Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #421  
Gammal 2020-04-10, 14:45
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Vil bare si at vi bor ved grensa til Sverige, og har familie der. De opplever det samme som oss på mange måter: De føler seg ikke velkomne på sitt feriested som ligger i en annen kommune, de har eget firma som nå må ha hjelp av krisepakke for å kunne bestå videre.
Ja, de kan gå på restaurang og ta en øl - i Norge kan vi knapt det. Barnebarna får vi ikke klemme og ta på, de skal helst ikke besøke oss som er i risikogruppen.
Vi har 110 døde, Sverige har mangetalls mer. Det er jo en forskjell. Nå har vi hatt stengte skoler og barnehager, men det kommer gradvis til å åpne. Spennende å se hva som skjer. Men viruset forsvinner jo ikke - det kommer til å ta år antagelig Vi må regne med "milde tiltak" lenge. Og dette med flokkimmunitet - der sier folkehelseinstituttet at det vil ta år å følge den linjen.
Så vi sitter hjemme i påsken og tar vår øl og vin i solveggen og håper på litt bedre tider, men det kommer kanskje aldri til å bli helt som det var før.
Glad påsk til alle svensker.
Svara med citat
  #422  
Gammal 2020-04-10, 14:46
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 866
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

AndersK, bra skrivet! Vi lever alla nu i förhållanden som vi tidigare inte har upplevt. Framåt måste vi ändå gå tillsammans.

/ Anne
Svara med citat
  #423  
Gammal 2020-04-10, 23:42
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av AndersK Visa inlägg
Jag håller helt och hållet med dig, Masse, förutom det du nämner i sista meningen. Vinnare och förlorare eller den som gjort rätt eller fel är ju - som alla förstår oerhört komplicerat att komma fram till. Det blir som om vi på ”läktaren” under pågående tid och efter slutsignal ska sitta och avgöra en djupt allvarligt spel mellan en allvarlig sjukdom och dess påverkan på människan. Och vi som inte besitter något djupare kunskap om allt det som i varje skede pågår och varför.
Jag läser och läser om och om igen både ditt inlägg Anders, och mitt eget. Kommer fram till att vi såvitt jag kan se tycker väldigt lika. Att du inte instämmer i min sista mening förvånar mig därför. Men det kan jag leva med. Det jag skrev i sista meningen var ......

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg

Så därför tycker jag att det är alldeles för tidigt att utropa vinnare och förlorare eller utse vem som gjort rätt och fel.

Masse
Jag kan inte se att jag varken i den meningen eller i övrigt i inlägget skrivit något om vem eller vilka som ska avgöra vad som varit rätt eller fel. Bara att det, oavsett kompetens, förefaller mig alldeles för tidigt att göra en sådan utvärdering redan nu. Att det kommer att finnas folk på "läktaren" som tar på sig den uppgiften är det ingen tvekan om. De är ju aktiva redan nu, vare sig de är presidenter, medicinska experter eller andra medborgare. Tycker nog att de flesta ansvariga borde ha fullt upp med att sköta om sitt eget lands väl och ve, och inte slösa sin energi på vad som är rätt eller fel i andra länder.

Masse
Svara med citat
  #424  
Gammal 2020-04-11, 07:34
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 742
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Masse! Jag använde mig nog väl mycket av din sista mening, som avstamp för min argumentation. I grunden delar jag helt din uppfattning! Däremot ville (och vill) jag synliggöra det fullständigt orimliga resonemanget om att utse vinnare och förlorare eller vem som har gjort rätt eller fel.

Klart är, att här har jag gjort fel och beklagar mitt klavertramp, Masse. 😔 Du ska inte behöva leva med det! Roligare saker ligger framför ju framför oss, exempelvis resa till Grekland.....😀

Önskar dig och alla en fortsatt Glad Påsk!
Svara med citat
  #425  
Gammal 2020-04-12, 17:11
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Någonstans tror jag också så, det kanske bara blir inhemsk turism i år.
Man kan tro på det mesta, men enligt
Representanter för Greklands turistindustri tror att turistsäsongen i år kan komma igång försiktigt i augusti, för att börja närma sig det normala i september, men att många hotell kommer att vara stängda.
Hoppas verkligen på representanterna !
Själva väntar vi på land och sjösättning, o tror ingenting.
Att tro o tycka är idag mest för journalister, som saknar fakta att rapportera.
Svara med citat
  #426  
Gammal 2020-04-12, 19:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Att tro o tycka är idag mest för journalister, som saknar fakta att rapportera.
Jag är journalist, och jag saknar fakta, precis som alla andra gör, oavsett yrkesgrupp.
Svara med citat
  #427  
Gammal 2020-04-12, 19:51
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag är journalist, och jag saknar fakta, precis som alla andra gör, oavsett yrkesgrupp.

Rätt Janne, man kan bara gissa och hoppas. Men jag tror som du att det blir nog inga resor till Grekland förrän nästa år. Har ställt in mig på det så blir man inte så besviken.

Tittar på foton, läser guider och reser i fantasin så länge.
Ulla
Svara med citat
  #428  
Gammal 2020-04-12, 20:34
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag är journalist, och jag saknar fakta, precis som alla andra gör, oavsett yrkesgrupp.
Om man är journalist så borde man rapportera fakta tycker jag. Eller så gör man som Marcus Oscarsson, skapar en illusion och rapporterar eget tyckande, utan någon som helst faktainsamling.
Förr rapporterade journalister verklighet, men sedan hände något och yrkesgruppen ville ligga i framkant och valde att rapportera vad de trodde skulle hända.
Tragiskt tycker jag, och synd om journalister som tvingas gissa framtidens utfall.
Jag läser China Today , Shanghai News och RT samt följer tyska nyheter. Men Sveriges rapportering ligger flera veckor efter o dessutom läggs det in värderingar som ska passa.
Svara med citat
  #429  
Gammal 2020-04-12, 23:40
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Avbokat

"Jag läser China Today , Shanghai News och RT samt följer tyska nyheter. Men Sveriges rapportering ligger flera veckor efter o dessutom läggs det in värderingar som ska passa.[/QUOTE]"

Och Du är säker på att dessa journalister rapporterar den helt ovinklade sanningen? Jag vet inte - jag bara undrar hur Du VET att dessa tidningar inte vinklar det de skriver o.s.v. Att De skriver det rätta utan någon påverkan från något håll!?

//Faestis
Svara med citat
  #430  
Gammal 2020-04-13, 14:35
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Jag läser China Today , Shanghai News och RT samt följer tyska nyheter. Men Sveriges rapportering ligger flera veckor efter o dessutom läggs det in värderingar som ska passa.
Ja, kinesiska nyhetsbyråer är säkert heeelt ostyrda... (ironi...)

/kimmen
Svara med citat
  #431  
Gammal 2020-04-13, 15:39
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Avbokat

I Kina er det et juridisk anliggende; dvs bestemt ved lov, at kun landets øverste helsemyndighet har tillatelse til å informere i helsespørsmål.

Takk og lov for at vi har den 4. statsmakt i demokratiet, mange seriøse, kunnskapsrike og dyktige journalister.

Joda, det finnes også journalister og reportere som ’gjetter’ og generaliserer ut fra egne private erfaringer...som eks en i Norge. På rikstv foreslo han å legge diverse gjenstander i stekeovnen på høy varme (i vår lille krig mot viruset). Da ble Brannvesenet fly forbannet , stekeovner er visstnok ‘beste’ stedet å få full fyr på boligen.
Svara med citat
  #432  
Gammal 2020-04-13, 15:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Den grekiska premiärministern Kyriakos Mitsotakis ska hålla ett tal till nationen ikväll klockan 19.30 grekisk tid. Det kommer handla om lockdown under den grekiska påsken som börjar denna vecka.

Och på tal om den grekisk påsken så har jag lagt ut dagsaktuella bilder från Tilos, där man ser att de boende håller sig inne.

Kolla bilderna från Tilos under lockdown här.
Svara med citat
  #433  
Gammal 2020-04-15, 19:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

En vice borgmästare på Kreta upptäcktes idag när han var ute och fiskade med båt, något man inte får göra. Han fick 5 000 € i böter. Det blev en dyr fisketur!

Läs mer här.
Svara med citat
  #434  
Gammal 2020-04-15, 21:44
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Varför åkte 2300 norrmän till Sverige i påskhelgen?
/ Kajja
Svara med citat
  #435  
Gammal 2020-04-15, 22:24
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Varför åkte 2300 norrmän till Sverige i påskhelgen?
/ Kajja
Hallå Kajja! De åker över gränsen för att storhandla. Många saker är billigare på den här sidan om gränsen.

Helena S
Svara med citat
  #436  
Gammal 2020-04-15, 22:39
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Helena S Visa inlägg
Hallå Kajja! De åker över gränsen för att storhandla. Många saker är billigare på den här sidan om gränsen.

Helena S
Jo det vet jag men förstår inte att de inte följer restrektionerna att INTE resa!! Många "inte" blev det där.
Vi måste ta detta på allvar!! Jag är faktiskt riktigt rädd just nu! Helt plötsligt finns inte Adam Alsing längre. Fort går det!!
/ Kajja
Svara med citat
  #437  
Gammal 2020-04-15, 22:47
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
En vice borgmästare på Kreta upptäcktes idag när han var ute och fiskade med båt, något man inte får göra. Han fick 5 000 € i böter. Det blev en dyr fisketur!

Läs mer här.
Såvitt jag kan se så framgår det inte i artikeln om han var ensam ombord på sin båt eller om han trängdes med en massa andra. Bara att tre av hans vänner gjorde honom sällskap i en annan båt. Om han var ensam eller nästan ensam i sin båt så borde det väl inte vara något problem. Däremot skriver man att det är förbjudet att fiska under pandemin???? Märkligt! ????

Masse

Senast redigerad av Masse den 2020-04-15 klockan 22:52.
Svara med citat
  #438  
Gammal 2020-04-15, 22:50
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Jo det vet jag men förstår inte att de inte följer restrektionerna att INTE resa!! Många "inte" blev det där.
Vi måste ta detta på allvar!! Jag är faktiskt riktigt rädd just nu! Helt plötsligt finns inte Adam Alsing längre. Fort går det!!
/ Kajja
Aha, ok! Ja, jag förstår hur du menar! Jag blev riktigt ledsen när jag hörde nyheten om Adam Alsing 😢 Han har funnits med mig i nästan hela min uppväxt, från dejtingprogrammet med Agneta Sjödin.

Det går fort och det är outhärdligt! Som att långsamt kvävas till döds 😔

Var rädda om er och varandra!

Helena S
Svara med citat
  #439  
Gammal 2020-04-15, 22:53
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Helena S Visa inlägg
Aha, ok! Ja, jag förstår hur du menar! Jag blev riktigt ledsen när jag hörde nyheten om Adam Alsing 😢 Han har funnits med mig i nästan hela min uppväxt, från dejtingprogrammet med Agneta Sjödin.

Det går fort och det är outhärdligt! Som att långsamt kvävas till döds 😔

Var rädda om er och varandra!

Helena S
❤💙💛
Svara med citat
  #440  
Gammal 2020-04-15, 22:59
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Såvitt jag kan se så framgår det inte i artikeln om han var ensam ombord på sin båt eller om han trängdes med en massa andra. Bara att tre av hans vänner gjorde honom sällskap i en annan båt. Om han var ensam eller nästan ensam i sin båt så borde det väl inte vara något problem. Däremot skriver man att det är förbjudet att fiska under pandemin???? Märkligt! ????

Masse
Jo, men om det är utegångsförbud så spelar det ingen roll om du fiskar ensam eller inte. Du får inte leva ”som vanligt”.

Helena S
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT