Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-10-11, 15:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard När reste du till Grekland första gången?




Det här är den Venetianska hamnen i Rethymnon på Kreta som den såg ut 1984. Det var min första resa till Kreta, men inte den sista. Jag har så många fina minnen från den resan!

Vi åt varje kväll på en taverna till vänster, men den syns tyvärr inte i bild. På den tiden låg det bara ”gamla hederliga tavernor” i hamnen, om ni förstår vad jag menar. På ”vår taverna” hängde det en svärdfisk i taket. Vi åt ofta svärdfisk. Kocken skar av några bitar och försvann in i köket, och kom senare ut med fantastisk tillagad svärdfisk. (Zefyros Family Fish Taverna som syns i mitten av bilden finns fortfarande kvar.)

Jag besökte alltså Kreta första gången 1984 (vi öluffade och hamnade där). Men min första resa till Grekland var 1979, då jag åkte till Rhodos med Club 33. Året efter tågluffade jag till Korfu, och året därpå åkte jag till Ios, och året därpå till Ios, och året därpå till Ios, och året därpå till...

Vart åkte du första gången du reste till Grekland?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-10-11, 17:28
Lasse F Lasse F är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2014
Inlägg: 37
Standard Sv: När reste du till Grekland första gången?

Hej Janne,

Min första resa gick till Rhodos 1973 där jag sedermera arbetade som reseledare i mitten av sjuttiotalet.
Har sedan dess besökt Grekland och framförallt öarna i stort sett varje år sedan dess, bortsett för i år av kända skäl dessvärre.
Låt oss hålla tummarna inför 2021.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-10-11, 17:55
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 889
Standard Sv: När reste du till Grekland första gången?

Skolresa till Rhodos påsklovet i åk 9...året var 1982. Ifjol på påsk återvände vi. Många andra resmål har vi hunnit med där emellan. Och av nån märklig anledning blir man varmast i hjärtat när planet landar i Grekland

Lena
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-10-11, 18:52
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 834
Standard Sv: När reste du till Grekland första gången?

Min första resa gick till Hersonissos på Kreta och det var i augusti 1976
Hersonissos var då ett litet ställe men hade flera häftiga diskotek som man på den tiden, jag var då 23 år, tyckte var roligt att besöka
Det jag annars minns mest av resan är vår cykeltur till den då mycket lilla byn Malia där vi av en keramiker köpte en fin teservis

//maji
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-10-11, 18:53
Nolltrefems avatar
Nolltrefem Nolltrefem är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 199
Standard Sv: När reste du till Grekland första gången?

Första resan gick till Kos i augusti 1988. Vi var fyra 18-åriga killar som festade och solade i 14 dagar. Det var andra tider det
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-10-11, 20:17
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 673
Standard Sv: När reste du till Grekland första gången?

Oktober 1991 med våra barn som då var 8 månader och 3 år. Resan gick till Makrigialos på Kreta och vi blev inte stormförtjust i Makrigialos då, men åkte i alla fall tillbaka 2 år senare och då blev vi fast Har sen varit tillbaka där 7-8 gånger minst. Plus många andra ställen förstås, men Makrigialos är ändå första kärleken till Grekland och har en särskild plats i hjärtat

Maria
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-10-11, 20:40
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: När reste du till Grekland första gången?

Hej alla

Rhodos 1973, träffade många av affärsinnehavarna med Alex i spetsen på dåvarande Alex Vin och Sprit på Sokrates gatan. De lärde mig "allt" om det grekiska köket. Vi åt middag varje kväll på olika tavernor. Då blev jag fast.... Maten, solen och havet.
Rhodos har en speciell plats i mitt hjärta även om jag varit på 71 andra grekiska öar.

//PA
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-10-11, 21:19
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: När reste du till Grekland första gången?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vart åkte du första gången du reste till Grekland?
1984 och vi var sex tjejer som bodde inne i Rhodos stad på ett hotell som hette Erodia, vill jag minnas. Nattportiern blev snabbt van vid att vi dök upp ganska sent om nätterna. Jag har faktiskt inget minne av att vi var så mycket på stranden, men det fanns solterass på hotellet där det var varmt som sjutton. Åt ganska ofta på Jason, men lyckan var total när vi hittade en dansk restaurang för den grekiska maten tyckte vi var sådär (och det var den kanske också, det har hänt mycket med maten sedan dess).

Jag åkte nästa gång till Grekland 1987, därefter 1989 och sedan har jag varit där varje sommar inkl denna i nådens år 2020. Hr Celbe blev passagerare B 1996 och då hade han enbart varit på Kreta en gång. 2009 började vi öka dosen till minst två resor och några gånger har det t o m blivit tre gånger (men då har vi varit där å tjänstens vägnar).

Ios lyckades vi inte besöka förrän 2013 men sedan dess har vi varit där flera gånger. Den tog sig direkt in på vår top 5!

Celbe
Svara med citat
  #9  
Gammal 2020-10-12, 01:12
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: När reste du till Grekland första gången?

Första gången var Rhodos 1976. Bodde på Chevalier Palace. Blev inbjudna till en bröllopsfest som hölls i hotellets festsal. DET var ett party som hette duga! (Japp, med tallrikskastning!) Har nog aldrig haft så skoj, varken förr eller senare. Kan säga att solen hann gå upp innan vi stöp i säng Greker är underbara med sin "filoxenia", även om man inte talar samma språk förstår man varandra ändå Sedan dröjde det till 1989 pga 2 barn och ärvt lantställe. Första resmålet 1989 var just Rethymnon och då hette restaurangen i hörnan Palazzo (tror den gör det fortfarande). Åt vår förlovningsmiddag 1995 på balkongen ovanför den i bild. Riktig astako (dvs languster och grillad lithrini) en minnesvärd kväll! Sedan 1989 har det blivit Grekland ett par gånger varje år (utom i år pga eländesviruset). Kreta kommer vi alltid tllbaka till även om vi genom åren hittat så många pärlor i Grekland.
Catlady, som har så många härliga minnen.........

Senast redigerad av Catlady den 2020-10-12 klockan 01:23.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2020-10-12, 08:48
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: När reste du till Grekland första gången?

Flög till Aten med två v biljett 1988. Sen blev det Kos 1988 o Kalymnos samt Aten. Åkte sen 1991 och 1992, uppehåll pga av studier sen 1995-2020 med undantag av 2000 då jag såg fotbolls EM i Holland/Belgien. Ja jag såg Turkiet 0-0 i Eindhoven . Sen några år åker vi charter 3 gg per år- Höst veckan i september blev tradition 2011. I ungdomen båtluffade vi 2 v... gud vad kul vi hade
Svara med citat
  #11  
Gammal 2020-10-12, 10:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: När reste du till Grekland första gången?

Så himla kul att läsa om era första resor.

Läser gärna flera första-gångs-resor.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2020-10-12, 10:21
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: När reste du till Grekland första gången?

Forsta resan 1965...ojoj, jag ar en dinosaurie...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2020-10-12, 10:48
El Gringo El Gringo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 292
Standard Sv: När reste du till Grekland första gången?

Første gang i Hellas i 2006
Da var det øyhopping kun med ryggsekk, og vi tok dag for dag mht. bosted osv.
Vi hadde kun bestemt oss for å begynne og avslutte på Naxos pga. gode båtforbindelser til land og mellom øyene, og mellom der ble det Paros og Antiparos.
Dette var midt i den greske fellesferien, så på Antiparos bodde vi 3 netter på 3 forskjellige steder siden omtrent alt var fullt og forhåndsbooket av grekere.
Kjempefin ferie, og siden den gang har det blitt flere reiser og flere øyer.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2020-10-12, 11:01
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: När reste du till Grekland första gången?

Jag hade avstått från Grekland pgr av juntaperioden, men reste utan kvinna till Rhodos 1977, eftersom jag fått rekommendationer som något perfekt för en singel man. Jag trivdes inte! Inkastare och svenska och finska restauranger! En utflykt till Symi förändrade synen på Grekland och, när jag sista kvällen (en söndag) fann en taverna i Rhodos stad dit grekerna gick, har flertalet av mina/våra resor gått till det land jag älskar mest. Kreta är vårt andra hem!
/ Jannis
Svara med citat
  #15  
Gammal 2020-10-12, 11:10
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: När reste du till Grekland första gången?

Hamnen i Rethymnon känner jag igen från 1980. Reste med mina två söner och två andra familjer. Tillsammans var det fem pojkar i åldrarna 11-15, som hade väldigt kul tillsammans. Det hade vi 5 vuxna också. Vi träffade "Palme kommer tillbaka", åt "eggfish" på den synliga tavernan ovan och vandrade i Samariaravinen. Härliga minnen, men de vuxna på resan är alla döda och pojkarna är alla framgångsrika inom sina yrken!
/ Jannis
Svara med citat
  #16  
Gammal 2020-10-12, 11:19
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: När reste du till Grekland första gången?

Jag var sen med utlandsresor överhuvudtaget och kom inte till Grekland förrän 2009. Då åkte vi charter till Parga, 2 veckor. Kärlek vid första ögonkastet även om Parga var väldigt turistiskt redan då.

Vår hotellvärd berättade att de själva alltid reste på semester till någon liten grekisk ö så då blev vi sugna på det och på den vägen är det. Varje år sedan dess (utom i år förstås) har vi åkt till småöar och älskat det.
Ulla
Svara med citat
  #17  
Gammal 2020-10-12, 12:52
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: När reste du till Grekland första gången?

Min första kontakt med Grekland var 1965 och 1966 när jag var mycket ung och jobbade till till sjöss. Pireus var vår "hemmahamn" i Medelhavet och det var där jag första gången trampade grekisk jord. Sedan dess har Pireus haft en särskild plats i mitt hjärta. Det blev såklart en tur in till Aten och besök på Akropolis. Volos fanns också med på vår rutt.

Dock skulle det sedan dröja ända tills 1994 innan jag gjorde första charterresan till Grekland. Det blev med Apollo en 10-dagars
s k "kombinationsresa" med 3 nätter i Aten + 7 nätter på Poros.

Två år senare blev det 1 veckas flygstol till Aten. Vi tog bussen till Pireus, satte oss på en servering och spanade över en öl på båtarna. Vi valde en av dem och det visade sig att den tog oss till Paros.

Några år senare fick Egina vårt första besök. Det har sedan dess blivit massor av turer dit och ön har blivit vårt "hemma" när vi är i Grekland. Och trots att Egina inte har några spektakulära badstränder så är ön en av våra "Top5".

Masse
Svara med citat
  #18  
Gammal 2020-10-12, 13:15
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: När reste du till Grekland första gången?

Tidigt 90-tal äntrade jag grekisk jord för första gången. Första ön var Paros, vilket även är min senaste.... Hoppas inte det är ett Omen

/Netwolf
Svara med citat
  #19  
Gammal 2020-10-12, 14:49
Susies avatar
Susie Susie är uppkopplad nu
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 425
Standard Sv: När reste du till Grekland första gången?

Min første rejse gik til Kos i 1979.

Fordi min mor døde for et par måneder siden, er vi "børn" ved at rydde hendes lejlighed og har fundet postkort fra vores rejser. Siden jeg startede med at rejse netop i 1979, har jeg sendt hende 94 postkort, hvoraf de 64 er fra Grækenland.

I mit første postkort skrev jeg bl.a.: "Jeg er netop ankommet til Kos, og her er helt fantastik :-) Efter en lang rejse er jeg dog ved at være godt sulten. Det viser sig, at grækerne først spiser ved 21-tiden, så jeg må vente lidt endnu!".

Ja, jeg vidste tydeligevis absolut ingenting om Grækenland

Min mor syntes forøvrigt, at Rhodes er det skønneste sted i verden.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2020-10-12, 18:30
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 508
Standard Sv: När reste du till Grekland första gången?

1988 reste jag och min dåvarande man till Grekland första gången. Vi hade en vecka på ett Spieshotell på Kasandrahalvön, Halkidiki. Helpension och ganska avsides, men vi gjorde några utflykter därifrån, vilket resulterade i att Grekland gav mersmak, så det blev några resor till innan han gick bort -98.
Min dröm om Grekland fanns dock kvar och när en ny kärlek kom in i mitt liv lyckades jag att överföra min dröm till honom och det har blivit runt 10 resor. Både öluff och Kreta ett antal gånger. 24 öar har vi besökt, men nu är nog drömmen att upptäcka fastlandet, gärna Peloponesos. Bara Coronaeländet försvinner så åker vi.
Kerstin
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT