Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-23, 10:20
Abelone Abelone är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 5
Standard Om bading og booking...i begynnelsen av juli

Hei!
Etter flotte reisetips her inne på forumet har vi nå begynt å konkretisere våre 14 dager på Syd-Kreta. Vi reiser først til Matala hvor vi har bestilt rom på Dimitris Villa. Det gleder vi oss til! Men så..Vi har jo mest lyst til å reise litt fritt og ta inn der det måtte passe.

Problemstillingen blir da som følger. Har hørt at det ofte er sterke havsstrømmer og baderestriksjoner i sjøen. Med tre barn blir det da viktig med tilgang på pool. Vi tenker å reise vestover kanskje etterhvert med båt innom Chora Sfakia, Loutro og Paleochora, underveis vurderer vi å bestille rom på Sunrise i Rodakino. Dere som har vært i traktene tidligere: Hvordan er badeforholdene på sydkysten i begynnelsen av juli og bør vi booke på forhånd? Det er jo litt kjedelig å bli bundet av for mye planlegging også...

Tar gjerne i mot tips på steder og hotell/pensioner langs sydkysten.
TAkk og takk for innspill,
Abelone.

Senast redigerad av Abelone den 2007-04-23 klockan 10:30.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-04-23, 13:35
Lopez Lopez är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 183
Standard Sv: Om bading og booking...i juni

Hej.
Ni kommer att få en jättefin resa, och skall ni bo på Dimitris Villa i Matala blir ni garanterat nöjda.
I ett tidigare inlägg under rubriken "Restips" i forumet "södra Kreta" har jag tipsat om lite trevliga ställen jag har egen erfarenhet av.
Normalt behöver ni inte förboka rum under denna tid på säsongen, men vill ni bo på Sunrise i Rodakino är det nog bäst. Detta är ett perfekt ställe både för barn och vuxna, men eftersom det är ett av få ställen som har pool brukar det vara mer eftertraktat än vanligt. Kan tillfälligt vara fullt även på försäsongen, även om det inte är vanligt, men kan ju vara dumt att chansa.
Har aldrig varit med om att det skulle vara några problem med att bada på sydkusten. Inga undervattensströmmar som på nordkusten vad jag vet, eller har hört talas om. För säkerhets skull kan ni fråga på resp. hotel om just den plats ni är på för tillfället så vet dom säkert besked, men som sagt, under alla mina år på södra Kreta har jag inte någon gång upplevt problem med detta.

Trevlig resa.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-04-23, 14:11
Abelone Abelone är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 5
Standard Sv: Om bading og booking...i juni

Takk for svar Lopez!
Og takk for fantastisk innlegg med reisetips fra sydkysten. Vi reiser med tre barn i alderen 3,7 og 11 år. Har du erfaring med å reise med kollektiv transport (buss, båt)? Eller anbefaler du oss å leie bil? Vet du om man kan leie bil et sted på øya for så å levere den inn et annet sted?

Abelone
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-04-23, 14:27
emy emy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 160
Standard Sv: Om bading og booking...i juni

Hej!
Vi hyrde bil hade den på flygplatsen i Heraklion när vi landa och lämnade den 5dagar senare i Georgioupoli.Enkelt billigt och smärfritt.Bokade hemifrån på nätet.Ska kolla vad dom hette,men det gick jättebra dom stod med en skylt med vårat namn på på flygplatsen.
/emy
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-04-23, 15:23
Lopez Lopez är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 183
Standard Sv: Om bading og booking...i juni

Det går alldeles utmärkt att hyra bil på ett ställe och lämna den på ett annat. Tror de flesta större uthyrningsfirmor erbjuder det.
Själv brukar jag göra så att jag tar bussen tvärsöver ön, till Matala, Sfakia eller Paleochora, beroende på vilken flygplats jag hamnar på, och sedan hyr bil där. Hyr man bil för hela semestrperioden blir den ofta stående ett antal dagar då man gör annat. Solar och badar osv. Känns lite som bortkastade pengar. Jag brukar ta det lugnt i 3 dagar, sedan hyra bil i 3 dagar och sedan ta mig till nästa ställe och göra samma sak där. Passar mig utmärkt.
Bussar tvärsöver Kreta ( nord-sydlig riktning) från Heraklion och Chania är helt ok. Går relativt ofta, är hyfsat pålitliga och ganska bekväma. Däremot är det nästan omöjligt att åka buss längs sydkusten i öst-västlig riktning. Då blir det antingen bil eller taxi (kostar inte så mycket).
Är man sen i Sfakia går det utmärkta båtförbindelser västerut till Paleochora, varifrån man sen lätt kan ta bussen till Chania.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-04-24, 20:22
liselotti
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Om bading og booking...i juni

Vi tog buss från Chania till Chora Sfakion. Gick alldeles utmärkt. Fast vi var 2 vuxna.

Vi har bott på Hotel Daskalogiannis i Loutro. Väldigt rent och med en fantastisk utsikt från balkongerna.
Granne med detta ligger Sifis Hotel som är snäppet "lyxigare" om man nu kan kalla det för det?

Inget hotell i Loutro hade pool när vi var där för några år sedan. Vi bokade hemifrån, vilket var tur för hotellet var fullt i mitten på juni. Men det verkade finnas en del "Rooms" att hyra.

Halvstora barn badade från piren nedanför hotellet. Det kan bli svårt för 3-åringen att bada i Loutro om man inte vill doppa sig längst inne i bukten där färjan lägger till. Det krävs lite för att ta sig till de fina stränderna runt omkring!

Trevlig resa!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT