Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-03-24, 18:56
David David är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 29
Standard Båtluff i Sporaderna

Hej!

I juni har jag och min sambo tänkt pröva oss på en båtluff i Sporaderna. I samband med detta uppstår ett gäng frågor som vi skulle bli överlyckliga om någon kunde besvara

1. Skiathos, Skyros, och Skopelos verkar alla ligga rätt nära varandra. Hur länge tar det att röra sig mellan dessa öar? Hur är båtförbindelserna mellan öarna?

2. Vart är det smartast/lättast/billigast att flyga?

3. Är det värt att ta en avstickare till Allonissos?

4. Hur ska man fördela tiden mellan öarna, vilken har mest att erbjuda så att säga?

5. Är det lätt att ordna boende på plats i denna lilla ö-värld? Prisbild?

6. Hur är detta lämpligt tidsmässigt (veckorna 24-25)? Blir midsommar i Grekland i år =)

7. Finns det någon riktig partyhåla på Sporaderna?

Tack tack!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-03-24, 21:54
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 701
Standard Sv: Båtluff i Sporaderna

Citat:
I juni har jag och min sambo tänkt pröva oss på en båtluff i Sporaderna. I samband med detta uppstår ett gäng frågor som vi skulle bli överlyckliga om någon kunde besvara

1. Skiathos, Skyros, och Skopelos verkar alla ligga rätt nära varandra. Hur länge tar det att röra sig mellan dessa öar? Hur är båtförbindelserna mellan öarna?
Någon timme med dolfin mellan varje ö. För två år sedan vid samma tid fanns flera förbindelser/dag. Vill minnas att det också gick någon större båt varje dag.

Citat:
2. Vart är det smartast/lättast/billigast att flyga?
Går nog bara att flyga till Skiathos. Kort landningsbana där bara specialutbildade piloter får landa. Tag en rejäl ouzo innan landning.

Citat:
3. Är det värt att ta en avstickare till Allonissos?
Definitivt. Ju längre ut man kommer desto lugnare och bättre blir det, åtminstone för 50+-arna. Hyggliga stränder, bra mat, lugnt och allmänt mysig ö.

Citat:
4. Hur ska man fördela tiden mellan öarna, vilken har mest att erbjuda så att säga?
Ju yngre man är desto mer tid skall man spendera närmare fastlandet. Är man riktigt ung skall man vara länge på Skiathos. Mängder av BRA stränder och party för den partysugne i Skiathos stad. Tycker dock själv att Skiathos är rätt så exploaterad. Där finns timesharingeländet t. ex. Förmodligen är det rätt mycket turister redan v24-25.

Citat:
5. Är det lätt att ordna boende på plats i denna lilla ö-värld? Prisbild?
Ja. Vecka 24-25 inga problem alls. 2002 betalade vi i runda slängar 25€-30€/dubbelrum vid motsvarande tid.

Citat:
6. Hur är detta lämpligt tidsmässigt (veckorna 24-25)? Blir midsommar i Grekland i år =)
Rätt bra tid. Färjetrafiken och säsongen igång utan att det är allt för mycket folk. Varmt och skönt.

Citat:
7. Finns det någon riktig partyhåla på Sporaderna?
Skiathos utan tvekan. Där finns massor av partyställen som vi inte besökte men som säkert passar en yngre publik.

Sporaderna är trevliga öar men eftersom det ligger rätt nära fastlandet är där rätt mycket folk på helgerna. Föredrar själv att komma lite längre från fastlandet.

Trevlig tur.
Grekland är aldrig fel

/pawik
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-03-24, 23:31
tanum
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Båtluff i Sporaderna

Hej!

Har samma erfarenheter som pawik.

Vi var på Skiathos, Skopelos och Alonissos i slutet av juni 2004. Vi älskade Sporaderna. Inga problem att ordna boende vid den tiden. På Alonissos spenderade vi 10 dagar. Vandrade, hyrde MC, badade och njöt av lugnet. På Skopelos var vi 4 dagar. Det kände vi var för lite. För det var en härlig ö. Lagom lugn och finare stränder än Alonissos. Skiathos var för livligt för oss.

För boende på Skopelos kan jag rekommendera Stella Studios, 5 minuters promenad från hamnen. Underbar värdfamilj.

Mer info om vår resa och fler tips på boende mm: http://www.kalimera.nu/resebrev/2004/benny.html
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-03-25, 09:50
David David är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 29
Standard Sv: Båtluff i Sporaderna

Tack för alla svar!


En annan grej..
Finns det någon möjlighet att flyga till Athen iställlet och sedan ta sig till sporaderna på ett smidigt sätt.. ?Det lät inte allt för trevligt det där med kort landningsbana och specialutbildade piloter på Skiathos..

Är Athen värt att stanna kvar i några timmar isåfall..?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-03-25, 18:48
tanum
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Båtluff i Sporaderna

Har för mig att du kan ta bussen från Athen till Volos. Och sen båt ut till Skiathos. Ca 3,5 tim med båt. Bussturen tror jag är ca 20 mil.

Jag gillar inte heller att flyga men det var inga problem med Skiathos. Faktiskt var inflygningen riktigt häftig. Man flög längs en gata och kunde kika in i skyltfönstren
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-03-25, 19:22
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Båtluff i Sporaderna

Citat:
Ursprungligen postat av David
Tack för alla svar!


En annan grej..
Finns det någon möjlighet att flyga till Athen iställlet och sedan ta sig till sporaderna på ett smidigt sätt.. ?Det lät inte allt för trevligt det där med kort landningsbana och specialutbildade piloter på Skiathos..

Är Athen värt att stanna kvar i några timmar isåfall..?
Jodå, det går ganska smidigt att ta buss från Athen till Agios Konstandinos och därifrån ta båt till Skiathos.
Men samtidigt så ska du inte låta den korta landningsbanan skrämma dej från att ta flyg direkt till Skiathos, just detta med kort landningsbana och specialutbildade piloter verkar vara ett "problem" som många grekiska öar lider av. Ändå är det ju så att det går många flighter i veckan till dessa korta landningsbanor och hittills har varenda flygplan tagit sej ner (utom de som är på väg ner just då du läser detta men de är nere nästa gång du läser detta).

Mvh Janérik
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-03-25, 21:52
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 701
Standard Sv: Båtluff i Sporaderna

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik
Jodå, det går ganska smidigt att ta buss från Athen till Agios Konstandinos och därifrån ta båt till Skiathos.
Men samtidigt så ska du inte låta den korta landningsbanan skrämma dej från att ta flyg direkt till Skiathos, just detta med kort landningsbana och specialutbildade piloter verkar vara ett "problem" som många grekiska öar lider av. Ändå är det ju så att det går många flighter i veckan till dessa korta landningsbanor och hittills har varenda flygplan tagit sej ner (utom de som är på väg ner just då du läser detta men de är nere nästa gång du läser detta).

Mvh Janérik
Precis så är det ju Janérik. Jag har ju aldrig hört talas om NÅGON olycka på
nåon landningsbana i övärlden. Är man flygrädd så skall man dock vara medveten om detta.
Den tvära sväng man får uppleva innan landning på Samos har ju också beskrivits här på forumet. Vi skall nog inte oroa oss så mycket. Lev livet, carpe diem!!!

/pawik
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-03-30, 08:18
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Båtluff i Sporaderna

Citat:
Ursprungligen postat av tanum
Jag gillar inte heller att flyga men det var inga problem med Skiathos. Faktiskt var inflygningen riktigt häftig. Man flög längs en gata och kunde kika in i skyltfönstren
Instämmer! Jag satt ju faktiskt i samma plan som du och gillar inte heller att flyga. Måste erkänna att jag inte hade en aning om den där korta landningsbanan innan jag satte mig i planet. Tror faktiskt att det var du som informerade mig om detta strax före landning
Häftigt var det i alla fall. Tror till och med att min flygrädsla har minskat något sedan dess.....

Carina
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-05-30, 20:22
David David är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 29
Standard Sv: Båtluff i Sporaderna

En fråga till angående båtluffning.


Hur gör man med pengar? Hur mycket Euros ska man ha med sig i kontanter (två veckor)? Till hur stor del kan man bruka Visa?

Senast redigerad av David den 2005-05-30 klockan 21:06.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-05-30, 23:58
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Båtluff i Sporaderna

Det kan bli ratt festligt med små flygplatser ibland.... Detta laste jag på våra nettsidor på Gardermoen:



Flygelederen manglet:
- Dere må ikke lande ennå!
- Dere må ikke lande ennå, flygelederen har ikke møtt i tårnet, og han som skal laste koffertene har heller ikke dukket opp, så hvis dere lander om cirka en halv times tid, så er de nok på plass. Dette var beskjeden kapteinen om bord i My Travels fikk da han skulle lande på den lille greske øyen Limnos den 17.mai.





- Dere må ikke lande ennå!
Hvor flygelederen og koffert-
bæreren oppholdt seg da flyet
skulle landeer fremdeles uvist...?
(illfoto: www.skibbyrejser.dk)
Her hjemme på berget er vi vant med at mange tar seg fri den 17. mai, men MyTravels kapteinen trodde trolig knapt sine egne ører da han fikk beskjeden:

- Dere må ikke lande ennå, flygelederen er ikke i tårnet.

Denne beskjeden fikk kapteinen over radioen da han skulle lande med de første 50 sommergjestene fra det danske Skibby Reiser på den lille greske øyen Limnos, etter en mellomlanding på Skiathos.

Nå skal det sies at det ikke kommer mer en seks charterfly i uken på den lille øya. Og derfor sitter det ikke flygeledere der døgnet rundt og speider etter charterfly. Men trolig var både flygelederen og koffertbæreren spente å se flyet, de dukket nemlig opp kun ti minutter senere, og dermed kunne flyet få tillatelse til å lande på den lille vulkanøyen, med de polerte og gyllne sandstrendene. Da flyet var kommet trygt på bakken, kunne borgemesteren spasere om bord, og ønsket alle velkommen til hans øy, og som om ikke det var nok, fikk alle passasjerene om bord overrakt en flaske Limnos-vin i velkomstgave, opplyser MyTravel til boarding.no
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT