Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2011-08-14, 13:10
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva64 Visa inlägg
Bästa tipset att packa lätt är att ta på sig flera lager kläder. Vips så väger bagaget nästan ingenting!


Haha, så gjorde jag för att få med mig allt hem från shoppingresa till New York och ändå reste jag med tom väska dit.

På semesterresor i Grekiska övärlden hittar jag aldrig kläder som jag vill ha, packar för det mesta ned kläder som går att matcha med varandra, då klarar jag viktgränsen på 8kg som är vanlig för handbagage på reguljärflygen.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2011-08-14, 13:43
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Då gäller det att resa under den svala tiden på året!
Svara med citat
  #43  
Gammal 2011-08-14, 17:39
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Kommentar angående min packlista...

"Viktigt att ha med på sommarresor/båtluffar:
skavsårsplåster
huvudvärkstabletter
gaffatejp
en bra kniv
små förpackningar till salt och peppar
tvättlappar eller små handdukar (svettdukar)"

Enigma - jag vet att man inte får ha med kniv i handbagaget, men övr familjen får packa med den i sitt incheckade bagage. Vi köpte en jättebra kniv och gaffatejp på järnhandeln i Katapola förra året! Gaffatejpen lagade vi sonens sandaler med.

Lissi - ja, man kan köpa i princip allt på plats, men skavsårsplåster och migränmedicin vill jag ha tillgång till direkt när jag behöver det. Inte vänta tills apoteket öppnar eller blåsorna brustit.

De små förpackningarna för salt och peppar kan jag väl klara mig utan möjligen. Kanske?? Tvätt- eller svettlapparna är gamla slitna sönderklippta handdukar.

Aina
Svara med citat
  #44  
Gammal 2011-08-14, 18:26
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Jag åker alltid med mycket liten packning. Max 3 byten plus strandkläder, oavsett om det är 1 eller 2 veckor.

När jag ska till Naxos 6 dagar i slutet på augusti tar jag bara med mig vad som ryms i min lilla dagryggsäck av nylon o stoppar ner en till sån nylonryggsäck eftersom jag ska ta med mig en tygpacke på 5m när jag åker tillbaka till Kreta. Den ena ryggan på ryggen o den andra på ena axeln.

Yanna
Svara med citat
  #45  
Gammal 2011-08-14, 19:21
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
ja, man kan köpa i princip allt på plats, men skavsårsplåster och migränmedicin vill jag ha tillgång till direkt när jag behöver det. Inte vänta tills apoteket öppnar eller blåsorna brustit.


Aina
Precis! Det är ju heller inget som man direkt kånkar på. Två år i rad har jag vaknat den första natten med blixtrande migrän. Tack vare att huvudvärkstabletterna var med hemifrån så var andra dagen räddad
Svara med citat
  #46  
Gammal 2011-08-14, 19:53
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Ni måste tvätta varje dag när ni har så lite med er, inte så kul tycker jag. Svårt att få riktigt rent med handtvätt också.

Carina
Svara med citat
  #47  
Gammal 2011-08-14, 20:12
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Carina Visa inlägg
Ni måste tvätta varje dag när ni har så lite med er, inte så kul tycker jag. Svårt att få riktigt rent med handtvätt också.

Carina
Så måste det nog vara för plagg som använts i värmen har man väl bara en gång eller högst två ggr. Jag har fram till nu trott att jag har osedvanligt lite packning med mig men efter att ha läst den här tråden har den uppfattningen reviderats totalt.

Eva
Svara med citat
  #48  
Gammal 2011-08-14, 20:27
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Carina Visa inlägg
Ni måste tvätta varje dag när ni har så lite med er, inte så kul tycker jag. Svårt att få riktigt rent med handtvätt också.

Carina
Dagtid har man ju bara strandkläder på sig...dom 3 ombytena på kvällstid eller om man skulle göra utflykter...går himla bra att bara skölja upp - liksom strandkläderna - i duschcreme, för skitigt blir det ju knappast...man ska inte krångla till det..

Yanna
Svara med citat
  #49  
Gammal 2011-08-14, 20:41
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Hygien är överskattat!

Löst sittande kläder i tunna tyger blir inte så fruktansvärt svettiga eller smutsiga. Tvättar man bara upp snabbt brukar det bli hyfsat rent, tycker jag.

Aina
Svara med citat
  #50  
Gammal 2011-08-14, 20:47
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Monica P, du har så rett. Også jeg pakket allverdens unødvendige ting og klær i den tiden vi kjørte ned til middelhavet med barna. Strykejern sogar . Som alene-reisende de siste årene har det blitt mindre og m i n dr e i bagasjen.

En gang tok jeg riktignok n e s te n livet av en hotelleier (på Kalymnos!). Han insisterte på å bære bagasjen min opp alle trappene, heisen fungerte ikke. Ingen protester hjalp. Han var en ytterst høflig og serviceminded vert. Tror kofferten var større enn ham. Den inneholdt da 10-12 bøker, uten innhold viste den seg senere å veie mer enn 6 kg. Den fikk likevel bli med på en eneste reise til, til fjernere strøk. Det avgjorde saken, et mareritt. Hvem backpacker med et tonn bagasje?

Det tyngste er alle bøkene. Klær har det blitt nesten for lite av, iblant har jeg hatt følelsen av å være 'slarvete', oftest inntas middagen på taverna etter siste bad, når solen går ned. Kanskje kjennes nettopp det verre når man reiser alene? To shorts, to-tre topper/t-shirts, badetøy, to par sandaler og litt nødvendigheter. Aldri stash og høyhælte sko, ingen vakre klær. Men det går, og det gir en god frihetsfølelse.

Nå er jeg på vei igjen, og dels inspirert av deg - og dels tidspress mht. å nå siste fergen til Kalymnos når flyet lander rundt kl. 23.00 - var hensikten å reise med kun håndbagasje. Men akk, Thomas Cook tillater bare 5 kg. Det er lite . Med Apollo's flysete-billett får man sannsynligvis ikke bli med på deres transport til havnen.

Undrer på hva som er hemmeligheten, kun 5 kg...burde gi bonus i en eller annen form, ekstra-goder for den reisende.....
Svara med citat
  #51  
Gammal 2011-08-14, 20:48
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Hygien är överskattat!

Löst sittande kläder i tunna tyger blir inte så fruktansvärt svettiga eller smutsiga. Tvättar man bara upp snabbt brukar det bli hyfsat rent, tycker jag.

Aina
Inte överskattat, men ibland kanske lite överdrivet! Det är enligt min mening tillräckligt hygieniskt att skölja upp efter en gång...eller efter två gånger, men det beror på...och jag har bara tunna-tunna kläder.

Yanna - som aldrig använder handsprit heller!
Svara med citat
  #52  
Gammal 2011-08-14, 20:55
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

En fråga angående handbagagevikten om man reser med enbart sådant.....Har era handbagage nånsin vägts? Då vi oftast flugit reguljärt så har vi ju checkat in redan hemifrån eller i avgångshallen vid automat och sen är det ju direkt till säkerhetskontrollen. Jag har nog aldrig blivit kollad på handbagagets vikt...men jag brukar ändå hålla den

Lissi
Svara med citat
  #53  
Gammal 2011-08-14, 20:58
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
En fråga angående handbagagevikten om man reser med enbart sådant.....Har era handbagage nånsin vägts?
Lissi
Jag kan inte minnas när mitt handbagage vägdes sist, men jag har varit med om det...tror det var typ 20 år sen, kanske till Cypern...

Yanna
Svara med citat
  #54  
Gammal 2011-08-14, 21:14
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

[
Citat:
quote=Lissi;249439]En fråga angående handbagagevikten om man reser med enbart sådant.....Har era handbagage nånsin vägts? [/
quote]

Ja, den har det..fra New York og hjem - til og med innenlands, SAS eller Norwegian, husker ikke. Men da sjekket jeg ikke inn via automat. Ellers ville det vært fristende å prøve, men hva om håndbagasjen ikke får bli med flyet til Kos?
Svara med citat
  #55  
Gammal 2011-08-14, 21:19
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

[QUOTE=malou;249442]
Citat:

Ellers ville det vært fristende å prøve, men hva om håndbagasjen ikke får bli med flyet til Kos?
Kommer med gör det ju....men Du får ju i så fall checka in det.

Lissi
Svara med citat
  #56  
Gammal 2011-08-14, 21:24
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

[quote=Lissi;249444]
Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg

Kommer med gör det ju....men Du får ju i så fall checka in det.

Lissi
Om man reser med sällskap kan man också lasta över nåt till den som (förhoppningsvis) inte har för mycket, så gjorde vi en gång...för 20 år sen..

Yanna
Svara med citat
  #57  
Gammal 2011-08-14, 21:36
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Har era handbagage nånsin vägts? ...... blivit kollad på handbagagets vikt...men jag brukar ändå hålla den
En enda gång, det var med SAS till Aten.

Vid ett flertal andra gånger har de bara sagt "är det allt ni har"? Och sedan har vi fått gå.

Vi håller också viktgränsen såklart, den dagen vi struntar i den så skall väl bagaget vägas
Svara med citat
  #58  
Gammal 2011-08-15, 07:02
bluesky
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Monica P, du har så rett. Også jeg pakket allverdens unødvendige ting og klær i den tiden vi kjørte ned til middelhavet med barna. Strykejern sogar . Som alene-reisende de siste årene har det blitt mindre og m i n dr e i bagasjen.

En gang tok jeg riktignok n e s te n livet av en hotelleier (på Kalymnos!). Han insisterte på å bære bagasjen min opp alle trappene, heisen fungerte ikke. Ingen protester hjalp. Han var en ytterst høflig og serviceminded vert. Tror kofferten var større enn ham. Den inneholdt da 10-12 bøker, uten innhold viste den seg senere å veie mer enn 6 kg. Den fikk likevel bli med på en eneste reise til, til fjernere strøk. Det avgjorde saken, et mareritt. Hvem backpacker med et tonn bagasje?

Det tyngste er alle bøkene. Klær har det blitt nesten for lite av, iblant har jeg hatt følelsen av å være 'slarvete', oftest inntas middagen på taverna etter siste bad, når solen går ned. Kanskje kjennes nettopp det verre når man reiser alene? To shorts, to-tre topper/t-shirts, badetøy, to par sandaler og litt nødvendigheter. Aldri stash og høyhælte sko, ingen vakre klær. Men det går, og det gir en god frihetsfølelse.

Nå er jeg på vei igjen, og dels inspirert av deg - og dels tidspress mht. å nå siste fergen til Kalymnos når flyet lander rundt kl. 23.00 - var hensikten å reise med kun håndbagasje. Men akk, Thomas Cook tillater bare 5 kg. Det er lite . Med Apollo's flysete-billett får man sannsynligvis ikke bli med på deres transport til havnen.

Undrer på hva som er hemmeligheten, kun 5 kg...burde gi bonus i en eller annen form, ekstra-goder for den reisende.....


Hei. Jeg har også flysete-billett med Apollo til Kos. Dersom du reiser på en fredag kan du få kjøpt transfer fra Kos flyplass og over til Kalymnos. Du må kontakte Apollo på tlf. Transfer koster 255,-kr tur -retur. Du får da en ny billett hvor transfer står på. Men, som sagt dette gjelder kun fredagsavganger. Ving har ikke dette tilbudet.

Jorunn- som reiser til Kalymnos førstkommende fredag.
Svara med citat
  #59  
Gammal 2011-08-15, 10:16
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Jorunn, du fortjener en medalje.. tusen takk for info ang. Appollo og transfer. Selvfølgelig er det en fredag jeg reiser, spontanbestilling. En uke der er så mye bedre enn 'høstregnet' her hjemme.
Svara med citat
  #60  
Gammal 2011-08-15, 10:20
bluesky
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Jorunn, du fortjener en medalje.. tusen takk for info ang. Appollo og transfer. Selvfølgelig er det en fredag jeg reiser, spontanbestilling. En uke der er så mye bedre enn 'høstregnet' her hjemme.
Bare hyggelig! En uke på Kalymnos er et godt valg!!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT