Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2007-05-29, 21:35
karilees avatar
karilee karilee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Inlägg: 8
Standard Sv: Gömmer du dig för UV-strålarna?

Köpte en solskyddsdräkt/badräkt till minsta sonen med solskyddsfaktor 50, mycket bra. Han klarade sig bra med den på Mallorca i höstas. Naturligtvis är det bra att hålla sig inne el i skuggan under de timmar solen är som starkast men det är svårt att hålla barnen i skugga/inne flera timmar. Synd att det inte finns sådana till vuxna (inte vad jag vet iaf?) Två dagar kvar till Kretaresan. Solskyddfaktor 30 är nerpackad samt solskyddsdräkten så klart.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2007-05-29, 21:40
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Gömmer du dig för UV-strålarna?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Är det nån mer än jag som faktiskt inte tycker att häftig solbränna är särskilt snyggt längre?
Japp, här är en till som tycker så. Blir väldigt fort brun och får myror i kroppen bara jag tänker på att ligga på stranden. Vistas ute tidig morgon/förmiddag och sen eftermiddag/kväll och däremellan sitter jag antingen på någon taverna eller håller mig inomhus hemma.

//Zanét
Svara med citat
  #23  
Gammal 2007-05-29, 22:12
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Gömmer du dig för UV-strålarna?

Citat:
Ursprungligen postat av karilee Visa inlägg
Köpte en solskyddsdräkt/badräkt till minsta sonen med solskyddsfaktor 50, mycket bra.


Jag blir alltid glad när jag ser skandinaviska föräldrar i Grekland, nästan alla jag sett är medvetna och anstränger sig för att skydda sina barn från solen
Svara med citat
  #24  
Gammal 2007-05-29, 22:13
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Gömmer du dig för UV-strålarna?

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét Visa inlägg
Japp, här är en till som tycker så.
Vid vår ålder är grillad hud inte särskilt vackert längre
Svara med citat
  #25  
Gammal 2007-05-30, 00:11
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Gömmer du dig för UV-strålarna?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Använder faktor 12-15 numer. Hela tiden. Annat var det förr när jag smorde in mig mïg med barnolja för att bli så brun som möjligt. Som väl är har åldern gjort mig klokare.
Och jag brukade använda jordnötsolja, tur det där med åldern.

Abi
Svara med citat
  #26  
Gammal 2007-05-30, 07:37
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Gömmer du dig för UV-strålarna?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Vid vår ålder är grillad hud inte särskilt vackert längre
Och vid min ålder verkar personer som säger "Åååå nu har jag solat hela dagen för att bli så brun som möjligt" särskilt spännande. Det finns ju en massa roliga saker att göra i solen, man måste inte ligga stilla!

Jag är glad att jag har lätt för att bli brun och sällan bränner mig. Då behöver jag inte (som vissa gör) känna pressen på att ligga och pressa i en vecka bara för att bli brun... "för det ska man ju bli efter en resa utomlands".... nä.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2007-05-30, 09:18
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Gömmer du dig för UV-strålarna?

Brunbrännan är ett långt och hårt jobb att tillskansa sig och sedan tar det 2 veckor att blekna. Jag gav upp för många år sedan och blir alltid retad i familjen för jag är den blekaste, men det bjuder jag på. Jag gillar lite brunfärg i ansiktet, brukar försöka sätta näsan ivädret lite då och då men inte mer är att vinterbleket försvinner.

birgitta
Svara med citat
  #28  
Gammal 2007-05-30, 10:30
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Gömmer du dig för UV-strålarna?

Jag har blivit superförsiktig med solen och använder alltid en högre solskyddsfaktor i ansiktet. Nu har jag hittat en med faktor 50 som jag ska testa imorgon (är nere på Rhodos nu, men har inte hunnit gå på stranden ännu). Undrar om man kommer att se ut som en snögubbe?

Jag har likt Janne slutat med olja - förr använde jag Hawaiian tropic, men det kan ju bara inte vara bra! Nu blir det minst faktor 15, även när jag är riktigt brun.

Vad gäller märken tycker jag att de som finns på Apoteket är riktigt bra. Oparfymerade och lite oglamorösa, visst, men billigare än många andra märken. Yves Rocher har också bra, ekologiska solkrämer.
Som after sun finns inget bättre än Body Shops body butter .
Svara med citat
  #29  
Gammal 2007-05-30, 16:25
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Gömmer du dig för UV-strålarna?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Annat var det förr när jag smorde in mig mïg med barnolja för att bli så brun som möjligt.
Biz Buin Rapid Tanning Oil... Turboolja med "omvänd" solskyddsfaktor... Den använde jag ett antal år. Efter tre veckor såg man ut, och luktade, som knaperstekt bacon...

Men jag har nästa aldrig använt solskydd. Jag har extremt tålig hud och bränner mig sällan om jag inte varit oförsiktig. Och numera med ålderns rätt tillbringar jag mesta tiden i skuggan på en Taverna med en bok och en öl så det behövs inte.

Peter
Svara med citat
  #30  
Gammal 2007-06-01, 22:57
Greklandsvän Greklandsvän är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 16
Standard Sv: Gömmer du dig för UV-strålarna?

Huden minns allt som vi utsätter den för. Oxå jag solade väl hårt när jag var yngre, men håller igen nu.

Jag älskar värmen i Grekland, men håller mig helst i skuggan. Alltid i skuggan 3-4 timmar mitt på dan. Vi använder oxå solkrämer, men viktigast är att ha bra kläder som täcker kroppen och som samtigt ger svalka i värmen. Helt ok att gå i långärmat på stranden och att snorkla i t-shirt. Vi har fokus på bra semesterkläder snarare än på solkrämerna.

//Per
Svara med citat
  #31  
Gammal 2007-06-02, 17:06
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard Sv: Gömmer du dig för UV-strålarna?

Hej!

Jag kan förstå att om man bor i ett mörkt land vill man sola så mycket som möjligt när man åker på semester. Så var det även för mej när jag bodde i Sverige och var på resa i Grekland.

Har bott i Grekland i många år nu och jag gör allt för att gömma mej från solen. Jag håller mej inne mitt på dagen och jag använder solskyddfaktor 20-25 på kroppen och 30-45 i ansiktet när jag är på stranden eller badar.

Jag bestämde mej för att vara försiktig med solandet efter jag hade träffat några äldre svenska damer som har bott i Grekland länge. De såg ut som rökta böcklingar i ansiktet. Inget jag vill eftersträva.

Jag fick mej också en tankeställare när jag upptäckte att svärmor använder solskyddfaktor 60!!!

Det finns solrapporter på TV där man talar om när på dagen solen är farlig och det ska man nog följa om man är klok.

Jag vill rekomendera alla att använda hög solskyddfaktor eller skydda sej med kläder när solen är som starkast. Det bästa är att följa grekernas dygnsrytm - Vakna tidigt och gå till stranden, stanna där till 12 tiden. Ta en härlig lunch på en taverna och sov sen några timmar. Sen kan du gå till stranden igen och dessutom vara uppe sent eftersom du har sovit middag!

Sola lugnt!
Svara med citat
  #32  
Gammal 2007-06-02, 17:56
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Gömmer du dig för UV-strålarna?

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Sol och bad är bara för dem som inte har råd att häcka i strandbaren Randig rygg är snyggt!
Instämmer till fyllo!

//PO
-barfaktor 2-6
Svara med citat
  #33  
Gammal 2007-06-02, 18:49
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Gömmer du dig för UV-strålarna?

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh
Sol och bad är bara för dem som inte har råd att häcka i strandbaren Randig rygg är snyggt!

Citat:
Instämmer till fyllo!

//PO
-barfaktor 2-6
PO. Du är som ett barn! Oslagbar... Tillhör också dem som smöjer mig med hög barfaktor... 6 är väl max eller...?

Kikh. Randig bak och rygg pryder absolut en kvinna i Grekland. Det visar "klass"... Hoppas din flytt gick bra. Om jag kommer till Kreta någon gång hör jag av mig...

Peter
Svara med citat
  #34  
Gammal 2007-06-02, 20:02
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Gömmer du dig för UV-strålarna?

Barfaktor 2-6 betyder att man bör vara 'två till sex' för ett
lyckat ragg.

//PO
Svara med citat
  #35  
Gammal 2007-06-02, 20:51
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Gömmer du dig för UV-strålarna?

Citat:
Ursprungligen postat av PO Visa inlägg
Barfaktor 2-6 betyder att man bör vara 'två till sex' för ett
lyckat ragg.

//PO
Som singel i mina bästa år skulle jag faktiskt vilja påpeka att 6 är helt rätt. Men varför begränsa sig till 2? Amatör... Eller är det Grekiska socialstyrelsen som sagt att mer än 2 om dagen kan skada din hälsa? I så fall har jag ett finger.......

Peter
Svara med citat
  #36  
Gammal 2007-06-03, 11:38
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Gömmer du dig för UV-strålarna?

Unskyld, minst 2 må man vare till 6, själv är jag tocken därna monogam sedan 33 år med samma kvinna.

Men åter till ursprungsämnet, vi åker i slutet av september och klarar oss bra med solfaktor 10 på ryggen, 15 på näsan och en handduk att ligga på.

//PO
-brun utan stol
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT