Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-02-15, 17:22
anna anna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 19
Standard athen-paros

Är det någon som vet lite om hur man tar sig från flygplatsen Eleftherios Venizelos i Athen till hamnen? Hur långt det är, taxi, buss, vad det kostar, hur lång tid det tar? Skall sedan vidare mot Paros,. Blir det färja direkt dit eller via naxos? Undrar oxå hur lång tid det tar och vad det kostar.
Oj oj vad frågor det blev...
Sommarlängtande Anna
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-02-15, 21:35
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: athen-paros

Hej
Jag har precis tagit reda på sådana saker själv.

Från flygplatsen till pireus åker du antingen med metro eller buss. Om jag förstått rätt så är bussen hälften så dyr och går inte längsammare i vanliga fall (vet inte hur det är i praktiken). En del info har jag hittat på Atens flygplats hemsida:
http://www.aia.gr/EN/passenger_infor...king/body.shtm
(hoppas jag får lägga den här)

Båttider hittar du på en hemsida den länken hittar du här på kalimera. Åtminstone Blue Star Ferries hemsida har prisuppgifter (om man letar lite).

Lycka till med planerandet!

/Marianne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-02-16, 01:01
Joanna Joanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: London
Inlägg: 54
Standard Sv: athen-paros

Hej anna, jag tycker det lättaste är att ta bussen precis utanför flyglplatsen så tar det allt från 1h till 1.5h beroende på trafik. Den kostade endast 2.3 euro sist jag var där i somras.
Från pireaus kan du antingen ta en Blue Star färja som går via naxos, tar ca 4 timmar. Den kostade förra året ca 25 euro. Annars finns det snabbfärjor, s.k. High Speeds som går snabbare men som också är dyrare samt äldre färjor som är billigare och långsammare.
Du kan alltid köpa biljetter i hamnen om det inte är en stor helgdag.
Sidan jag använder mest för tidtabeller är www.gtp.gr men den har inte ny information för kommande sommar ännu tyvärr.
Hoppas du har en underbar sommar på paros, jo
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-02-16, 08:57
anna anna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 19
Standard Sv: athen-paros

Tack snälla ni för svaren. Jag har lyckats kolla upp både färjetider och busstider. Verkar som vi får tillbringa natten nere i hamnen då vi anländer 00.55 och färjan inte går förräns 07.40. Jaja det får gå sen är vi ju ute på böljan den blå.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-02-16, 20:56
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: athen-paros

Enligt många källor är just Pireus den sista platsen i Grekland man ska tillbringa natten på utomhus... Ni kanke kan stanna på flygplatsen istället?

/Marianne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-02-16, 21:44
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: athen-paros

Jag skulle också rekommendera att ni stannar kvar på flygplatsen, det går att sova i lite skrymslen och vrån där och bussarna till hamnen går hela natten. Fram emot 4-5 tiden åker ni sedan till Pireus och käkar frukost där då de börjar öppna. Vi har åtminstone gjort så något år.

Mvh Janérik
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT