Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-05-07, 13:34
Suzs avatar
Suz Suz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Bohuslän
Inlägg: 119
Standard Agahtonissi eller Lipsi

Hej,

Bara 20 dagar kvar innan avfärd...... Vi startar på Samos och avslutar på Ikaria. Däremellan tänker vi besöka Fourni och en ö till. Vi funderar på lilla Agahtonissi eller Lipsi. Vad rekommederar ni som varit där. Vilken ö ska vi inte missa? (Vi har med vår 6 åring)

/Suz
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-05-07, 13:45
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Agahtonissi eller Lipsi

Satsa på Agathonissi!!

Lipsi är en konstig och otrivsam ö enligt mitt förmenande.

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-05-07, 13:53
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Agahtonissi eller Lipsi

Men hurdå konstig??

Jag tyckte den var underbar på mitt korta besök där. Jag har tänkt återvända dit så gärna en förklaring

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-05-07, 13:58
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Agahtonissi eller Lipsi

Extremt skräpigt hamnområde med gamla rostiga pråmar vilka synes
legat därstädes i decennier.

Mycket få Hotell/Pensionat har klimatanläggning att erbjuda.

Väldigt påflugna rumsraggare.

Ja, det finnes mer...

Arne

"Det finns en plats på jorden, där solen aldrig ler,
Den platsen heter Lipsi, dit vill jag aldrig mer"
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-05-07, 17:40
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Agahtonissi eller Lipsi

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
"Det finns en plats på jorden, där solen aldrig ler,
Den platsen heter Lipsi, dit vill jag aldrig mer"


Vacker dikt!
Jo vraket nära hamnen såg vi -92..är det fler nu?

På Kefalonia -94 så hade vår pensionatsvärd en JÄTTEHUND som vaktade stället..Sonen var ägare till hunden. En ilsken hund som NOGA höll ordning på vilka som var gäster och fick komma in genom grinden och vilka som inte var det..Denne son var för tillfället på Lipsi "..och den ön är så liten så där får inte hunden plats", sa vår värd
Måste nog kolla upp vid nästa Patmosbesök om Lipsi verkligen är så hemskt som Du säger...Kunde jag ta så fel??

Lissi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-05-07, 23:01
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 764
Standard Sv: Agahtonissi eller Lipsi

Citat:
Ursprungligen postat av Suz Visa inlägg
Hej,

Bara 20 dagar kvar innan avfärd...... Vi startar på Samos och avslutar på Ikaria. Däremellan tänker vi besöka Fourni och en ö till. Vi funderar på lilla Agahtonissi eller Lipsi. Vad rekommederar ni som varit där. Vilken ö ska vi inte missa? (Vi har med vår 6 åring)

/Suz
Egentlig begge to. Hvor mange dager hadde dere tenkt? Ørlite mer urbant på Lipsi. Har vært mye på både Agathonisi og Lipsi. Vi forstår ikke Arnes negative forhold til Lipsi. Har 10 års erfaring fra den idylliske og vakre øya. Alle de vi kjenner som har vært på Lipsi bare elsker den øya. Flotte strender der også -sand og supert for barn. Vet det selv av erfaring.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-05-08, 08:24
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Agahtonissi eller Lipsi

Citat:
Ursprungligen postat av kirtor Visa inlägg
Alle de vi kjenner som har vært på Lipsi bare elsker den øya. Flotte strender der også -sand og supert for barn. Vet det selv av erfaring.
..skönt att höra för det var min erfarenhet också! Vi badade på andra delen av ön från huvudbyn och det var en helt underbar lagun med kristallklart vatten och LÅNGGRUNT.... Byn var så fin och vi satt på ett härligt torg som då vilade i solskydd av ett stort träd..platan var det väl om jag minns rätt..

Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-05-08, 14:03
Suzs avatar
Suz Suz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Bohuslän
Inlägg: 119
Standard Sv: Agahtonissi eller Lipsi

Citat:
Ursprungligen postat av kirtor Visa inlägg
Egentlig begge to. Hvor mange dager hadde dere tenkt?

Tanken på båda två har slagit mig också, vi har dock "bara 16 dygn om vi tar bort resdag. Det blir nog för mycket att klämma in 3 småöar om man vill ge Samos och ikaria ca 4-5 dagar var? Vi får ta en av dem en annan gång. Fourni tar vi denna gång då den ligger på vägen mot Ikaria där vi flyger hem ifrån. Jag tror det blir Agahtonissi denna gången. Men Lipsi fascinerar mig just för att den väcker så otroligt olika känslor. Känner att jag måste dit någon gång.....

/Suz
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-05-08, 16:11
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Agahtonissi eller Lipsi

På Fourni kommer ni garanterat att trivas. Den ön är lindrigt uttryckt levande. Alla känna alla, och turisterna, de få, involveras i detta.

Vi tar oss alltid boende på Toula Rooms, just bara 30 meter från havet och med full koll över hela hamnen.

Men Lipsi!!! Är ni intresserade av rostiga pråmar och dito kättingar, då passa Lipsi precis perfekt... Samma om ni i värmen vill tillbringa natten sovandes i + 37 grader och där värdinnans löfte om AC visar sig bestå av en fläkt i prisklassen 120Sek...

Arne
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-05-08, 17:06
Suzs avatar
Suz Suz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Bohuslän
Inlägg: 119
Standard Sv: Agahtonissi eller Lipsi

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
På Fourni kommer ni garanterat att trivas.

Men Lipsi!!! Är ni intresserade av rostiga pråmar och dito kättingarArne
Fourni tror vi att vi kommer trivas på. Just därför vill vi inte ha för stressat schema. Hur är stränderna tycker du? Hur jobbigt för en 6-åring att knata till stranden Kambos, tror jag den hette?

Vi vill naturligtvis inte komma till ett så "hemskt ställe" som du beskriver Lipsi som. Vi som gillar det som är vackert för själ och öga. Dock kan man ju bli nyfiken på vad det är med ön som gör att ni ser på den med så olika ögon...

I övrigt har vi bestämt oss för Agathonissi. Det står lite om ön både här och i "grekguider". Vi gillar dock småställen och älskade tex Faros. Hoppas bara det är bättre mat på Agathonissi. Hur är stranden där förresten?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-05-08, 17:11
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Agahtonissi eller Lipsi

Inga problem för en 6-åring att gå till Kambosstranden. Det tar drygt 20 min från hamnen. Lite backigt upp och sedan trappsteg ner till stranden. Den mycket enkla lilla tavernan med bord och stolar nere vid vattnet serverade underbart god mat. Zucchini och potatis rätten samt killingen var himmelskt god. Finns några få rätter varje dag. Bästa tänkbara mat.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-05-08, 17:55
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Agahtonissi eller Lipsi

Lite bilder från Fourni komma här.

http://www.sendpix.com:80/albums/08050809/9of2gu2mf0/

Arne och Hustrun
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-05-08, 18:11
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Agahtonissi eller Lipsi

Citat:
Ursprungligen postat av Suz Visa inlägg
Vi vill naturligtvis inte komma till ett så "hemskt ställe"
De flesta har väl någon gång kommit till en plats eller ö där "ingenting stämde" - av olika anledningar, men alltid antingen tillfälligheter, felaktiga egna föreställningar eller helt enkelt beroende på en själv.
Säkert finns det inte en enda ö eller plats i Grekland som du inte kan hitta någon som skulle kunna förfasa sig över.

Varje sådan ö eller plats finns det många många andra som älskar och gärna åker till, om och om igen - även det av olika anledningar och mest beroende på dem själv.

Att en eller två inte trivdes där är med andra ord inget att ta någon notis om.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-05-08, 21:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Agahtonissi eller Lipsi

Citat:
Vi vill naturligtvis inte komma till ett så "hemskt ställe" som du beskriver Lipsi som.
Jag skrev ett långt svar men innan jag hann trycka på "skicka" försvann det. Äklar. Hinner inte skriva om texten nu, får återkomma i morgon. Kort kan jag säga att jag tycker att Lipsi är en av Dodekansesernas trevligaste öar, och jag har varit på alla öar i doddarna. Jag skriver just nu en guide som jag kallar Smådoddarna, den handlar om Lipsi, Marathi, Arki och Agathonissi. Jag börjar beta-versionen av Lipsi så här: Lilla Lipsi strax norr om Leros är en förbisedd ö som begåvats med stor charm, lugnt tempo, genuint grekiskt vardagsliv, trevliga öbor och gemytliga tavernor som serverar mycket god mat.

Lipsi är - i mitt tycke - minst lika bra (kanske bättre) som Fourni. Jag återkommer...
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-05-09, 09:57
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 764
Standard Sv: Agahtonissi eller Lipsi

Det var nok noen rustne båter ved en anledning på Lipsi. De måtte mudre for å få havnen dypere.
Lipsi er virkelig en perle. Kjenner ikke igjen noe som Arne sier, og vi har vært der mye. Agathonissi er også en perle. Om man skal sammenlikne Fourni og Lipsi, så er min mening at Lipsi er mer av en idyll. Mer åpen liksom. Men for all del veldig hyggelig på Fourni altså. Så har de veldig mye bra hummer, nam nam. Vanskelige valg med disse greske øyene. Alle har jo sine særpreg, og menneskers smak er jo forskjellig så..........
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-05-09, 16:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Agahtonissi eller Lipsi

Nu har ni bestämt er för Agathonissi, det är ett bra val det också, framförallt om ni gillar ”compact living”. Allt – utom bageriet – finns inom krypavstånd. Ni behöver inte ens leta efter den bästa stranden, den finns i byn. Helt okej för övrigt. Agathonissi är en mina fem favoritöar i Dodekaneserna, de andra är Kastelorizo, Telendos, Tilos och - Lipsi!

För två veckor fick jag en fråga från en god vän (hejhej) om vilken ö som var bäst: Fourni eller Lipsi. Efter mycket funderande kom både jag och Camilla fram till att Lipsi var bäst. Och personen ifråga ska nu åka till Lipsi. Nästa gång ni är i krokarna hoppas jag att ni åker till Lipsi, jag tror inte att ni blir besvikna, det är en underbar ö med barnvänliga stränder, trevliga människor, mycket bra tavernor (bara jag tänker på Taverna Pefkos dräglar jag), Greklands bästa bageri osv. En av de bästa lunchtavernorna finns på Lipsi – Kostas Taverna i Platys Gialos. Du kan läsa lite om tavernan, och om Agathonissi, här...

Jag vet inte om ni gillar att göra båtutflykter, om ni gör det måste ni åka till Lipsi någon gång, därifrån utgår en av de bästa båtutflykterna jag känner till, nästan lika bra som den berömda rundturen på Milos. Under båturen besöker man öarna Makronissi, Aspronissi (White island), Marathi och Arki. Stopp för bad görs vid Makronissi och Aspronissi (två små obebodda öar), och vid den lagunliknande bukten Tiganaki utanför Arki. Därefter är det stopp för lunch och bad på Marathi som är Greklands minsta bebodda ö . Efter några timmar på Marathi fortsätter båten till Arki där man gör ett kort stopp (man hinner med en liten runda i byn, att köpa och äta en glass eller att ta en öl på någon av de tre tavernorna.)

Har ni tur kanske ni är på Lipsi när Lipsimästerskapen pågår. Roligare än så kan man nog inte ha på en grekisk ö. Jo, det kan man, om man är på Kastelorizo under ”kasta-folk-i-vattnet-festivalen”.



Åsnetävling under Lipsimästerskapen.

Som sagt, nästa gång ni är i närheten av Lipsi – åk dit!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-05-09, 18:28
Suzs avatar
Suz Suz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Bohuslän
Inlägg: 119
Standard Sv: Agahtonissi eller Lipsi

Tack Janne för denna utförliga och målande bild av Lipsi. Faktum är att vi fortfarande kanske åker dit, vem vet? Det kanske trots allt blir Lipsi istället för Fourni. Vi behöver ju inte bestämma oss nu utan vi får se hur båttiderna från Pythagorion passar. Vi var påväg till Lipsi redan förra året (innan Flymee gick i konkurs) och just båtturen du beskriver var en av de saker som kändes så lockande med Lipsi. Vi lovar att återkomma med vart vi tillslut hamnade samt vad vi tyckte när vi är hemma igen, efter 14/6./Suz
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-05-09, 20:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Agahtonissi eller Lipsi

Citat:
Greklands bästa bageri osv.
Vi håller på att laga mat, började prata om Lipsi, om maten där (som är så ) och om brödet som är ännu mer . Kan inte låta bli att lägga ut denna bild:



Lipsibröd. Visst ser det gott ut!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-05-09, 21:04
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Agahtonissi eller Lipsi

Åh Janne...Nu har vi ju nästa års resa klar...Tilos, Patmos och Lipsi på 3 veckor....Kan det bli bättre..flyg ut till Rhodos och hem från Samos

Lissi
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-05-09, 21:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Agahtonissi eller Lipsi

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Kan det bli bättre..
Ja, faktiskt, om ni väljer bort Patmos och åker till Nisyros får ni den perfetkta doddarmixen. Nisyros är en ö att dö för (på). Så här skrev jag när jag åkte därifrån första gången:

När jag blir gammal och gaggig vill jag inte "spärras" in på servicehus, jag vill bli frisläppt på torget på i Mandraki på Nisyros. Där vill jag spela kort och tavli, ljuga, sova, dricka kaffe och ouzo, där vill jag äta min frukost, hälsa på mina vänner och svära efter mina ovänner, där vill jag glo på dagsturister, lyssna på småfåglar, få fågelskit på kepsen, titta på teve och fundera över hur länge träden ska stå kvar, där vill jag summera livet och le åt mina minnen. Där vill jag vara!

Jisses vad jag längatr dit nu.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT