Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-02-14, 16:11
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Mobilt internet

Hej, tänkte höra om erfarenheter av de olika operatörerna. Jag har sedan flera år använt Cosmote, förbetald. 1 månad o 5GB för €30;-
Cosmote fungerar mycket bra men jag är lite nyfiken om någon har ett bättre alternativ
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-02-14, 16:49
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Mobilt internet

Märkligt! Vi har ett fem år gammalt GR.Cosmote med dongel. Närhelst vi till övärlden anländer laddar vi det med 20 € för 30 dagar och 20 GB.
Bra att ha därest hotellets wlan är skakigt. Vi använder Laptop.

Kantänka det är ett gammalt avtal som numera icke finnes till avsalu?

Men senast i December 2015 gick det bra att på Athen Airport ladda detta.

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-02-14, 17:52
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Mobilt internet

Kanske kan det variera en del beroende på vilken utrustning man har. I höstas sökte jag lösning på mobilt wifi för min iPad4. Fick då här på forumet veta att en dongel inte fungerar till en sådan.

Det blev istället inköp av en ZTE MF910 mobil wifi. Jag har ännu inte haft tillfälle att prova den, men har spanat lite på priser på olika operatörers simkort för densamma.

Nu på vinterhalvåret har det för vår del främst handlat om operatörer i Spanien. Men jämfört med vad jag hittat så är det pris du funnit på 30 euro för 5 GB och 30 dagar fantastiskt bra. Det jag funnit har legat på 10 euro för 1 GB, 15 euro för 1,5 GB osv.

Kanske är det stor skillnad på Spanien o Grekland. Jag vet inte. En annan sak som stör mig är att det är så kort tidsbegränsat. Hade gärna betalt för en lite större surfvolym om den hade ett par års "Bästföredatum". Då kunde man använda det överblivna på nästa resa. Men något sådant finns förmodligen inte.

Kom gärna igen med mera info om dina rön på området Spizeman! Jag kommer framöver att behöva köpa simkort för Grekland. Efter vad du här har skrivit så verkar ditt Cosmote-pris klart intressant.

Slutligen, ditt pris på 20 euro för 20 GB verkar helt otroligt Arne. Kan det vara ett decimalfel eller är jag helt ute och cyklar. Är det månne helt annan prestanda vi talar om för en dongel? Klarar den att streama TV-program och filmer? Jag är förvisso inte någon kunnig IT-freak, så det är mera troligt något som jag inte fattar.

Masse

Senast redigerad av Masse den 2016-02-14 klockan 17:58.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-02-15, 07:16
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Mobilt internet

Jag använder mig av en router så att hela familjen kan koppla upp sig via wi-fi. Router o simkort köpte vi för 4 år sedan o det fungerar perfekt. Vi har på så sätt alltid tillgång till internet.
(En Sk dongel, antar jag är lösningen om man vill koppla in sin lap-topp via USB.)
Tidigare så kunde man ladda på kortet vid behov över internet med sitt kreditkort, men sedan förra sommaren är det kontanter som gäller hos Cosmote. Vilket innebär att vi måste in till en butik för att fylla på.
Jag har läst någonstans att Wind har en lösning med faktura på mailen och till halva priset jämfört med Cosmote. Men jag har inte lyckats hitta något på deras sida som stämmer med detta.
Om man tittar på film, så tar 5 GB slut allt för snabbt, så då behöver man en annan lösning med abonnemang.
Jag åker ner i april, o ska då undersöka saken närmare.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-02-15, 17:54
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Mobilt internet

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Tidigare så kunde man ladda på kortet vid behov över internet med sitt kreditkort, men sedan förra sommaren är det kontanter som gäller hos Cosmote.
I somras köpte jag påfyllning för Cosmote i minimarketen på den mycket lilla ön där jag befann mig. Betalade kontant till dem, fick ett kvitto med koder och knappade sen in dessa på min Cosmotesida efter behov. Jag tror att det högsta beloppet var 10 euro så jag fick köpa flera. När mitt Cosmotekonto var laddat med tillräckligt mycket pengar kunde jag på webbsidan välja den påfyllning av internetåtkomst jag ville ha, billigare ju mer jag valde.

Dessa "påfyllningar" säljs i många kiosker på öarna. Mitt största problem var att pricka in arbetstiderna för den person i minimarketen som visste hur man knappade in att det gällde internetutrymme och inte samtalstid för mobil!

På Athens flygplats finns en butik där man kan köpa det som behövs för att öppna ett konto och koppla upp sig, till Cosmote eller annat. Butiken ligger i taxfreeområdet, så man måste gå till flygplatsinformationen som meddelar de som kontrollerar boarding card om man vill gå dit nr man har anlänt till flygplatsen. De eskorterar en till butiken så att man inte ska förvilla sig till något olämpligt ställe.

Lycka till
Våga
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-02-15, 18:17
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Mobilt internet

Tack Våga. Jag brukar också fylla på ungefär som du beskriver, bl.a på Atens flygplats. Det är enkelt att ladda sin "bank" och sedan fylla på bredbandskontot, men jag tycker det är för dyrt o skulle vilja hitta ett billigare alternativ
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT