Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skiathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-07-31, 10:28
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Dagsutflykt till Skopelos

Jag åker som kanske bekant till Skiathos om 3 veckor... Jag har förstått att det är ganska nära till grannön Skopelos... Nu undrar jag om ngn här vet om det går båtar dagligen från Skiathos stad till Skopelos, hur lång tid det tar och hur mycket det kostar.... Ni kanske samtidigt kan passa på att tipsa om nåt att se och kanske göra på Skopelos... Har hört av många här på Kalimera att det är en jättefin ö och känner att jag inte vill missa denna chans...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-07-31, 10:33
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Dagsutflykt till Skopelos

Hämtat från Mera Kalimera:

Mycket bra båtförbindelser, under sommarhalvåret går det uppemot sju båtar per dag. Välj mellan snabba katamaraner eller vanliga färjor. Till Skopelos tar det mellan 50 min och 1.15 tim beroende på vilken båt du tar, till Alonissos mellan 20 och 40 min. De snabba båtarna kostar dubbelt så mycket som vanlig färja.

Det finns tre hamnar på Skopelos: Agnontas,
Skopelos stad och Loutraki/Glossa. Restiderna ovan gäller till Skopelos stad. Hamnen i Agnontas används bara vid dåligt väder då båtarna kan ha svårt att lägga till i Skopelos stad.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-08-01, 13:27
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Dagsutflykt till Skopelos

Just hemkommen från Skopelos i går eftermiddag.......

Jag antecknade aldrig avgångstider för båtturerna mellan Skiathos och Skopelos och vice versa. Vi köpte T o R-biljetter till Alonissos från Skopelos i lördags och jag har för mig att det i och för sig var färre turer där emellan men det ligger väl viss logik i det då Alonissos är den minsta ön av de tre i Sporaderna.

Men mellan Skiathos och Skopelos och vice versa som sagt, så var det mycket frekvent med turer hela dagarna. Från väldigt tidig morgon till sen kväll och lite glesare under siesta-tid eftermiddagar. Med lätthet går man till båtkontoret Hellenic Seaways med sin blå-röda skylt och frågar sig fram. Visserligen finns skriven skylt på väggen utanför men klockslag är skrivna med tuschpenna så om möjligt ändras tider emellanåt. Med de röd-vita Vodafone-uppmärkta Flying Cats åker man oftast mellan öarna, det går på c:a trekvart och är bekvämt. De mindre Flying Dolphins (ser ju ut som långsmala gräshoppor !) tar lite längre tid och ställs vid hög sjö in men det ska tydligen mycket till utifall att........

Så det är som sagt inga problem. Hur de större färjorna (vita långsmala "SAOS" eller blå lite "knubbiga" Hellenic Seaways) passas in i det dagliga rutt-programmet intresserade oss inte då vi spontanåkte båt endast en gång (till Alonissos som sagt). Det finns så många och pålitliga Fl. Cat-turer för övrigt.



Hasse
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT