Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-07-11, 21:37
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Nejdå, jag saknar ingenting

Det är inte så ovanligt att trevliga släktingar, vänner och bekanta frågar vad jag vill ha från Sverige när de kommer på besök.

Trista jag svarar att jag inte behöver nånting.
Jo, fryspåsar, så det har jag nu en låda full, sen Arne och min måg och min väninna skickat/haft med sig åtskilliga hundra påsar.

Annat var det när vi bodde de tidiga åren i Aten.

Blöjor till Lillan, nix. Däremot fanns det speciell frotté i metervara. Mamma skickade blöjsnibbar i plast och jag klippte "stjärtlappar" av ett mjukt gammalt lakan. Man la en sån närmast babyrumpan så att det blev lite lättare att tvätta frottén utan salvor och sånt som små barn producerar.

Thepåsar. Alla drack salviathe eller kamomillthe eller lindblomste...jag har återgått till kamomillthe faktiskt, det är jättegott.

Potatisskalare och osthyvlar! Diskborstar! Müsli! Smågodis!

Idag finns allt på våra moderna supermarket och ungefär 99,9 % av sortimentet kommer jag aldrig att köpa. Uppenbarligen finns det ändå en kundkrets, för kan det tänkas att en affärsidkare har allt detta bara till prydnad ??? Så många sorters flingor, kex, marmelad, tandkräm, kattmat, diskmedel...och det är sånt som dock står på min inköpslista ...allt det andra?

Men så ligger det till, så nu vet du att jag absolut inte saknar någonting från Sverige eller annat håll. Tack i allafall för den snälla tanken!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-07-11, 21:50
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Ha ha, för tänkte just fråga om det är något som jag skall ta med mig

Riitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-07-11, 22:11
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Men Monika, så enkelt är det kanske inte. På senaste resan befann vi oss på små orter på södra Kreta. Jag behövde kompresser och plåster som jag måste ha efter en operation jag gjort strax innan vi avreste. Köpte inte tillräckligt hemma

Där i "södern" fanns det inga apotek. men i Chora Sfakia hittade vi i en i dom tre minimarket det jag ville ha. Köpte upp hela lagret, fast det var dyrt.

Nu ska vi åka till Paleochora över julen. Planerar att ta med oss anjovis (janssons frestelse), wasaknäcke, kalles kaviar, räkost, apotekets senap, snapsextrakt. Kanske en liten griljerad skinka, kryddost och ett par saltsmörförpackningar.

Monika, år det något som vi tar med oss som är onödigt?

Birgitta.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-07-11, 22:30
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Nu ska vi åka till Paleochora över julen. Planerar att ta med oss anjovis (janssons frestelse), wasaknäcke, kalles kaviar, räkost, apotekets senap, snapsextrakt. Kanske en liten griljerad skinka, kryddost och ett par saltsmörförpackningar.

Monika, år det något som vi tar med oss som är onödigt?

Birgitta.
OJ så olika vi är!! Vi ska hyra lägenhet i Nafplion över julen och inte nåt enda av den svenska julen tar vi med oss.... Vi åker med endast handbagage...Är vi i Grekland så är vi Vi ska hoppas på god grekisk mat på en bra taverna...
För oss är njutningen att åka ifrån julfirandet....och ingen av oss gillar julmat speciellt ändå..

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-07-12, 07:20
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Dom gånger jag åker till Sverige tar jag med mig ansjovis, för janssons måste jag ha till jul och midsommar!
Vad roligt Lissi att ni ska fira jul här, ni måste ju besöka våra trakter också , det är ju inte långt från Nafplion.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-07-12, 11:23
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Vad roligt Lissi att ni ska fira jul här, ni måste ju besöka våra trakter också , det är ju inte långt från Nafplion.
Inte så långt....men det tar sina modiga timmar .....men det gör inte så mycket för det är mycket vackert utmed vägen .


Men saknar ni inte den svenska rostningen på kaffet? Det gjorde jag .
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-07-12, 11:34
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Jag kan sakna utbudet av klassisk musik...sen skivaffären brann upp några år sen finns ingenting att köpa i den vägen, och min radio tar bara in lokalprogram typ Mix Megapol, eller vad dom nu heter. Räddningen heter Mezzo via NOVA.
Vad jag inte alls saknar är just sånt som andra svenskar/svenskor vill ha "hemifrån".
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-07-12, 11:35
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Men saknar ni inte den svenska rostningen på kaffet? Det gjorde jag .
Ja, det ska gudarna veta. Grekerna är inge bra på kaffe. Beställde "Filter coffe" och smakade som nåt sorts krigsransonerat barkkaffe. Vidrigt, var ordet.
Nä, svenskt kaffe kan jag sakna i Grekland...

/Netwolf
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-07-12, 11:37
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Man får brygga själv. Hos Aris Kalathianakis, vid vattenkranarna, finns oräkneliga sorter att få , som mals på plats.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-07-12, 11:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Skönt om du inget saknar där nere då har du ju gjort rätt val när du bosatte dig i Grekland. Den svenska maten skulle jag nog kunna avvara fick väl baka mitt eget tunnbröd. Fast mandelpotatisen skulle nog längtan bli svår efter och älgköttet, renköttet, sillen, fjällrödingen, jokkmokksskinkan och kalixlöjromen. Oj vad mycket som poppar upp och som jag skulle sakna vid en längre utlandsvistelse.

Den största längtan skulle nog gå till mina närmaste som finns i Sverige och vår vackra natur. Fast gräsmattan här utanför i bostadsrättsföreningen allt mer börjar likna en grekisk sönderbränd plätt efter all värme och regnar gör det då inte här och har inte gjort på länge. Fast vädergudarna är kanske med oss i kväll då SMHI lovat regn. Rabatterna prunkar då för där vattnar jag och några andra.

Annat att sakna är nog ordningen på jobbet, skattemyndigheten som alltid kommer med återbäringen i tid och någon annan myndighet som förgyller vårt liv.

För er som inte varit i Sverige på länge eller väldigt kort har det hänt en del. Den bästa tänkbara nymalda kopp kaffe går snart att få överallt och skatten tynger inte som förr. Delikatesser från världens alla hörn finns i alla större städer och uteserveringar, musikunderhållning en sommarkväll är numera vardagsmat även i en lite större norrlandsstad.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-07-12, 16:14
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Det mesta finns ju här...om inte samma så iaf liknande, men jag vill iaf ha mitt franskrostade kaffe, gott kaffe har jag inte hittat här (har iof inte letat särskilt mycket), det näst bästa är annars nescafe. Sen finns ju även inläggningssill och kaviar på min önskelista....och ättika, det finns inte här!

Monica, saknar inte du inlagd sill?

Yanna
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-07-12, 16:30
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Nej, Yanna, inte en sekund. Mina lukulliska vanor är mycket enkla. Mat är över huvud taget inte viktigt för mig, vilket beklagats många gånger av min man- egendomligt nog är han över 100 kg ändå, så det har väl slunkit ner en och annan matbit.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-07-12, 16:33
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Ok Monica, kanske du bott så länge i Grekland att du har blivit grek..
Mat är viktigt för mig, men jag gillar det enkla...långkok t.ex...så den grekiska maten passar mig väldigt bra.

Yanna
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-07-12, 17:20
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Tror nog att du kan få tag i ättika i Chania Yanna, i butiken Moskva som ligger på en tvärgata vid busstationen.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-07-12, 17:29
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Citat:
Ursprungligen postat av Wardakis Visa inlägg
Tror nog att du kan få tag i ättika i Chania Yanna, i butiken Moskva som ligger på en tvärgata vid busstationen.
Tack Wardakis! Bra att veta...jag har en flaska nu som jag fått ned från vänner i Sverige o jag behandlar den som om det vore flytande guld!

Yanna
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-07-12, 18:52
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Tack Wardakis! Bra att veta...jag har en flaska nu som jag fått ned från vänner i Sverige o jag behandlar den som om det vore flytande guld!
Yanna
Det gjorde jag med ....kommer ihåg det nu!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-07-13, 09:51
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Jag kan sakna utbudet av klassisk musik...sen skivaffären brann upp några år sen finns ingenting att köpa i den vägen, och min radio tar bara in lokalprogram typ Mix Megapol, eller vad dom nu heter. Räddningen heter Mezzo via NOVA.
Vad jag inte alls saknar är just sånt som andra svenskar/svenskor vill ha "hemifrån".
Monica du kan lyssna på musik över datorn och koppla till externa högtalare, eller till din stereo via kabel och få bättre ljud.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-07-13, 09:55
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Det mesta finns ju här...om inte samma så iaf liknande, men jag vill iaf ha mitt franskrostade kaffe, gott kaffe har jag inte hittat här (har iof inte letat särskilt mycket), det näst bästa är annars nescafe. Sen finns ju även inläggningssill och kaviar på min önskelista....och ättika, det finns inte här!

Monica, saknar inte du inlagd sill?

Yanna
Kolla på snabbköpen runt något stort Svensk hotell de brukar ha både kaviar sill o.kaffe visserligen till dyra priser,men någon gång kan man ju unna sig.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-07-13, 10:05
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Det kanske skulle vara en egen tråd, och kanske är det svårt när man sitter hemmablint mitt i den svenska sommaren. Men vad jag saknar/skulle sakna när jag åker från/skulle flytta från Sverige:

Doften av nyutsprungna björklöv om våren. Nystekt strömming med potatismos och lingon. Att kunna cykla hem efter några glas vin klockan två en julinatt och det inte är riktigt mörkt. Smultron, blåbär, skogshallon och kantareller. Österlen i äppelblom. Äpplen från Österlen. Jordgubbar med gräddmjölk i daggvått gräs. Ordning i trafiken. Morgondimma över ängarna i soluppgång under hundpromenaden. En gnistrande kall vinterdag på skidor med en kopp varm choklad under paus. Is som lägger sig. Islossning. Doften av multnande höstlöv.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-07-13, 10:17
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

HenricG så poetiskt.Återigen önskar jag att det fanns en gillaknapp då hade jag genast tryckt på den.
Monica
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT