Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2009-01-18, 11:17
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Saluhallen i Chania

Jeg har tre halve lammehoder i fryseren, saltet og røkte og klare til å kokes, rester etter høstens produksjon. Vi er en gjeng som hvert år kjøper noen sekker med lammehoder på slaktehuset, flår skinnet av dem, salter og røker dem, og har et stor fest i slutten av november. Fantastisk godt!

På Kreta er det ikke bare lammehoder som spises, men også hodene av gjet. Jeg besøkte Niko på Ilingas beach en gang. Han lovet at hvis jeg sier fra på forhånd en annen gang, skal han skyte et par av de halvt ville gjetene sine, og servere hodene tilberedt på kretisk vis.

Grillede lammehoder kan forresten finne svært mange steder i Hellas hvis man ikke bare holder seg til turist-tavernaene. Også midt i Rethymnon sentrum kan man få servert dem, hvis man ønsker. De samme stedene har som regel også en av mine favoritter, kokoretsi, som er en annen rett som mange nordboere aldri tør smake.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2009-01-18, 12:32
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Saluhallen i Chania

JohnS det låter fantastiskt. Jag har lite vin, det riktiga, från Kreta kvar och även lite raki, vi kanske skulle träffas för en liten grekisk måltid.
Jo men det är inte bara får och gethuvud man använder, även nöt går bra.


Huvud av nöt.

Koukoretsi är en av mina favoriter och finns det på menyn är valet solklart.
Det är ju inälvsmat, så antingen tycker man om det eller inte.
Lever på bordet är väl inte alltid så populärt här hemma i Svedala heller..

Den absolut bästa leverrätten jag ätit, fick jag uppe i Kalikratis för många år sedan tillagad av Ariadne, Nikitas hustru. Fårleverragu, absolut oslagbar!
Hon berättade, att när vintern och snön är på väg så känner får och getter det på sig och börjar själva ströva ned från bergen till vinterbetet nere vid Frangokastello. Det är bara för familjen att följa efter.



Koukoretsi på spettet hos Theodora i salu-
hallen i Chania.

Jo Niko tar sig nog en tur i bergen när han blir sugen på kött.
Det bästa man kan få är katsika, där köttet är "mavro" och redan nästan färdigkryddat från betet i bergen.

Lissi, ingen fara, jag tål mer än så och du behöver inte säga förlåt.
Ibland behöver man en "hallå där så där gör man inte" för att skärpa sinnena eller hur!

lars
Kriti stin kardia
Svara med citat
  #43  
Gammal 2009-01-18, 18:47
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Saluhallen i Chania

När man talar om kropp kontra huvud. här kommer en bild från saluhallen tagen 2007.
http://www.onslundafoto.se/chania1.html
Smaklig måltid!
Det är alltid lika intressant att beskåda saluhallarna runt i Grekland. Den hall som gav mesta intrycket var den i Athen. Vikla dofter och vilket ljud. Glömmer det aldrig.
Hälsninga
Chras
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT