar.

Ursäkta Arne och Birgitta för utvikningen i er fina tråd. Hoppas ni får härliga dagar på ert favoritställe i Chania bland de vackra husen. Ha en fortsatt bra resa. Här hemma är drivorna snart borta i söderlägena men i norr finns det fortfarande en hel del snö kvar.

Eva
Svara med citat
  #148  
Gammal 2010-04-24, 12:04
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Ändrad färdplan. Lördag 24 April

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Ändrad färdplan.

Under gårdagens eftermiddag fiskade vi, om icke i hamnbassängen så i alla fall på webben, efter boende i Georgiopolis. Utfallet kom emellertid att bliva synnerligen magert. De flesta anläggningarna hade ej ännu öppnat för säsongen, och de som hade öppet var mest fokuserade på charteroperatörerna.

De alternativ man torgförde var emellertid lite väl exklusiva för vårt behov. Halvpension, lyxiga lobbys, samt diverse onödigt extrabjäfs...Arne och Birgitta
Åh vad synd att jag inte hann med här, ni kunde ju ha bokat in er på min vänninas lilla lägenhetshotell, Sylvia, i Georgiopoulis. Inte är det ett "genuint grekiskt" boende, men det är fina lägenheter och läget är perfekt mitt emellan by och strand. Hennes föräldrar bor i annexet och hade, som grek-kanadensare, tagit väl hand om er även om hotellet inte är officiellt öppet (Apollo).

Nå väl, det får väl bli till er nästa tur då.

Vi ses säkert snart!
//Kikh
Svara med citat
  #149  
Gammal 2010-04-24, 16:46
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Anlänt Chania 24 April eftermiddag

Anlänt Chania. Lördag eftermiddag 24 April.

Vi lämnade Rethymno och vår fina studio vid pass halvelva efter att ha lyssnat på Ring så spelar vi i solen på altanen. Med packade ränslar tog vi promenaden ner till Zefyros att ett avskedskrus avnjuta. Vid halvtolv ordnade tavernabossen en taxi som raskt förde oss till Bussterminalen.
Solen steka och värmen hög.

Tavernaägaren berättade en mustig historia om den röda sanden som förra året drabbade hela Kreta och för resten merparten av övärlden.
Det var rent förskräckligt, och så illa att han(tavernaägaren) icke ens kunde åka med sin bil hem den aftonen. Hela fordonet var fyllt med röd kletig sand.

Tvenne biljetter för färden till Chania betingade pris av sex Euro per person. Vi anlände till Chania vid pass klockan ett och stegade genast ned till Marias taverna just innan hamnen, att där klyva ett krus vitt.

Så vidare till La Casa i Old Town att taga vår förnämliga takstudio i anspråk. Här ska vi bo ända fram till nästa lördag då det är dags för hemresa med Norwegians flight till Arlanda.

Resan till Chania var mycket vacker, och bjöd på en bedårande blomsterprakt samt vyer med lite snö på de höga bergen längs vägen

Vi när en förhoppning att snödrivorna hava smält bort tills vi återkommer till Umeå den 2 maj. Eljest blir det kärvt.

Nu har uppenbarligen allt charterflyg med full kraft kommit igång. Vi kunna här i Chania skåda mängder av vita ben och nosar spankulerandes runt i staden.

De hade nog mera troligt tänkt sig att redan på förmiddagen rusa åstad ned till närmsta strand att stormpressa bort det vita, och i alla fall ersätta den färgen med tomatröd men svidande hastig solfärg.

Dock, eftersom det här i Chania hela dagen varit skyigt och med svag sol, så gingo dessa förhoppningar åt skogen.

Bättre lycka i morgon kantänka.

Bilder från dagens Chania finner den vetgirige strax i bildgalleriet under ”24April em”

Arne och Birgitta

Senast redigerad av Arne den 2010-04-24 klockan 17:02.
Svara med citat
  #150  
Gammal 2010-04-24, 18:00
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Påskdagen 4 April

Jag går ut från Arne o Birgittas tråd,,sorry,,Eva L..var Din dotter jobbat och vad Du sett det färgar inte Rethymno,,,alla har vi olika sätt att se på saker...
Svara med citat
  #151  
Gammal 2010-04-24, 18:14
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Anlänt Chania 24 April eftermiddag

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Dock, eftersom det här i Chania hela dagen varit skyigt och med svag sol, så gingo dessa förhoppningar åt skogen. Bättre lycka i morgon kantänka.
Arne och Birgitta
Eftersom väderprognosen lovar regn och mulet från och med imorgon kväll är det nog många som förblir bleka

//Kikh
Svara med citat
  #152  
Gammal 2010-04-24, 20:22
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Anlänt Chania 24 April eftermiddag

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
[FONT=Arial]

[FONT=Arial]



Vi när en förhoppning att snödrivorna hava smält bort tills vi återkommer till Umeå den 2 maj. Eljest blir det kärvt.

Eftersom solen lyser nästan varje dag och har så gjort ett tag samt varmare vindar utlovats går snötiningen snabbt. I afton plockade många fram sina grillar och solen lyste skönt på oss här uppe i norr. Tror att nästan alla drivor är borta när ni kommer hem.

Eva
Svara med citat
  #153  
Gammal 2010-04-25, 10:47
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Chania Söndaag morgon 25 April

La Casa,takaltanen söndag 25 April.

Nu verkar solen ha goda förutsättningar att tränga undan de skyar som tidigare lägrat sig över nordkusten. Termometern visar redan 22 grader i denna tidiga morgontimme. Endast en svag havsbris råda.

Under gårdagens afton tog vi först promenaden till Marias taverna att skicka eftermiddagsrapporten till forumet. Marias place är beläget längs gatan mellan hamnen och palmallén, just mittemot lädergatans början.

På Marias finnes inget wlan, men det fixar man på Internetcaféet just intill ingången.
Internetcaféet heter Triple W, och där betinga uppkopplingsaccess 1 Euro per timma. Sedan kan man sitta på Marias med mycket god signalstyrka att access hava.

Vi styrde så stegen vidare till vår favorittaverna, Semiramis, för att se om de nu öppnat för säsongen. Vid förra besöket, i början av April, då var tavernan en enda stor byggarbetsplats.

Nu var emellertid allt färdigt och tavernaägaren hälsade oss varmt välkomna. Röda orkestern fanns därtill på plats. En Schnitsel Gordon bleu till Arne samt tomatsoppa för Birgitta betingade inklusive ett krus vitt pris på 23€.

Lite dyrare, visst, men vi är ju i Chania nu. Med notan följde det obligatoriska fatet med smetkaka samt en glasterrin flygbränsle.

La Casas wlan är icke direkt något att skriva hem till vännerna om. Med snäll omskrivning kan detsamma beskrivas som fiasko. Det enda ställe där det fungerar, det är i Georges lilla kontor på bottenvåningen, och då får laptopen befinna sig maximalt 50 cm från routern…

George försåg oss dock med koder till grannhotellens wlan, men dessa koder visade sig vara mer än inaktuella. Det får nu vid elvatiden bli en promenad till Marias place att skicka denna rapport.

Gårdagens bilder lägges in i bildgalleriet under ”söndagfm25april”

Nu kunna vi från vår takaltan skåda hurusom de nyanlända turisterna vandra ned mot Neo Choras stränder att bränna ben och armar under den starka solen. Svedan i afton till trots. Men förhoppningsvis fungerar soldiset som solfaktor sex, och göra brännan uthärdlig i afton.

Vi sitta nu Marias place i dryga 25 grader att skicka denna något försenade snabbrapport. Livet leka.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #154  
Gammal 2010-04-25, 11:22
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: Påskdagen 4 April

Låter härligt! Här i Sikeå har vi nu 8,5 gr och inatt var det minus 5. Men solen skiner även här.
Hur är det har ni provat på att bada i havet? Eller är det för tidigt?

Ha en fortsatt bra semester och än en gång Jätteroligt att läsa Er berättelse.

Majken
Svara med citat
  #155  
Gammal 2010-04-25, 11:30
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Påskdagen 4 April

Började nästan bli orolig, när morgonrapporten dröjde i dag
Följer noga med på er resa. Det verkar ju väldigt lyckad hittills. Önskar er en lika fin sista vecka

Riitta
Svara med citat
  #156  
Gammal 2010-04-25, 17:37
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Eftermiddag söndag 25 April Chania

Chania, söndag eftermiddag 25 April.

Vi inventerade nyss vårt förråd av viktualier och funno följande; En kaviartub av Kalles, två tredjedelar fylld, Birgittas Räkost sorgligt nog med bara en tredjedel kvar i sista tuben. De svenska tändstickorna gick slut i morse, men vi funno turligt nog de svensktillverkade ”Cricket” som i riklig mängd inhandlades. Piptobaksförrådet i gott skick och kommer att räcka veckan ut.

Vi tog vid lunchtid och i soldiset promenaden ner till Marias Place att skicka morgonens något försenade rapport till forumet. Maria kunde berätta att den förhatliga skurktavernan En plo nu bommat igen för gott.
Ett besked alla turisterna ska vara tacksamma för.

Vid pass halvtvå skingrades plötsligt soldiset till alla nyanlända vitbensturisters glädje. Solstolsuthyrarna gnuggade likaså sina händer ute vid Neo Chora och andra stränder. Vi kunde också konstatera att flertalet butiker denna helgdag hade stängt, den renodlade turistbutikerna undantagna.

Nu, när detta hamras ned, är det på tok för varmt att sitta ute på vår eminenta takaltan. Termometern visar 29 grader…
Kanske ska vi beskriva lite om La Casa. George har inalles sex studios, takstudion inräknad.

Dock är alla studios utom den på bottenvåningen tämligen torftigt utrustade om man tänkt sig laga mat. Studion i bottenvåningen har en separat köksavdelning med trinette och diskbänk.

I vår studio finnes ett kylskåp, dock ej bullrande, och ovanpå kylen finner man tvenne muggar för kaffe, en vattenkokare samt fyra fat, lika många knivar och gafflar och två glas av mindre storlek. Ja, det är det hela ungefär.

Vi vill dock med visst eftertryck påpeka att Pensionatsägaren George är en av de trevligaste värdarna vi någonsin mött i Grekland. Ingen kan som han måna om gästernas trivsel under vistelsen.

I afton blir det ånyo en tur till Maria,s att skicka detta meddelande. Vi ska därefter ånyo och vid åttatiden uppsöka musiktavernan Semiramis att därstädes spisa god middag samt lyssna till Röda orkestern.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #157  
Gammal 2010-04-26, 09:55
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Påskdagen 4 April

Underbart roligt att läsa om era äventyr!
Hälsa så mycket till Georgios!
Svara med citat
  #158  
Gammal 2010-04-26, 10:33
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Chania i flödande sol, måndag förmiddag 26 April

Chania, takaltanen La Casa måndag 26 April.

Av god vän hemmavid erhöllo vi i går afton besked att regn var på ingående i hela Grekland under måndagen. Men, nu, fint väder med växlande molnighet och 22 grader så här klockan nio på förmiddagen.

Förvisso ligga det lite mörka moln uppe över de höga bergen, men de giva oss icke harm. Vi får väl se hur dagen utvecklar sig. Ute över havet är det dock klarblå himmel med endast små trivsamma molntussar att skåda.

Sedan vi hit till Chania anlände i lördags, kunna vi konstatera att charterplanen från när och fjärran ånyo dånar in för landning och avgång vid Chania Airport dygnet runt. Detta till stor glädje för turistnäringen.

I går kväll styrdes stegen, som av en osynlig makt ,ånyo till Semiramis fina musiktaverna. Nu var det välfyllt med turister och ägaren skrockade förnöjt. Röda orkestern hade i afton bytt sångare. Lärarinnan var ersatt av den volymiöse, men väldigt duktige manliga sångaren vi kunde avhöra förra året. Att höra denne man framföra Vraho Vraho, det ger rysningar ända in i märgen.

Birgitta testade Kalamares för första gången denna resa. Arne hittade en gudomligt god rätt bestående av kycklingfiléer med mushromsås. Till maten tog vi in resans allra första Mythos. Hela notan landade på 22€.
Den obligatoriska notan-efterrätten bestod som alltid av en glasskula med fyra tillhörande söta kanderade frukter, ja, och så glasterrinen med flygfotogen.

På hemvägen från Tavernan kunde vi genast konstatera att inslaget av skandinaviska språk ökat högst markant bland turisterna längs grändernas bord.

Idag har vi för avsikt att besöka en del pärlor här inne i Chania. Främst gäller det den gamla fina saluhallen. Ett måste. Denna rent skulpturala byggnad av glas och stål och med dryga etthundra år på nacken. Alla dofterna, folklivet samt en uppsjö av små butiker som saluföra allt och lite till. Kryddor skola införskaffas samt lite andra viktualier.

Men, naturligtvis, ska vi allra först styra stegen ner till Marias Taverna att skicka denna dagsrapport.

Livet leka som alltid.

Bild på den nya besättningen för Röda orkestern finns i bildgalleriet under ”smörsångaren”

Om vi så här i slutet av detta meddelande ska göra en liten utvikning, då kan vi meddela att när vi med bussen från Rethymno till Chania passerade Soudabukten och dess hamn, då fick vi syn på den större kustfärjan för sydkusten, Daskalogiannis, som efter årlig översyn på varvet nu klargjordes för färden tillbaka till sydkusten.

Enligt vår sagesman skulle Samariaravinen öppnas för säsongen nu idag, den 26 April. Efter den milda vintern med ringa snö och regn skulle det nu vara fritt fram för vandrarna i ravinen.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #159  
Gammal 2010-04-26, 17:27
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Måndag eftermiddag 26 April

Måndag eftermiddag 17.30 Chania. 26 April.

Icke någon regndroppe att skåda idag den illavarslande prognosen till trots. Vi tog vid lunchtid en tur ut på staden. Saluhallen är alltså ett verkligt måste för oss. Att bara strosa runt och botanisera i butikerna, se slaktaren bearbeta jättelika köttstycken till styckedelar.

De små serveringarna har ett brett utbud av olika lunchrätter. En del vet man ej alls vad det är, men goda ser de ut. Priset är också relativt lågt.
Den gamla fina saluhallen är byggd som ett kors och takhöjden är icke av denna världen. Hallen är kemiskt ren från allt vad inkastare heter och det florerar heller ej musik ur bullriga högtalare. En oas vill vi mena det är.

När vi mellanlandade hos Marias taverna fick vi ett samtal med Maria själv. Vi kom att diskutera serveringarna nere längs hamnpromenaden, det vi kallar ”skärselden” med alla inkastarna. Enligt Maria var stället med alla sina serveringar egentligen en skamfläck för hela staden.
Prisläget är så dyrt att det leder tanken till Taverna En Plo i sina värsta dagar.

De enda som klarar sig oantastade från horderna av inkastare, det är endera en joggare med träningsskor och svettig tröja, alternativt om man kommer vandrandes med ett Bouzoukifodral i näven.

Lokalhyrorna för serveringarna tillhör enligt Maria de allra dyraste i hela staden, och då blir det som det blir med priset på mat och dryck kantänka. Själva skyr vi stället som pesten och tar alltid omvägen via gränden när vi ska hem till La Casa.

Just vid halvtretiden på eftermiddagen mulnade det ordentligt, och det började blåsa rejält. Något regn kom emellertid icke. Nu, efter siestavilan kan vi notera att vinden tilltagit alltmer, men molnen skingrats. Solen lysa ånyo från blå himmel.

Nu har turisterna med full kraft intagit Chania och mera troligt hela ön och Grekland i övrigt. Stadsvandringarna med charterturister är nu i full verksamhet. Ett omistligt tecken på att säsongen nu är i gång.

Bilderna från eftermiddagen finnes i galleriet under ”saluhall mm”
Oviss på om högkantsbilderna hamnat på rätt köl.
Arne och Birgitta
Svara med citat
  #160  
Gammal 2010-04-27, 10:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Måndag eftermiddag 26 April

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Icke någon regndroppe att skåda idag den illavarslande prognosen till trots.
Jag kollade vädret på teve igår, där sa man att Grekland hade haft ett rejält oväder under dagen. Tur att det bara var på teve.

Ha det fortsatt bra!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT