Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-08-04, 19:22
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 742
Standard Hur många stjärnor?

Funderar lite över hur stjärn-graderingarna⭐sätts på olika hotell.
Vi har bokat en 1-rumslägenhet på Kreta. Hotellet har: restaurang, bar, pool med solsängar, wifi, parkering, 200m. till stranden. Rummen har AC, safetybox, kök, dusch, TV, balkong. I övrigt en väldigt vacker utsikt, nära till buss, affärer och restauranger. Fina omdömmen på Tripadviser. Gradering på detta är bara⭐⭐!! Samma betyg fick ett annat hotell som vi bodde på. Det saknade pool, restaurang, bar, TV och lite annat smått o gott. Vad är det då som avgör hur många stjärnor stället får?? Lite grubblerier så här på lördagsaftonen..🤔
/ Kajja
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-08-05, 10:20
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Hur många stjärnor?

Nej, graderingen med antalet stjärnor har jag heller aldrig förstått mig på och stirrar mig heller inte blind på det.

En gång bodde jag på Skala Hotel i Patmos som då hade 4 stjärnor men blev näst intill chockad när jag kom in på rummet som inte ens motsvarade 2 stjärnor. När jag påpekade detta i receptionen fick jag förklarat att det var de nyrenoverade rummen på bottenplan och att jag hade haft som önskemål att bo högre upp. Som kompensation fick jag halvpension på deras intilliggande taverna hela veckan, beslöt mig då för att behålla rummet .

Men min erfarenhet är (då jag även bott på några 4-stjärniga hotell) att 2-3 stjärnor har de boende haft som jag trivts bäst på och som varit mest gemytliga
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-08-05, 11:24
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Hur många stjärnor?

Fattar inte heller hur de får fram det. Vi har bott på 4-5 stjärniga ställen, men i mitt tycke är de inte bättre eller flottare än andra.
En gång fick vi balkongen ovanför soprummet. Jättekul att varje morgon kl 05:00, lyssna på sopbilens hantering av sopor och tomglas. Då ska jag inte nämna lukten heller. En annan gång luktade det mögel på bägge toaletterna. Avskavda och rangliga möbler. Sånt borde inte få förekomma på dessa "stjärnhotell".
Men det är ju klart. Receptionerna är ju flashiga, med all marmor och dyl och poolbaren serverar fräcka drinkar. Så det är väl därför...

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-08-05, 14:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Hur många stjärnor?

Har aldrig brytt mig om stjärnor, kanske för att jag inte begriper mig på dem.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-08-05, 19:30
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Holland
Inlägg: 369
Standard Sv: Hur många stjärnor?

Status antal hotellstjärnor är olika i olika länder. Än så länge finns ingen internationell standard. Jag brukar skoja om att 4 stjärnigt hotell i Grekland är som 3 stjärnigt hotell i Spanien .

Vet inte om jag får länka med det finns en ganska bra förklaring på wikipedia, så det är bara att googla på
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-08-05, 23:39
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Hur många stjärnor?

Citat:
Ursprungligen postat av Lucky Visa inlägg
Jag brukar skoja om att 4 stjärnigt hotell i Grekland är som 3 stjärnigt hotell i Spanien
Det stämmer med min erfarenhet. Men det förklarar ju inte det som nämns här i tråden och som jag också har upplevt. Nämligen att antalet stjärnor, eller vad man nu använder för symboler, betyder olika mycket i samma land. Det innebär att det inte är ett riktigt tillförlitligt bedömningsbegrepp.

En annan detalj som jag sedan länge insett är väldigt vilseledande är de bilder som visas från boendet. De är ju nästan undantagslöst tagna när stället nyöppnades. Och när det skedde talar man ju inte om. Ofta var det väldigt länge sedan. Det innebär att bilderna allt som oftast har väldigt lite gemensamt med den verklighet som möter en när man checkar in.

Datummärkning på bilderna och en uppgift om nybyggnadsår och ev renoveringsår i hotellbeskrivningen vore välkommet. Men ack så osannolikt. Man får trösta sig med att det gör resandet lite mera spännande.

Masse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-08-06, 17:30
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 742
Standard Re: Sv: Hur många stjärnor?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Har aldrig brytt mig om stjärnor, kanske för att jag inte begriper mig på dem.
Jag bryr mig om stjärnorna enbart för att ju fler 🌟 desto dyrare.
Vi bor på 2-3-stjärniga eftersom, precis som simetra skrev, de oftast är mindre och mysigare. Nu får vi ju mer än vi behöver på vårt 2-stjärniga på Kreta så det är ju bara att tacka o ta emot Återkommer med mitt eget betyg när vi är på plats

Charterbolagen har rätt bra info om nyrenorveringar och byggår etc. Bilder på TripAdvisor har datum ibland.
/ Kajja
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-08-06, 22:26
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Re: Sv: Hur många stjärnor?

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg

Charterbolagen har rätt bra info om nyrenorveringar och byggår etc. Bilder på TripAdvisor har datum ibland.
/ Kajja
Jo så är det! Andra bokningssajter borde ta efter.

Masse
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-08-09, 12:11
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Hur många stjärnor?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Har aldrig brytt mig om stjärnor, kanske för att jag inte begriper mig på dem.

Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT