Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-06-17, 10:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Jag har stängt tråden som heter ”Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland”, och ersatt den med denna tråd, som också heter ”Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland”. Den förstnämnda tråden har bytt namn till ”Den GAMLA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland”.

Det är alltså denna tråd som nu gäller om det handlar om krisen. Undantag är de som bloggar från Grekland, de får mer än gärna skriva om krisen ur sina perspektiv. Det har funnits många trådar om krisen, och många trådar som från början inte haft ett dugg med krisen att göra, men som ändå mynnat ut i den ekonomiska krisen. Inlägg om krisen som skrivs i andra trådar än denna kommer att flyttas hit om det är möjligt.

En anledning till att jag har stängt den gamla tråden är att den är gammal, att den spretar åt alla håll, och att den är svår att övergripa. En annan anledning är att det behövs en ny och orörd tråd inför dagens betydelsefulla val i Grekland. Det är idag Greklands öde avgörs. Hur ska det gå för vårt älskade land? Snart vet vi. Eller gör vi...? Vallokalerna stänger klockan 19.00 grekisk tid. Den första prognosen baserad på räknade röster väntas komma 21.30, också det grekisk tid.

Jag var på Tilos då förra valet hölls (6/5), och jag skulle helst vilja vara där nu också. Det skulle kanske få mig att känna mig bättre. De senaste veckorna har jag haft en klump i magen, en klump fylld av oro över hur detta ska sluta.

Det skrivs spaltmeter om Grekland i tidningar världen över. Jag tycker att det är svårt att ta till mig allt som skrivs. Vad är sant? Vad är inte sant? Jag läser massor med svenska, engelska och grekiska tidningar på nätet varje dag. Här är länkar till några av de grekiska sajter jag lusläser dagligen:

Ekathimerini

Athens News

Amna
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-06-17, 10:56
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Syriza leader urged the Greek voters to lend strength to his party so that it may implement its platform to the benefit of the people and the country, for re-starting Greece, rejuvenating the society, economic recovery and growth, restoration of the country's international dignity and credibility, and putting an end to partisanship, lack of meritocracy, corruption and collusion. (AMNA)

Dette må være litt av en trollmann som skal få til dette, og det skal han gjøre ved å ikke betale en euro (eller drachme) hverken renter eller avdrag til noen av sine kreditrorer?Kan noen fortelle meg hvor han skal finne pengene annet enn ved å trykke opp en masse drachmer og som igjen vil medføre hyperinflasjon? Ingen, gjentar INGEN vil låne ham en krone/dollar/yen slik at hans eneste kilde til på finne disse pengene blir å trykke opp sedler som raskt vil miste sin verdi.

Og skal han aldri betale noe av den gjelden landet skylder, eller kun, når og hvis det passer ham og da i et tempo og i en grad som passer ham?

Hva med alle de greske banker som umiddelbart vil gå kon kurs siden disse sitter på en masse bond utstedt av den greske stat og i euro?

Alle greske banker vil umiddelbart gå konkurs og staten må da gjenskape et fungerende bankvesen og med hvilke penger da?

Snakker om å gamble med et lands fremtid, og folk "kjøper" dette - skremmende!

Et annet spørsmål er om Europa vil savne Hellas når det kommer til stykke? Og SYrixa består jo av en noe underlig samling av tidligere stalinister, maoister og andre rabiater som har mistet sine "guder" siden både Kina og Sovjetunionen ikke lenger er hva de var, men kanskje Iran og Nord-Korea blir Hellas sin "redning"?

Investor og industrieier Jens Ulltveit-Moe mener det beste hadde vært om Hellas forlater euroen. Han tror konsekvensene av det utfallet er grovt overvurdert.

La meg presisere at det er for resten av Europa, ikke for Hellas, at han sier at utfallet er grovt overvurdert! Jeg deler hans syn hvis Syriza kommer i posisjon.

http://www.hegnar.no/bors/article696608.ece

Spennende er det i allefall, muligens litt for spennende!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-06-17, 11:15
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Re: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Kan inte låta bli att länka till denna vackert formulerade men samtidigt väldigt tragiska beskrivivning av Athen av Theodor Kalifatides som finns i dagens DN.

http://www.dn.se/kultur-noje/theodor...a-jag-hoppas-a

Hoppas, hoppas att dagens val kan leda till något mer positivt så småningom!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-06-17, 12:25
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
[I]Snakker om å gamble med et lands fremtid, og folk "kjøper" dette - skremmende!
Men om man forsoker att forsta greken lite sa ar det ju kanske inte sa konstigt, jag menar tank pa vilka alternativ de har. De har alternativet att rosta pa en av de tva traditionella partierna, vilka ar ansvariga for att ha fort Grekland till den situation de ar idag, vars politiker har festat pa statskassan och tagit lan efter lan utan att bry sig om konsekvenserna och sedan undanhallit denna information med den grekiska befolkningen. Som inte tagit itu med alla problem som Grekland haft under alla dessa ar och inte gjort sitt jobb men som tagit ut megaloner och formaner. Manga greker har forlorat allt fortroende for politikerna i dessa tva partier (forutom de som glommer latt). Inte sa latt tror jag att ga och rosta pa dessa gamla nedsvartade politiker.

Sen ar du dessutom tex arbetslos och fatt din arbetsloshetsersattning nedsatt till 350 Euro i manaden eller ar arbetande och fatt din lon nedsatt till 530 Euro i manaden fran 700 Euro i manaden sa gar man nog inte rostar pa partiet som gjort att du borjat jobba for slavloner (samtidigt som livet i Grekland ar dyrt och blivit annu dyrare pga nya skatter).

Sa, om man ar arbetslos, jobbar for en lon man inte kan leva pa, inte vill rosta pa politiker som varit inblandade i korruption, vad rostar man pa da? Aven om folk inte tror pa allt som Syriza sager sa tycker manga att:

1. Det behovs nytt "blod" i riksdagen. Bort med alla veteranpolitiker och in med nya. Huvudsaken ar att fa bort de gamla politikerna som varit involverade i korruption och i allmanhet jobbar enligt gamla agendor och in med nya som inte lurar folket hela tiden och som grekerna kan fa fortroende for. Det anser jag ocksa ar mycket viktigt for det ar grundlaggande att grekerna borjar lita pa sina politker for att nagot som helst system ska kunna fungera och for att grekerna ska "vaga" betala sin skatt utan att tro att pengarna bara kommer hamna i nan politikers ficka. Att fa respekt for sina politiker ar A och O. Det ar ocksa viktigt att grekerna kanner att de har politiker som jobbar for landet och inte bara for sig sjalva. Att de kan formedla den har "Vi-kanslan" som stat. Da kan ocksa grekerna borja fa den kanslan. Man kanske tycker att en san forandring med nya ansikten kan ske ocksa inom de tva traditionella partierna. Det ar mojligt men det har vi inte sett sa mycket av an. Det ar samma gamla veteraner, och det gor mig alldeles forbannad att tex se forre statsministern Kostas Karamanlis sitta som politiker i Ny Demokrati som om ingenting har hant, han som kanske ar mest ansvarig for att Grekland ligger pa kna just nu.

2. Manga tycker att EU:s och IMF:s program inte ar battre for Grekland an vad som kommer handa med en eventuellt utgang ur EU. De flesta tycker saklart att det ar klart att man maste skara ner pa den stora offentliga sektorn och man maste fa stopp pa skattefusket, det tror jag att de flesta ar med pa. For det ar egentligen det som Grekland har storst problem med.

Men sen har EU och IMF ocksa gatt pa tex den privata sektorn i Grekland och sankt lonerna dar och rivit upp avtal vilket manga tycker att for det forsta sa var det inte nodvandigt med lonesankningar i privata sektorn for att dar var det redan laga loner och utgjorde egentligen inget problem for samhallet i stort. EU och IMF sager att de gor det for stimulans pa arbetsmarknaden. Men vad har hant sen dess? Det har inte anstallts fler personer och snarare lett till icke-stimulans for att folk inte har lika mycket pengar att gora av med. Och det viktigaste? Statskassan har blivit annu fattigare pga mindre inkomster fran den privata sektorn i form av skatt.

Da EU och IMF tycker att deras avtal ar felfritt, sa ar det manga har som ifragasatter det da de ser att manga av deras atstramningar gors i fel omraden. Och utan nan som helst stimulans for arbetsmarknaden. Det ar precis denna brist pa stimulans i programmet som ju Obama poangterade for Merkel nar de traffades pa G8 motet for ett tag sen. Obama sjalv hade ju hanterat krisen i USA med stimulans, inte atstramningar.

Sa da grekerna ser sitt land ga i avgrunden, och ser att det som gors kanske inte gors pa ratt satt bade av Eu och av deras egna politiker, Grekland har ju trots allt presenterat samre och samre siffror pa sista tiden, sa tror jag att det ar mycket logiskt att folk borjar titta pa alternativen. Aven om alternativen kanske ar lika hemska eller annu hemskare. Folk ar inte heller lika radda for ett uttag ur EU. Vissa sager att de kan ju inte leva pa sin lon nu heller, sa det kvittar val.

3. Det ar manga som rostar pa Syriza for att de kanner sig provocerade av EU som nastan "beordrar" dem att rosta pa ett av de tva traditionella. Inte blir det battre av att tyska Financial Times for nagra dar sen hade deras forsta sida helt pa grekiska dar de sa till grekerna att rosta pa Ny Demokrati och Pasok. Nar grekerna hor sant sa ar det tyvarr manga som vill gora uppror och inte rosta pa dessa partier aven om de tankt det.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-06-17, 13:01
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg

De flesta tycker saklart att det ar klart att man maste skara ner pa den stora offentliga sektorn
Har inte ett av Syrizas vallöften varit att anställa 100000 personer till i den offentliga sektorn ?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-06-17, 13:15
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Laero, Syriza sager att det handlar om ett gammalt lofte fran nagra ar tillbaka, och att det inte ar nagot som galler langre. Det ar alltsa inget lofte som de anvander i sin kampanj i detta val. Det de sager nu ar att de vill forsoka undvika att avskeda folk inom offentliga sektorn men vill gora en omstrukturering dar folk som innehar poster som inte behovs ska flyttas till andra delar av offentliga sektorn dar de har brist pa personal, som sjukhusen tex.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-06-17, 13:48
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Re: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg
Kan inte låta bli att länka till denna vackert formulerade men samtidigt väldigt tragiska beskrivivning av Athen av Theodor Kalifatides som finns i dagens DN.

http://www.dn.se/kultur-noje/theodor...a-jag-hoppas-a

Hoppas, hoppas att dagens val kan leda till något mer positivt så småningom!
Jag han skrev så bra och man förstår och HÖR hans vemod över situationen.. Jag kollade just om någon länkat annars hade jag gjort det. Tack Smultron.

Klump i magen finns här också och det känns lite konstigt och vemodigt att komma till Tinos just nu även om det blir underbart att träffa vännerna där.
Kluven är väl ordet....men visst längtar jag!

Lissi -som ser fram emot valresultatet.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-06-17, 14:47
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Syriza lover en hel masse (også reversing av tiltak som er gjennomført), sannsynligvis mere enn noen annet parti har lovet noen gang i gresk historie og med et mye dårligere utgangspunkt enn noen gang så jeg gjentar mitt spørsmål:

Hvor skal pengene komme fra? Rederne som allerede har sagt at de tar første flyet? Eller fra rike grekere som for lengst har flyttet til utlandet? Eller ved å øke skattene som de vel heller skal redusere? Eller ved å senke lønningene som de skal øke? Eller ved å senke ledighetstrygd i euro (drachmer) og redusere i tid som de vel skal øke og forlenge i tid? Eller ved å effektivisere offentlig sektor ved å redusere bemanning som de vel skal øke? Og listen kan lages lang?

Hvor i all verden skal pengene hentes? Og skal de gjøre sykepleiere av ingeniører på byggekontorer, kontorer hvor absolutt intet skjer om dagen, ingen avgjørelse tas oig bunken av søknader hoper seg opp ikke minst de mange hundre tusen søknader om "tilgivelse" for ulovlige bygg?

Ser gjerne at Syrizas støttespillere her kommer på banen med litt enkle forklaringer som er forståelige og troverdige!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-06-17, 15:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

SVD.se finns intervjuer med några greker om hur de tänker inför dagens val.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-06-17, 15:26
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Mouche, jag har samma undringar som du. Jag ar ingen Syriza-anhangare, jag forsokte bara i mitt inlagg forklara varfor manga greker soker sig till andra partier an de tva traditionella. Sen vet jag personligen inte vad som ar det basta for Grekland. Jag har rostratt har men tanker nog inte ga o rosta, det ar alldeles for svart for mig. A ena sidan har jag Ny Demokrati och Pasok som betyder ett fortsatt samarbete med EU och IMF men en rost pa dem ar samtidigt en rost pa samma politiker som fort Grekland hit, dar vissa enligt mig borde vara i fangelse for diverse skandaler. Jag kanner starkt att de inte fortjanar min rost. Och kan verkligen samma politiker som ledde Grekland hit fa Grekland pa fotter igen? Det ar fragan. A andra sidan har jag Syriza dar jag inte har nan som helst aning om hur seriosa de ar och hur kompetenta de ar att fora Grekland ur krisen. En rost pa dem kan betyda ett uttrade ur EU och konkurs och allt vad det for med sig. Det ar detta dilemma som jag tror att valdigt manga greker star mellan denna valdag.

Om jag till slut gar och rostar idag sa blir det antagligen pa Miljopartiet, tycker det gors alldeles for lite for miljon har i Grekland, for och inte tala om alla hundratals olagliga soptippar som Grekland alldeles sakert snart kommer att fa borja betala otroligt stora boter for till EU om det inte gors nanting at detta snabbt. Detta parti forvantas inte komma in i riksdagen men kanske stodjer dem anda bara for att skicka ett message att det ar viktigt med miljon, aven i dessa tider eftersom ett miljotankande ocksa ar bra for ekonomin.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-06-17, 15:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Det ar detta dilemma som jag tror att valdigt manga greker star mellan denna valdag.
Måste var fruktansvärt svårt att ta ställning. Vilken rävsax de sitter i. Fy bubblan!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-06-17, 15:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

SVD livebloggar direkt från Grekland under hela söndagen.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-06-17, 16:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Den grekiska tidningen Ekathimerini bloggar också live under hela söndagen.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-06-17, 17:03
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Takk for linkene.

Helt klart et dilemma for mange grekere å vite hvilket parti de skal stemme på. Var på Kalymnos inntil i går, de eldre unngikk temaet når turistene dukket opp. Mens andre gjerne selv ville snakke om nettopp valget og fremtiden, hva de tenker om alternativer. Her fantes ingen enkle forklaringer, ingen lettvinte løsninger å gripe fatt i. Flere nevnte muligheten for bedre lånebetingelser hos Russland, så det som et slags halmstrå, men virket likevel ikke helt overbevist om d e t var et riktig valg for landet.

En tidligere arbeidsløs hadde klart å skaffe seg ny jobb (mer enn halvert lønn) - han anså seg som heldig. Han virket veldig reflektert rundt det politiske og økonomiske rotet. På en stillferdig måte sa han at han personlig v i l l e være optimist - når bunnen er nådd bare må det gå oppover. Krysser fingre.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-06-17, 17:17
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Tittar på ERT. Det ser ut och dra till "valvaka" redan i studion. Första vallokalunderökningsresultatet kommer 19.00 dera tid! (18.00 vår tid).

Man kanske ser lite åt vilket håll det lutar då!

Riitta
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-06-17, 17:30
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 744
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Vi har tidigare varit i Grekland före och under valdag, men aldrig upplevt en sådan tystnad som inför dagens. Inga hetsiga diskussioner på caféer eller gathörn. Inget! Ingen hetsig valmanifestationer. En kompakt tystnad! Och inga andra yttringar i form av skyltar, flygblad eller texter/symboler målade på väggar. Livet var som vanligt - grekiskt.
Endast taxichauffören på Skopelos, vilken under ett samtal undslapp sig att; ett svårt val på söndag.
Vi tolkade det som att man nu i lugn och ro vill göra ett moget val. Något som vi själva tror oss göra när vi väljer och vill bli respekterade för.
Anders
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-06-17, 17:43
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Re: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg
Kan inte låta bli att länka till denna vackert formulerade men samtidigt väldigt tragiska beskrivivning av Athen av Theodor Kalifatides som finns i dagens DN.
Ja, en sån text kan vi inte läsa i tidningen varje dag. Väldigt gripande.

/ Anne
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-06-17, 18:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Re: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Nu har vallokalerna stängt, och det är bara att vänta på resultatet.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-06-17, 18:10
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

ND 30,5% och Syriza 30% i den första prognosen! Mycket jämnare kan det ju inte bli! Fast det kan ju ändra sig under kvällens lopp!

Riitta
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-06-17, 18:32
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
ND 30,5% och Syriza 30% i den första prognosen! Mycket jämnare kan det ju inte bli! Fast det kan ju ändra sig under kvällens lopp!

Riitta
Hoppas på det annars lär det bli nytt val igen!!

Yvonne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT