Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-03-23, 13:53
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Avbokat

Med stor sorg och en tår i ögonvrån har jag idag avbokat resa och boenden i juni.
Vi skulle ha flugit till Kos och sedan tillbringat några veckor på Nisyros (första besök) och Tilos innan vi skulle ha avslutat på Rhodos. Det är sååå tråkigt men vi hoppas innerligt att vi kan resa till Grekland i höst i stället.
Nu är det ju som det är och vi får njuta av Jannes fina bilder så länge
Ulla
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-03-24, 09:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av UllaC Visa inlägg
Med stor sorg och en tår i ögonvrån har jag idag avbokat resa och boenden i juni.
Vi skulle ha flugit till Kos och sedan tillbringat några veckor på Nisyros (första besök) och Tilos innan vi skulle ha avslutat på Rhodos. Det är sååå tråkigt men vi hoppas innerligt att vi kan resa till Grekland i höst i stället.
Nu är det ju som det är och vi får njuta av Jannes fina bilder så länge
Ulla
Visst, det är tråkigt. Jag hade vissa planer på att åka till Tilos i slutet av maj för att titta på fåglar och njuta av Tilos på våren. Men det kommer fler vårar, så de är bara att sitta lugnt i båten, och njuta av bilder i stället.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-03-24, 11:14
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 425
Standard Sv: Avbokat

Er jeg for stor optimist, når jeg tror, at det bliver muligt og forsvarligt at rejse i juni?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-03-24, 11:57
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Susie Visa inlägg
Er jeg for stor optimist, når jeg tror, at det bliver muligt og forsvarligt at rejse i juni?
Jag är av samma åsikt och en stor optimist. Tar en dag i sänder och hoppas på ett mirakel. Men jag måste erkänna att mitt tålamod över situationen börjar sina. Man vill bara trycka på en knapp och vips så är detta över!! Väntar på goda nyheter varje dag men förstår att det dröjer..
/ Kajja
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-03-24, 12:19
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 889
Standard Sv: Avbokat

Vi är flera som hoppas på juni... Det här känns ju hel-konstigt! Precis som många andra håller jag med. En konstig (mar-)dröm som man hoppas vakna ifrån snart! Det blåser i träa idag, hoppas all skit blåser iväg...

Lena
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-03-24, 12:26
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Avbokat

Själv håller jag bokningarna ett tag till, om inte annat för jag behöver UD avrådan får o få igen pengarna, tror väl egentligen inte på det kommer gå resa i Juni tyvärr, även om det säkert kan vända lika fort igen, men om det går vill jag verkligen iväg. Hoppas ni kommer iväg i höst istället, själv har jag inte det valet riktigt då min sambo inte kan få ledigt Aug-Okt.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-03-24, 12:44
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Avbokat

Varför bokar man av juniresor redan nu?
Vi är ju bara i mars...

Vi själva kommer att vänta tills juni innan vi tar ställning till hur det blir med juliresan. Ambitionen idag är givetvis att resa till Grekland.
Jag tror fortfarande på att värmen kommer att ta kål på viruset....
Det är ju ett mycket besvärligt läge naturligtvis, och jag hyser all respekt för situationen, men ingen kan ännu veta hur det blir i sommar med detta elände. Det är ju mest gissningar, även från "experterna".
Spanska sjukan kom i omgångar, under 2 år, så visst kanske jag är överotimistisk? Men då var ju resurserna betydligt mer begränsade...

//Conny
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-03-24, 13:30
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 889
Standard Sv: Avbokat

Vi skulle ha åkt på påskafton, därför hoppas vi det blåser över snabbt nu och att Grekland är redo för turister i juni...

Lena, som håller tummarna
Svara med citat
  #9  
Gammal 2020-03-24, 13:50
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Avbokat

Aegean tog igår beslut om att ställa in sina flyg till 30 April.
Jag tror att man inte behöver aktivt avboka flyg som ligger en bit in i sommaren.
Antingen flyger bolagen för att det inte finns restriktioner eller så blir det så många avbokningar att flygbolagen inställer flyg.
Jag tror att man ska sitta lugnt i "båten" o ha lite is i magen, o vänta på fakta.
Just för tillfället råder ju utegångsförbudet, hur länge vet vi inte. Mest bara att vänta o se.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2020-03-24, 15:24
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Avbokat

Hur länge gäller UD:s avrådan från alla resor?
Så länge den gäller, så gäller ju heller inga reseförsäkringar om man ändå reser iväg.

/kimmen
Svara med citat
  #11  
Gammal 2020-03-24, 17:02
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 653
Standard Sv: Avbokat

Vår påskresa blev inställd och i nuläget inga pengar tillbaka. Varken för flyg eller boende. Endast ombokning erbjuds.

Man kan ju iofs förstå, då alla kämpar för att överleva.

MEN, sista ordet är ju inte sagt än.....

/Netwolf
Svara med citat
  #12  
Gammal 2020-03-24, 17:14
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Vår påskresa blev inställd

/Netwolf
Precis det jag menar, man kan lugnt vänta och se vad som sker.
Och behöver inte agera i förtid.
Ta det lilla lugna, allt löser sig !
Svara med citat
  #13  
Gammal 2020-03-24, 17:35
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Avbokat

[QUOTE=C@nny;426892]Varför bokar man av juniresor redan nu?
Vi är ju bara i mars...



Vi avbokade greklandsresan i juni för att:
- *Om smittorisken skulle ha avtagit i slutet av maj så är det ändå inte grönt ljus för utlandsresor direkt.


- * Grekerna behöver oss turister men inte om vi drar med oss virus till befolkningen på småöarna.


- * För egen del, vill inte bli liggande sjuk i Grekland.


- * För grekerna, de behöver alla sjukvårdsresurser själva.


Nu är vi pensionärer och därför lyckligt lottade att kunna resa när som helst. Flyget hade vi bokat genom Travellink och Lufthansa. Det finns möjlighet att boka om utan kostnad om man reser under hösten istället. De flesta boendena hade vi bokat genom Booking och då kan man avboka utan kostnad fram till några dagar innan.
Jag lider med alla pensionat- och tavernaägare i Grekland men hoppas att kunna resa längre fram.
Ulla
Svara med citat
  #14  
Gammal 2020-03-24, 18:19
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Avbokat

[QUOTE=UllaC;426903]
Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Varför bokar man av juniresor redan nu?
Vi är ju bara i mars...
Vi avbokade greklandsresan i juni för att:

Ulla
Helt rätt, Alla ska ta beslut efter eget tyckande och känsla !
Jag vill egentligen bara lugna ner läget, o att inte bli så nervös för livet. Flygen stoppar o då kommer inte många hit i år.
Vi är ju redan i Grekland, så för oss förändras inget.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2020-03-24, 18:43
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av UllaC Visa inlägg

Vi avbokade greklandsresan i juni för att:
- *Om smittorisken skulle ha avtagit i slutet av maj så är det ändå inte grönt ljus för utlandsresor direkt.
- * Grekerna behöver oss turister men inte om vi drar med oss virus till befolkningen på småöarna.
- * För egen del, vill inte bli liggande sjuk i Grekland.
- * För grekerna, de behöver alla sjukvårdsresurser själva.

Ulla
Bra uttryckt...
/kimmen
Svara med citat
  #16  
Gammal 2020-03-25, 07:38
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Avbokat

Vi har inte bokat av 23 maj till Kreta(än).Vi avvaktar och ser hur det går. Vi tror egentligen inte att vi kommer iväg,men hoppet är ju det sista som överger sägs det.Det viktigaste av allt är hälsan,så jag håller tummar för oss alla här inne på Kalimera att vi får vara i så god vigör som bara möjligt.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2020-03-25, 12:44
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Bra uttryckt...
/kimmen
Håller med , men sen tror jag att om coronan minskat / är under kontroll så kommer Grekerna behöva varje turist och några till. Så om det inte avråds i Grekland / hemma och att läget är lugnt, ingen press på sjukvård osv så tror jag det är viktigt att så många som möjligt åker, så mycket av Greklands ekonomi är beroende av turism.

Sen är det ju viktigt man lyssnar på myndigheter , både i sverige och grekland, och inte bara lyssna på UD (menar UD kan ju dra tillbaka avrådan medan grekland säger man inte vill ha besökare, då ska man ju såklart inte åka)

samtidigt ska man vara försiktig med källor, varit lite väl mycket självutnämnda "experter" i en del forum på tex FB mm och därtill finns det ju en hel del spinndoktorer som sprider felaktigheter eller delar sådant ,
Svara med citat
  #18  
Gammal 2020-03-25, 13:59
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
samtidigt ska man vara försiktig med källor, varit lite väl mycket självutnämnda "experter" i en del forum på tex FB mm och därtill finns det ju en hel del spinndoktorer som sprider felaktigheter eller delar sådant ,
FB

fullständigt exploderar av Corona experter, o alla verkar veta lite mer än den förra experten.

Så vad gör vi ?
Jagar upp oss för vi inte har en aning ?
Tar det säkra för det osäkra o köper toa papper ?
Reser om vi får ?
Eller skapar egna regler ?

Mitt förslag är lugn o sunt förnuft.

O Följer landets lagar. Nu har vi varit hemma i vårt älskade Grekland i 10 dagar. Men ingen aning om när vi åker till Sverige igen.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2020-03-25, 14:39
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Mitt förslag är lugn o sunt förnuft.
…och att man följer myndigheternas rekommendationer, vill jag lägga till.

Apropå alla dessa självutnämnda virusexperter, så verkar många av dessa vara samma människor som också är klimatexperter...

/kimmen
Svara med citat
  #20  
Gammal 2020-03-25, 18:15
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Avbokat

[QUOTE=UllaC;426903]
Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Varför bokar man av juniresor redan nu?
Vi är ju bara i mars...



Vi avbokade greklandsresan i juni för att:
- *Om smittorisken skulle ha avtagit i slutet av maj så är det ändå inte grönt ljus för utlandsresor direkt.


- * Grekerna behöver oss turister men inte om vi drar med oss virus till befolkningen på småöarna.


- * För egen del, vill inte bli liggande sjuk i Grekland.


- * För grekerna, de behöver alla sjukvårdsresurser själva.


Nu är vi pensionärer och därför lyckligt lottade att kunna resa när som helst. Flyget hade vi bokat genom Travellink och Lufthansa. Det finns möjlighet att boka om utan kostnad om man reser under hösten istället. De flesta boendena hade vi bokat genom Booking och då kan man avboka utan kostnad fram till några dagar innan.
Jag lider med alla pensionat- och tavernaägare i Grekland men hoppas att kunna resa längre fram.
Ulla


Absolut, man ska ju göra det man känner är bäst...
Vi behöver inte ta beslut innan mitten av juni, och då borde det ju finnas en säkrare "prognos". Vi kommer givetvis inte att ta några risker, och jag har heller ingen lust att bli sjuk i Grekland.
Vi har ju bara sammanhängande ledighet i juli i kombination med skollov för barn... så vi hoppas på det bästa...

//Conny
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT