Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-03-15, 19:10
pinulks avatar
pinulk pinulk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Borgå, Finland
Inlägg: 75
Standard Luftkvaliteten sista veckan i maj

Hur är det med luftkvaliteten sista veckan i maj i Athen? Och samma tid i Thessaloniki? Jag har astma och vill veta om det är mycket eller bara dålig luft?

Har fixat mig som utbyteslärare i multimedia till Technical Institute of Thessaloniki 23-28.5. Tänkte sedan åka tåg till Athen över ett förlängt veckoslut. Jag har funderat på ett litet hotell kallat Aristoteles inne centrum eller Plaza Hotel vid Voula Beach. Båda ser trevliga ut, men den senare har beachen på andra sidan gatan, men är 18 km från centrum.

Hur är det med bussar och dyl till denna del av Athen, förstad om jag förstått rätt.


Pinulk aka Giorgakis

Senast redigerad av pinulk den 2005-03-15 klockan 19:19.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-03-16, 09:25
Krukans avatar
Krukan Krukan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Liten houla strax utanför Lund
Inlägg: 93
Standard Sv: Luftkvaliteten sista veckan i maj

Citat:
Ursprungligen postat av pinulk
Hur är det med luftkvaliteten sista veckan i maj i Athen? Och samma tid i Thessaloniki? Jag har astma och vill veta om det är mycket eller bara dålig luft?

Har fixat mig som utbyteslärare i multimedia till Technical Institute of Thessaloniki 23-28.5. Tänkte sedan åka tåg till Athen över ett förlängt veckoslut. Jag har funderat på ett litet hotell kallat Aristoteles inne centrum eller Plaza Hotel vid Voula Beach. Båda ser trevliga ut, men den senare har beachen på andra sidan gatan, men är 18 km från centrum.

Hur är det med bussar och dyl till denna del av Athen, förstad om jag förstått rätt.


Pinulk aka Giorgakis
Hej,
Jag har vid två tillfällen bott utmed den kusten.
Första gången på Best Western Coral Hotell
Därifrån tog det aldrig mer än 20 minuter med buss in till Syntagman.
Bussarna går mycket ofta dygnet runt, man behövde aldrig hålla reda på någon tidtabell.

Andra gången var det tyvärr fullbokat och vi bodde då på Best Western Hotell Fenix i Glyfada, också utmed kustremsan.
Också ett fint hotell, men det tog nästan 1 timme med buss in till stan, för det är väldigt mycket hållplatser utmed resan.

Men det borde ju gå ännu snabbare nu, efter OS menar jag, alla snabbtågen som har kommit igång?!?

Jag kan absolut rekommendera Coral Hotell. Inte alldeles supernytt men fräscht. En liten strandremsa (stenstrand) på andra sidan gatan, En liten pool på takterassen å en frukost som inte går av för hackor .

Ang. din astma och luftkvaliteten. Har själv astma, men om det inte är för varmt så funkar det bra i Athen i maj, men om värmen har slagit till kan det vara riktigt besvärligt med luftkvaliten inne i centrum. Utmed havet var det inga som helst problem

Hälsningar
Gunilla

Senast redigerad av Zanét den 2005-03-16 klockan 12:10. Anledning: Borttag av otillåten länk
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-03-16, 10:55
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Luftkvaliteten sista veckan i maj

Det var nyligen ett inslag från Aten i "När & Fjärran", där berättades att många av gatorna i centrum gjorts om till gågator och att trafiken överlag hade lagts om så att mycket nu går utanför centrum. Luftkvalitén skall ha blivit mycket bättre enligt reportern. Även med en nypa salt är det väl goda nyheter?

//PO

Hittade ett sammandrag: OS förvandlade Athen till ren drömstad

Senast redigerad av PO den 2005-03-16 klockan 11:12. Anledning: Länk
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-03-16, 18:38
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Luftkvaliteten sista veckan i maj

Att luften är mycket bättre numera är ett faktum, I sommras under varmast dagar gick det faktiskt att andas Nä men skämt åsido Athen är som en ny stad. Ang val av Hotell vad VILL du göra, ligge mest vid stranden? klart du bor då Glyfada, Vouliagmeni men vill du utforska håll dig till centrum och ta snabb tåget till Glyfada för tex bad. Fast å andra sidan musik klubbar finns det gott om utmed kusten, så ja det kan bli svårt att välja.

Hälsningar Camilla
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-03-16, 18:52
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Luftkvaliteten sista veckan i maj

Luften i Aten var en glad överraskning för Karin och mig. Det första vi sade när vi klev av bussen "Det luktar ju Grekland" Det hade vi inte väntat på att kunna känna.

Fast detta var ju i Januari så det kanske inte stämmer på sommaren

Riitta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-03-16, 18:54
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Luftkvaliteten sista veckan i maj

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta
Luften i Aten var en glad överraskning för Karin och mig. Det första vi sade när vi klev av bussen "Det luktar ju Grekland" Det hade vi inte väntat på att kunna känna.

Fast detta var ju i Januari så det kanske inte stämmer på sommaren

Riitta
Det luktade gott i November också

epiros
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-04-24, 20:01
spagetti spagetti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 81
Standard Sv: Luftkvaliteten sista veckan i maj

Hej, Luften är inget problem i Aten alls egentligen, jag är boendes i Aten sedan 2000 och har faktiskt astma. Jag bor i centrala Aten och har inte någonsin haft problem. det är mest rykten som surrar om Atens dåliga luft. det är nog bra mycket värre i riktiga storstäder... nu är det snart påsk och jag åker till Patmos för att slappna av lite och ha det skönt i solen
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT