Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-01-08, 16:30
AnnaÖrebro AnnaÖrebro är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 45
Standard Naxos-Sifnos, funkar det?

Hej, jag har en fundering, går det att kombinera Naxos med Sifnos. Jag menar går det färjor mellan dessa öar. Har försökt att leta i båttidtabellerna men inte lyckats hitta något. Vi flyger till Athen 31 maj och har bestämt oss för Naxos men funderar vilken ö till vi ska lägga in i vår luff. Reser med två barn 3 och 5 år. Vilken skulle ni föredra Sifnos eller Antiparos. Tacksam för svar. Mvh AnnaÖrebro
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-01-08, 21:34
YsterSysters avatar
YsterSyster YsterSyster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Hofors
Inlägg: 156
Standard Sv: Naxos-Sifnos, funkar det?

Jag letade själv förra året och vill minnas att det var enklare att söka Milos-Paros/Naxos och ta en annan båt mellan från Milos till Sifnos. Nu gjorde vi aldrig vi den resan just för att det skulle gå bort så mycket restid och det verkade så osäkert. Jag vet att i någon tråd diskuterade vi förra året "en båt som finns men som ingen sett" mellan Paros och Sifnos.

Kolla även in diskussionen från förra året under forumet Milos:Transport till Milos & Sifnos, samt boende där, om du inte hittat den redan.

Det bästa kanske är att inrikta sig på Naxos och Antiparos i år och sedan ta Sifnos och någon mer ö nästa gång, eller vice versa. Jag har aldrig varit på Antiparos men stormtrivdes på Sifnos. Någon som besökt båda öarna kanske kan ge en bedömning om vilken ö som är barnvänligast?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-01-09, 09:39
lykkeliten lykkeliten är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stjørdal, norge
Inlägg: 34
Standard Sv: Naxos-Sifnos, funkar det?

Hei!

Vi var på begge disse øyene sommeren 2004. Ruten var Naxos-Syros-Milos-Sifnos-Paros-Naxos. Så da tok vi ferje fra sifnos til paros. Og denne strekningen gikk det i alle fall båt. Ikke den aller beste båten kanskje. Hvis jeg husker rett var det en kombinert passasjer og transportbåt. Den var i alle fall innom Serifos på veien tilbake til paros.Dette husker jeg nemlig godt for det blåste ganske bra denne dagen, og det var bare såvidt båten klarte å legge til kaia på serifos. Men selv om båten så litt rufsete ut, var det en helt OK tur.
Sommeren 2004 gikk det ikke båt hver dag, så man må planlegge det litt. MEn det er det verdt, Sifnos er en av mine favorittøyer.
God tur!
Hilsen Kari
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-01-09, 10:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Naxos-Sifnos, funkar det?

Citat:
Jag vet att i någon tråd diskuterade vi förra året "en båt som finns men som ingen sett" mellan Paros och Sifnos.
Tidigare gick det en båt mellan Antiparos och Sifnos via Paros. Det är nog den du tänker på. Jag har åkt flera gånger mellan Paros och Sifnos, men aldrig mellan Naxos och Sifnos.

Citat:
Jag har aldrig varit på Antiparos men stormtrivdes på Sifnos. Någon som besökt båda öarna kanske kan ge en bedömning om vilken ö som är barnvänligast?
Två helt olika öar. Antiparos är mer turistanpassat. Mycket mer. Båda öarna är barnvänliga, men Antiparos vinner om det gäller riktigt små barn. I princip alla stränder på Antiparos är barnvänliga, och Chora är helt fri från bilar.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-01-09, 10:59
lykkeliten lykkeliten är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stjørdal, norge
Inlägg: 34
Standard Sv: Naxos-Sifnos, funkar det?

"Jag har åkt flera gånger mellan Paros och Sifnos, men aldrig mellan Naxos och Sifnos."


Har man først kommet seg til Paros, er det en smal sak å komme seg til Naxos. Her går det magne båter hver dag.

Hilsen Kari
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-01-15, 13:10
YsterSysters avatar
YsterSyster YsterSyster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Hofors
Inlägg: 156
Standard Sv: Naxos-Sifnos, funkar det?

Måste haft en stor minneslucka när jag svarade första gången! Hade precis för mig att vi åkte direkt från Sifnos till Santorini men så var det inte.

Läste igenom resedagboken och kom på att vi åkte från Sifnos till Paros - så visst går det båtar. Nu stannade vi bara en natt på Paros och fortsatte till Santorini via Naxos. Båten från Sifnos gick först vid 18.00 tiden på kvällen och vid 22.00 var vi framme på Paros.

Från början ville vi till Amorgos men insåg att tiden skulle bli för knapp så den ön har vi kvar på upplevelselistan. Hittar tyvärr inte på papperet vi fick på resebyrån över alla båtar som trafikerade Sifnos den veckan i mitten av september. Vi hade då (det var inte högsäsong) att välja på två avgångar till Paros om jag minns rätt - tisdag och söndag. Nu trivdes vi så bra på Sifnos så vi tog söndagsavgången.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-01-23, 12:29
Ann Ann är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Karlshamn
Inlägg: 124
Standard Sv: Naxos-Sifnos, funkar det?

Hej
Om ni vill till Sifnos, måste ni först till Paros, om ni kommer fr Naxos. Båten som trafikerar bl a Sifnos kommer från Syros, fortsätter fr Paros via Serifos till Sifnos. Färjeförbindelserna brukar inte ha kommit igång i slutet av maj - början av juni. Det är ett litet färjebolag som trafikerar denna rutt.
Jag tycker Sifnos är väldigt bra för barnfamiljer, en långgrund strand i Kamares. Jag tycker inte Sifnos är så exploaterat som Anita Paros.

Hälsar Ann
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT