Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Kalimeras hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-06-08, 17:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Tio öar på tre veckor

Jag hade väldigt trevligt den lilla stund jag var på Santorini. Kändes ledsamt att lämna Honeymoon, men jag kommer ju tillbaka om några veckor.

Jag åkte med Sea Jet 2 till Folegandros. Tog bussen upp till Chora, det var bara tre personer i bussen. Från bussen gick jag till Ambelos resort där jag har bott tidigare. Mycket bra boende och väldigt trevliga ägare. Så nu har jag bytt Honeymoons pool mot Ambelos pool.



Kolla även bilden jag la ut på vår Facebooksida.


Även om jag nästan aldrig badar i pooler så är de ofta vackra att titta på. Inte minst denna eftersom bakgrunden är så fin.

Under dagen har jag strosat runt i Chora och Kastro och fotograferat. I morgon blir det en moppetur runt ön.

Vädret är fortfarande bra, om man gillar värme. Lite vind börjar smyga sig på. Skönt.

I morgon kanske jag har lite mer att berätta.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-06-08, 19:06
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Tio öar på tre veckor

Oh, vad härligt att få vara på Folegandros. Faktiskt en av de Chroror jag trivts bäst i. Dock hade vi svårt att finna nån bra affär som sålde vin. Det var mest sött rödvin (=odrickbart!), som fanns till försäljning. Kolla gärna upp om det finns nån bra vinshop.

/Netwolf
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-06-08, 20:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Tio öar på tre veckor

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vädret är fortfarande bra, om man gillar värme. Lite vind börjar smyga sig på. Skönt.
Ändrar mig angående vinden. Det var så kallt ikväll att jag gick hem mycket tidigare än vad jag hade tänkt. Hade en varm tröja med ut, men när jag tog fram den visade det sig att det var en t-shirt. Kallt just nu som sagt.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-06-08, 20:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Tio öar på tre veckor

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Sagt och gjort, det egna spelet hämtades. Men, det var som förgjort, Vaggelis vann likväl hela tiden.
Har går inte att slå. Tror inte att någon kan slå honom. Han ligger alltid 10 steg framför.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2014-06-09, 06:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Tio öar på tre veckor



Måndag morgon 07.30. Verkar vara väderförändring igen. I alla fall här. Tyvärr.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2014-06-09, 07:08
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tio öar på tre veckor

Kan det bero på att jag är på väg ner igen? I torsdags när jag och väninnan skulle åka hem från Kreta kom det strålande vädret....och nu ska jag och Claes åka till Tilos på onsdag . Jag har ju en förmåga att dra moln till mig tyvärr. Men bara i Grekland konstigt nog. Här hemma är strålande sol och redan nu kl 7.05 är det nästan 19 grader varmt. Skall bli upp emot 26 grader idag!

Ha det gott i alla fall!! Fast bilder till e-guider blir ju inte lika vackra med moln och regn.

Lissi
Svara med citat
  #27  
Gammal 2014-06-09, 07:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Tio öar på tre veckor

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
och nu ska jag och Claes åka till Tilos på onsdag . Jag har ju en förmåga att dra moln till mig tyvärr.
Det kanske bara är här vädret är konstigt. I går kväll var det kallt! Men det kanske är snabbt övergående. Får hoppas det.

Citat:
Fast bilder till e-guider blir ju inte lika vackra med moln och regn.
Det går att ta fantastiska bilder i "dåligt" väder, men det är inte den typen av bilder jag är här för att ta. Tur jag var runt en del igår, och så har jag några dagar på mig, så det ordnar sig säkert.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2014-06-09, 07:57
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tio öar på tre veckor

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det går att ta fantastiska bilder i "dåligt" väder, men det är inte den typen av bilder jag är här för att ta. Tur jag var runt en del igår, och så har jag några dagar på mig, så det ordnar sig säkert.
Hoppas det!

Nä ordet dåligt väder "finns "ju inte...alla väder är ju bra väder fast på oilka sätt

Nu dags för morgonpromenad runt Kalmarfjärden.

Lissi
Svara med citat
  #29  
Gammal 2014-06-09, 08:14
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Tio öar på tre veckor

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg


Måndag morgon 07.30. Verkar vara väderförändring igen. I alla fall här. Tyvärr.
Men det är ju IRL. Kan man lita på det? Det måste ju vara säkrare att använda en app

/Netwolf
Svara med citat
  #30  
Gammal 2014-06-09, 15:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Tio öar på tre veckor

Det lite tråkiga grå vädret jag vaknade till bättrade på sig under dagen. Jag började dagen med att gå ner till hamnen. Halvvägs märkte jag att jag hade tappat min unika keps som jag älskar. Vände hem igen, och hittade den utanför min dörr. Så kan det gå. Då hade bussen gått. Tänkte hyra en moped, men hittade ingen som ville hyra ut. Alltså blev det en promenad till hamnen, där jag hyrde moped. 20 € för två dygn. Bra pris.

Har under dagen varit på sju stränder. Väldigt lite folk, för att inte säga inget folk alls. Efter lunch i Chora körde jag till Angali beach, där det var några stycken som solade och badade, och gick sedan till Agios Nikolaos, där det också var några stycken sol- och badare.



Agios Nikolaos.

Enligt några greker jag pratat med drar ovädret Lissi in på onsdag. Vi får väl se hur det blir med det.

Nu en öl på altanen.

PS. Flera har frågat om jag reser ensam denna gång, och svaret är ja. Eftersom det är en strikt jobbresa så valde Camilla att stanna hemma.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2014-06-09, 16:09
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Tio öar på tre veckor

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Enligt några greker jag pratat med drar ovädret Lissi in på onsdag. Vi får väl se hur det blir med det.
Haha, ja vi kanske ska börja döpa stormarna efter Kalimerianer

Den där kepsen, måste du lägga ut en bild på. Vad är det som är så speciellt med den? Jag hittar en ny favvokeps varje år.

/Netwolf
Svara med citat
  #32  
Gammal 2014-06-09, 17:08
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tio öar på tre veckor

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

Enligt några greker jag pratat med drar ovädret Lissi in på onsdag. Vi får väl se hur det blir med det.

.
Ja här är just nu 28,9 grader i skuggan på vår gård så att komma ner till lite svalka känns helt ok!

Lissi

ps Har kollat långtidsprognos på yr.no och den lovar fint väder....men det lovade den till Kreta också!

Senast redigerad av Lissi den 2014-06-09 klockan 17:17.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2014-06-09, 18:18
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 701
Standard Sv: Tio öar på tre veckor

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jo jag badar även när solen skiner men strandbesöken blir mycket kortare då!!

Lissi


Tänkte väl det!

/pawik
Svara med citat
  #34  
Gammal 2014-06-10, 08:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Tio öar på tre veckor

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Den där kepsen, måste du lägga ut en bild på. Vad är det som är så speciellt med den? Jag hittar en ny favvokeps varje år.
Inget speciellt med den egentligen, men jag gillar det jättemycket. Köpte den på Agathonissi för många år sedan, och det är därför jag tycker om den. Det står Agathonissi (på grekiska) i pannan. Köpte den i en souveniraffär med väldigt litet utbud: två kepsar och två t-shirts.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2014-06-10, 16:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Tio öar på tre veckor

Ännu en dag i paradiset är snart till ända. Idag har det varit varmt och nästan vindstilla. Märker att det har kommit lite fler turister. Men många är det inte. Så här såg det ut på ett av torgen i Chora i går kväll.



Ingen trängsel direkt.

När jag körde till ett gäng stränder igår var det väldigt lite folk överallt. På Vardia beach var det inte en enda människa. Idag var det i alla fall några stycken där.



Vardia beach.

När jag kom hem efter dagens rundtur såg det ut så här från min altan.



Vädret vet liksom inte vilken väg det ska ta. Just nu är det dock klarblå himmel igen.

I morgon lämnar jag Folegandros för vidare färd mot Paros och sedan Antiparos. Än så länge håller planen. På tal om det så träffade jag ett svenskt par idag som skulle besöka sex öar plus Aten på två veckor. Så jag är inte värst med mina 10 öar på tre veckor. :-)

En av de bästa sakerna under min vistelse på Folegandros är att jag har ätit så otroligt goda gyros. Mums! Det finns två gyroshak, båda kan varmt rekommenderas.



Svara med citat
  #36  
Gammal 2014-06-10, 17:10
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Re: Tio öar på tre veckor

åh hjälp vad gott det ser ut! vill också....
/Emma
Svara med citat
  #37  
Gammal 2014-06-10, 19:21
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Tio öar på tre veckor

Håller med Emma! Mums vad det ser gott ut!!! Slår svensk korv med bröd med hästlängder...

MVH zakka
Svara med citat
  #38  
Gammal 2014-06-11, 20:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Tio öar på tre veckor

Jag hade en galet rolig och trevlig sista kväll på Folegandros. Åt mycket god mat hos Nicolas, träffade fantastiskt trevliga människor, också det hos Nicolas, samt drack Flaming Rakomelo, också det hos Nicolas. Tänk om det fanns ett ställe som hans på alla öar.



Nicolas.

I morse tog jag moppen till hamnen med packningen. Jag behövde inte vänta speciellt länge på färjan.



Sedan sa jag på återseende till Folegandros.



Sedan vinkade jag åt Sikinos.



Och vinkade till Ios.



Och gjorde detsamma till Naxos.



Jag klev av på Paros.



Varifrån jag tog båten över till Antiparos, och där är jag nu. Lite trött, men glad.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2014-06-11, 20:39
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Tio öar på tre veckor

TAKK for TRIVELIG lesning,
og alle HERLIGE bilder hittil, Janne
N Y T "arbeidsferien" på Anti Paros og følgende øyer
Svara med citat
  #40  
Gammal 2014-06-11, 21:06
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Tio öar på tre veckor

Bra att du är glad. Allt har tydligen funkat hittills, hoppas det gör det i fortsättningen också. Lycka till!

/ Anne
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT