Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resebrev

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-11-29, 10:25
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ett annat Aten och Pireus

Här är vårt reseminne .Figurerna är ganska tunga så de fick bäras i handbagaget.
Vi gillar dem verkligen! Det galleriet i Plaka kan verkligen rekommenderas.


Yanni Souvatzoglou heter konstnären och vi kunde köpt ALLT i galleriet....så häftiga saker hade han och sonen. www.yannisouvatzoglou.gr

44 Voulis street i Plaka

Lissi
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-11-29, 11:37
lenapgs avatar
lenapg lenapg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Olofström
Inlägg: 314
Standard Sv: Ett annat Aten och Pireus

Tack för ett fantastiskt resebrev!
Lena PG
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-11-29, 14:00
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 738
Standard Sv: Ett annat Aten och Pireus

Bra fotograf(er), som hittade smycken att fota och har gjort städerna intressanta.
Birgitta.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-11-29, 14:08
semlans avatar
semlan semlan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Örebro
Inlägg: 254
Standard Sv: Ett annat Aten och Pireus

Tack Lissi för ett fint resebrev. Athen och Pireus är underbart. Vi letade efter restaurangen Rakadiko i höstas men hittade inte dit . Hoppas att vi hittar den nästa år.

Återigen tack för ett fint resebrev.
Anna
Svara med citat
  #25  
Gammal 2014-11-29, 14:51
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Ett annat Aten och Pireus

En härlig skulptur ni köpte, Lisa. Jag forstår att ni bara "måste" ha den med er hem.
Affären minns jag mycket väl, vi har gått forbi många gånger på väg till Adonis i Plaka. Jag minns de vackra figurerna de hade där i fönstret, men jag tror aldrig vi vågade oss in i butiken, viste att frestensen ville vara stor, men att vi inte hade pengar till det. (Våra pengar gick till musik, idag har vi så mycket musik att jag gärna skulle gå in och se de vackra statyerna igen.)
Grattis till ett fint köp!
Svara med citat
  #26  
Gammal 2014-11-29, 15:30
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 884
Standard Sv: Ett annat Aten och Pireus

Verkligt fina skulpturer. Min spontana reaktion var faktiskt kungen och drottningen av Sverige! Och detta i positiv bemärkelse.

/ Anne
Svara med citat
  #27  
Gammal 2014-11-29, 18:04
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Ett annat Aten och Pireus

Åh Lissi vilket underbart resebrev från Aten och Pireus! Bilderna är fantastiska!!! Jag blir SÅÅ himla sugen på att göra en likadan resa! Någon gång SKA det bli av!!! Tills dess kommer jag att njuta av dina bilder om och om och om igen...

Mvh zakka
Svara med citat
  #28  
Gammal 2014-11-29, 19:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ett annat Aten och Pireus

Tack snälla...av 400 bilder är det så svårt att välja max 30!
Man vill ju gärna att bilderna ska locka till resa för de som aldrig varit i Aten och Pireus. Vi hamnade på så trevliga ställen...bla bartendermässa i Gazi....fast vi råkade komma in bakvägen så vi fattade inte först varför vi kunde få gratis spritdrinkar bara "så där"

Lissi

Senast redigerad av Lissi den 2014-11-29 klockan 20:12.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2014-11-29, 23:24
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Ett annat Aten och Pireus

Tusen takk for herlige bilder fra Athen og Pireus
- og skulpturene er virkelig STILIGE
Jeg forstår godt at dere falt for dem
Svara med citat
  #30  
Gammal 2014-11-29, 23:36
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Ett annat Aten och Pireus

Åh, va roligt att få se vad det var ni köpte! Färgkombinationen gult/blått gör dem extra intressanta, tycker jag.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2014-11-30, 08:40
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Ett annat Aten och Pireus

Tack för fint resebrev Lissi. Ni har besökt flera av de områden i Aten som en vän till mig därifrån rekommenderade mig att besöka nästa gång jag kommer dit.Thissio och Excharchia bl.a. Supersnyggt reseminne blev det också såg jag. Kul att se foton även på graffiti, som ju får sägas vara "ungdomen av folkets" raka och uttrycksfulla språk.
Nu vill jag tillbaks. På stuberten!
Svara med citat
  #32  
Gammal 2014-11-30, 10:09
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ett annat Aten och Pireus

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Ni har besökt flera av de områden i Aten som en vän till mig därifrån rekommenderade mig att besöka nästa gång jag kommer dit.Thissio och Excharchia bl.a. Kul att se foton även på graffiti, som ju får sägas vara "ungdomen av folkets" raka och uttrycksfulla språk.
Nu vill jag tillbaks. På stuberten!
Thira, jag kan rekommendera både Thissio, (Och då inte bara området närmast Akropolis), Pangrati, Mets (med en fin icke-ortodox kyrkogård), Exarchia, Neapoli,Kapsali, Kolonaki samt inte minst området runt Gazi. Vill Du se grafitti , både fin och med avartskluddet, så ska Du gå i Psirri, Metaxurgiou, Keramikos, Omonia och området runt Monastiraki. ÖVERALLT har Du grafitti...

Varubilar på Epidavrou kan se ut så här:




Metron till Pireus



Grafitti i Echarxeia:






Även en skola med Grrafitti i Pangrati (tror jag det var)


..och så ett hyreshus i Psirri nära Monastiraki



Som sagt, Graffitti-lovers Åk till Aten!

Lissi
Svara med citat
  #33  
Gammal 2014-11-30, 11:05
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Ett annat Aten och Pireus

Det är lustigt och jag kan inte riktigt förstå varför. Men just när det kommer till grafitti har jag en "soft spot". Detta samtidigt som jag anser att klottret så klart förstör och i Grekland har man ju redan svårt ekonomiskt med underhåll av Aten. Men trots detta så är det något med klottergrafitti och mer konstnärlig sådan som hugger tag i mig. Personligen skiljer jag dock mellan s.k "tags" som personen "pinkar revir" med och på protester med någon form av budskap mot samhällsordningen. Det är någon som vill protestera mot något och ungdomar är så som ungdomar är. Deras reaktioner är så direkta och ofta rakt ut på ett sätt som säger så mycket om den tid de lever i, sammanhanget de befinner sig i osv. Och å andra sidan så finns det naturligtvis betydligt mer konstruktiva sätt att protestera på. Men kanhända inte just i den värld och omgivning de befinner sig i. Nåväl, dubbelt är det för mig i vilket fall.
Tack för ytterligare fina grafittibilder.

Senast redigerad av Thira den 2014-11-30 klockan 11:12.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2014-11-30, 15:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Ett annat Aten och Pireus

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag hade haft väldigt svårt att inte köpa dem. Helt fantastiska!

Vi har köpt en del skulpturer i Grekland, och skulle gärna ha fler. För några år sedan var det nära att vi köpte en stor tavla i Plaka. De skulle skicka hem dem. Vi gick dit fler gånger, men valde till sist att inte köpa den. Priset var lite väl saftigt för vår ekonomi, den kostade drygt 23 000 kr. Hur mycket gav ni, om man får fråga.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2014-11-30, 15:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ett annat Aten och Pireus

Janne, priset var egentligen 320€ styck, men eftersom vi köpte paret så fick vi 40€ i rabatt, så 600 € gav vi. Där fanns en helt underbar tavla också som vi grunnar på fortfarande..... Går att få skickad hem via beställning på nätet....
Men vi kommer ju att återkomma till galleriet så vi får se. Konstnärerna, far och son, ska ha utställning 2 ggr Frankrike i sommar, men när de är i Paris så har vi inte kommit än....De inredde också svenska ambassaden i Berlin.... De finns representerade i Danmark.

Lissi
Svara med citat
  #36  
Gammal 2014-11-30, 19:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Ett annat Aten och Pireus

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Janne, priset var egentligen 320€ styck, men eftersom vi köpte paret så fick vi 40€ i rabatt, så 600 € gav vi. Där fanns en helt underbar tavla också som vi grunnar på fortfarande.....
Skulle gärna betalt det jag också. Grunnar också på den där tavlan vi såg, men den är nog såld nu. Ville inte fota den, så jag kan inte visa, men det var fantastiskt, och så grekisk!
Svara med citat
  #37  
Gammal 2014-11-30, 19:30
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Ett annat Aten och Pireus

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Janne, priset var egentligen 320€ styck, men eftersom vi köpte paret så fick vi 40€ i rabatt, så 600 € gav vi.

Lissi
Låter som ett kanonbra pris.
Återigen, otroligt fina.
Grattis till ett riktigt kap!
Svara med citat
  #38  
Gammal 2014-11-30, 23:53
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Ett annat Aten och Pireus

Lissi,vilket underbart resebrev alla dessa fantastiska foton,en ren njutning att få ta del av.
Monica
Svara med citat
  #39  
Gammal 2014-12-01, 06:48
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ett annat Aten och Pireus

Den utbredda graffitin och klottret är en katastrof för många gamla byggnader i Aten. Saneringen är svår och kostsam och många husägare kan inte åtgärda det. När jag pratar med mina grekiska vänner som har det lite bättre ställt berättar de att många som levt på familjernas tillgångar nu fått det svårare när pengarna börjar ta slut. Då förfaller husen. Projekt med legal graffiti är viktiga men tyvärr verkar ju hela staden ha blivit något som många tar sig friheten att använda som duk.

Eva
Svara med citat
  #40  
Gammal 2014-12-01, 07:12
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Ett annat Aten och Pireus

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Den utbredda graffitin och klottret är en katastrof för många gamla byggnader i Aten. Saneringen är svår och kostsam och många husägare kan inte åtgärda det. När jag pratar med mina grekiska vänner som har det lite bättre ställt berättar de att många som levt på familjernas tillgångar nu fått det svårare när pengarna börjar ta slut. Då förfaller husen. Projekt med legal graffiti är viktiga men tyvärr verkar ju hela staden ha blivit något som många tar sig friheten att använda som duk.

Eva
Jag menade att jag tycker fenomenet som sådant är intressant ur ett sociologiskt perspektiv.
Inte att det är bra att det sker för den skull.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT