Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2011-10-11, 12:14
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Grekiska krisen

Monica, fint skrivet!!
  #42  
Gammal 2011-10-11, 13:46
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Grekiska krisen

Kommer ihåg det glada åttiotalet då vi åkte till kalymnos varje år.
Där undrade alla hur vi svenskar hade råd. Svaret var givetvis "Kapitalist i Grekland, kommunist i Sverige". Förstår att grekerna ville leva lika dant som vi. Som tidigare nämnts fick även de till slut låna till konsumtion efter att tidigare alltid handlat när de hade pengarna i handen.
Ser vi i Sverige tillbaka på det senaste årtiondet kan vi sett hur lånekarusellen snurrat fortare och fortare. det är bara att se på huspriserna. Vad inträffar när vi kanske kommer in i en riktig lågkonjunktur. Det kan bli lika dant som det är i Grekland nu.
Det är bara att hoppas att det så småningom löser sig för grekerna men det blir jobbigt.
Har lärt mig en sak: Man ska inte kasta sten när man sitter i glashus.
Chras
  #43  
Gammal 2011-10-11, 13:50
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
.....då hon sade -
- Tom ! " Efter Olympiaden 2004 , då kommer vår ekonomi bli "Ena katastrofi "
- "Vi har varken råd eller möjlighet att få ekonomi i denna Olympiad" !
Talesättet " Vi kommer att få äta varandra" som hon hävdade, känns rätt aktuellt idag ! (drygt 7års sedan)
Tom startade den här tråden med att ta upp OS som en orsak till Greklands problem.
Jag har inte alls hört den infallsvinkeln i nått annat sammanhang.
Vad säger Monica P mfl som följer grekisk debatt, är det en allmän åsikt?

Lars
  #44  
Gammal 2011-10-11, 14:43
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Grekiska krisen

Författaren Jan Henrik Swahn sammanfattar Greklands problem så här

Grekland är djupt splittrat mellan höger och vänster allt sedan det blodiga inbördeskriget 1946-49, förklarar Jan Henrik Swahn. Bitterheten är stor sedan människor dödades, förvisades och sattes i läger när grek stod mot grek.
Under militärjuntan, som kom till makten efter en kupp 1967 och styrde till 1974, öppnades såren igen. Det var ofta samma människor som på nytt sattes i fängelse och torterades.
- Såret är fortfarande öppet. Därför kan grekerna inte samarbeta. Grekland är som ett skepp som håller på att sjunka för att någon borrat hål. I stället för att laga hålet, grälar man om vem som borrat det, säger Swahn.

Kan ligga mycket i det.

/Netwolf
  #45  
Gammal 2011-10-11, 16:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
- Såret är fortfarande öppet. Därför kan grekerna inte samarbeta. Grekland är som ett skepp som håller på att sjunka för att någon borrat hål. I stället för att laga hålet, grälar man om vem som borrat det, säger Swahn.

Kan ligga mycket i det.

/Netwolf
Bra skrivet både av Dig Monica P och av Jan Henrik Swahn.

Lissi
  #46  
Gammal 2011-10-11, 18:19
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Grekiska krisen

Laero, jag vet för lite för att uttala mig om NÄR det brakade iväg och gick alldeles snett, men eftersom jag sympatiserar med PASOK vill jag ju skylla på ND, så klart...

Men en annan sak tål att tänka på. Om jag inte konsumerar (mer än det allra nödvändigaste)- är jag antisocial då? Det förefaller ju så, för affärer och företag och banker lever på att jag gör av med alla mina pengar. - Om det faller en massa affärer och företag och banker, kan det inte bero på att det föreligger överetablering? Ska jag som konsument känna mitt ansvar att handla och köpa och konsumera därför att det finns för många affäret, företag och banker?
Nu får jag dåligt samvete dessutom, förutom dålig ekonomi....

Sen en annan sak. Om man konstaterar att massor av greker ( liksom svenskar, norrmän, finländare) har tagit för många lån kan man samtidigt se att inte allt gått till strunt. Alla de vackra hotell och restauranger du som turist besöker och njuter av är finansierade med lån. All infrastruktur som vägar, flygplatser, hamnar är finansierade med lån. En våldsamt stor del av dessa byggen har material, utrustning och ingenjörskunskap från Tyskland, Frankrike, Italien, osv. På samma sätt som vi betalar av våra huslån måste länder och kommuner betala av sina investeringar.

Det var kanske här nånstans det gick snett med OS. Men det får nån klokare person reda ut. Jag vet bara att många , många europeiska länder har tjänat grova pengar på Greklands modernisering.
  #47  
Gammal 2011-10-11, 21:09
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
- Jag har förstått att många av er som älskar Grekland vill tillbaka till den där enklare tiden, med små gummor i svart och åsnor och fårhjordar.- Men ett land kan inte göra turisterna till lags med att leva som klichéer, som i ett hembygdsmuseum....
Valdigt bra skrivet Monica. Du fick mig nastan att rysa alltsa! Det dar har jag ocksa tankt pa. Det kanns ibland som att turister tittar lite for mycket pa vad som passar dem och det ar mindre viktigt vad grekerna vill. Samma sak galler det har tjatet om varfor grekerna strejkar och att det forstor deras semester. Jag kan absolut forsta att det ar jobbigt och jag sjalv tycker att de strejkar onodigt mycket och som boende har i Grekland far jag dras med diverse sopstrejker och flygstrejker och elstrejker och buss- och tunnelbanestrejker som jag givetvis tycker ar jattejobbigt; a andra sidan borde turisterna forsta att grekerna inte alltid kan tanka pa att de ska vara turisterna till lags och att de maste gora det som kanns viktigt for dem, for de bor ju trots allt dar och det ar deras ratt att forsvara sig mot lonesankningar och nedskarningar. Utlanningar sager att grekerna inte borde strejka for att de skrammer bort turisterna, och att de skrammer bort dem ar ju sant, men jag kan forsta att for en person som ar radd for att mista sitt jobb eller for att fa en rejal lonesanking sa ar det mindre viktigt. Sen sa drabbar strejkerna ju faktiskt inte bara turisterna, utan de som bor i Grekland ocksa.

Nar det kommer till hur det blev som det blev och varfor grekerna borjade lana sa mycket och ofta spenderade over deras tillgangar, sa tror jag att en stor del har med Greklands forflutna att gora. Som min mans pappa sa enkelt sa det i en diskussion "vi ville ge till vara barn det som vi inte fick". Det var inte lange sen som Grekland var ett oerhort fattigt land som efter andra varldskriget och inbordeskriget var helt forstort och manga levde under usla forhallanden, och jag tror att manniskorna som vaxte upp i Grekland under den tiden kande att de aldrig ville genomleva det igen och att de absolut inte ville att deras barn skulle fa uppleva det som de hade upplevt. Min pappa till exempel (som ar grek) har berattat for mig hur han som liten pojke gick till somns hungrig varje kvall och hur han hjalpte sin pappa pa jobbet med att bara tunga grejer och att hans hander blodde efter. Sana historier har alla aldre att beratta. Sa jag kan forsta sen att det kandes skont att overkonsumera och att kopa saker. Sen var det ju inte ratt saklart, det ar ju ingen ursakt. Men det ar en forklaring som jag tror pa.
  #48  
Gammal 2011-10-12, 04:52
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 890
Standard Sv: Grekiska krisen

Många har kommit med väldigt många bra synpunkter här och det finns säkert väldigt många orsaker till dagens kris i Grekland. Det jag själv tänkte på när jag talade om skuld var närmast Greklands statsskuld (och absolut också andra länders). Där tänkte jag på den kommande generationen och visst kan man skylla på politikerna. Här inom EU tycker jag att vi nog kan skylla på en blind politik där man inte följt sina egna regler. Plötsligt fick man ha hur mycket statsskuld som helst eftersom Tyskland och Frankrike inte uppfyllde kraven, sen när man skulle börja ordna upp efter sig glömde man "no bailout", alltså att varje land sköter sig själv. På detta sätt har man då hamnat i dagens situation och troligen gjort det bara värre för grekerna och då samtidigt för alla andra också. Men okej man skulle ju kunna skriva hur mycket som helst om detta och visst hänger allt ihop med allting.
Monica "åsnekomment" var väldigt bra! Visst är det så att allt det där för många av oss är lite så där tjusigt och romantiskt, man vill bort härifrån till en värld som inte finns mera.... . Och OS 2004 var väl inte orsaken, men säkert en av de faktorer som spelat en roll där. Man var ju tvungen att visa världen att Grekland klarar av att arrangera evangemanget (tänk bara på de grekiska idrottare som använde sig av doping....förlåt ).

Men nu måste vi och Grekland se framåt och inte söka efter skyldiga så är det ju.

/ Anne
  #49  
Gammal 2011-10-12, 06:37
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Grekiska krisen

”Syndabocken är en symbol för utplånande av människors synder. Genom en ritual fördes folkets synder symboliskt över till ett djur som sedan antingen offrades eller drevs bort.”

”I Antikens Grekland tillämpades en ritual med en mänsklig syndabock (pharmakos), då en funktionshindrad, tiggare eller kriminell gavs skulden för sjukdom, svält eller invasioner och drevs ut ur samhället. Vissa menar att pharmakosen dödades, men många forskare menar att de tidigaste bevisen (fragment från den jambiske satirikern Hipponax) endast visar att pharmakosen stenades, slogs och drevs ut från samhället..[1]”

”Att "leta syndabockar" innebär att man försöker peka ut enskilda som skyldiga till händelser där egentligen många är skyldiga.”

”Försoning är när personer, organisationer eller länder som tvistar blir eniga igen. Ordet betecknar en genuin återvunnen samhörighet, inte bara att osämjan upphör. Detta kan också ge tillfälle till återupprättad heder.”

I ett annat ärende, från Wikipedia.
  #50  
Gammal 2011-10-14, 13:05
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Grekiska krisen

Nybakt nobelprisvinner og professor i økonomi, amerikanske Thomas Sargent, sier at Frankrike og Tyskland selv må bære skylden for det økonomiske uføret Hellas er i. Ved å fire på kravene til sine egne statsbudsjetts maksimale underskudd, åpnet de veien for regelbrudd i forhold til EU-normene, noe som førte til dagens økonomiske krise – ikke bare i Hellas. Dette burde de store EU-landene samt investorene forstått, sier han.
  #51  
Gammal 2011-10-14, 16:05
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Grekiska krisen

Og den greske næringslivstoppen George Fidakis er lei udugelighet, korrupsjon og byråkrati, og ber greske politikere pelle seg ut av landet raskest mulig, skriver Dagens Næringsliv.

http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article2243555.ece

Kanskje begge har et poeng?
  #52  
Gammal 2011-10-16, 16:07
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
All infrastruktur som vägar, flygplatser, hamnar är finansierade med lån.
Men är inte mycket av detta byggt med hjälp av bidrag från EU?


/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2011-10-16 klockan 16:35.
  #53  
Gammal 2011-10-17, 07:52
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Grekiska krisen

Säkert har du rätt, Kimmen. Det är komplicerade saker och alla som ska handskas med saken komplicerar den ytterligare ( med dåliga utredningar, bråk om utförandesätt, förseningar, just name it. )...Pengar har hamnat fel massor av gånger.
  #54  
Gammal 2011-11-02, 14:59
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Grekiska krisen

Idag fick militärledningen sparken. Stridsvagnsaffären, tänkte jag först, men nu spekuleras det om desto allvarligare saker. Förberedelse till militärkupp?
http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=229634

/Netwolf
  #55  
Gammal 2011-11-02, 18:46
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Idag fick militärledningen sparken. Stridsvagnsaffären, tänkte jag först, men nu spekuleras det om desto allvarligare saker. Förberedelse till militärkupp?
http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=229634

/Netwolf
Lustigt det här . Vid luncbordet på jobb pratades mkt om att militären kommer gå in i landet och ta över. En del sa att dem skiter i vilket.
Men jag som älskar Grekland tyckte så här att det kommer att lösa sig samt det är synd om folket. Vi ska resa dit som bokat till aug och jag vill dit.
Birgitta
  #56  
Gammal 2011-11-02, 19:29
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Grekiska krisen

Bara ett kort inlägg:
http://www.spiegel.de/international/...795297,00.html

Bravo Admirala!!!!!!!!!!
Jag känner stor empati för det grekiska folket och kommer fortsatt att åka hit då marknaden aldrig kan eller får påverka min kärlek till Grekland och dess folk.
lars
Kriti stin kardia mou
  #57  
Gammal 2011-11-02, 21:35
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Idag fick militärledningen sparken. Stridsvagnsaffären, tänkte jag först, men nu spekuleras det om desto allvarligare saker. Förberedelse till militärkupp?
http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=229634

/Netwolf
De här förändringarna var klara sedan lång tid tillbaka.
lars
Kriti stin kardia mou
  #58  
Gammal 2011-11-02, 23:00
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
De här förändringarna var klara sedan lång tid tillbaka.
lars
Kriti stin kardia mou
Ok, då var det inte så allvarligt kanske? Vad var egentligen orsaken till avskeden? Skedde avskeden just idag, eller är det media som blåst upp en gammal nyhet till idag?

/Netwolf
  #59  
Gammal 2011-11-03, 08:58
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Grekiska krisen

Det sies vel at det er helt vanlig og normalt at ledelsen i forsvarsgrenene skiftes ut hvert 2 eller 3 år, og det er nok meget fornuftig slik at ikke disse skal bli en stat i staten!

Tror vi alle skal puste dypt tre ganger og drikke et glass vann?
  #60  
Gammal 2011-11-04, 06:57
kifisia kifisia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Wien
Inlägg: 70
Standard Sv: Grekiska krisen

I USA skifter Presidenten også ut ledelse på flere områder, f. ekssempel alle ambasadører og viktige stillinger i utenrikstjenesten.
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT