Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Språk

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-10-10, 19:54
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Fiskenavn på gresk?

Det er så vanskelig å kjøpe fisk på butikken/markedet i Hellas! De greske navnene sier meg ingenting, og jeg kjenner ingen som kan oversette dem til engelsk eller norsk (svensk).
Men det er det helt sikkert noen av dere på forumet som kan

Mange av de fiskene som finnes i Hellas har vi sikkert ikke oppe i nord, så jeg blir glad for om noen også kan anbefale gode fisker - med deres greske navn. Jeg liker hvite, faste fisker best, og de må være så store at det går greit å lage beinfrie fileter.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-10-11, 10:20
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Fiskenavn på gresk?

Admirala, jag brukar inte kopa fisk eftersom min man harpunerar mer an jag rimligen kan ata upp. Vi brukar med oregelbundna mellanrum bjuda hem folk att hjalpa oss att ata upp overflodet.
Mitt rad ar att du provar dig fram! Vissa fiskar ar bast till soppa , andra att grilla eller steka, somliga blir bast i ugnen. Jag steker helst, bara panerar i mjol och steker hela eller i bitar. Blir det mycket kvar fraser jag olja, vitlok och rosmarin en stund och haller over fisken som sen kan atas kall nasta dag.
Namn??? Alldeles for manga sorter och fa av dem finns i nordliga vatten.
Testa! Sen finns det forstas bocker och plancher att kopa. Kom till Kalymnos sa ska vi fixa en jattemiddag!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-10-11, 15:39
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Fiskenavn på gresk?

Takk for invitasjon til fiskemiddag på Kalymnos

Jeg har jo kjøpt noen fisker på måfå, uten å ha fått de store opplevelsene. Blir helst at jeg ender opp med torsk eller laks (sistnevnte kjøpes fryst på Lidl ) Noen ganger får jeg fisk av faren til en venninne, men jeg glemmer selvsagt å spørre hva de heter.
Får vel bli litt mer vågal. Din variant med hvitløk og rosmarin høres deilig ut!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-10-11, 17:48
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Fiskenavn på gresk?

En fisk som är väldigt god grillad är den många Greker kallar "red snapper". Jag tror den heter Mullet på Engelska, vad den kan heta på Grekiska har jag ingen aning om. Den är hyfsat stor så en fisk per person blir en lagom stor mycket god middag.

Peter
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-10-15, 20:42
magnus us avatar
magnus u magnus u är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 404
Standard Sv: Fiskenavn på gresk?

Jeg liker hvite, faste fisker best, og de må være så store at det går greit å lage beinfrie fileter.[/quote] tex breiflabb :heter peskatritsa på gresk skate heter-manta ,makrel heter skoubri o jag tror att sill heter rengaHavsabborre vet jag inte vad det heter på norska men rofos heter den på grekiska, akkar heter sopidet bör väl räcka för en rätt så läcker måltid hälsn/ magnusu
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-10-15, 21:09
magnus us avatar
magnus u magnus u är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 404
Standard Sv: Fiskenavn på gresk?

tillägg!. file från stora fasta fiskar. pröva: rofos. bra men svår att grilla man måste passa på den så att den inte bränns eller blir för torr. Lambraki. enligt mig den bästa fisken stekt eller grillad. lever i närheten av sött vatten, eller bräckvatten . (såvittjagvet). skorpios finns olika sorter brunsvart eller röd. föredrar den röda gör med spec sås sk. bourdeto (korfu).nu kom jag på vad havsgädda heter;loutsos. o för att inte nämna smerna som heter murena på svenska muireel på engels. smakar kyckling kokt. annars har vi småfiskar som man äter som godis gavros lithrini. /häls magnus u
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-10-17, 11:49
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Fiskenavn på gresk?

Tusen takk, Magnus
Her saa det ut til aa vaere mange gode fisker, skal printe ut, handle og snart lage meg en god fiskemiddag eller ti
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT