Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #81  
Gammal 2011-05-13, 13:15
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Väderrapport 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Ånimskog Visa inlägg
Håller på att packa för avfärd imorgon.
Ska man packa ner underställ för nattetid fortfarande?
Grannar till mig kom hem igår. De sa att kvällarna fortfarande är väldigt kyliga så ni behöver långbyxor, långärmat och jacka. Nu borde det snabbt bli varmare
för varje dag men maj lär ha varit ovanligt kall i hela Grekland.

Jag vet inte hur bekant du är med det grekiska köket men kaninstifado, bekri meze, ungsbakad kyckling och potatis, briam och fava är några av mina favoritträtter. Grillad lever med citron och en tallrik chorta, rödbetor med feta och pinjenötter kan också vara en riktig delikatess.

Eva
Svara med citat
  #82  
Gammal 2011-05-13, 14:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Väderrapport 2011

Ytterligare ett tips på underbart god grekisk mat är killing med ungsbakad oreganodoftande potatis samt fetafourni tillagad i ugnen med lök, tomater, paprika och kryddor.

Eva
Svara med citat
  #83  
Gammal 2011-05-13, 23:13
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Ånimskog Visa inlägg
Håller på att packa för avfärd imorgon.
Ska man packa ner underställ för nattetid fortfarande?

Har du någon bra måste maträtt som du kan tipsa om?
Och i vilken restaurang naturligtvis?

Jag kanske är för sent ute nu, men trots dagens sol och värme är det svalt nattetid och många fryser på sina hotellrum. För er som inte redan rest, ta med en varm tröja/kofta, byxor, strumpor och varmare skor.

Mat som bör provas är bönrätter och grytor, Kleftiko eller lamm, vegetariska rätter och alltid mängder av mezedes (småplock). En riktig måltid består av en sallad som alla delar på, massor av förrätter och en eller två huvudrätter beroende på antal ätande. Sen plockar man friskt från alla fat med bara en gaffel, smuttar på valfri dryck och umgås över maten.
Tveka aldrig att be servitören rekommendera lämpliga mezedes, de vet vad som passar ihop. Själv skulle jag ge mitt vänstra öra för en portion Gavros marinata, en skordalia och en karaff ouzo just nu...

Som jag tidigare skrivit är Romanza suveräna på husmanskost, Uncle Tom's och Cactus Beach fixar allt, Kavouras inne i Chania kan sin mezedes och fisk, Steki inne i Chania har allt från smått till de berömda kycklingfileérna i genuin Kretensk miljö, Mavro Provato inne i Chania är alltid bra och To Xani i Chania är makalösa men aningen dyrare.

//Kikh
Svara med citat
  #84  
Gammal 2011-05-15, 16:33
mamma mamma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 10
Standard Sv: Väderrapport 2011

Hej! Hoppas du fick sälja något till det nygifta paret och förlåt att jag "stövlade in" . Tack för vädertipset om tisdagen som ju blev regnig och ett ypperligt tillfälle att nyttja hyrbilen.
Svara med citat
  #85  
Gammal 2011-05-16, 00:56
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport 2011

Citat:
Ursprungligen postat av mamma Visa inlägg
Hej! Hoppas du fick sälja något till det nygifta paret och förlåt att jag "stövlade in" . Tack för vädertipset om tisdagen som ju blev regnig och ett ypperligt tillfälle att nyttja hyrbilen.

Vad bra att mina tips kommer till nytta , det är ju därför jag skriver!

Det blev ingen försäljning till smekmånadsparet - de kom tillbaks men ringen passade inte till de befintliga - fast det gör inte så mycket, det är helt okej att bara se sig omkring i "vår" butik.

Just nu har vi toppväder och folket vågar sig ner på stranden för snabba dopp och långa stunder i solen. Jag jobbar för fullt, städar hos, och promenerar hundar, försöker hinna äta och sova och därför blir det inget skrivet. Ikväll blev jag överraskad med middag hos "Dimos" i Platanias - Purfärskt lamm på längden och tvären, med Staka, Mizithra och småplock till. Nu passade jag på att lägga namnet på minnet, Liofito heter restaurangen och den finns mellan guldbutiken ERA (inte min) och caféet Incontro helt nära torget. Helt okej priser, smakrik mat, ljuvlig Raki och Kretas renaste och finaste toaletter. På menyn har de även diverse såser för den som saknar såna och tavernan rymmer stooora sällskap.

Nu ska jag dra min rätt lulliga skalle in i sovrummet för lite välbehövlig vila.

//Kikh, som lovar molnigt men relativt varmt de närmaste dagarna
Svara med citat
  #86  
Gammal 2011-05-18, 09:37
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Väderrapport 2011

Nu har solen och värmen hållit i sig i snart en vecka och trots nyanlända nord-nordvästvindar är det riktigt behagligt även kvällstid. Modiga Skandinaver vågar sig i havet runt Chaniakusten, vi ser fler och fler leénde ansikten och mina två lager tights är bytta mot ett - Vi har sommar!

Det tidigare utlovade regnet som skulle drabba oss stackare i slutet av veckan tog en genväg över någon annan grekisk ö, tyckte väl att vi fått mer än behövligt. Kvällstid är det mer liv och rörelse i byarna och även de tidsfixerade svenskarna äter middag allt senare och vi håller öppet allt längre.
Normala butikstider är nu 10-23 i de flesta butikerna, matbutikerna öppnar tidigare än så. För sent anländande turister kan jag meddela att det alltid går att få tag på frukostmaterial och vätska, det finns nattöppna kiosker både i slutet av Platanias och i början av Stalos - och kanske till och med mitt emellan.

Idag har vi ett rejält gråvitt stackmoln utanför fönstret men jag ser trots det ända bort till Kolymbari. Solen skiner över spirande vindruvsrankor, som snart sträckt ut sig över allt de kan greppa. Fåglarna kvittrar, hönsen är oroväckande tysta och i hundgården gnäller valparna lite svagt.
Valparna har för övrigt öppnat ögonen och börjat kravla runt nu i veckan. De är oroväckande stora redan nu, jag misstänker att min spinkiga byracka har dolda Sankt Bernard-gener i blodet. Ska de dra på i den här takten kommer jag och sambon att få byta boende med dem inom kort...

Nu ska jag sätta igång en sats köttbullar, färga håret så ni inte känner igen mig och ta min J.D på en promenad i finvädret. Han är fortfarande nyseparerad och kräver enorma mängder kärlek - Så till den milda grad att den blyge enstöringen blivit knähund.


Skön stil va?

//Kikh
Svara med citat
  #87  
Gammal 2011-05-18, 14:09
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Väderrapport 2011

Men Kickie, om du färgar håret (blont?), hur ska vi då känna igen dig när vi kommer med en kasse rabarbrer till Platanias nästa söndag eller måndag?

Du får prata väldigt högt och mycket, så hör vi var du är.

Birgitta.
Svara med citat
  #88  
Gammal 2011-05-18, 22:54
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 599
Standard Sv: Väderrapport 2011

Verkligen härligt att läsa dina rapporter. Tack för dem, de gör att väntan blir lite mildrad. Det är så många veckor kvar tills 6 aug men det är bara att ge sig till tåls. Vi har ju aldrig träffats vad jag vet, men i vilken affär jobbar du så kan vi stanna till och säga hej i allafall som vi gör här uppe i Norra Norrland
Myssa...
Svara med citat
  #89  
Gammal 2011-05-18, 23:42
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport 2011

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Men Kickie, om du färgar håret (blont?), hur ska vi då känna igen dig när vi kommer med en kasse rabarbrer till Platanias nästa söndag eller måndag? Du får prata väldigt högt och mycket, så hör vi var du är. Birgitta.

Men galningar! Jag har hushållt med rabarbern och har fortfarande kvar till en paj - trots Kostas förtjusning för det ovanliga bakverket med "blommor" i...

Gå från torget ca 200m mot Gerani, kika efter en stor orange skylt med texten Silver&Gold på vänstra sidan så hittar ni mig där efter 15.00.

Kram så länge!

//Kikh
Svara med citat
  #90  
Gammal 2011-05-18, 23:52
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport 2011

Citat:
Ursprungligen postat av myssa Visa inlägg
Verkligen härligt att läsa dina rapporter. Tack för dem, de gör att väntan blir lite mildrad. Det är så många veckor kvar tills 6 aug men det är bara att ge sig till tåls. Vi har ju aldrig träffats vad jag vet, men i vilken affär jobbar du så kan vi stanna till och säga hej i allafall som vi gör här uppe i Norra Norrland Myssa...

Du får kika på mitt svar till "Yannis" så hittar ni mig utan problem

//Kikh, Västernorrlänning
Svara med citat
  #91  
Gammal 2011-05-18, 23:58
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport 2011

Nu åskar och blixtrar det svagt i fjärran, men trots enstaka droppar under dagen har vi haft en fin dag. Jag sitter inne med ett glas vin och är nöjd med dagen. Påväg hem efter jobbet hörde jag ett ynkligt jamande i höjd med motorvägen, och i slänten satt en pyttig kissemisse. Efter lite lockande och pockande hade jag missen i famnen de sista 300m hem. Några svenska köttbullar och råa ägg senare hade misse bekantat sig med husets jämngamla kissar och deras mamma och det sista jag såg var att de diade tillsammans. Mission completed!
Hyresvärden kommer att få spunk när de fyra kattungarna plötsligt är fem

Våra valpar tar sig med makalös fart och idag hade en av de små rackarna mage att morra åt mig! Nja, kanske inte direkt då, men den morrade och småskällde i sömnen. Gud så löjlig jag blir när jag ser de små liven. Pappa J.D visar däremot fortfarande minsta möjliga intresse för sina avkommor.
Ett plus med hans hastigt påkommna separation från vår tik är att han äntligen visar intresse för att leka med mig. Nu kämpa vi i olivlunden, leker tittut och rullar runt i grönskan som två valpar. Det är så det ska vara att ha hund!


//Kikh
Svara med citat
  #92  
Gammal 2011-05-19, 21:00
Melindas avatar
Melinda Melinda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 33
Standard Sv: Väderrapport 2011

Till Kikh!
Då har jag handlat i "din" butik idag. Men det var tidigare på dagen. Köpte ett kors med kedja i konfirmationspresent. Blev expedierad av en trevlig tjej

Melinda
Svara med citat
  #93  
Gammal 2011-05-20, 05:10
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Melinda Visa inlägg
Till Kikh!
Då har jag handlat i "din" butik idag. Men det var tidigare på dagen. Köpte ett kors med kedja i konfirmationspresent. Blev expedierad av en trevlig tjej

Melinda

Åh, du handlade av vår Alexia! Det tackar vi alla för Att jobba i butik är rätt tråkigt om man inte har kunder.

//Kikh
Svara med citat
  #94  
Gammal 2011-05-23, 17:32
Ånimskog Ånimskog är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2011
Inlägg: 9
Standard Sv: Väderrapport 2011

Tack för din sida.
Nu har vi avverkat en vecka i Platainas, var inne i "din" butik och blev betjänad av dig, trevligt.
Mycket fina saker jag rekomenderar alla att ta en sväng i i butiken och titta på silver smyckena framförallt.
Vi blev stamkunder på Drosia, bra mat bra priser.
Kan rekomendera Meteoron uppe i den gamla byn om någon hittar dit.

Tack för denna gång, jag återkommer till Kreta.

Carina
Svara med citat
  #95  
Gammal 2011-05-24, 01:31
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Ånimskog Visa inlägg
Tack för din sida.
Nu har vi avverkat en vecka i Platainas, var inne i "din" butik och blev betjänad av dig, trevligt.
Mycket fina saker jag rekomenderar alla att ta en sväng i i butiken och titta på silver smyckena framförallt.
Vi blev stamkunder på Drosia, bra mat bra priser.
Kan rekomendera Meteoron uppe i den gamla byn om någon hittar dit.

Tack för denna gång, jag återkommer till Kreta.

Carina
Men?! Har ni hälsat på mig utan att presentera er!? Vad kul att ni också gillar Drosia, tyvärr hinner jag inte dit ofta nog nu när sommaren är i gång med jobb och många vänner att besöka. Hur tycker ni att min väderrapport stämde nu då?

Just nu har jag mycket med jobb, valpar och husbestyr - vädret sköter sig tack och lov själv - så jag hinner inte skriva lika ofta som jag önkar. Just nu är vi inne i en vecka med fuktig värme, moln och svaga till måttliga vindar. Förrädiskt för den lättbrände som stannar längre ute och inte tänker på att man fortfarande bränner sig.

Ikväll, efter ett svettigt arbetspass i för tjocka kläder, sitter jag ute och njuter lugnet på landet. Vid mina fötter leker en av husets (numera) fem kattungar - dock inte den jag bar hem. De övriga sover lika sött som våra gigantiska valpar på sina respektive platser.
Motorvägen är mer trafikerad än på länge, hönsen är knäpptysta men några hundar skäller i fjärran och temperaturen är sådär helt perfekt. Den fräscha doften av hav blandas med omgivningens blommor och klockan är allt för mycket för någon längre njutning - men oj vad jag är glad över att vara Kretensare ikväll. I förrgår, påväg moy en ledig dag i Stavros, passerade vi en vik i Souda. Vid anblicken av det turkosa vattnet med blåvita båtar updragna på land drabbades jag än en gång av ett sällsamt lyckorus. Jag vill INTE byta mitt relativt tuffa liv här i Chania mot något annat i denna värld, oavsett om det erbjuds rikedom eller evigt liv. Tänk om jag bytte och denna lyckokänsla bara tynade och försvann! En ledig dag på på 3 veckor, en flaska Ouzo under parasollet på stranden (nej, jag drack inte hela) och en spännande deckare är avkoppling nog. En timme med kattungarna på verandan, framför datorn och ett glas vin, eller en morgon i den gröna olivlunden med en kelig och leklysten byracka är den guldkant jag aldrig fann i Sverige. Chania är hemma!

//Kikh
Svara med citat
  #96  
Gammal 2011-05-24, 07:45
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 599
Standard Sv: Väderrapport 2011

Du ska veta att det är många fler än jag som avundas och unnar dig. Vad är materiella ting jämfört med livskvalitet. Vi (min man och jag) pratar ofta om att sälja bort allt och bara dra iväg. Drömmen är att komma över och få driva en bar på Kreta. Efter det var inbrott i huset vårt och hälften av vad vi ägde försvann har jag en annan syn på saker. Det är så lättförgängligt. Men upplevelser och minnen kan ingen ta ifrån en, om så tjuvarna stod på rad. Har nyss kommit in efter en powerwalk i skogen ensammen med alla miljoner fåglar så tänker jag just på att det är ögonblicken och känslan av att leva i nuet som gör en tillfreds. Tack än en gång för att du ger dig tid att skriva. Nu tänker jag på Kreta hela dagen och längtar mycket mer.
Myssa
Svara med citat
  #97  
Gammal 2011-05-24, 08:22
junes avatar
june june är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Landskrona/Pano Stalos
Inlägg: 283
Standard Sv: Väderrapport 2011

Nu längtar jag än mer ner till vår lägenhet i Pano Stalos.Men man får bita ihop och önska att det snart är september(man önskar livet av sig själv). Njut du Kikh så länge du kan. Vi ses i höst.
Svara med citat
  #98  
Gammal 2011-05-24, 11:22
Lillis avatar
Lilli Lilli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Borgå, Finland
Inlägg: 62
Standard Sv: Väderrapport 2011

Oj vad Kikh skrev fint igen...kan helt lätt förstå den där lyckokänslan....*suck*...
Följer med virtuellt dagligen här på kalimera o på finska kreikka.net vad folk skriver.
Ett gäng som reser med Finnmatkat hamnade på söndagen att vänta ca 6h på Helsingfors-Vanda flygstation innan de kom iväg....Vad hemskt när man väntar att komma 'ner' !
Få se hur ask-molnen från Island kommer att inverka på flygresorna....
Ännu knappa 4 veckor till vår resa !
Svara med citat
  #99  
Gammal 2011-05-24, 23:31
Mamsens avatar
Mamsen Mamsen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 30
Standard Sv: Väderrapport 2011

Hej Kikh!

Det är alltid lika trevligt att läsa vad du skriver! När du flyttade ner till Kreta så läste jag din blogg som du hade. Antar att du inte hade tid att fortsätta med den?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT