Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-05-09, 22:05
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Agahtonissi eller Lipsi

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Ja, faktiskt, om ni väljer bort Patmos och åker till Nisyros får ni den perfetkta doddarmixen. Nisyros är en ö att dö för (på).
Välja nbort Patmos??? Aldrig..då får det bli 4 veckor!!

Lissi
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-05-10, 07:52
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Agahtonissi eller Lipsi

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
När jag blir gammal och gaggig vill jag inte "spärras" in på servicehus, jag vill bli frisläppt på torget på i Mandraki på Nisyros. Där vill jag spela kort och tavli, ljuga, sova, dricka kaffe och ouzo, där vill jag äta min frukost, hälsa på mina vänner och svära efter mina ovänner, där vill jag glo på dagsturister, lyssna på småfåglar, få fågelskit på kepsen, titta på teve och fundera över hur länge träden ska stå kvar, där vill jag summera livet och le åt mina minnen. Där vill jag vara!
Jisses vad jag längatr dit nu.
Jahapp, då har du i alla fall övertygat mig. Denna ö måste vi bara besöka!

/Netwolf
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-05-12, 12:15
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 742
Standard Sv: Agahtonissi eller Lipsi

Visst var Lipsis hamnområde en enda röra för ett antal år sedan. Skorrande lyftkranar, avgasande lastbilar och allsköns annat. En enda stor byggarbetsplats, men vi stod ut genom att ta det som det var och se att det fanns (och finns) en framåtanda, i detta fall att förbättra ett nedgånget hamnområde. Rosten är borta och de har lyckat väl!

För oss är Lipsi ett årligt måste - gärna som ön på vilken man "landar" på och kommer in i det grekiska semesterlunket. Här är det bara att välja och vraka! Bada och sola nästan mitt i byn, någon kilometer därifrån eller 3 - 4 kilometer. Fortfarande efter många års besök hittar vi nya stigar och varianter att ta sig fram på, trots att vi efter varje års avresa tror oss ha gjort "allt".

Egentligen har vi samma goda erfarenheter av Fourni och hade gärna fått vara den ö som vi "landat" på eller rest till senare under luffningen. Möjligen blir det så om si sådär en månad. Spontaniteten får avgöra!

I år blir startpunkten Agatonissi av flera skäl. Nyfikenhet på en ö som vi aldrig varit på men också en bra båtförbindelse från Pytagorion samma dag som vi landar på Samos. Just detta med en båtförbindelse samma dag från den ö som man luftledes landar på till en ö som vi mentalt vill landa på är en viktig faktor för oss. Landar man på Samos vid middagstid finns det i normala fall dagliga avgångar några timmar senare mot Patmos, Lipsi, Leros, Kalymnos och Kos. Vissa dagar Agatonissi och Arki. Möjligheterna att välja "landningsö" blir - brett!

Anders
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-05-12, 15:31
Suzs avatar
Suz Suz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Bohuslän
Inlägg: 119
Standard Sv: Agahtonissi eller Lipsi

Vi har faktiskt bestämt oss för att skippa Samos iår, och därmed få med både Agahtonisssi och Lipsi + Fourni och Ikaria. Samos tar vi en annan gång när vi har mer tid på oss på den ön. Eftersom vår förra luff på Kreta innehöll mycket bilkörning, tänkte vi skippa detta med att hyra bil etc denna gången och bara "landa" på dessa småöar. Tror detta kan passa bättre med en 6-åring eftersom Samos inte kanske är den mest barnvänliga ön. Sen avslutar vi ju på Ikaria där vi kan få vår upptäckarlusta tillgodosedd. Vi åker den 28/5....15 dagar kvar....
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-05-12, 16:24
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Agahtonissi eller Lipsi

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Jahapp, då har du i alla fall övertygat mig. Denna ö måste vi bara besöka!

/Netwolf

Jag känner likadant! Nissyros klev vi aldrig av på på väg till Kos från Tilos...det var dumt det!

Lissi
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-05-12, 20:25
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Agahtonissi eller Lipsi

Oj,Oj, vad har jag gjort, Jag som lagt in min resroute till både Leros, Lipsi, Patmos, Agathonissi och Samos under 28dagar. Av alla inlägg i detta ärende tycks jag ha valt fel öar. Har varit på Samos, Ikaria och Fourni i flera veckor och kan intyga att inget av de resmålen skulle ja vilja ha ogjorda. Arnes pråmar på Lipsi är ungefär som Evas hamnarbete på Folegandros. Jag har varit på Folegandros de senaste tre åren och aldrig upplevt störande hamnarbete. Därför tror jag nog att Arne vaknade på fel sida om AC:n när han var på Lipsi.
En fundering bara; vilken väg är bäst båtförbindelse bland dessa öar? Jag planerar att åka Leros (kommer dit med inrikesflyget) sedan Lipsi, Patmos, Agathonissi och slutligen Pythagorio/Samos där jag åker inrikesflyg till Aten. Vet någon om det är bättre färjeförbindelser i annan turordning.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2008-05-13, 02:12
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Agahtonissi eller Lipsi

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag känner likadant! Nissyros klev vi aldrig av på på väg till Kos från Tilos...det var dumt det!

Lissi
Jag läste för ett tag sedan någonstans att man inte varit i Grekland om man inte åkt med Skopan... PHYTT. HA! Man har inte varit i Grekland om man inte besökt torget i Mandraki på Nissyros. Jag trodde de höll på att slå ihjäl någon en kväll när jag var där! Det visade sig vara fyra äldre herrar som spelade kort... Torget där är fantastiskt.

Och så måste man upp och se vulkanen. Från Nikia OK, men helst från Emborio. Den övergivna byn. Utsikten från Tavernan To Balkoni där är vördnadsbjudande... Och så måste man för att få kalla sig äkta Greklandsresenär faktiskt ha åkt med Nisse, dvs Nissos Kalymnos! Denna underbara slöa skorv med sina gula plaststolar i salongen... Min favvefärja... Lycka...

Så Lissi. Ytterligare en ö på listan...

Peter
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT