Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-02-03, 10:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Inte utan min fönsterskrapa! Eller?




Hur många av er tog med en fönsterskrapa till Grekland förr i tiden, eller gör fortfarande? Vi gjorde alltid det, men slutade ta med för ganska många år sedan.

Bilden är från Villa Marina i Spetses stad.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-02-03, 11:05
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Inte utan min fönsterskrapa! Eller?

Aldrig ens tänkt tanken, fast det var ju ganska smart.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-02-03, 11:20
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Inte utan min fönsterskrapa! Eller?

Har haft och har en skrapa med i dryga 20 år nu. "Gradningen" av badrumsgolv i Grekland är gjort lite på en "höft" och duschdraperierna når sällan ända ner.... Men måste säga att det blivit bättre med åren.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-02-03, 12:15
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Inte utan min fönsterskrapa! Eller?

Vi har en som vi tog ner till Kreta för många år sen
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-02-03, 15:47
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Inte utan min fönsterskrapa! Eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Hur många av er tog med en fönsterskrapa till Grekland förr i tiden, eller gör fortfarande? Vi gjorde alltid det, men slutade ta med för ganska många år sedan.

Bilden är från Villa Marina i Spetses stad.
Jag gjorde så förra året, vis från åren innan på samma boende där duschdrapperiet hänger ca 20 cm ovanför "duschkaret". Lämnade kvar duschskrapan som en liten hint att detta var något att införskaffa. Får se i år om detta skett.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-02-03, 17:23
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 888
Standard Sv: Inte utan min fönsterskrapa! Eller?

Vi har haft med vid några tillfällen... Då har den minsann inte behövts
Så det kanske är det som är grejen. Tar man med en skrapa, så finns rejält draperi eller kant.
Lena
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-02-03, 17:58
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Inte utan min fönsterskrapa! Eller?

Tråd som väcker kul ???? minnen från våra tidiga resor till Grekland. Och som i ganska stor utsträckning gäller fortfarande.

Jag älskar Grekland. Med allt vad det innebär. Bra, mindre bra, dåligt, men ..... so what! Grekland är fantastiskt ..... och mycket speciellt!

En erfarenhet/uppfattning som har grundats i tidiga besök i Grekland är att trots att det är ett ö- och havsrike så är befolkningen analfabeter vad gäller vatten och avlopp i bostäder. Den här tråden väckte följande minnen hos mig.

Vår första vistelse på älskade ön Egina var ett boende som hette SxxHxxxx i Agia Marina. Ett litet pang med 4 - 5 små studios. Den goe farbrorn som ägde stället bodde också där. Men .....

Förutom det lilla rummet med ett kylskåp så fanns en liiiiiten toalett/dusch. Vaddå duschdraperi som är si eller så långt. Här fanns inget duschdraperi. Och den fina kakelkanten på bilden här ovan som omgärdar duschen den lyste med sin frånvaro.

Men ...... för att skoja till det lite extra så hade man då det konstruerades gjort så att man skapade ett fall på golvet i duschen/toaletten som ledde vattnet FRÅN avloppet MOT dörren ut till studions enda rum. Självklart fanns det ingen tröskel. Den hade ju ruttnat på nolltid. Så vi fick ju ett litet vattenfall från dusch/toalett-rummet och ut i rummet, som ju självfallet var försett med en mjuk och go ..... OCH BLÖT! heltäckningsmatta. Och här kommer då kopplingen till den här tråden ......

Lösningen var ju inte en fönsterskrapa. Den hade stått sig slätt i det här sammanhanget. Nej lösningen var följande. Vi hade förärats varsitt badlakan. De rullades ihop hårt och placerades under dörren mellan duschen och rummet. Om man då duschade väldigt snabbt så hindrade badlakanet vattnet från att hinna ut i rummet och .... vips så var problemet löst.

Det var vår första resa till Egina, en ö som kom att bli vår allra starkaste "hemmakänsla" i Grekland.

Masse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-02-03, 18:05
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Inte utan min fönsterskrapa! Eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg



Hur många av er tog med en fönsterskrapa till Grekland förr i tiden, eller gör fortfarande? Vi gjorde alltid det, men slutade ta med för ganska många år sedan.

Bilden är från Villa Marina i Spetses stad.
Observera den snillrika och "typiskt grekiska" placeringen av duschskynket. Det hänger en bit UTANFÖR kakelsockeln för att vara säker på att allt vatten som går mot skynket INTE hamnar i duschytan/avloppet innanför sockeln
utan rinner ut på golvet utanför. Snillrikt!!!

Grekerna är mina vänner och underbara människor, men vatten begriper de sig inte på.

Masse
Svara med citat
  #9  
Gammal 2020-02-04, 09:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Inte utan min fönsterskrapa! Eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Men måste säga att det blivit bättre med åren.
Det har det absolut blivit, och det är därför vi slutat ta med.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2020-02-04, 09:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Inte utan min fönsterskrapa! Eller?

Citat:
Ursprungligen postat av nickelena Visa inlägg
Tar man med en skrapa, så finns rejält draperi eller kant.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2020-02-04, 09:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Inte utan min fönsterskrapa! Eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Observera den snillrika och "typiskt grekiska" placeringen av duschskynket. Det hänger en bit UTANFÖR kakelsockeln för att vara säker på att allt vatten som går mot skynket INTE hamnar i duschytan/avloppet innanför sockeln
utan rinner ut på golvet utanför. Snillrikt!!!
I just det här fallet är enda avrinningen utanför duschen, alltså under handfatet. Så för att vattnet ska kunna rinna ut från duschen finns det ett hål i ”duschkanten” så att det inte ska bli fullt med vatten inne i duschen, och därmed svämma överr så att vattnet rinner ut i badrummet, men som det gör ändå tack vare hålet.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2020-02-04, 14:03
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Inte utan min fönsterskrapa! Eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
I just det här fallet är enda avrinningen utanför duschen, alltså under handfatet. Så för att vattnet ska kunna rinna ut från duschen finns det ett hål i ”duschkanten” så att det inte ska bli fullt med vatten inne i duschen, och därmed svämma överr så att vattnet rinner ut i badrummet, men som det gör ändå tack vare hålet.
OK. Då missförstod jag bilden. Trodde att avloppet var inne i duschhörnan och skynket utanför, vilket jag upplevt ofta. Men i det här fallet är det tydligen tvärt om. Men resultatet är ju detsamma! Tack vare hålet i duschkanten så kan vattnet även i det här fallet "enligt god grekisk tradition" rinna ut över golvet utanför duschen.

Det är kanske det och många andra lustigheter som är en del av charmen med att besöka Grekland.

Masse
Svara med citat
  #13  
Gammal 2020-02-05, 09:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Inte utan min fönsterskrapa! Eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Det är kanske det och många andra lustigheter som är en del av charmen med att besöka Grekland.
Exakt!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2020-02-05, 10:58
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Inte utan min fönsterskrapa! Eller?

Jag tycker det är spännande att utforska vilken strömbrytare som hör till respektive belysning,,ibland saknas all logik En gång i Paleochora så hittade vi knappen till utebelysning på balkongen inne i garderoben,de hade sågat ett hål i bakväggen på garderoben så att den fick plats.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2020-02-06, 15:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Inte utan min fönsterskrapa! Eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Athanasia Visa inlägg
Jag tycker det är spännande att utforska vilken strömbrytare som hör till respektive belysning,,ibland saknas all logik En gång i Paleochora så hittade vi knappen till utebelysning på balkongen inne i garderoben,de hade sågat ett hål i bakväggen på garderoben så att den fick plats.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2020-02-06, 18:02
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Inte utan min fönsterskrapa! Eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Athanasia Visa inlägg
Jag tycker det är spännande att utforska vilken strömbrytare som hör till respektive belysning,,ibland saknas all logik En gång i Paleochora så hittade vi knappen till utebelysning på balkongen inne i garderoben,de hade sågat ett hål i bakväggen på garderoben så att den fick plats.


Ja det där med strömbrytarna är ofta helt uppåt väggarna
Vet inte hur många gånger man har satt på strålkastarljus i taket, mitt i natten, när man skulle smyga upp o tända på toan!!
Och har man läslampor över sängarna så är det mer en regel än ett undantag att den ena är placerad en bit bort. Ja, om det nu inte bara finns en läslampa, så man får turas om.
Jag får "ont i kroppen" av asymmetri och malplacerade tavlor, speglar o möbler. Har en släng av Ernstkomplex. Mina händer vill genast börja jobba.
Tur att man är så mycket utomhus!
/ Kajja
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT