Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-02-18, 20:42
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Parga, Karpathos eller Samos?

Funderar på en Greklandsresa en vecka i augusti/september. Syrran och jag letar, funderar på Karpathos, Samos eller Parga. Av dessa öar har jag bara varit på Samos för ca 22 år sen... Vi vill ha sol, bad, lite shopping, mysig ort och mat och dryck. Kanske lite promenader/enklare vandringar. Ha nära till en bra strand. Vi är 50 och 54 år. Kom med tips... och vart på ön, ska man helst bo??
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-02-19, 08:05
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Parga, Karpathos eller Samos?

Hej, jag tror ni kan finna det ni söker på samtliga resmål

Jag har en STOR förkärlek till Karpathos som helt klart hade blivit mitt val. Enda kruxet är att stranden i stan inte är den bästa (men duger absolut om man inte är för kräsen) så ett eget fordon, båt eller buss är att rekommendera för att komma till alla fina stränder denna ö har begåvats med.

Det låter som om Parga skulle passa er bäst där har ni allt sånt på nära håll. Men var observant på att det är många turister från Balkan där i augusti och Parga är inte jättestort så det kan bli trångt om saligheten men senare delen av september är det betydligt lugnare där.

Samos är också trevligt!

Hoppas du får fler åsikter från andra Kalimera-medlemmar

Tips på orter
:

På Karpathos - Pigadia

På Samos - Kokkari eller Pythagorion (är väldigt förtjust i Kokkari men har aldrig bott där)

I Parga tycker jag man ska bo i själva stan eller vid Valtosstranden



Simetra

Senast redigerad av simetra den 2018-02-19 klockan 08:24. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-02-19, 08:58
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Parga, Karpathos eller Samos?

Håller med föregående talare. Parga vinner. Karpathos har en mysig huvudstad men jag saknade utflykter. Olympia lockade mig inte, tog en båttrur längst med kusten. Parga är mysigt, Valthos stranden är suverän. Sen fina utflykter till Styx samt Paxi o Antipaxi. Tröttnar man på grekskt finns en Kina/ indiskt., eller fanns 2012. :-)
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-02-19, 10:11
skogis skogis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 31
Standard Sv: Parga, Karpathos eller Samos?

Hej på er

Vi har varit på Karpathos i 10 år med avbrott till Samos i 3 år.

Om man åker till Karpathos i en vecka och vill ha sol och bad, trevliga restauranger och ev shopping så är det ett utmärkt val.
Strandområdet närmast stan är det sand. Vi brukar sola o bada mitt på Pigadiastranden som har sand vid solstolar men har småstenar precis när man skall gå i vattnet och några meter utåt är det "lavaunderlag".
Det är helt ok att vara på Pigadiastranden enligt mitt förmenande.

En dag kan man följa med badbåt/utflykt till Apella.

Någon/några dagar kan man ta lokalbussen till Amopi som har ett fantasktisk klart vatten.

Resten av veckan kan man slappa vid Pigadiastranden

Om man bor i Pigadia nära stranden så får man vandra in till "stan" på kvällen och ta del av utbudet om man nu vill det.
Omvänt blir det om man bor i stan så får man gå längre till strand.

I kokkari har vi varit i 3 år och "Kokkaristranden" är lika bra som Pigadiastranden vad jag kommer ihåg.
Vi gick till en strand som heter Lemonakia vilken var kanon.
Det finns även en strand på andra sidan av Kokkari som är helt ok att sola o bada vid men för 5 år sedan fanns det då inga solstolar där.

Det där med att vandra i Grekland under sommaren, det har jag lagt på is: Det är för varmt och det är bättre att göra det på hemmaplan.

/skogis
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-02-19, 14:05
marilene marilene är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2012
Ort: Lund
Inlägg: 349
Standard Sv: Parga, Karpathos eller Samos?

Hej, jag föredrar Parga som visserligen inte är en ö men en riktig pärla i mitt tycke. Parga har det du söker men kanske lite många turister i augusti.

Jag tycker också mycket om Pythagorion på Samos. Ok stadsstrand, fin hamnpromenad och härliga gränder.

Jag har ännu inte varit på Karpathos så där jag har inga egna erfarenheter.

Läs Jannes e-guider. De är fulla av tips!

Marilene
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-02-19, 15:20
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Parga, Karpathos eller Samos?

For meg er Karpathos og Samos like fine - på hver sin måte. Vi har alltid bodd i Pythagorion. På begge øyene har vi kjørt mye rundt med scooter.
Men så var det Parga,da. Vi hadde tenkt å komme oss dit i år. Så leser jeg at det er mye folk fra Balkan der i august, og at det ikke er roligere før i siste halvdel av september (om jeg forstår rett).
Vi var på Thassos i fjor fra 26. august og 2 uker. Det var en invasjon av folk fra Balkan og fullt på strender og restauranger. Er det så ille i Parga også? Vi hadde tenkt oss de to midterste ukene i september.

Pelagia
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-02-19, 18:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Parga, Karpathos eller Samos?

Jag tror att det inte spelar någon roll vad du väljer, det är tre av de bästa resmålen som finns i Grekland tycker jag.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-02-20, 07:37
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Parga, Karpathos eller Samos?

Citat:
Ursprungligen postat av pelagia Visa inlägg
Men så var det Parga,da. Vi hadde tenkt å komme oss dit i år. Så leser jeg at det er mye folk fra Balkan der i august, og at det ikke er roligere før i siste halvdel av september (om jeg forstår rett).
Vi hadde tenkt oss de to midterste ukene i september.

Pelagia
Jag har varit i Parga under andra halvan av augusti och då har det varit väldigt mycket folk där, företrädesvis turister från Balkan som jag antar har sin semester då. Jag har även varit där under andra halvan av september och då har det varit betydligt lugnare men antar att det även är skapligt lugnt i början av september eller vid månadsskiftet augusti/september men har inte varit där då så kan inte svara på det
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT