Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #101  
Gammal 2015-05-31, 22:05
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Dodekaneserna nästa.

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Vid niotiden ikväll fick jag sms från Arne och Birgitta, då satt de på torget, musikerna var på plats och ungdomarna skulle strax komma uppför gatan. Så nog var de med om festen.
Svara med citat
  #102  
Gammal 2015-06-01, 09:12
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Måndag 1 Juni. Fourni

Måndag 1 Juni. Fourni.

Återigen en vacker och varm morgon här på Fourni. Allredan 21 grader klockan sju. Eftersom det även idag är Grekisk helgdag pinglar det oupphörligt från byns kyrkklockor. Äldre kvinnor knega uppför den branta backen till Kyrkan denna morgon.

Helvisst vore det enklare om prästen gick ner till hamnfiket att därstädes mumla böner samt mässa. Nu är det dock mera troligt att prästen är i behov av rekvisita i form av ikoner, krucifix samt altartavlor. Rökelsen kunna dock enkel erhållas av alla Greker som idogt röka på hamnfiket...

Panagia. T avgick vid sjutiden på sin färd till Samos.

Under gårdagens förmiddag fick vi benägen hjälp med att etablera kontakt med Hotellet i Pythagorion för bokning av fem nätter från och med den 3 Juni till och med den 8 dito då vi ska taga inrikesflyget åter till Athen och en natt på Peris Hotel invid flygplatsen. Det var kyparen här på vårt Hotel som ringde och fixade vår bokning.

Efter skön siestavila gick vi framåt femtiden ut på byn att spisa middag på Nikos Taverna. Utbudet var helgen till ära stort och lockande. Vi fastnade för varsin god kötträtt. Tillsammans med ett krus vitt stannade notan på 16 €. Facilt pris för så god mat. Det var god beläggning på Nikos, och flertalet matgäster valde grillad fisk.

Den gamle grillmästaren hade ett grannlaga jobb att sköta grillen med alla fiskarna på galler, men det skötte han med bravur.

Vid tid strax före åtta på kvällen tog vi så promenaden i det varma och vackra vädret upp längs Main Street till Square, där festligheterna skulle taga sin början klockan 20.00. GMT.. (Greek Mean Time)

Det var dukat upp med bord och stolar för i alla fall 200 personer. Var man hittat alla bord och stolar, det är i sanning en gåta, men kanske Kommunen har ett förråd på byn?

Vid pass halv nio anlände så Bouzookiensémblen omfattande sex musikanter. De spelade genast upp grekiska folklorestycken. Spela kunde de, och bra därtill.

Vi måste korrigera en sak. Mat och dryck var ej fritt, men serverades till självkostnadspris. En flaska Retsina 1,75 €, ett glas Ouzo 1 €, ett grillspett 1,5€.

Vi såg dock icke en skymt av folkdansarna. Vid pass halv tio gav vi upp i vår väntan och gick hem till vårt rum att sitta balkong med varsitt glas Kaluha i den varma sommarkvällen
Så snabbt att natta oss.

Lite bilder från gårdagen ligga strax inne i galleriet under ”Måndag 1 Juni”

Nu vid tiotiden har temperaturen stigit till 24 grader och solen flöda från klarblå himmel. 24 Grader visa termometern.

Nu strax ner på byn att folkliv iakttaga samt samtal föra med övriga turister.

Dodekanesos Pride anlände nu prick halv tio att leverera arbetsmaterial för öns näringsidkare.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #103  
Gammal 2015-06-01, 10:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Måndag 1 Juni. Fourni

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
.Det var dukat upp med bord och stolar för i alla fall 200 personer. Var man hittat alla bord och stolar, det är i sanning en gåta, men kanske Kommunen har ett förråd på byn?
Jag tror att det finns ett förråd någonstans.



Så här såg det ut inför en fest när vi var på Fourni. Kunde inte heller förstå var alla stolar kom från.
Svara med citat
  #104  
Gammal 2015-06-01, 18:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Måndag 1 Juni. Fourni

Jag skulle nästan tippa i skolan. Det är den största byggnaden jag sett i byn. Även kommunhuset är ju någorlunda stort.
Svara med citat
  #105  
Gammal 2015-06-02, 09:05
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Tisdag 2 Juni. Fourni

Tisdag 2 Juni. Fourni.

Återigen en vacker ehuru lite kylig morgon med fattiga 19 grader nu klockan sju. Vår trogne vattenkokare som följt oss de senaste femton åren i arkipelagen hade denna morgon ledsnat och gett upp. Troligen reläet som lagt av. Det blev alltså icke något morgonkaffe.

Under förmiddagen igår träffade vi det svenska turistparet nere vid Nikos. De hade också varit uppe vid Square och festligheterna därstädes. De lät förmäla att det icke dök upp några folkdansare, men att spontandans anordnades på plattan framför krigsmonumentet.

Musiken och dansen hade fortgått ända fram på småtimmarna och trivselfaktorn hade varit hög. Retsinan och Ouzon flödade och maten hade ävenså strykande åtgång.

Efter sedvanlig siestavila stegade vi ner till Corner för en eftermiddagsfika. Jättefärjan Nisos Mykonos anlände vid tretiden på sin färd från Rhodos till Pireus via en del öar.

Så in till Elaka Tanten på Travel Agency att inhandla färjebiljetter för morgondagens återresa till Pythagorion/Samos. 20 € pp enkel resa- Dyrt, men heltvisst snabbt. Färden taga bara 50 minuter.

Vid sextiden in till Nikos att spisa middag. Birgitta hade bespetsat sig på en grillad fisk av typ Red Mullet. Arne valde en grillad kotlett av fläskkött.

Vi hann skåda Dodekanesos Prides ankomst. Många gick ombord, men ytterst få iland. Så vid sjutiden kom livlinan Panagia. T.

Vår middagsmat smakade förträffligt gott. Heltvisst hade Birgitta en del pillergöra med att rensa sin firre, men det gick bra. Notan stannade på totalt 25 €. Vi tror oss veta att vi även på Nikos får ”Lokalt pris” men det vet vi ej. Fisk är som bekant dyrt att äta i Grekland.

Aftonen avslutades med en sen sittning på Corner med Grekkaffe och varsin liten Metaxa.

Besättningarna på de fyra segelbåtar som under aftonen anlöpt hamnen sågs sitta att smaska på grillad fisk och hummer när vi i den varma kvällen vandrade hemåt att natta oss.

Lite bilder från gårdagen ligga strax inne i galleriet.

Nu klockan nio visar termometern 25 grader och solen flödar.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #106  
Gammal 2015-06-02, 09:58
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Dodekaneserna nästa.

Jag blev "lurad" av Inkan.
Hon skrev att grillad fisk aldrig är prisvärd i Grekland. Utom hos Nikos på Fourni.
Fisken VAR god och PRISVÄRD!
Birgitta,
Svara med citat
  #107  
Gammal 2015-06-02, 11:02
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Dodekaneserna nästa.

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Jag blev "lurad" av Inkan.
Hon skrev att grillad fisk aldrig är prisvärd i Grekland. Utom hos Nikos på Fourni.
Fisken VAR god och PRISVÄRD!
Birgitta,
Den är god och prisvärd även på Lesvos. Har ätit en helt fantastisk i Skala Sikaminias.

Eva
Svara med citat
  #108  
Gammal 2015-06-02, 13:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Tisdag 2 Juni. Fourni

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Vår trogne vattenkokare som följt oss de senaste femton åren i arkipelagen hade denna morgon ledsnat och gett upp. Troligen reläet som lagt av.
Jag bävar för den dag då vår vattenkokare går sönder, det har vi också haft i många år.

Citat:
Birgitta hade bespetsat sig på en grillad fisk av typ Red Mullet.
Bästa fisken i Grekland tycker jag. Mycket pill, men ack så gott.
Svara med citat
  #109  
Gammal 2015-06-02, 14:11
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Tisdag 2 Juni. Fourni

[QUOTE=Kalimera;363962]Jag bävar för den dag då vår vattenkokare går sönder, det har vi också haft i många

Även vi har en liten men naggande god vattenkokare sen många år tillbaka,den ligger redo i "kökskittet".Hoppas den vill vara med ännu ett tag.
Monica
Svara med citat
  #110  
Gammal 2015-06-02, 18:33
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Dodekaneserna nästa.

Men tänk att ni packar med vattenkokare.. tycker att det oftast finns på de flesta boenden numera.. och finns det inte så har jag brukat få låna en.. om jag ber riktigt snällt!..
Svara med citat
  #111  
Gammal 2015-06-02, 19:27
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Dodekaneserna nästa.

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Men tänk att ni packar med vattenkokare.. tycker att det oftast finns på de flesta boenden numera.. och finns det inte så har jag brukat få låna en.. om jag ber riktigt snällt!..
Ja, jag säger detsamma. Det finns ju överallt och skulle det nte finnas, så finns alltid den lilla kannan att värma vatten i

/Netwolf
Svara med citat
  #112  
Gammal 2015-06-02, 20:47
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Dodekaneserna nästa.

Hade under ett antal resor med en doppvärmare men fick nästan aldrig användning för den och numera får den stanna hemma. Som sagt, möjligheter att koka vatten finns i stort sett överallt nu.
I nödfall går det ju faktiskt att dricka kall Nescafe också - allt för att få koffeinkicken!
Svara med citat
  #113  
Gammal 2015-06-02, 20:57
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Dodekaneserna nästa.

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Men tänk att ni packar med vattenkokare.. tycker att det oftast finns på de flesta boenden numera.. och finns det inte så har jag brukat få låna en.. om jag ber riktigt snällt!..
Jag lånar också vattenkokare...När Claes och jag åkte förr hade vi en doppvärmare med oss....praktiskt!

Men vi packar ju alla väldigt olika saker med oss. Huvudsaken är ju att man är nöjd med sin packning

Lissi
Svara med citat
  #114  
Gammal 2015-06-02, 21:24
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dodekaneserna nästa.

Det bästa med vattenkokare är att det går att koka ägg i den! Man fyller man vatten ända upp, kokar upp och börjar sedan ta tiden när vattenkokaren slår av. Perfekt.

Om man har med egen eller lånar har jag inga synpunkter på.
Svara med citat
  #115  
Gammal 2015-06-02, 21:29
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dodekaneserna nästa.

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Jag blev "lurad" av Inkan.
Hon skrev att grillad fisk aldrig är prisvärd i Grekland. Utom hos Nikos på Fourni.
Fisken VAR god och PRISVÄRD!
Birgitta,
Vad roligt att du fick god fisk!

Vad jag menade var nog att jag egentligen inte tycker att fisk är prisvärt i Grekland, det är så dyrt. Därför chansar jag sällan utan äter det på ställen där jag vet att det blir bra, där jag kan peka ut en bra fisk och där den grillas väl. Som på Nikos på Fourni och Mouragio här på Amorgos
Svara med citat
  #116  
Gammal 2015-06-02, 23:27
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Dodekaneserna nästa.

Ja numer finns det oftast en vattenkokare på rummen,men när vi införskaffade vår trotjänare var det inte vanligt,den är liten och behändig och det blir perfekt kvällsthe med en påse gott the i den plus att den går att koka ägg i oxå
Monica
Svara med citat
  #117  
Gammal 2015-06-03, 07:02
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Dodekaneserna nästa.

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Om man har med egen eller lånar har jag inga synpunkter på.
Någoting i undertexten säger mig att en synpunkt är just vad du har i denna fråga. Nyfiket undrar jag vilken den är.
Svara med citat
  #118  
Gammal 2015-06-03, 07:51
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dodekaneserna nästa.

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Någoting i undertexten säger mig att en synpunkt är just vad du har i denna fråga. Nyfiket undrar jag vilken den är.
Nejdå, jag ville bara markera just det jag skrev: att jag inte har några synpunkter på om folk tar med sig vattenkokare eller inte. De vet nog vad de brukar behöva. (Själv packar jag termosmugg och frappévisp )

Här var jag lycklig igår för jag fick en fin liten vattenkokare levererad från Aten. Morgonkaffet och ägget gick på några ögonblick. Men redan till eftermiddagskaffet var den stendöd. Dessutom läckte den i botten. Så nu på morgonen har jag kokat kaffevattnet i brikin igen (13 minuter för en kopp) och ägget i kastrull (25 minuter varav 6 minuter var koktid).
Svara med citat
  #119  
Gammal 2015-06-03, 07:55
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Onsdag 3 Juni. Fourni. Tillbaka till Samos.

Onsdag 3 Juni. Fourni. Tillbaka till Samos.

Åter en varm och vacker morgon med 21 grader nu klockan sju. Vindstilla och ett lätt soldis över nejden. Nu avgår livlinan Panagia.T mot Samos. Vi avvaktar till aftonen då Katamaranen ska oss taga till Pythagorion. Tacknämligt nog får vi behålla vårt rum till klockan tre idag.

Vi betalade igår eftermiddag för vårt boende här på Hotellet. 250 € för tio nätter. Ett mycket bra pris enligt vårt förmenande. Dock icke en skymt av något kvitto, det hade vi heller ej räknat med.

Var morgon vandrar ”Damen i svart” upp längs serpentinen till kyrkan. Så har hon gjort de tre senaste åren vi bevistat ön. Damen är skröplig, och har göra en halvtimme att komma upp till kyrkan. Det blir många och långa pauser längs den branta vägen. Mera troligt besöker damen sin framlidne makes grav för att berätta vad som sig på byn under gårdagen tilldragit. Det vet vi ej, men vi gissar.

Efter lång siestavila gick vi ner till Corner att taga en eftermiddagsfika i det vackra vädret. Turligt nog finnes bord under solskyddet där vi viss svalka kunde erhålla.

Vid femtiden gick vi den korta promenaden till Nikos Taverna att spisa middag. Vi inledde med utomhussittning i och för Internetuppkoppling. Inomhus fallerar nätet. Arne upp till elbutiken att efterhöra därest man på lager hade en liten vattenkokare. Dessvärre icke, men man kunde beställa en dylik från Samos för leverans onsdag kväll. Icke aktuellt, då vi vid Panagias ankomst redan lämnat ön.

Så in i Nikos kök att i grytorna botanisera. Vi fann till vår glädje att Nikos hade förfärdigat de vansinnigt goda Köttfärsbiffarna toppade med ost och tomat. Vi fastnade för denna delikata rätt och valde att dela en helportion på två med nytillverkad knaprig pommes och ett krus vitt därtill.

Notan stannade på 11 €, ett facilt pris. Mätta och belåtna vandrade vi hem att lyssna på sportradions referat av Elitserien i Speedway. Dessvärre fick Smederna storstryk av Dackarna med 35 – 47…

Lite bilder från gårdagen ligga så strax inne i galleriet under ”Onsdag 3 Juni”

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #120  
Gammal 2015-06-03, 09:33
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Dodekaneserna nästa.

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Det bästa med vattenkokare är att det går att koka ägg i den! Man fyller man vatten ända upp, kokar upp och börjar sedan ta tiden när vattenkokaren slår av. Perfekt.
Håller med toppen att koka ägg i...det var Yanna som tipsade mig om det förra året.. TACK för det!!
Hade ingen aning om att man kunde koka ägg på detta vis, man lär sig så länge man lever..
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT