Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skiathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-03-08, 11:27
sannaochjohnnys avatar
sannaochjohnny sannaochjohnny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 17
Standard Goda råd...

Hej Vi är nya här...Vi har tänkt åka till Skiathos 3-17 september!!! MEN...vi kan inte bestämma oss om vi ska boka redan nu eller vänta..Vi bor i Göteborg så om vi ska ta en charter-resa så blir det med Apollo...har kollat på Elias eller Fiorella lägenheter..Galini...är ochså intresserade av Skiathos Palace på Koukounaries Beach...ELLER ska man boka flygstolar och hitta hotell på plats???? Det är bara jag och min man som åker ....barnen lämnar vi hemma... Tänkte vi skulle fira en något försenad "smekmånad"...Vi ser så fram emot denna resa..Mycket sol och bad är det vi vill ha...det är väl inte för sent för det i Sept????
Skiathos verkar helt perfekt för oss...
Hej så länge.....
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-03-08, 12:36
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Goda råd...

Alternativ 3 har ni ju glömt
Boka flygstol och hotell separat, inte på plats utan hemifrån. Så skulle jag ha gjort
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-03-08, 12:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Goda råd...

September är en mycket bra månad. Jag skulle bokat flygstolar och fixat boendet på plats, eller som Elisabet skriver bokat boendet hemifrån. Jag skulle nog valt att byta ort efter en vecka. Eller ännu hellre kombinerat Skiathos med Skopelos, börjat med Skopelos och avslutat med en vecka på Skiathos.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-03-08, 13:36
Malena Malena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 116
Standard Sv: Goda råd...

Får jag vara nyfiken och fråga varför du rekommenderar att börja med Skopelos och avsluta med Skiahos?

Senast redigerad av inkfish den 2007-03-08 klockan 15:28. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-03-08, 13:53
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Goda råd...

Citat:
Ursprungligen postat av Malena Visa inlägg
Får jag vara nyfiken och fråga varför du rekommenderar att börja med Skopelos och avsluta med Skiahos?
Jag smiter in och svarar på frågan : gissningsvis för att det är smidigast att börja sin semester på ön som ligger "längst bort" och sedan avsluta på den ö man flyger hem ifrån. Någon annan särskild anledning tror jag inte det finns.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-03-08, 13:55
Malena Malena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 116
Standard Sv: Goda råd...

Jag kom på det också...

Och visst kan vi rekommendera Skopelos, eller hur ENIAC ?

Senast redigerad av inkfish den 2007-03-08 klockan 15:28. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-03-08, 14:06
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Goda råd...

Citat:
Ursprungligen postat av Malena Visa inlägg
Och visst kan vi rekommendera Skopelos, eller hur ENIAC ?
Japp! Det är en jättefin, grön ö med mycket att se och uppleva. Frodiga skogar med olivlundar och fina vyer! Tyvärr var inte vädret i toppklass när vi var där och vi åkte i mitten av september... Veckan innan vi anlände hade det varit tokvarmt, så vi timade lite dåligt Men vattnet var varmt och maten jättebra, så vi klarade oss ändå
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-03-08, 14:17
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Goda råd...

Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC Visa inlägg
Någon annan särskild anledning tror jag inte det finns.
Jo, jag tycker nog att det finns det, men det vette katten om jag kan formulera den i ord. Naturligtvis är det en helt individuell känsla jag har - och det har att göra med öarnas karaktär. Det Skopelos har att bjuda passar i min tanke liksom bättre FÖRE det Skiathos har att bjuda, om man ska kombinera de två. Skopelos är för mig mer en åk-runt-och-titta-ö medan Skiathos är mer en härliga-stränder-ö - grovt generaliserat förståss. På båda finns härliga vandringsmöjligheter för den som vill ha sådant, dock bättre för min smak på Skiathos.

Skopelos är en jättevacker ö, men om Skiathos som ni säger sannaochjohnny verkar helt perfekt för er, så tror jag inte Skopelos har det ni söker.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-03-08, 15:11
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Goda råd...

Elisabeth: jag håller med dig! Jag tycker det är skönt att komma till en lite lugnare ö först, där man kan slappna av och varva ner, och sedan avsluta semestern där det är ett lite högre tempo och där det händer lite mer. Jag hade själv lite problem med att formulera den känslan i ord, men tack för att du gjorde det åt mig
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-03-08, 15:20
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Goda råd...

Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC Visa inlägg
Jag hade själv lite problem med att formulera den känslan i ord, men tack för att du gjorde det åt mig
Så bra att du känner så
Själv tycker jag nog inte riktigt att jag fick till det
Jag brukar vara bättre än så på att hitta ord för det jag menar
Men du kom en till bit närmare kärnan med det du skrev


"en till bit närmare" Kan man säga så

Senast redigerad av Elisabet den 2007-03-08 klockan 15:21. Anledning: Funderar på formulering :)
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-03-08, 15:35
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Goda råd...

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
"en till bit närmare" Kan man säga så
"En bit närmare" är det väl? Eller?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-03-08, 19:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Goda råd...

Citat:
Ursprungligen postat av Malena Visa inlägg
Jag kom på det också...?
Det var en sak till: om man vill shoppa är det bättre att göra det på Skiathos där utbudet är så ofantligt mycket större än på Skopelos. Det är dumt att släpa med sakerna till Skopelos och sedan tillbaka till Skiathos.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-03-08, 20:03
sannaochjohnnys avatar
sannaochjohnny sannaochjohnny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 17
Standard Sv: Goda råd...

Tack för era synpunkter och tips!!! Vi kollar runt för fullt på nätet...har just kollat flygstolar,om man bokar nu kostar dom 7400 med Apollo...ska vi flyga direkt till Skiathos är det bara dom som gäller..annars måste vi ta oss till Stockholm,även om vi väljer att flyga till Aten först...Vi hittade ett hotell på nätet som vi blev intresserade av: EYE Q RESORT
Någon som bott där???
Tack för era svar!!!!!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-03-08, 20:20
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Goda råd...

Nej jag har inte bott där, men om jag åker tillbaka till Skiathos så kommer jag antingen att bo centralt i staden eller i Koukounaries. Stranden vid Megali Ammos är medioker jämfört med stränderna längre bort. Om jag bodde där skulle det bli så att jag tog bussen till Koukounaries varje dag - och bussen till stan varje kväll.

I stället skulle jag alltså antingen bo i staden och ta bussen till Koukounaries på dagen eller bo där och ta bussen till staden på kvällen. För den som gillar att gå en bit finns det ca 10 underbara stränder på 5-30 minuters avstånd från det lilla centrumet i Koukounaries. Alltså stränder som syns på kartan. Dessutom finns det ett otal små vikar som man kan leta sig fram till om man är lagd för sånt
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-03-08, 20:46
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Goda råd...

Jag har kikat på Apollos sida nu, och om ni väljer oneway Landvetter-Skiathos 3/11 samt oneway Skiathos-Arlanda 17/11 så blir priset ca 2000:- lägre. I priset (5352kr) ingår mat, men inget avbeställningsskydd och sånt. Mellanlandning i Thessaloniki i vanlig ordning.
Fast då tillkommer förstås kostnad för resan Sthlm-Gbg så det var kanske ingen höjdaridé ändå
Det är alltid bra att kolla vad oneway-biljetter kostar. Ofta är de mycket billigare. Jag har själv sparat 4000kr på sommarens resa genom att boka på det sättet än en vanlig t o r.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-03-08, 23:18
sannaochjohnnys avatar
sannaochjohnny sannaochjohnny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 17
Standard Sv: Goda råd...

Tack åter igen för alla goda råd..och det där med oneway-biljetter var ingen dum ide´!!!!! Ska kolla upp det närmare!! :-) Kom gärna med mer förslag på hotell!!!!!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-03-09, 00:12
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Goda råd...

Hej på er!

Kolla in Bourtzi hotel som ligger mitt i Skiathos stad, brevid Papadiamantis.
Nog svårt med ett mer centralt läge med pool! Se i så fall till att få ett rum mot pool området, där är fritt från smattrande moppeljud och folkliv!

Vi föredrar att bo i staden för att ha nära "hem" på kvällarna, och tar oss hellre till stränderna på dagarna.

Katta
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-03-16, 12:04
sannaochjohnnys avatar
sannaochjohnny sannaochjohnny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 17
Standard Sv: Goda råd...

Eftersom det är stränderna som lockar oss på Skiathos så vill vi nog bo i området runt Koukounaries..och ta oss in till staden på kvällarna
Är det någon här som vet nåt om MUSES HOTEL AND BUNGALOWS???Vad vi förstått från nätet verkar det vara helt ok.. Ska tydligen ha en väldigt bra bar och taverna...med god GREKISK mat!!! Vill inte ha en massa pommes o sånt kravs...

Senast redigerad av Kalimera den 2007-03-16 klockan 12:37. Anledning: Lång citering
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-03-16, 12:36
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Goda råd...

Såg inte Muses men vi tittade på Caravos och det verkar jättefint. Det ligger 350 meter från Koukounarises-stranden, alldeleles där vägen kommer från skogen och stränderna på andra sidan! Perfekt att vandra, jogga, cykla eller köra moppe! Där ska jag bo nästa gång!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-03-16, 17:23
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Goda råd...

Airtours flyger till Skiathos....brukar vara billigare änn apollo...
Fast de flygen går ju från Stockholm...

Lycka till med planeringen

Siri

Senast redigerad av Kalimera den 2007-03-16 klockan 17:31. Anledning: Lång citering
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT