Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skopelos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-03-06, 06:54
Majjlos avatar
Majjlo Majjlo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 46
Standard Första gången på Skopelos

Efter stor beslutsångest mellan alla underbara grekiska resmål så vann Skopelos våra hjärtan! I juni blir det två veckor på Stafylos Suits intill Stafylos Beach.

Vi är sugna på att utforska ön och kanske hyra suppar och även någon liten båt. Har någon här erfarenhet av det?

Jag tycker också om att vandra / jogga. Har någon här gått från Skopelos stad till Stafylos Beach ? Det verkar finnas en mindre väg enligt Google Maps. Är den trevlig?

Finns det andra vandringar / joggingturer som ni kan rekommendera?
Ha det fint!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-03-07, 05:20
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 866
Standard Sv: Första gången på Skopelos

Två veckor på Skopelos i juni låter härligt, tycker jag. Har inte gått från Skopelos stad till Stafylos, men skulle kunna tänka mig att det går bra. En liten tur över till Alonissos skulle jag också rekommendera om ni vill ta en titt på en annan ö. Fina båtutflykter har man också möjlighet till.

Trevlig resa!

/ Anne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-03-07, 10:01
Hilda Hilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Västra Ämtervik, Värmland
Inlägg: 73
Standard Sv: Första gången på Skopelos

Hej! Var på Skopelos för några år sen och vandrade mellan stan och Stafylos. Träffade på ett äldre norskt par vid hotellet som visade oss vägen/stigen som var ca6 km. Tror kanske inte vi hittat den själva då inte allt är så välmarkerat men det är ju spännande. Vi tog bussen tillbaka. Beundrar Dessa fantastiska norrmän som vandrade till och från stränder i stekande sol hela resan.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-03-07, 11:13
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Första gången på Skopelos

Stafylos och Velanio har fina stränder och vacker utsikt, men det är en bit till stan. Inte minst är det en hyfsad uppförsbacke hem.

Det finns mycket vackert att se på Skopelos och det hinner ni på två veckor. Runt hörnet (nästan iaf...) från Stafylos har ni charmigt lågmälda Agnondas, som är vår favoritplats på ön.

Hyr gärna moppe eller bil så får ni njuta av vackra vyer över hela ön.

Om ni vill så titta på vår enkla FB-sida Sporadiska spaningar, där det finns lite bilder och text från några av våra turer där.
Trevlig resa!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-03-07, 18:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Första gången på Skopelos

Grattis till bra val av resmål!

Jag har inga tips på joggingturer, men det är nära till Skopelos stad och till underbara Agnontas, så dit kan du springa. Fast det blir ju på vägen, men trafiken är snäll på Skopelos.

En av våra medlemmar bodde i Stafylos förra året. Hon skrev om resan här.


Jag har skrivit lite om vandringar på Skopelos här.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-03-07, 21:42
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Första gången på Skopelos

Det finns en trevlig väg till Stafylos. Men jag vill nog rekommendera att från Stafylos fortsätta till Valanio Beach. Gå genom hela Stafylos beach, gå genom lite snår uppåt på en stig, skyltat Valanio beach, bättre än Stafylos. Stafylos strand är mycket smal, Valanio är mycket finare. Finns en liten cantina på stranden.



Från Skopelos stad går man vägen ut mot Stafylos. Ni går förbi butiker, en supermarket, såsmåningom en skrot, gå inte upp vägen mot resorten,Holidsy spa, utan fortsätt förbi till nästa väg upp mot vänster. Ni kommer då in på en väg som går uppåt, stora villor. Såsmåningom blir vägen mindre, grusväg, landsbygd får, getter, några små kapell. Fortsätt bara att gå på denna väg , såsmåningom kommer ni ner på vägen som går mot Stafylos, en restaurang ligger på höger hand, ni ser också busshållplats. nu är det bara att gå neråt, mot strand. Fortsätt gärna till Valanio.



En bra karta är "Skopelos" hiking map skala 1:25.000 nummer 218. Där är denna beskrivning gulmarkerad, efter Skopelos stad, den röda är stora vägen, gå inte där, den orangea är mot Skopelos holiday spa, gå inte där, gå på den gula vägen.Vi gick denna väg flera gånger, tar ca en timme.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-03-16, 15:58
Majjlos avatar
Majjlo Majjlo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 46
Standard Sv: Första gången på Skopelos


Tack för alla toppentips! Det låter så underbart. Jag ser fram emot att utforska ön och omgivningarna vid Stafylos. 🙂
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-03-18, 10:14
GreklandsSven GreklandsSven är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 11
Standard Sv: Första gången på Skopelos

Här kan man se några vandringsleder (i grönt) som finns på Skopelos:
http://www.orangesmile.com/common/im...land-map-0.jpg
Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-03-20, 21:43
Majjlos avatar
Majjlo Majjlo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 46
Standard Sv: Första gången på Skopelos

Tack för ett bra tips! 🌞👍🏻
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT