Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Uffes hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-03-26, 16:59
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Nu har allt anfallit färdigt och livet är åter

Livet är så sakta åter

Jag fick en e-post i förrgår från min väninna Chris i Dublin. Hon tycker att jag ska gå i skola igen. Ta en ”masters” i engelska. Det vete fasen, men suget finns. Jag blir mer och mer insnöad i äldre engelska /amerikanska filmer. En av mina stora favoriter är Anthony Quinn. Den sista filmen som jag fått på mitt bord att översätta är Noble House med en mycket ung Pierce Brosnan. 6 timmar och 45 minuter film, det är ganska mastigt det.
Jag ser det som en form av terapi att göra översättningar för att inte tråkas ihjäl.

Livet som pensionär är faktiskt jättetråkigt, framför all om man har ett handikapp som jag och blir bunden hemma. Ser fram emot sommaren med glädje då lite av min rörlighet kommer tillbaka med värmen.

Jag svarade Chris och fick genast ett erbjudandet skickat till mig om att gå i skola i Dublin och samtidigt bo hemma hos Chris.
Inget att förkasta då hon är en mycket nära vän.
Det här är mycket självutlämnande, men jag känner mig trygg på ”Kalimera” då jag har många riktiga vänner här.
Annars hade jag inte skrivit något.

Några av er har eventuellt fått ett mail från mig från en konstig e-site. Släng det i papperskorgen. Det är inte jag som skickat det utan någon som kapat min adress.

Livet går i alla fall vidare.
Jag har nu varit hemma i Sverige ett år och det sätter sina spår.
Jag misstrivs inte det minsta, men saknar naturligtvis Kreta något våldsamt.
Det måste ligga i blodet. Flera av er jag pratat med kan inte heller förklara detta med Kreta. Det måste ligga i generna [vi har säkert varit Kretensare i ett tidigare liv]. Antingen älskar man ön eller så inte.
Mina vapenbröder Lars och Ole vet vad jag pratar om, även Peter med sin kärlek till Tilos.
Vi pratar i alla fall samma språk, en kärlek till ett land i fjärran.
Jag har i alla fall haft den exklusiva rätten att få bo där i många år.

Ni är fler som önskar att få göra detta, men tänk er för noga. Jag har testat det mesta hals över huvud och resultatet är inte bara positivt.

Jag har några få vänner jag måste få träffa innan mitt jordelivet är till ända. Detta var ingen profetia utan bara lite planering av livet.
Omfattar Monica P [mycket kär vän], Athanasia, Litentuva, Nektaria, Peter, Admirala, Arne och Janne [The Boss]. Resten har jag mött hemma hos mig i Agioi Apostoloi.
Inte att förglömma i detta ”Nike” som jag har en speciell kontakt med.

Jag har nu testat 2 flaskor vin.
Notios Argirogitikio nr 95589 på bolaget.
Surt djävla grekiskt vin. Inte en smakreferens till det jag brukar dricka.
Okej bortskämda jag med näsan i Antonis vintunna. Det här var hästlängder från det jag brukar inmundiga.
Alltså en stor besvikelse. Jag gillar ”Morbror David” [Mavro Daphne].
Det vinet är det stil på och lokal prägel. Finns inte att köpa längre på bolaget.
Varför vet jag ej.
Kanske leveransproblem, vad vet jag. På Kreta finns det i alla fall liknande i de flesta butiker.

Våren börjar göra sitt antågande även här i norr. Snön minskar så sakta på djupet och vissa dagar droppar det faktiskt ute. Gångvägarna i området börjar bli farbara för mig utan risk för livet och eventuellt sjukhusbesök.
Tyvärr så drar min ”cykel” in så förbaskat mycket sand så det är värre än på Kreta i mitt vardagsrum här i Öjebyn.

Äntligen har jag snyggt och rent hemma.
Städtjejen var här 09.00 i morse och dammsög och skurade.
Nu är det rent och snyggt i min lilla lya till det facila priset av 250.- [helt lagligt]. Vi har nu bokat upp en gång i månaden fram till jul 2009. Hon kan även stå till tjänst med tvättservice av en tvättkorg en gång i månaden. Jag älskar fri företagssamhet och initiativkraft från våra yngre medlemmar kontra kommunens service. Den kommunala servicen är kopplad till hur mycket du har i pension och inte till ditt behov.

Det doftar så gott och är så fint när all sand är borta och fläckarna på golvet är försvunna.
Jag är ingen skitig människa, men fixar inte att torka golvet då det för det mesta slutar med olycka och 5-7 liter vatten utslaget på golvet.
Mindre bra situation. Men jag har lärt mig att be om hjälp i alla fall. Mitt egna sista försök slutade med en ny mopp då jag knäckte den gamla i sista fallet.

Jag tror jag hittat medelhavets känsla och smak. Svaret är Timjan i alla lägen, soppor och grytor av alla de slag smakar helt plötsligt grekiskt efter ett tillägg av Timjan. Antingen är Greklands kockar enkelspåriga eller så är det hemligheten. Italien har andra kryddor och likaså Turkiet och Frankrike. Men timjan är Grekland.
Just nu har jag en kokande löksoppa på spisen enligt Georgios på Ozón kokande på spisen. Det som fattas inför middagen är färskt Grekiskt lantbröd.

Uffe vid knapparna




  #2  
Gammal 2009-03-26, 17:19
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nu har allt anfallit färdigt och livet är åter

Uffe!

Så fort man ser att Du skrivit något så slänger man sig över texten.....Härlig läsning! Tack för att Du delar med Dig av Dina tankar.

Det där med kärleken till en speciell ö är ju så märkligt...Här har jag och mina 2 män (inte smtidiga) rest runt i Grekland sen början av 90-talet och så helt plötsligt kliver man iland på en ö och är HEMMA!!!!!

För Claes och mig blev det Tinos och där hade jag Peters ord i öronen när vi klev iland.."Antingen känner ni direkt att ni trivs eller så kommer ni in snett och gillar inte ön". 2 timmar efter att vi installerat oss hos goa Nikoleta och då vi satt med en kall Mythos i en gathörna på en enkel taverna så sa vi båda att vi i alla fall INTE kommit in snett!!.....Där kommer vi att tillbringa många veckor framöver...
Även Evia gillar vi skarpt. Mycket tack vare alla trevliga människor vi mött och den härliga Bill som vi bor hos..Det kommer inte att bli så många flera öar för oss, möjligen då Tilos en gång till..Jo KRETA kanske också om vi får träffa Dig där!

Jag önskar så att Du snart får komma "hem" dit igen!

Angående NOTIS- vinet så har Claes exakt samma uppfattning som Du. Den andra flaskan vi har får jag gärna dricka upp själv säger han

Hoppas att löksoppan blir till belåtenhet, jag känner nästan doften!

Ha en fin veckända!

Lissi
  #3  
Gammal 2009-03-26, 17:48
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Nu har allt anfallit färdigt och livet är åter

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
Jag misstrivs inte det minsta, men saknar naturligtvis Kreta något våldsamt.
Det måste ligga i blodet. Flera av er jag pratat med kan inte heller förklara detta med Kreta. Det måste ligga i generna [vi har säkert varit Kretensare i ett tidigare liv]. Antingen älskar man ön eller så inte.
Jag kan bara förklara det med att det ÄR nåt speciellt med Kreta... och Grekland i övrigt. Jag kände det i somras när vi var i Rethymnon.. som jag varit till förr om åren så många gånger. Det kändes som att jag kommit hem till min andra hemstad. Det är nog så att vi har lite av det i blodet vi som trivs så bra där.

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
Jag tror jag hittat medelhavets känsla och smak. Svaret är Timjan i alla lägen, soppor och grytor av alla de slag smakar helt plötsligt grekiskt efter ett tillägg av Timjan. Antingen är Greklands kockar enkelspåriga eller så är det hemligheten. Italien har andra kryddor och likaså Turkiet och Frankrike. Men timjan är Grekland.
Visst är timjan en fin krydda. Går till allt.. kött, kyckling, fisk, grytor, soppor. Jag har min timjan står på balkongen. Den övervintrar alldeles utmärkt där. Men nu är den snart slut. Tror att jag rensade bort för mycket när jag rensade ur den till vårens återväxt. Men den kommer snabbt igen är den börjar växa igen och blir till stor buske..

//Monica S
  #4  
Gammal 2009-03-26, 18:05
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Nu har allt anfallit färdigt och livet är åter

Min Timjan bara vissnar så jag får ha den på burk [inte fy skam].

Jag har nu ätit ca 1 liter av soppan och jag önskar att jag kunde bjuda er mina vänner. Den är inte helt fel, recept kommer senare. Måste bara tänka efter hur jag gjorde.

Lissi, Peter har förklarat så jag är up to date. Han har lovat att följa med mig hem och jag har lovat att följa med till er ö.
Dessa fb öar. Man liksom jag fastnar för en ö och blir sedan enkelspårig.
-Varför?
Har inget svar av mig själv. Kreta är bara "hemma" för mig.

Uffe

Ps:Ge Claes mina credits för vinet och drick upp det själv.
  #5  
Gammal 2009-03-27, 08:47
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Nu har allt anfallit färdigt och livet är åter

Ja, Uffe, det var roligt att läsa ditt långa brev. Det där med ö-känska, hemkänsla kände jag med när jag kom till Kalymnos första gången. Mitt i natten gled båten in i viken och ankrade en bit utanför själva hamnen. Uppe på bergssidan fanns det stora belysta korset. På kajen stod det en massa väntande människor. Vi fick klättra ner på en svajig trappstege utanpå båten till pråmar som tog oss in till kajen. Vår lilla folkvagn lyftes med en kran och sattes tvärsöver en pråm, sen fick en hop karlar ta i och lyfta av bilen för det var inte jäms med kajkanten..jag tyckte om alltihop från första stund.
Nu efter alla år har väl det romantiska skimret nötts av, men jag kan fortfarande inte tänka mig att bo någon annanstans resten av livet.
Hur det nu ska gå när man blir stel i benen - när hela ön är kuperad som den är. Men vi tar ett problem i sänder.
Vi vill dock se andra platser också, och kommer att resa när det blir möjligt, har vänner utspridda över landet.
För närvarande nöjer vi oss med Kalymnos och fina reseprogram på TV.
Ha det så bra , nu är det fina tider framöver!
  #6  
Gammal 2009-03-27, 09:00
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Nu har allt anfallit färdigt och livet är åter

Härlig läsning (som vanligt)Uffe!Minns än den första gången jag hamnade i Rethymno,,stod ute i havet med vatten upp till midjan och tänkte,,Det här är hemma!Har visserligen besökt några andra öar(inte så många).Men Kreta är i särklass för mig.
  #7  
Gammal 2009-03-27, 09:06
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Nu har allt anfallit färdigt och livet är åter

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA Visa inlägg
Härlig läsning (som vanligt)Uffe!Minns än den första gången jag hamnade i Rethymno,,stod ute i havet med vatten upp till midjan och tänkte,,Det här är hemma!Har visserligen besökt några andra öar(inte så många).Men Kreta är i särklass för mig.
Kan bara hålla med!
  #8  
Gammal 2009-03-27, 09:07
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Nu har allt anfallit färdigt och livet är åter

Fin läsning Uffe.
Här söderöver (södra Småland) har vintern gjort storstilad come-back inatt. Några centimeter blötsnö. Men löftet om vår är ändå uttalat, tranorna trumpetar ihärdigt och talgoxarna håller fast vid sitt fnatt.

Hemma på Kreta ja... Jag kände för att gråta första gången vi var där och det började närma sig hemresa. Likaså de andra gångerna, det har knutit sig i magen när sista kvällen lagt sig.
Men lika befriande är det ju att lyfta härifrån och vara på väg, lyckan när planet tar mark, när dörrarna öppnas och värmen och dofterna strömmar över en överträffas inte av mycket.
Nu är det väl drygt sexti dagar tills vi åker "hem" igen. Just Kreta verkar vara en sån där ö man blir fast vid. Och precis som alla andra här kan jag inte förklara "varför". Jag skulle kunna börja räkna upp saker, men det skulle bara sluta med ett "allt", så jag nöjer mig med det.
  #9  
Gammal 2009-03-27, 12:47
dettiss avatar
dettis dettis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Kreta/ Norrköping
Inlägg: 105
Standard Sv: Nu har allt anfallit färdigt och livet är åter

Jag håller med om att det känns som hemma på Kreta. Efter att ha återvänt i flera år så är vi nu sedan 1,5 år lyckliga ägare till ett underbart hus ute på landet, bland oliv och apelsinträden.
Själv åker jag ner den 11 April och stannar till hösten, min man kommer så fort han får semester. Vi firade jul och nyår där och jag älskar Kreta också på vintern.
  #10  
Gammal 2009-03-27, 14:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Nu har allt anfallit färdigt och livet är åter

Citat:
Ursprungligen postat av dettis Visa inlägg
J Efter att ha återvänt i flera år så är vi nu sedan 1,5 år lyckliga ägare till ett underbart hus ute på landet, bland oliv och apelsinträden.
Var på Kreta har ni huset?

Citat:
Själv åker jag ner den 11 April och stannar till hösten,
Ajdå, det låter som en av mina önskedrömmar. Grattis!
  #11  
Gammal 2009-03-27, 14:55
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nu har allt anfallit färdigt och livet är åter

Hoppas att Du skriver ofta här och lämnar Kretarapporter

Lissi
  #12  
Gammal 2009-03-27, 15:12
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Nu har allt anfallit färdigt och livet är åter

En gång för längesen blev jag också förälskad i Kreta men jag tycker fortfarande att Kreta är mysigt och kommer säkert att åka dit igen. Men sen av någon anledning efter 2 besök på halvön Peloponnesos, började mitt hjärta bulta mer, och idag har vi vårt drömhem här,med egna oliv-apelsin-fikon-citron och mandelträd

Roligt att läsa dina berättelser,Uffe, men tråkigt att du inte gillade Peloponnesos vinen, Notios Argirogitiko
, den tycker vi om, även om den nu inte är allra godaste av Argirogitiko vinerna.
  #13  
Gammal 2009-03-29, 18:50
dettiss avatar
dettis dettis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Kreta/ Norrköping
Inlägg: 105
Standard Sv: Nu har allt anfallit färdigt och livet är åter

Var på Kreta har ni huset?

Vårt hus ligger i Kondomari, 1,5 mil från Chania
  #14  
Gammal 2009-03-29, 20:07
aris4s avatar
aris4 aris4 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 200
Standard Sv: Nu har allt anfallit färdigt och livet är åter

Hej Uffe!!
Jag måste bara hålla med alla andra som skriver före mig att det är jätteroligt att läsa dina inlägg.
Man känner igen många av känslorna som du beskriver även om Kos nu är min favoritö. Samma sak där, antingen älskar man ön eller inte. Jag ska snart försöka åka igen och då blir det 25:e gången. Har dock varit på Kalymnos, Karpathos och Aten plus dagsresor till och från Rhodos, Patmos.
Kalymnos försöker jag besöka för det är också en ö som jag trivs jättebra på. Det är ju ganska enkelt när jag bor så nära hamnen i Mastichari på Kos.

Fortsätt skriva så ska jag fortsätta läsa, jag lovar!!
Ha de gott!
Hälsningar från en annan Kalimera, Sanna
  #15  
Gammal 2009-03-29, 21:43
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Nu har allt anfallit färdigt och livet är åter

Hej Uffe,

Läser och njuter och känner efter... jag förstår dig. När planet skulle till att landa sist, så sa jag: "Nu kommer tårarna, jag är så tacksam". Tacksam att få leva och ha hälsan och få åka ner med min familj och känna mig hemma. Skulle man kunna göra som så att man kysser marken? Vilken tanke - var kom den ifrån? Vad säger de andra? Det struntar jag i! Vad härligt att strunta i hur man skall och bör och bara känna och njuta... bara vara - och njuta... livet är enkelt...

Är det konstigt om man längtar till Kreta?
  #16  
Gammal 2009-03-29, 22:03
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Nu har allt anfallit färdigt och livet är åter

Gita, eftersom du skrev det, så kan jag också göra det: mina lyckotårar rinner alltid, när jag landar på grekisk jord.
  #17  
Gammal 2009-03-29, 22:17
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Nu har allt anfallit färdigt och livet är åter

Härligt, Titti! Då är vi två tokar... glädjetårar är allt mycket härligare än sorgetårar!

Många hälsningar till dig
  #18  
Gammal 2009-03-29, 23:21
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nu har allt anfallit färdigt och livet är åter

Vi är flera tokar
Så här skrev jag 1992 :

Här har jag varit….

Jag kliver ner på grekisk mark
nedanför planets dörr.
Och känslan är så väldigt stark!
- Här har jag varit förr!!!

Den fyller mig från topp till tå
känslan av en frid.
En röst jag hör som säger så:
- Du dröjde, det tog tid!

Vart tog du vägen lilla vän ?
Vi väntat på dig så.
När du nu åter kommit hem
du får ej från oss gå!

Jag säger att jag inte minns
vad som en gång har hänt.
Men känslan som inom mig finns
bär bud om vad jag känt.

Jag vill så gärna veta vad
som hänt i svunnen tid.
Det måste varit underbart,
för jag- jag känner frid.

Jag vet att jag har levat här
men inte hur och var.
En längtan har jag inombords
en längtan att bli kvar!


Den känslan fick jag direkt 1992 när jag klev ner på grekisk mark!
Jag HAR levt här förut...och sen har det ju blivit ett antal Greklandsresor.Känslan är densamma VARJE gång jag kommer "hem"

Lissi
  #19  
Gammal 2009-03-30, 09:33
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Nu har allt anfallit färdigt och livet är åter

Lissi, vad fint du skriver! Så är också min känsla, jag känner mig "hemma". Jag känner mig inte som en gäst eller främling. Och jag förundras över att jag låter saker passera som härhemma skulle göra mig irriterad. Det är som det skall, och jag finner mig i det... och mår bra av det.
  #20  
Gammal 2009-03-30, 17:37
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Nu har allt anfallit färdigt och livet är åter

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vi är flera tokar
Jag HAR levt här förut...och sen har det ju blivit ett antal Greklandsresor.Känslan är densamma VARJE gång jag kommer "hem"
Lissi
Vilken fin dikt!
Å visst är det härligt att få åka iväg och få känna att man kommer hem?!

 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT