Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2012-05-11, 19:50
Lasvegas Lasvegas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 13
Standard Sv: Lidl eller Inka i Agia Apostoli. Vilken är bäst?

Tack för alla inputs. Min frågeställning var inte menat att beröra grekisk inrikespolitik. Jag undrade endast vilken butik ni anser vara den bästa.
Lunch och middag ätes på resturang. Frukost brukar vi äta på rummet.
Men småbutikerna där jag brukar handla är väldigt dyra då det gäller yogurt, skinka, ost osv.

Mvh/ Fredrik
Svara med citat
  #22  
Gammal 2012-05-11, 20:02
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Lidl eller Inka i Agia Apostoli. Vilken är bäst?

Når det gjelder skinke og ost, er det ingen tvil om at INKA er best, og har den beste disken for ferskvarer. Min kone liker å kjøpe 4 skiver av den.. og av den... og av den og den osten, og tilsvarende for skinke og annet kjøttpålegg...... så kan man etter hvert finne ut hva man liker best.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2012-05-11, 20:03
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Lidl eller Inka i Agia Apostoli. Vilken är bäst?

Citat:
Ursprungligen postat av Lasvegas Visa inlägg

Men småbutikerna där jag brukar handla är väldigt dyra då det gäller yogurt, skinka, ost osv.

Mvh/ Fredrik
Jo det är så på alla öar, men om man inte ska bo månadsvis utan bara en vecka eller två, gör det då så förfärligt mycket om man vet att man stödjer det inhemska??

Lissi
Svara med citat
  #24  
Gammal 2012-05-11, 20:03
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Lidl eller Inka i Agia Apostoli. Vilken är bäst?

Citat:
Ursprungligen postat av Lasvegas Visa inlägg
Tack för alla inputs. Min frågeställning var inte menat att beröra grekisk inrikespolitik. Jag undrade endast vilken butik ni anser vara den bästa.
Lunch och middag ätes på resturang. Frukost brukar vi äta på rummet.
Men småbutikerna där jag brukar handla är väldigt dyra då det gäller yogurt, skinka, ost osv.

Mvh/ Fredrik
Nu ska vi inte ta det så
Det är charmen med Sveriges bästa forum, nån ställer en enkel fråga, många reagerar för och emot. Tråden blir inte vad man tänkt, den blir så mycket mera. Mellan inlägg och rader, så får du svar på din fråga. Ribban ligger högt, så, tröttnar man, ber man alla skärpa till sig, och vips, har man svar på frågan
/handlar på Lidl i Gävle för att det är bäst
Svara med citat
  #25  
Gammal 2012-05-11, 20:14
Lasvegas Lasvegas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 13
Standard Sv: Lidl eller Inka i Agia Apostoli. Vilken är bäst?

Ok! Skärpning. ;-)
Svara med citat
  #26  
Gammal 2012-05-11, 20:17
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Lidl eller Inka i Agia Apostoli. Vilken är bäst?

Citat:
Ursprungligen postat av Lasvegas Visa inlägg
Ok! Skärpning. ;-)
Svara med citat
  #27  
Gammal 2012-05-11, 21:00
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Lidl eller Inka i Agia Apostoli. Vilken är bäst?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jo det är så på alla öar, men om man inte ska bo månadsvis utan bara en vecka eller två, gör det då så förfärligt mycket om man vet att man stödjer det inhemska??

Lissi
Og er man på ferie (semester) i en uke så bruker man vel ikke tiden til å finne ut hvilken matbutikk som er billigst når man attpåtil spiser de fleste av sine måltider på restaurant?

Vi var innom Lidlbutikken det her snakkes om for et par dager siden og hadde tenkt å kjøpe inn en del siden vi skal være her noen måneder, men endte med å kjøpe svært lite der. Vi kjøper mest mulig i de lokale butikkene og synes at vi får gode ferske varer til en bra pris samt en hyggelig prat og mange gode råd. Kanskje litt dyrere, men ikke så mye og uansett så er maten her totalt sett langt billigere enn hjemme.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2012-05-11, 21:22
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Lidl eller Inka i Agia Apostoli. Vilken är bäst?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Man vill ju inte vara "moraltant" men om jag har råd att åka till Grekland och njuta semester där, vilket är en utopi för många greker så KAN jag väl också lägga några euro extra i de små mysiga butikerna. Bröd hos bagaren, frukt och grönsaker på torget, kött i slakteriet , fisk vid kajen osv. ..eller?? Om jag ger 4 eller 6 euro för en flska vin i affären spelar inte roll.
Bli inte arg på mig, men NU mer än nånsin ska man gynna de inhemska!

Lissi
Inget av detta finns i Agii Apostoli. Bageri finns på andra sidan av huvudvägen men annars får man gå in till Chania för att handla på marknader, i saluhallen osv. Jag handlar i dessa stora kedjor om jag bor i AA för jag tycker det är enkelt.

Malin
Svara med citat
  #29  
Gammal 2012-05-11, 21:23
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Lidl eller Inka i Agia Apostoli. Vilken är bäst?

Helt OK
Svara med citat
  #30  
Gammal 2012-05-11, 21:28
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Lidl eller Inka i Agia Apostoli. Vilken är bäst?

Citat:
Ursprungligen postat av Lasvegas Visa inlägg
Tack för alla inputs. Min frågeställning var inte menat att beröra grekisk inrikespolitik. Jag undrade endast vilken butik ni anser vara den bästa.
Lunch och middag ätes på resturang. Frukost brukar vi äta på rummet.
Men småbutikerna där jag brukar handla är väldigt dyra då det gäller yogurt, skinka, ost osv.

Mvh/ Fredrik
Jag håller med dig! Jag handlar i dessa stora varuhus om jag bor i Agii Apostoli. Jag handlar i båda eftersom de ligger på var sin sida om vägen. Går man lite närmare Chania så ligger det ytterligare 2 stora varuhus..A&B är det ena...också bra sortiment och fin charkdisk.
Det finns inga greker som skulle välja det dyrare av två alternativ...många restaurangägare handlar både vin och annat på Lidl har jag sett, och säljer det senare som "husets"...
Handla du på Lidl med gott samvete...det gör jag

Malin
Svara med citat
  #31  
Gammal 2012-05-11, 21:31
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Lidl eller Inka i Agia Apostoli. Vilken är bäst?

Mouche jag tror att du har rätt att på en semester bli skillnaden obetydlig. Jag lever efter den principen och har alltid gjort så. Om en familj tar tillvara all mat som handlats in blir det inte dyrare. Forskning visar att en normal familj slänger 25-45 % av sin inhandlade mat. Tror att svinnet bli mindre om man är kvalitetsmedveten och handlar råvaror av hög kvalité. Kanske inte något man börjar med på sin semester utan mer en tanke att ta med sig i vardagen.

Eva
Svara med citat
  #32  
Gammal 2012-05-13, 11:49
i_love_cretes avatar
i_love_crete i_love_crete är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 145
Standard Sv: Lidl eller Inka i Agia Apostoli. Vilken är bäst?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Man vill ju inte vara "moraltant" men om jag har råd att åka till Grekland och njuta semester där, vilket är en utopi för många greker så KAN jag väl också lägga några euro extra i de små mysiga butikerna. Bröd hos bagaren, frukt och grönsaker på torget, kött i slakteriet , fisk vid kajen osv. ..eller?? Om jag ger 4 eller 6 euro för en flska vin i affären spelar inte roll.
Bli inte arg på mig, men NU mer än nånsin ska man gynna de inhemska!

Lissi
Du tog orden ur min mun. Håller med Dig till 100 %!!!!
Svara med citat
  #33  
Gammal 2012-05-13, 16:59
Pelle 53 Pelle 53 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 7
Standard Sv: Lidl eller Inka i Agia Apostoli. Vilken är bäst?

Helt rätt Lissi! Många jobbar i hop pengar under hela turistsäsong en för att klara vintern när det inte är några turister. Jag åker 2 juni till Platanias så för mig blir det mest restaurang fast jag har lgh. Man ska väl unna sig att slippa matlagning på semestern tycker jag.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2012-05-24, 18:22
annron annron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 86
Standard Sv: Lidl eller Inka i Agia Apostoli. Vilken är bäst?

Jag tycker också att AB var överlägset båda (tack Kikh för tipset).
Stort, fräscht, bra sortiment och Carrefour bredvid var också bra.
Vi bodde i Chryssi Atki sist, så det var ganska nära att gå dit.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2012-05-25, 07:55
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Lidl eller Inka i Agia Apostoli. Vilken är bäst?

På lokale internettfora her på Kreta så blir Carrefour slaktet for dårlig kvalitet og at det lukter råttent i kjøttavdelingen. Det er forøvrig klart at Carrefour taper store penger i Hellas og trolig vil legge ned så vi holder oss unna den butikken/kjeden!
Svara med citat
  #36  
Gammal 2012-06-05, 17:16
Traveller Traveller är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Umeå
Inlägg: 9
Standard Sv: Lidl eller Inka i Agia Apostoli. Vilken är bäst?

Lidl eller Inka? Sist jag var där nere var det nästan tomt på Lidls hyllor, tydligen beroende på nån transportstrejk. Däremot var det knökfullt på Inka, så valet var lätt just då.

Inka har också ett roligare sortiment av frukt t ex.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2012-06-29, 20:29
guleböj guleböj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 46
Standard Sv: Lidl eller Inka i Agia Apostoli. Vilken är bäst?

Jag hade för mig att en av de stora buktikerna hette något annat på 4 bokstäver, men det var säkert Inca som vi hittade till. Vi bodde i Kato Stalos och promenerade till Agi Apostoli för att få se lite mera och gå på Jumbo med våra barn på 1,5 och 3,5 år. Jumbo var en fantastisk affär, synd bara att man inte kan ta med sig så mycket på flyget hem igen... Och påväg tillbaka passade vi på att gå in på mataffären och handla mat. Kändes som Inca var en mycket fräch affär med stort utbud med betydligt annat prisläge en de små supermarkets som fanns i Kato Stalos. Vi hittade bland annat Blixten McQueen-pasta som vi köpte med oss hem till Sverige. Barnen pratar två år senare fortfarande om den pastan och att vi måste åka tillbaka till Grekland för att köpa McQueen pasta!!

Vi åkte in till Chania tidigt en morgon (våra små barn var mkt morgonpigga) och det var så mysigt att redan vara där när staden vaknade till liv. En fin upplevelse vi gärna rekomenderar andra småbarnsföräldar med morgonpigga barn!! Även andra morgonpigga individer passar en sån aktivitet!
Svara med citat
  #38  
Gammal 2012-06-29, 21:35
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 599
Standard Sv: Lidl eller Inka i Agia Apostoli. Vilken är bäst?

Undrar vad det är för folk som jobbar på Lidl? Är det greker som sköter butiken så stöder väl de som handlar där Grekland på ett sätt ändå? De som kör ut varorna till butikerna? Den som äger/hyr ut lokalen eller tomten? Är det Greker? I den lokala supermarketen finns ju Marabou Dajm inte så grekiskt? Huvudsaken är väl att vi fortsätter att turista i landet och lämna pengar efter oss eller? Ska man nu hårddra diskussionen om vad som gynnar Grekland så tänk om hur ni bor där nere!! Stora resebyråers hotell eller privatägda studios ? (förlåt urspårningen)
Vi bor ju alltid i Platanias och därför är I.N.K.A bra för oss, där finns det vi behöver.
Myssa som bara gör frukost hemma och ibland inte ens det...
Svara med citat
  #39  
Gammal 2012-07-05, 09:35
Lasvegas Lasvegas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 13
Standard Sv: Lidl eller Inka i Agia Apostoli. Vilken är bäst?

Update!

Lidl var värdelöst. Billigt vin men annars ingenting.
Inka. Mycket bättre.

Handlade dock ingenting. Ville endast ha en promenad från kato stalos.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2012-07-10, 10:58
malmen8 malmen8 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Hofors
Inlägg: 20
Standard Sv: Lidl eller Inka i Agia Apostoli. Vilken är bäst?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Man vill ju inte vara "moraltant" men om jag har råd att åka till Grekland och njuta semester där, vilket är en utopi för många greker så KAN jag väl också lägga några euro extra i de små mysiga butikerna. Bröd hos bagaren, frukt och grönsaker på torget, kött i slakteriet , fisk vid kajen osv. ..eller?? Om jag ger 4 eller 6 euro för en flska vin i affären spelar inte roll.
Bli inte arg på mig, men NU mer än nånsin ska man gynna de inhemska!

Lissi
Håller med dej helt klart vi ska gynna de små lokala butikerna, där är dom i regel mer tillmötesgående och trevliga, enligt mina upplevelser.I slutändan tror jag inte d blir så mycket dyrare för oss heller,mysfaktorn betyder ju också en hel del.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT