Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-03-21, 17:48
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Lyfter blicken

Där jag sitter vid datorn har jag bara en vit vägg framför mig. Men om jag vrider mig åt höger cirka 30 grader ser jag genom fönstret blå himmel, ett stort barrträd och ett gammalt hus som står tomt. Inte så mycket att titta på.

Vrider jag mig däremot åt vänster, sådär 90 grader, ser jag genom verandadörren närmast en svensk snickarbänk, och tre utombordsmotorer på stativ. Med lite fantasi kan man ju föreställa sig att motorerna driver vårt hus , nej, sån fantasi har jag bara ibland...Oftast sitter en rad katter där också, på utombordsmotorerna och snickarbänken, uppfordrande stirrar de på mig , den allmänna meningen är " var är maten?"

Nedom räcket skymtar några mandelträd och långt nedanför taket på vår husvagn. Bortom den går sen berget brant uppför , just nu grönt, ofta med flockar av getter på väg till något trevligt getställe. Klockorna pinglar intensivt.

Bortom bergskanten ett annat berg, och bortom det ett annat berg...mycket sten i det här landet...och sen blå himmel igen, äntligen alldeles klarblå.

Det var det första jag såg i morse när jag drog ifrån gardinerna, blå, blå himmel, riktigt grekblå, alla fattar.

Och luften var ljum, mild och väldoftande.

Såna morgnar vill jag gärna ha.

Vad ser du om du lyfter blicken från datorn, plattan,telefonen?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-03-21, 18:15
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Lyfter blicken

Jag ser snö snö och ännu mera snö är nu ganska less längtar efter värme och sol.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-03-21, 18:23
RANs avatar
RAN RAN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 527
Standard Sv: Lyfter blicken

Lyfter jag blicken från datorn så ser jag precis som du en vit vägg. Ser jag till höger så ser jag en vit vägg till . Men blickar jag åt vänster så ser jag en rhododendronbuske, bortanför den höga träd (inte ett grönt blad än så länge). Inte en get i sikte, däremot mannens två hönor och kaxige tuppen som letar efter något att sätta näbben i

RAN
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-03-21, 18:25
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Lyfter blicken

Jag ser våren som snart kommer... Som man längtar!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-03-21, 19:16
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Lyfter blicken

Tack Monica! Du skriver så målande att man både ser en liten bit av det vackra Grekland och känner dofterna. Riktigt poetiskt Du har verkligen förmågan att ta vara på det fina i livet.
Ulla
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-03-22, 07:03
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Lyfter blicken

Önskar jag kunde skriva lika vackert och poetiskt här så som många av er andra gjort.
Men jag ser...en vägg.
Brun dessutom, eller snarare kaffe lattefärgad, så som jag en gång valde att tapetsera den. Till höger ser jag ena tonåringens rum som desperat inväntar samme unge mans hemkomst från sin far för att emotta en himmelsk städning. Till vänster ser jag vinterskor då jag tittar nedåt på hallgolvet.Tittar jag uppåt ser jag det lilla hallfönstret med de, för bostadsområdet, så tidstypiskt bordeauxmålade fönsterkarmarna. Där utanför ser jag resterna av taksnön i form av stora tunga droppar som faller och faller. Till slut landar de på fönsterbrädan utanför och avger ett metalliskt repetativt ljud.
Nåväl, det finns en skönhet i diskbänksrealismen också för all del. Inte att förneka.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-03-22, 07:40
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 749
Standard Sv: Lyfter blicken

Om jag lyftet blicken ser även jag en vit vägg. På den ser jag vår inglasade cd-förvaring med hundratals skivor. Bredvid den en stor tavla samt 2 uppförstorade foton tagna på Kreta
Lite åt vänster ser jag TVn och den vita långa TV-bänken.
Jag sitter nämlingen alltid i mysfåtöljen med min "Samsung platta".
Reser jag mig upp och vänder mig om syns idag en klarblå himmel genom fönsterna. Tittar ofta på den för att drömmande och längtande följa de vita sträcke efter flygplanen.
Jag ser grannarnas hus, björkar och en stor frusen Rhododendron. Längre bort ser jag bergskullarna i Huskvarna och om jag klättrade upp på taket hade jag sett Vättern
Kinnarps arena skymyar längst bort. Där spelar ikväll HV kanske sin ödesmatch mot Skellefteå Hejja HV
Ha en fin dag, alla
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-03-22, 09:27
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Lyfter blicken

Jag ser en balkong ,ett tegelhus några björkar ,lite snöflingor .Men längre bort ser jag en skärgårdsö liten isolerad,men mitt paradis.Ännu längre bort en Grek. ö sol blå himmel en taverna mina vänner runt bordet. En del ser jag en del drömmer jag om .
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-03-22, 10:28
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Lyfter blicken

Jag brukar titta in på Kalimera när jag har lunchpaus på jobbet. Vilket är just nu. Jag ser snö, blå himmel, björkar som ännu inte har löv, lite vatten skulle jag också se om det skulle vara sommar. Och jag ser också till tågstationen så jag vet om de tåg som stannar på vår lilla ort går i tid eller inte. Detta var trevligt, Monica.

/ Anne
som hälsar från en gammal skofabrik
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-03-22, 10:29
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 749
Standard Sv: Lyfter blicken

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
Jag ser en balkong ,ett tegelhus några björkar ,lite snöflingor .Men längre bort ser jag en skärgårdsö liten isolerad,men mitt paradis.Ännu längre bort en Grek. ö sol blå himmel en taverna mina vänner runt bordet. En del ser jag en del drömmer jag om .
🌴🌞
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-03-22, 10:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Lyfter blicken

Först tänkte jag lägga ut en bild för att visa vad jag ser, men du Monica beskriver det du ser så himla bra att du inte behöver några bilder, jag ser det du ser ändå.

Om jag tittar rakt fram ser jag delar av mitt kök. Tittar jag till höger ser jag en vägg med 24 inramade bilder från Grekland (de byts varje år). Tittar jag till vänster ser jag min balkong där det finns nyplanterade blommor och kryddväxter: pärlhyacinter, penséer, påskliljor, rosmarin och timjan. Tittar jag utanför balkongen ser jag ett sund som heter Kålösundet, därutanför ser jag öarna Kålö, Dragsö, Ramsö och Lilla Danmark. En båt är på väg mot Sjuhalla, och jag kan ana en person i en kajak som sakta paddlar ut ur bild.

Ingen blå himmel, tyvärr, men det såg jag igår.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-03-22, 15:22
Afantou Afantou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Inlägg: 19
Standard Sv: Lyfter blicken

Hej,jag sitter med min surfplatta i min favoritfåtölj, lyfter blicken, ser grå himmel och ibland snöflingor som faller och genast smälter. Syrenbuskarna på terrassen ligger i startgroparna för att bilda bladknoppar......men det är bara +2 grader! Om 13 dagar kommer mina ögon att se annat när jag lyfter blicken, då ser jag vårt Mullbärsträd och kanske någon av mina gulliga granntanter och jag kommer att höra alla välkända grekiska ljud och röster......då är jag tillbaka i Afantou (Rhodos)......LYCKA :-)
Tänker på dig Monica......och håller tummarna för att allt går bra
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-03-22, 15:59
Baeckmans avatar
Baeckman Baeckman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 74
Standard Sv: Lyfter blicken

Ser ett kontorslandskap fullt av gråhåriga gubbar.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-03-22, 16:38
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Lyfter blicken

Jag sitter vid mitt köksbord med min mini IPad ,tittar jag till höger så ser jag delar av mitt kök och där på skärbrädan ligger en trekilos lax och väntar på att bli rensad och gravad,till vänster ser jag ut genom fönstret på all snö som rasat från taket,vår stora björk och grannens hus och rakt fram ser jag en bit av altanen som har skottats till en del och där I vrån står en solstol i vilken jag njöt av marssolen igår,snötäckt gräsmatta fram till rönnhäcken som har fått några färggranna påskfjädrar,gatan syns inte bakom snövallen men grannens hus på andra sidan gatan kan jag se.
Monica😀
Svara med citat
  #15  
Gammal 2016-03-22, 17:34
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Lyfter blicken

Mer! Mer! Mer! Det här är ju underbart! Även vi som är i Grekland har sett den där sega snön innan det blir vår på riktigt, och följt alla växters utveckling. Stackars Baeckman, vad ska vi muntra upp dig med?
Svara med citat
  #16  
Gammal 2016-03-22, 17:44
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 749
Standard Sv: Lyfter blicken

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Mer! Mer! Mer! Det här är ju underbart! Även vi som är i Grekland har sett den där sega snön innan det blir vår på riktigt, och följt alla växters utveckling. Stackars Baeckman, vad ska vi muntra upp dig med?
Jag vill åxå ha meeer!! Jätterolig tråd!
Vi kan väl skicka ett gäng beppemössor till Baeckman.
Det blir nog lite trevligare att lyfta blicken då
Svara med citat
  #17  
Gammal 2016-03-22, 18:35
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 326
Standard Sv: Lyfter blicken

Sitter i soffan och tittar ut genom fönstret,det snöar för fullt.Ser att grannen på andra sidan vägen har tänt
knutlampan.Gubben sätter sig vid datorn å börjar ladda inför hockeymatchen MODO-Leksand.Jag vet att det kommer att bli ett jäkla liv.Då flyttar jag till nästa rum och tittar på mina tomatplantor som precis
kommit upp,funderar på packningen inför påskresan, ser på TV vädret att solen ska skina på oss några
dagar,hoppas det kommer stämma.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2016-03-22, 21:46
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Lyfter blicken

Som så många andra, ser jag rapporter från katastrofen i Bryssel, när jag bara lyfter blicken det allra minsta.
Tittar jag till vänster, ser jag min öppna spis, som jag använder alltför sällan Vänder jag däremot blicken till höger njuter jag av de röda tegelpannorna på mitt 7-våningar höga grannhus. Reser jag mig upp, ser jag, från samma fönster, Globen. En byggnad som skiftar färg från dag till dag, händelse efter händelse. Tyckte mig se svart-gult -rött, men när jag sansade mig, insåg jag att det var Djurgårdens färger, gult-rött-blått Också betydelsefullt, men ur helt olika perspektiv.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2016-03-23, 00:56
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Lyfter blicken

Just nu sitter jag vid dotterns matbord och dricker mitt førmiddagskaffe. Lyfter jag blicken från min platta så ser jag grannens blå swimmingpool och solen som speglar sig i vattnet. Om en stund går jag ner till floden och tar City Cat færjan några hållplatser till South Bank, Brisbanes mycket fina konstgjorda strand mitt i staden. Det blir trevligt, och det blir varmt æven idag, 31 grader lovar man.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2016-03-23, 09:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Lyfter blicken

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Vi kan väl skicka ett gäng beppemössor till Baeckman. Det blir nog lite trevligare att lyfta blicken då
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT