Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-10-01, 17:44
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Er man i Ierapetra september 2023

”Det var en gång”, börjar ju många sagor. Det var en gång ett framgångsrikt och stolt företag som hette SAS, som tog väl hand om sina resenärer både in- och utrikes. Nu verkar åtminstone deras inrikesresor mest vara till bekymmer. Vid vår planerade nedresa hade vi bokat Ösd-Arlanda med SAS och resten med Aegéan. På måndag kväll den 10:e kunde vi göra incheckning för start 09.40 nästa förmiddag, men vi drog inte ut boardingcarden, eftersom skrivaren var i olag. Vi anlände i god tid, drog ut korten och taxade också väskorna. Under en pratstund med Swedavias personal såg vi, att det på boardingkorten stod avresa kl.16.05. Men vårt Aegéan-plan skulle ju gå redan kl. 12.05! Placering på väntelista och ombokning var nu omöjlig. SAS hade bytt till ett mindre flygplan, så en del passagerare fick inte plats. De hade ombokat utan att fråga! Det var bara att beställa återfärd hem med sonen.

Ylva kontaktade då Aegéan för avresa den 12:e, men fick problem med våra Mastercard, som flygbolaget inte ville acceptera. Hon försökte med 3 olika. Först efter att ha lånat sonens Visa-card, var resan klar efter 3½ timmes jobb i telefonen med Aegéan samt en svensk och en grekisk bank. Bra för mig att ha sekreterare! Den nya SAS-resan tidigarelades till 06.30 för säkerhets skull. Incheckade på kvällen! Jag råkade vakna redan kl. 04 och kunde se att SAS skickat ett mejl kl. 01. ”Resan 06.30 inställd. Nästa meddelande kommer kl. 10.00”! ”Jag sitter inte en gång till och ändrar biljetter”, upprepade en förba… Ylva, gång på gång. Då ringde jag Swedavia på ett nummer, som de gett oss dagen innan. Kristoffer svarade och sa att han skulle försöka hjälpa oss kris-offer, genom att sätta oss på väntelista till 09.40-planet. En halvtimme senare var det klart! Strax efter telefonsamtalet kom ett sms från SAS: ”Nu är det dags att boarda 06.30-panet!” Vi kom lyckligt iväg tack vare sonens hjälpsamhet. Den extra kostnaden på 4 000 kr ersattes av försäkringsbolaget Länets. Inga ursäkter eller förklaringar från SAS har nått oss. En eloge till Swedavias personal som var mycket hjälpsamma. Till SAS säger vi: gia sas (hej då) och Snipp, snapp, snut, nu måste personalen bytas ut!

Vid stoppet i Aten märkte vi att det inte gick att upprätthålla våra traditioner. Har vi tid, brukar vi ta en oúzo på flygplatsen, medan vi väntar. På inrikessidan hittade vi inte vår vanliga bar, utan medan jag beställde lunchrätter, gick Ylva till en annan plats där det stod BAR och fick svaret:” Vi har whisky och vodka, men ingen ouzo!” Vad händer med landet? Ingen katastrof, det fick bli två Amstel.

Oúzon fick vi sent på kvällen hos Angelina och Jannis, som efter transport i vår KIA bjöd på kvällsmat. A. hade sin bror, svägerska och en dotter på besök från Albanien och två dagar senare, kunde vi återgälda dem med mat och dryck på taverna Katerina i Ferma. Familjen hade för 6 år sedan mycket generöst bjudit oss till sitt hem och på taverna i byn Lech.

Det är inte bara Ierápetras polis som jagat mig. Jannis hade betalat hälften av köpesumman för vår gamla bil, men vi hade inte registrerat bytet. En italienska som J + A känner, hade hyrt den för 2 veckor, men redan den första dagen kört mot rött ljus i Agios Nikólaos och blivit tagen av polisen. Ärendet sköttes nu på andra sidan ön och jag måste följa med J till Neápolis och bekräfta att det var ”min” bil som överträtt lagen om stopp-plikt. Det fanns ingen dator eller något fungerande kartotek hos den arbetande polisen där, men han var välklädd i polisuniform och svettades ymnigt, då han måste resa sig gång på gång, för att hämta de gamla uppgifterna från juni. Det var böter på ? €, men för mig räckte det med namnteckning. I fortsättningen skall J ta betalt för eventuell bilhyra i förskott, eftersom italienskan inte betalade, då hon inte kunnat utnyttja hela perioden. Otack är världens (ibland även värdens) lön!

Vi kom tillbaka till ett hus, som var rostskyddat, tätat från sprickor i betongen, hade förbättrad takbeläggning och var nymålat. Akram hade efter sina jobb runt kring Ierápetra och Sitía, utfört allt jobb på kvällstid. Vilken ork och arbetskapacitet. Han visar också större livsglädje, sedan han helt avstått från alkohol under året. Det var jag som såg hans början till förfall och gav honom alternativet: ”Sluta helt, annars förlorar du kontakten med mamma och pappa.” Han är så tacksam över sitt förbättrade liv och fortsätter med sitt älskade kvällsfiske. Eftersom det är brist på arbetskraft i växthusen på Kreta, har en brorson till honom anlänt. Onkel Akram fick hjälpa honom med skjuts, övernattning och kontakt med arbetsgivare.

Om någon mot förmodan sysslar med vadslagning, kan jag berätta att efter ihärdig gymträning (men utan att klara av promenader), fungerar min vad utan att behöva slås. Framtida odds är okänt. Jag har funderat på att vada ut i havet, men jag misstänker att vattnet ännu är för varmt vid ”långbeach”. Vad tror du?

Forskningschefen vid National Observatory of Athens sa redan juni:” Det är en myt, att Grekland är ett land, som alltid har sommar. Men grekerna tror det fortfarande! De tror också på osårbarhet vid blixtar och passage av vägar vid kraftigt regn”. Allt har blivit bekräftat vid de kraftiga vädersvängningar, som skett t.o.m. under sommaren, medan premiärministern gläds över förlängda semestertider för framtida turister! Stackars Mitsotakis, som inte fattar att vi har en klimatkris som måste åtgärdas! Vill turisterna uppleva liknande katastrofer?

På papperet har Grekland inga rika. Endast 27 000 deklarerar en inkomst på mer än100 000 €, medan 40 % verkar leva på mindre än 5 000 €/år enl. Ekatomerini. Färre än15 000 har fastigheter värda mer än 1 miljon € och färre än 70 000 har banktillgodohavanden på mer än 100 000 €. Det är fortfarande stora orättvisor i skattesystemet.

Adrianos vill inte längre ha skjuts till skolan. Han har nu börjat gymnasiet (Líkio) och vill hellre prata med sina kompisar på bussen in till Ierápetra. För oss väntar ett nytt gym i oktober, då det gamla slås ihop med Fitness Club.

Det har blivit en minskning i Sverigekretsen. Vår vän Bo har rest hem, eftersom hans sjukdom kräver nya mediciner troligen var 3:e vecka. Han kom till I-a 2019, där han bott i sin husvagn, som han nu har tagit med sig hem. Vi kommer att sakna den snälle och hjälpsamme vännen!

Det är ständiga rapporter i grekisk TV, om de svenska gängkrigen. Dålig reklam!

Det har varit extremvärme även i slutet av månaden här på sydöstra Kreta. Det är inget vi uppskattar. Méteos väderstation uppmätte som mest 35.5 grader och vi på altanen just
under 40 den 23:e. På natten var det över 30. Vi överlevde med hjälp av takfläkt och lite AC under dagtid. Lägsta dagtemp var 26,7 och lägsta nattemp 19,6 under månaden. Sammanlagd regnmängd blev 8 mm. Medan delar av landet dränkts till sjöar, fick vi 1,2 mm den 27:e. Många kvällar har dock varit härliga på altanen!

Denna månad är det 30 år sedan vi såg vårt lilla radhus för första gången. Vilken investering i upplevelser och annorlunda erfarenheter! Ni som velat, har fått vara med genom att läsa.


Med önskan om en god höstmånad / Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-10-01, 18:13
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Er man i Ierapetra september 2023

Vilken härlig läsning, trots allt elände!

Jag må hålla med dig om SAS. Man måste hela tiden hålla koll på ändrat flyg. Jag fick till och med ändrad dag utan att dom meddelade mig. Senast ville dom inte hjälpa mig med assistans för att jag inte hade bokat 48 timmar i förväg. Ja, det finns mycket mer. Det enda som fungerar bra är flygningen mellan Umeå och Arlanda. Tur att jag åker med Aegean från Arlanda-Aten-Chania på onsdag!

Birgitta.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2023-10-01, 21:34
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Er man i Ierapetra september 2023

Tack Jannis för dina berättelser!

Maria
Svara med citat
  #4  
Gammal 2023-10-02, 01:03
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Er man i Ierapetra september 2023

Tack, Jannis!!! Alltid så roligt att läsa även om era upplevelser inte kan vara så "skojiga" jämt.
Så mycket som händer, både ljuvt och lett. Men det är ju så livet är.......
30 år på Kreta, låter som en dröm (även om allt inte är rosenrött)! Vilken geist och go ni har
SAS borde skämmas numer. De har tydligen glömt att det som lönar sig är kundvård. Nej, nu ska man tydligen tacka för att man får flyga, till ohemula priser och osäkra avgångstider
Catlady, som så gärna vore på Kreta nu..........
Svara med citat
  #5  
Gammal 2023-10-06, 08:38
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Er man i Ierapetra september 2023

Ja, det blev en snabb förändring på SAS efter vårt "äventyr"!
Nu kanske vi kan använda företaget på vägen hem! Ang_el
/ Jannis
Svara med citat
  #6  
Gammal 2023-10-06, 22:51
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Er man i Ierapetra september 2023

Tack Jannis för dina ständigt underhållande månadsbrev!

Vad skönt att höra att din vad blivit bättre! Att träning lönar sig är vad även jag har lärt mig. Det är vad alla borde ägna sig åt. Eller vad då då? Vad tycker du?

Masse
som inte har vadat på länge
Svara med citat
  #7  
Gammal 2023-10-07, 09:39
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Er man i Ierapetra september 2023

Masse, vad jag tror?
Vad ska jag säga? Vad som helst kan det bli, men inte om träning med eller utan skador. För daglig motion behöver vi alla, vad vi klarar av. Vid skador är det extra viktigt, för att kunna komma tillbaka igen. Vad som gäller för mig nu är att få upp kondisen efter nästan 5 månader utan längre promenader. Träningscykel duger inte. Men överkroppen har fått jobba lite. Vaden känns nu OK och då är balansträning på platta utmärkt. Ylva och jag kunde i onsdags göra vår vanliga vandring i bergen, något jag längtat efter. Tempot var dock inte som förr. Nästa vecka planerar jag, att vada ut på paralian.
/ Jannis
Svara med citat
  #8  
Gammal 2023-10-08, 00:52
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Er man i Ierapetra september 2023



Masse
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT