Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa själv

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2010-11-19, 17:48
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Jag brukar även kolla Ryanairs priser när jag ska flyga nånstans (dit de flyger).
Hittills har Ryanair aldrig varit billigare totalt än nåt av de "vanliga" reguljära flygbolagen. Det har ofta också varit väldigt dåliga flygtider.

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2010-11-19 klockan 17:54. Anledning: Missat ord...
Svara med citat
  #22  
Gammal 2010-11-19, 20:55
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Jag förstår inte alls irritationen över tråden som sådan
Jag läser alltid bara de trådar som jag har lust att läsa och denna är rätt kul, dvs att samma flygbolag både kan ÄLSKAS och HATAS till den milda grad är väl häftigt!! Slutsatsen måste väl ändå bli att de som älskar Ryan Air fortsätter att åka med dem och de som ogillar företaget låter bli.

Lissi
Svara med citat
  #23  
Gammal 2010-11-20, 11:09
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Ryanair är bra!

Citat:
Ursprungligen postat av Ante Visa inlägg
Jag gillar Ryanair!
+ Ofta bra avgångstider när jag rest, slippa nattresorna som ofta blir med charter eller extra övernattning på hotell då flyget med charter går 06.05 istället för 15.05 från Skavsta.

+ Charterflygen är ofta överfyllda med barnfamiljer med massa packning och har upplevt långa inchekningsköer med massa strul och väntetid.

+ Ryanair är snabbt och smidigt sätt att resa och även bra priser!

Har rest med Ryanair 6ggr t/r (både längre o kortare flyg) och allt har fungerat helt klockrent!

Jag instämmer med dig! Vi har rest massor av gånger med Ryanair och varit lika nöjda varje gång. Inte sämre service än andra bolag, snarare tvärtom. Vi har alltid landat i tid och flygbiljetterna har varit otroligt billiga.

Jag tycker det är helt ok att man har åsikter både för och emot ett flygbolag, men många som är negativa i den här tråden har själva aldrig åkt med Ryanair. T ex sägs det att det är omöjligt att nå dem.... märkligt! Jag har ringt och pratat med dem ett par gånger, telefonnummer finns på deras hemsida. Det finns en flik där som heter kontakt. klicka på den så finner man telefonnumret. Visserligen får man prata engelska men väljer man att boka med dem så vet man att det är så det är.

Alla vi som älskar att resa har nytta av att Ryanair finns oavsett om vi väljer att åka med dem eller inte, de bidrar till att andra bolag också tvingas hålla nere sina priser.

Carina
Svara med citat
  #24  
Gammal 2010-11-20, 11:56
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Puh, det var ingen lättnavigerad sida direkt

Under kontakta kundtjänst hittar jag bara ett faxnr och en adress för snigelpost. Däremot finns två telefonnummer om man vill ringa och boka. Båda kräver engelska och det ena uppges kosta 4 kr/min och det andra 15 kr/min. Det var i alla fall bättre än den uppgift om 30 kr/min som jag surfade förbi på en resesajt.

Men om du har rätt och att det faktiskt är enklare att kontakta dem nu så är det ju ett fall framåt . De kanske skulle klara sig bättre på diverse svarta listor då, i synnerhet om de dessutom skulle börja rätta sig efter ARN:s beslut
Svara med citat
  #25  
Gammal 2010-11-20, 11:59
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Citat:
Ursprungligen postat av CarinaN Visa inlägg
Alla vi som älskar att resa har nytta av att Ryanair finns oavsett om vi väljer att åka med dem eller inte, de bidrar till att andra bolag också tvingas hålla nere sina priser.
Ja, andra reguljära flygbolag - med bättre flygtider - är många gånger billigare än Ryanair.

/kimmen
Svara med citat
  #26  
Gammal 2010-11-20, 12:32
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Däremot finns två telefonnummer om man vill ringa och boka.
Precis, de gäller bara för bokning.
För klagomål gäller fax eller snigelpost.

/kimmen
Svara med citat
  #27  
Gammal 2010-11-20, 15:22
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Förseningar: Jag har rest med Ryanair många gånger och aldrig varit försenad. Däremot har jag suttit i ett fullsatt plan på Palma airport, i 4 timmar utan luftkonditionering, när vi rest med ett av de flygbolag våra svenska charterbolag anlitar. En gång när vi skulle med Apollo till Grekland var vi så försenade att vi fick övernatta i Göteborg före avresa och en gång var vi tio timmar senade med Ving.......

Medhavd mat: Hos Ryanair får man ta med sig mat och äta vad man vill! Hos andra bolag får men inte ens ta med en banan.

Ringa kundtjänst: Vad är problemet? Att man pratar engelska? Om man inte klarar det kanske man ska hålla sig till charter....
Ringde dit en gång för att få ersättning för ett anslutande inställt flyg. Obs! att Ryanair egentligen inte tar ansvar för anslutade flyg eftersom dom är ett "point-to-point" bolag. Jag ringde kundtjänst och det tog tre minuter = 12 kronor. Problemet löstes och jag fick pengarna tillbaka.

Komforten: Har rest många gånger till Dublin. En gång passade inte avgångstiderna så vi fick ta SAS istället. Mycket sämre komfort (mindre plats), sämre service (otrevlig personal) på planet och 5 gånger så dyrt.

Många verkar ha fördomar om Ryanair utan att ens ha provat att resa med dom.....
Svara med citat
  #28  
Gammal 2010-11-20, 15:28
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Förseningar: Medhavd mat: Hos Ryanair får man ta med sig mat och äta vad man vill! Hos andra bolag får men inte ens ta med en banan.
Hej Deia!
Hos vissa andra bolag, ja. Hos Norwegian fick jag svar att man självklart fick ta med sig något att äta på planet, MEN ingen alkohol!
Flyg- charterbolagens policies har vad gäller medhavd förtäring finns att läsa i tidigare tråd!
Lena
Svara med citat
  #29  
Gammal 2010-11-20, 15:41
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Många verkar ha fördomar om Ryanair utan att ens ha provat att resa med dom.....
Att Ryanair inte har varit billigast när jag velat resa samt att flygtiderna har varit dåliga är ingen fördom - det är fakta.

/kimmen
Svara med citat
  #30  
Gammal 2010-11-20, 19:36
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Många verkar ha fördomar om Ryanair utan att ens ha provat att resa med dom.....
Ja, man ska ju inte tro på vad Allmänna reklamationsnämnden och andra konsumentinstanser meddelar, eller hur?
Svara med citat
  #31  
Gammal 2010-11-20, 20:42
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Jag flög med Ryanair drygt 10 gånger. Ibland landade jag före tiden, ibland i tid, sist var planet försenat över två timmar, sedan väntade vi på Skavsta flygplats ca en timme för att kunna stiga av planet och på sina bagage väntade folk drygt en timme (utan att någon meddelade vad som pågick). Alla passagerare stod och gapade. Efter 45 minuter frågade jag en anställd på flygplatsen varför väntar vi så lång tid på vårt bagage. Jag ställde också en skämtfråga om vi landade i Sverige eller i ett U-land eftersom ingen information gavs under en timme. Svaret på min fråga var att det pågick ombyggnationer på Skavsta flygplats. Efteråt hördes också ett meddelande att bagaget kommer fram. Det kom efteråt efter ca halvtimme.

Just de flygningar tog jag med Ryanair eftersom flygplatsen på ut- och inresan passade mig perfekt och att flygtider var inte långa.

Ryanair har både sina fördelar och sina nackdelar. Om många nackdelar läser man i pressen och det är säkert sant. Det händer också att de landar lite före eller i tid och då får de beröm för det vid vissa tillfällen.

Enigma
Svara med citat
  #32  
Gammal 2010-11-20, 21:03
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
Svaret på min fråga var att det pågick ombyggnationer på Skavsta flygplats.
Enigma
Det här måste väl ändå vara flygplatsen man ska klaga på o inte Ryanair?
Svara med citat
  #33  
Gammal 2010-11-20, 21:23
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Det här måste väl ändå vara flygplatsen man ska klaga på o inte Ryanair?
Ja, att vänta på bagage över en timme pekar på flygplatsens fel men förseningen av flygplan (över två timmar) gjorde att vi väntade i planet sittande över en timme.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2010-11-20, 21:42
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Ja fler än Ryanair ska tas i örat, helt klart!

Hopplöst, fy tusan för att sitta en timme i planet efter landning...berodde det på att planet inte fick taxa in efter förseningen eller?
Svara med citat
  #35  
Gammal 2010-11-21, 08:50
kifisia kifisia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Wien
Inlägg: 70
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

For meg som la in denne tråden har det vært interessant å lese så mange motstridende oppfatninger. En ting er klart, om du velger et lavpris selskap så må du vite hva du går til, hva du kan vente deg. Det er ikke noe problem, men som utgangspunkt i opplevelsen på Skavstad, da passasjerene ble sittende 6 timer i flyet uten tilbud om mat eller drikke, kan jeg ikke annet enn å påstå at Ryanair er LANGT verre enn de andre lavprisselskapene, Air Berlin, Nikki, (Niki Lauda) , Norwegian etc. Historien om passasjerene som ble forlatt av mannskapet på flyplassen i Liege i Belgia, mange hundre km fra destinasjonen Paris, med døren til cocpit åpen, føyer seg inn i mange andre skrekkopplevelser med Ryanair, blant annet i Italia hvor selskapet flere ganger er idømt bot for å ha missligholdt elementære regler om behandling av passasjerer i tilfelle av forsinkelser. Forsinkelser hender, det er ikke det det dreier seg om, det er HVA som hender i Ryanair i slike tilfeller! Måten de behandler passasjerene på.
Dette går så langt utover all folkeskikk at Ryanair burde utestenges fra ALLE flyplasser! Dette selskapets opptreden er HELT uakseptabel. Det finnes klare regler om hvordan selskapene skal opptre overfor passasjerene, det gjelder for alle selskaper, de bør også gjelde for Ryan. Det ble ettertrykkelig fastslått av Italiensk rett som idømte selskapet bot!
Selv reiser jeg ofte Niki og Air Berlin, det er en annen verden!
Svara med citat
  #36  
Gammal 2010-11-21, 14:37
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 232
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Citat:
Ursprungligen postat av kifisia Visa inlägg
Historien om passasjerene som ble forlatt av mannskapet på flyplassen i Liege i Belgia, mange hundre km fra destinasjonen Paris...
Vid just den episoden var flygplatsen i Paris stäng p.g.a. dimma och planet blev omdirigerat till Liege - inget som man kan lasta Ryan Air för...

Citat:
Planet skulle till Frankrike men tvingades landa i Belgien på grund av dåligt väder.

Då vägrade passagerarna gå av.

Planet var fullt av franska turister som semestrat i Marocko.

När de skulle resa hem försenades flygningen av dåligt väder, och när planet omkring midnatt kom till Beauvais-flygplatsen utanför Paris hade den stängt för natten på grund av dimma.
Åkte till Belgien

Planet dirigerades därför om till Liege i grannlandet Belgien.

Passagerarna erbjöds busstransport de 35 milen tillbaka till Beauvais, men var så förbannade över omvägen att de vägrade gå av planet, rapporterar AP.
http://www.aftonbladet.se/resa/article8140757.ab


//Åke
(Som har flugit med RA till Dublin och skulle utan problem flyga med RA igen)
Svara med citat
  #37  
Gammal 2010-11-21, 14:43
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Stämmer det som står i den artikeln så är det i mitt tycke PASSAGERARNA som ska skämmas och inte Ryan Air!

Lissi
Svara med citat
  #38  
Gammal 2010-11-21, 15:41
kifisia kifisia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Wien
Inlägg: 70
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10011467

Opplysningene om hva som hendte er motstridende. Det som hendte var at Ryan Air i utgangspunktet fikk 3 timers forsinkelse. Om flyplassen i Beauvais er nattestengt eller om det var tåke er likegyldig! Charles de Gaule flyplassen har meget mer avansert innflygnings utstyr og VAR åpen!
Dette ville imidlertid koste Ryanair en høyere landingsavgift.

Det er for mange slike episoder med Ryanair! Pasasjerer blir sittende i flyet eller på flyplassen uten informasjon! Dette er uakseptabelt for meg. Ta risken den som vil!

Norwegian er også et lavprisselskap, jeg reiser med dem fra Wien tl Oslo og retur for 90 Euro. Jeg må betale for mat og for bagasje, men DET er ettertrykkelig opplyst.

Du får ha med deg mat men ikke alkohol, det er desverre et faktum som skyldes at nårrbaggarna har en ekstremt dårlig alkoholkultur noe som gjør at det koster flygbolaget mye penger pga bråk med fulle pasasjerer!
Svara med citat
  #39  
Gammal 2010-11-21, 16:54
kifisia kifisia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Wien
Inlägg: 70
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Her er 2 linker til for den som vil lese mer om Ryan.

http://www.telegraph.co.uk/finance/comment/alistair-osborne/8142238/Michael-OLeary-loses-Ryanair-touch.html

http://www.thisislondon.co.uk/standard/article-23898564-ryanair-flight-switch-causes-mutiny.do

Det som er helt klart:

CDG var åpen men ledelsen i Ryanair ville ikke betale på en dyr flyplass!
Svara med citat
  #40  
Gammal 2010-11-23, 07:00
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Citat:
Ursprungligen postat av kifisia Visa inlägg
Den länken är i sin Brittiska Understatement-ironi obetalbar I like !


Men det står inte i några av länkarna att Ryanair hade något val när de blev divertade till Liege. ATC bestämmer i det fallet, inte Ryanair.

Senast redigerad av SteffTee den 2010-11-23 klockan 07:45.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT