Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skiathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-08-01, 16:44
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Flygplatsen, banan och planen

Flygrädsla ska man vara mycket ödmjuk inför och om man tror sig sakna det själv ska man vara mycket ödmjuk inför andras rädsla. Det är nog bara övning och åter övning samt mycket information som "hjälper". Mycket stöd går att få, Luftfartsverket och flygbolagen brukar ha information som är mycket nyttig.

Jag iakttog noga och ivrigt inflygningen och landningen på Skiathos härom veckan. Lite kortfattat kan jag berätta detta:

Jag tyckte vi gjorde en ganska lång inflygning efter sista svängen. Den behövs för att piloterna ska kunna beakta vindar, hastighet och höjd inför den mycket korta (1.610 meter) banan. Jag vet inte exakt vilken hastighet vi har när vi har de sista, säg 10 sekunderna kvar inför touchdown men generellt är alltid landning den farligaste delen av en flygning. Ingen hastighet är lägre i något skede av den.

Någonting som inte går att påverka är den vikt planet har. Vet heller här inga specifika fakta men den mängd bränsle planet har när det startar, måste innehålla så pass mycket utifall en alternativ flygplats måste användas i händelse av att den tilltänkta destinationen ej kan användas och längre resa än planerat måste göras. Det betyder att en del av bränslet är "endast" i reserv, det tar ju inte slut när man har landat. Dessa regler kring reservbränsle och reservplatser att landa på finns ständigt med i planeringen av all kommersiell flygtrafik världen över.

Hur som helst vet jag inte heller hur bärigheten är i respektive ände av Skiathos landningsbana. Men man väljer alltid att ha en "säkerhetssträcka" räknat från absoluta änden, där man sätter ner planets hjul. Alla dessa faktorer nu uppräknade gör att det efter touchdown "bara" är att slå på maximal broms, reversera jetstrålen och något som hjälper bra till är att det är svag uppförsbacke i nord- nordvästlig riktning som banan är placerad i. Att det också är motvind, något som eftersträvas vid flygplatser med banor i mer än en riktning, är ju ett plus. Här har många grekiska flygplatser ett plus då det allt som oftast är just i den riktningen banorna är lagda, motvind stor del av den tid på året flygen frekventerar som mest. Det går ju att landa i andra vindförhållanden men mer risker finns då.

Efter bromsningen inträdde som jag tyckte, och beskrev som "turbobroms", det drog till extra i ryggstödet de sista kanske 100-200 meterna. Faktiskt den mest rejäla inbromsning jag kännt och om jag kan snabbt uppskatta mina flygningar i livet så är det nog en bit över 50 starter och landningar i alla fall. Klart intressant denna gång !

Jag är ingen expert, ännu fler detaljer hur allt går till överlåter jag till andra. Men jag är numera aldrig annat än lugn när jag sitter i planet. Skulle tro att en landning på Skiathos inte är särskilt avancerad men kräver ännu mer skärpta och precisa handlingar av piloterna än på längre banor. Den långa raka inflygningen är väldigt enkel för dem eftersom det inte finns kringliggande ting som exempelvis berg eller bebyggelse, bara hav. Samos har ofta varit diskussionsämne för krånglig flygplats och där är det ju en hel del berg där vindar kan uppträda nyckfullt.

Skiathos tar ju ofta emot Boeing 757or som är den mycket smala kärra men längre som tar drygt 230 sittande gentemot de 199 som Airbus A 321 tar som vi åkte med. Noviar har ingen 757, My Travel däremot. Jag tycker A 321:an är mycket skön att flyga med men 757:an är en absolut njutning. Ja, jag tycker en del av flygningen är maximal njutning, särskilt landning. Starten går ju så fort "att bli av med" tills man helt sonika är uppe på marschhöjd.

En annan liten detalj som jag tror många undrar över är: Vid den maximala inbromsningen som för en del kan kännas obehaglig, så skakar det ju rejält inne i planet. Särskilt förvaringsutrymmena ovanför sätena skakar ju både ljudligt och synligt. De är i stor del byggda av plast och fyllda med luft vilket självklart bidrar till det som sker. Jag satt vid hemflygningen på plats 14 A i 321:an och ingenstans i planet låter därför motorljudet mer än det gjorde. Bara den skillnaden att jag vid utresan satt på rad 9 gjorde att det var klar skillnad i ljud på alla delar av flygningen gentemot rad 14.


Ja det var lite från en flygintresserad. Därför var det ju extra kul att få landa och starta i Thessaloniki på hemresan ! De måste tanka, Skiathos klarar inte att man lyfter med full tank som besättningen så informativt informerade om flera gånger. Maten valde de att lasta på i Thessaloniki, mer resurser där antagligen.


Kortfattat blev det ju inte...........



Hasse (pilotbrillor)

Senast redigerad av Hasse den 2006-08-01 klockan 16:55.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-08-01, 17:59
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Flygplatsen, banan och planen

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse
Efter bromsningen inträdde som jag tyckte, och beskrev som "turbobroms", det drog till extra i ryggstödet de sista kanske 100-200 meterna. Faktiskt den mest rejäla inbromsning jag kännt och om jag kan snabbt uppskatta mina flygningar i livet så är det nog en bit över 50 starter och landningar i alla fall.

...

Skulle tro att en landning på Skiathos inte är särskilt avancerad men kräver ännu mer skärpta och precisa handlingar av piloterna än på längre banor.
Det här vill nog inte sambon läsa! Han är lite flygrädd, och har bara två flygresor på nacken. Jag gör mitt bästa för att härda honom och har lyckats lura iväg honom på en tredje för i år Nog bäst att han vänjer sig; i höst ska vi till Bolivia också, och det går ju inte på en kafferast...
Första flygturen, till Egypten i februari, tyckte han var jättehäftig, och då gick flygrädslan över (trodde han!). Efter att vi nu i juni landat på Santorini väcktes den på nytt. Det skramlade och hade sig och han tyckte att planet studsade till innan det kom ner till marken igen. Själv märkte jag inget

Citat:
Därför var det ju extra kul att få landa och starta i Thessaloniki på hemresan ! De måste tanka, Skiathos klarar inte att man lyfter med full tank som besättningen så informativt informerade om flera gånger.
Aha, det är därför det är mellanlandning! Vi såg att det stod Thessaloniki på biljetten men förstod inte vad vi skulle dit att göra på hemvägen. Nu vet vi!

/ENIAC - Electronic Numerical Integrator And Calculator
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-08-01, 20:34
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Flygplatsen, banan och planen

Även från Samos var det mellanlandning i Thessaloniki för tankning och matpåfyllning. God mat fick vi och vi satt kvar i planet hela stoppet fast utan säkerhetsbälte.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT