Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-09-01, 13:08
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Dessa ständiga viktproblem...

Har nu testat 5:2 metoden inför stundande greklandsresa. Inte på mig själv utan på resväskan, vilket än så länge fungerat bra. I måndags packade jag ner fem par shorts, dagen efter packade jag upp två. Packade ner fem klänningar, dagen efter packade jag upp två. Har packat blusar och tunikor tunna och lätta som tepåsar. Jag hoppas nu att min tuggummi-rosa-resväska kommer att väga strax under 20 kilo när den i morgon rullar in på Skavsta flygplats.

Plötsligt kommer jag tänka på kylskåpet och på: kaviartuben, bregott-asken, kaffepaketen och chokladkakan...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-09-01, 15:23
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Dessa ständiga viktproblem...

Det låter som om du ska på långresa o utan tvättmöjlighet. Var själv nyligen i Ryssland/Asien i 4 veckor o hade 8 kg handbagage. Men jag har ju inte heller några klänningar med mig, så vad vet jag
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-09-01, 17:44
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Dessa ständiga viktproblem...

Är det någon av våra gemensamma favoritöar som är på gång?

Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-09-01, 19:00
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 747
Standard Sv: Dessa ständiga viktproblem...

Haha..jag gör precis lika dant just nu Det är en liten rolig tävling med eller mot, mig själv. Supertunna klänningar och toppar samsas med flipflops, tung necessär och innan avfärd lite ost, kaffe och snacks. Brukar samla på mig lite av Mac Donalds salt o peppar ifall jag får för mig att göra mat "hemma" nån kväll. Smålänning? Javisst men en inflyttad sådan När jag slitit ut min trunk ska jag satsa på en lättviktare. Där tjänar man nåt kilo. Har aldrig problem med vikten men det är en rolig grej bara. Min egen vikt däremot är alltid över vad som borde va tillåtet
/ Kajja
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-09-01, 19:46
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Dessa ständiga viktproblem...

Men?? 20 kg!!! Det är ju jättetungt att kånka omkring på!! Jag skulle aldrig orka släpa upp det för en trappa eller dyl! Jag brukar hamna på mellan 13 och 15 kg, men nästa gång ska väskan bli lättare - orkar helt enkelt inte bära så tungt och jag märker efter varje resa att jag släpat på onödigheter! På hemresan är väskan oftast tyngre, alltid hittar jag något som vill med mig hem
Tur att jag är lyckligt lottad och har en make som ställer upp och bär när jag inte fixar det! 8 kg - det vore ju toppen skönt att bara resa med handbagage, men jag skulle nog sakna sko byten och att kunna välja lite bland kläder.... Vet att detta med bagagevikt diskuterats många ggr tidigare i forumet - tur att alla får packa som de vill
Jag har konstaterat att ju längre tid innan resan jag börjar packa desto mer får jag att bära på....
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-09-01, 23:23
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Dessa ständiga viktproblem...

För mig är det två saker som får mig att trivas när jag reser. Det ena är att stanna länge (gärna 2 veckor) på samma ställe. Jag älskar känslan när jag första dagen på resmålet kan gå till byns saluhall eller någorlunda välsorterade supermarket och inhandla godsaker att fylla kylskåpet med. Det funkar ju inte om man ska dra vidare efter ett par dagar. Men ...... så till det som den här tråden handlar om ....

..... ibland har jag fått känslan av att det är ett kvinnligt problem med bagagevikten, men om det är rätt eller ej vet jag inte. Jag är man, och den andra saken som jag gillar när jag reser är när jag har generöst med vikt att utnyttja i incheckat bagage, 20 - 23 kg. Jag lastar kofferten full med allehanda klädespersedlar, shorts, långbyxor, skjortor, t-shirts, underkläder, skor o.s.v. När jag kommer fram till resmålet så packas allt upp i de utrymmen som finns tillgängligt, och när garderoben är full kan jag byta som jag vill och behöver inte bry mig. Det är absolut ingen modegrej, men skönt att kunna byta när man vill. Inget tal om att tvätta när man är på semester.

Och vad är då problemet med fullastad resväska? OK, om man ska byta härbärge väldigt ofta och förflytta sig mycket långt till fots då kan jag förstå att det är skönt att packa lätt. Men de flesta har väl resväska med hjul och förflyttar sig några få meter mellan transfer och incheckning på ut- och hemresa, några meter från ankomstterminal till transfer/taxi e dyl på resmålet, och på boendet några meter till och från rummet. Med hjul på resväskan känns det inte så svårt. Vari ligger tjusningen att resa med enbart handbagage eller väldigt lätt incheckat bagage? All respekt för sviktande hälsa och muskelstyrka som självklart påverkar, men om inget sådant föreligger så känns problemet inte så stort.

Masse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-09-02, 00:15
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Dessa ständiga viktproblem...

Vilken toppenbra sammanfattning av alla inläggen Masse
(Förlåt om det var JAG som svamlade ifrån trådskaparens röda tråd??)
Jag vill minska min bagage vikt för att få känslan av att - kunna klara mig själv- utan "bär hjälp" o.s.v. Jag har en "knepig skolios" + reumatism, som gör att jag helst inte bör bära alls.. men "vill man så går det" ännu så länge.. :-)
För övrigt håller jag med dig Masse till 150%!

Senast redigerad av Faestis den 2018-09-02 klockan 00:56.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-09-02, 00:38
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Dessa ständiga viktproblem...

Spizeman! Ja, jag ska vara borta ganska länge. Och vill gärna slippa tvätta.

Faestis! Jag behöver aldrig ”kånka” på väskan, den rullar så snällt vid min sida. Och behöver jag lyfta väskan finns det alltid någon hjälpande hand.

Kajja! Vi är väldigt lika i mycket - trots att jag inte Smålänning. 😉

Masse! Vi ska till båda våra gemensamma favorit-öar. 😊 Först en vecka/tio dagar på Leros/Pandeli (saknade er förra året). Därefter Tilos, där vi stannar två till tre veckor. Det blir även några dagar på Nisyros vilket vi ser fram emot eftersom vi tidigare bara varit där över dagen. Skriver inte mer nu eftersom jag glömt förhandsgranska, och håller nu tummarna att texten inte försvunnit. 🙄
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-09-02, 00:49
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Dessa ständiga viktproblem...

Ha det så underbart ni bara kan ha det, Leros! Där vet jag att man kan må riktigt GOTT
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-09-02, 00:54
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Dessa ständiga viktproblem...

Till sist blir det några dagar på Rhodos (eftersom vi flyger därifrån). Så den här gången blir det fem veckor i Grekland - vilket inte känns det minsta jobbigt! 😉
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-09-02, 00:57
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Dessa ständiga viktproblem...

Ha ha - "stackars er"
Svara med citat
  #12  
Gammal 2018-09-02, 10:04
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Dessa ständiga viktproblem...

8 + 9 kg räcker för oss för en treveckorsresa. Vill ej ha tyngre då vi öluffar med onda ryggar.
Här är vi på avresa från Fourni.





Birgitta.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2018-09-02, 10:09
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Dessa ständiga viktproblem...

Vilken supergo resa! Hela fem veckor, och till både Leros och Tilos!!!!!! Mums! Nu tycks du ju redan ha fyllt din resväska, annars hade jag gärna smugit ner i den och hängt med. Då kunde vi tala om viktproblem! Både Birgit o jag önskar er en riktigt trevlig resa! Hälsa maken! Hoppas du skriver några rader o berättar.

Plaaaatanooos! (Internt skämt)

Masse
Svara med citat
  #14  
Gammal 2018-09-02, 11:32
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Dessa ständiga viktproblem...

Ha en jättetrevlig resa! Vi ser fram emot rapporter under färden

/Netwolf
Svara med citat
  #15  
Gammal 2018-09-02, 23:46
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Dessa ständiga viktproblem...

Yannis! Min man och jag har 20 kilo var + 10 kilo handbagage, och ska vara borta i 5 veckor. Än så länge har vi inga stora kroppsliga problem. Och så länge rullar väskan snällt vid min sida...😎

Masse! Inga problem! Jag minskar gärna på vikten, bara du och Birgit följer med. Kram! 🤗

Tack Netwolf! Jag ska försöka bättra mig och skriva lite mer. Kanske några rader varje dag, om någon är intressead...🙄
Svara med citat
  #16  
Gammal 2018-09-03, 06:45
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Dessa ständiga viktproblem...

Visst är vi intresserade!
Vi ska just börja packa våra väskor också.

Birgitta
Svara med citat
  #17  
Gammal 2018-09-03, 09:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Dessa ständiga viktproblem...

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Jag ska försöka bättra mig och skriva lite mer. Kanske några rader varje dag, om någon är intressead...🙄
Självklart är vi intresserade.

Trevlig resa!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2018-09-03, 12:50
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Dessa ständiga viktproblem...

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg

Masse! Inga problem! Jag minskar gärna på vikten, bara du och Birgit följer med. Kram! 🤗

Tack Netwolf! Jag ska försöka bättra mig och skriva lite mer. Kanske några rader varje dag, om någon är intressead...🙄
Hade varit kul om man kunde hängt med, men det går tyvärr inte. Men jag hänger gärna med mentalt genom att anmäla mitt intresse för dina rapporter!

Masse
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT