Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-05-11, 16:46
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 90
Standard Dags för kykladluff igen!

Efter många om och men... Så är nu flyg Landvetter-Aten bokat, 3-15 juli. Lyckades få tag på direktflyg hem (med SAS) vilket jag inte ens trodde fanns!

Återstår nu det angenäma "problemet" att bestämma vart vi ska, och kanske förboka första natten. Öar som vi funderar på är Naxos +Antiparos/Iraklia/Koufonissi/Schinoussa ELLER Sifnos och Serifos. Tanken är att det ska bli en riktig budgetresa och jag är lite osäker på om Sifnos och Serifos är rätt öar att åka till då?!

Vi är två vuxna och en nästan treåring som reser. Vill minnas att jag någonstans på forumet läste att Hotel Prokopios ska vara väldigt trevligt för barn, med lite åsnor, kaniner osv. Ska vi boka det första nätterna, månntro? Vad är rimligt pris i början av juli? (Har bara bott på enklare ställen på Naxos tidigare, och betalat 25-30 euro/natt)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-05-11, 19:14
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Dags för kykladluff igen!

Aten, västkykladerna och småkykladerna på 12 dagar? Ni lär få åka mycket båt i så fall.
Jag hade nog koncentrerat mig på Naxos, kombinerat med en eller två småkykladiska öar. Västra hade jag valt bort.
Vill ni absolut till Serifos/Sifnos, så tänk på att det är dåliga kommunikationer mellan väst- och östkykladerna. Tror det går två båtar i veckan mellan Serifos - Paros. Möjligen fler under högsäsong.

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-05-11, 20:00
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 90
Standard Sv: Dags för kykladluff igen!

Nej Netwolf, nu var jag nog otydlig. Jag menar förstås att antingen åker vi till Sifnos och Serifos som vi aldrig har varit på, eller så åker vi till Naxos och en liten ö ("det gamla vanliga"). Att fara och flänga med färjorna är bara jobbigt! Två öar på tolv dagar blir nog bra. Går ju att bo både i Naxos Chora och Prokopios om vi vill ha variation.

Men vilken av småkykladerna tycker du att vi ska satsa på då?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-05-11, 22:18
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Dags för kykladluff igen!

Citat:
Ursprungligen postat av annelinen Visa inlägg
Men vilken av småkykladerna tycker du att vi ska satsa på då?
Donoussa!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-05-12, 06:50
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Dags för kykladluff igen!

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Donoussa!
Donoussa skulle inte jag välja med ett så litet barn. Ön består av rejält branta backar till och från allt. I juli har också de bästa stränderna fyllts av unga athenare som festar hårt på och bredvid stränderna. Vi har varje sommar hittat kanyler i sanden på de olika stränderna.

Koufonissi är den minst backiga ön, men också den mest exploaterade, Schinoussa har många stränder att välja mellan och på Iraklia träffar ni fler tyska och brittiska turister än skandinaver.
Lycka till med reseplaneringen!
Våga
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-05-12, 09:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Dags för kykladluff igen!

Citat:
Ursprungligen postat av annelinen Visa inlägg
Ska vi boka det första nätterna, månntro? Vad är rimligt pris i början av juli? (Har bara bott på enklare ställen på Naxos tidigare, och betalat 25-30 euro/natt)
Jag tror att det blir svårt att hitta rum för 25-30 euro/natt i början av juli. Av Småkykladerna skulle jag ha valt Schinoussa.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-05-12, 12:10
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Dags för kykladluff igen!

Dounossa;en ö som jag inte kommer att återvända till och jag skulle definitivt inte åka dit med ett litet barn!!
Naxos och mysiga Antiparos skulle jag välja.
Nu bara 19 dagar till avfärd till Kreta,längtar!
Monica
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-05-13, 07:01
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 90
Standard Sv: Dags för kykladluff igen!

Tack för era förslag!

Nej, Donoussa har aldrig varit aktuellt. Tycker det ligger för långt bort.

Ang. Koufonissi så är vi lite rädda för att det kommer att kännas som ett "Södermalms-dagis" vid den tiden då vi åker. Jag vet, fördomar fördomar...

Schinoussa - ja, det är klart intressant!

Iraklia - ja, jag tycker att hamnbyn ser mysig ut och är lite sugen på att bo på Maistralis Seamen Club. Någon som har bott där?

Antiparos - finns ALLTID med i tanken, och skulle det vara så att Skopelitis är nere för räkning då vi är i Grekland så blir det nog Anti istället för småkykladerna.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-05-13, 10:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Dags för kykladluff igen!

Citat:
Ursprungligen postat av annelinen Visa inlägg
Iraklia - ja, jag tycker att hamnbyn ser mysig ut och är lite sugen på att bo på Maistralis Seamen Club. Någon som har bott där?
Här finns en tråd där Maistralis diskuteras.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-05-13, 13:05
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Dags för kykladluff igen!

Vi har aldrig åkt till Grekland i juli, men jag tror 25-30 Euro är lite i underkant för 3 personer och i juli. Man har högsäsongspriser på dom flesta boenden då. Lägg till kanske 15 Euro. Om man sen vill ha frukost på stället brukar det komma till cirka 5 Euro p/p.

Hotel Agios Prokopios på Naxos är perfekt om man har en småtting. I princip kommer bara brödbilen (kl.7) och vänder eftersom vägen slutar vid hotellet. En pool och en liten barnpool som barnen älskar. Riklig frukostbuffe serveras mot tillägg.Det är 3 minuters gångväg till stranden.
Jag skrev tidigare att det fanns gäss och en åsna där. Hon heter Birbolle och är välskött, snäll och fin.
Om en dryg vecka kommer vi dit och då rapporterar jag om Vaggelis och Effi har skaffat något nytt djur. Kattor finns alltid (som vill ha mat)

Om ni är intresserade av boendet tag då kontakt direkt med Vaggelis, det blir billigare än att gå in på booking.com.


Birgitta, som längtar nu.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-05-13, 13:46
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 90
Standard Sv: Dags för kykladluff igen!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Här finns en tråd där Maistralis diskuteras.
Tack för tips Janne!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-05-13, 13:54
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 90
Standard Sv: Dags för kykladluff igen!

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Vi har aldrig åkt till Grekland i juli, men jag tror 25-30 Euro är lite i underkant för 3 personer och i juli. Man har högsäsongspriser på dom flesta boenden då. Lägg till kanske 15 Euro. Om man sen vill ha frukost på stället brukar det komma till cirka 5 Euro p/p.

Hotel Agios Prokopios på Naxos är perfekt om man har en småtting. I princip kommer bara brödbilen (kl.7) och vänder eftersom vägen slutar vid hotellet. En pool och en liten barnpool som barnen älskar. Riklig frukostbuffe serveras mot tillägg.Det är 3 minuters gångväg till stranden.
Jag skrev tidigare att det fanns gäss och en åsna där. Hon heter Birbolle och är välskött, snäll och fin.
Om en dryg vecka kommer vi dit och då rapporterar jag om Vaggelis och Effi har skaffat något nytt djur. Kattor finns alltid (som vill ha mat)

Om ni är intresserade av boendet tag då kontakt direkt med Vaggelis, det blir billigare än att gå in på booking.com.


Birgitta, som längtar nu.
Jag tror också att 25-30 euro är lite i underkant. Ska budgetera för ca 50 euro per natt så får vi hoppas att det håller. Vi kan bara åka under högsäsong eftersom jag jobbar som lärare och har väldigt svårt att ta ledigt i exempelvis maj, även om jag gärna skulle resa då! Så, vi får stå ut med fler turister och högre priser tyvärr...

Jag tror att vi ska boka Hotel Prokopios de sista dagarna på vår tur. Jag vet att vi brukar vara lite sugna på att bada i sötvattenspool efter många dagar på stränder. Det vore jättekul att få en rapport från dig om alla djur. Vår pojk är mycket förtjust i djur av alla de slag.

Brukar ni förresten äta hotellets frukostbuffe eller är det mer prisvärt att ordna egen frukost? Vi siktar som sagt på att hålla kostnaderna nere så gott det går under denna resa.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-05-13, 22:29
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Anderstorp
Inlägg: 261
Standard Sv: Dags för kykladluff igen!

Vi gör alltid frukost själva, får vad vi vill äter när vivill och mysfaktorn stor att sitta på balkong eller uteplats o njuta. Bor heller oftast inte där man erbjuder frukost.

Om man fixar att gå lite rekommenderar jag också Schinoussa, många trevliga stränder och inte överbefolkat.

AntiParos är ju alltid Antiparos om man har varit där innan o gillar det, men där är mycket mer folk nu känns det som än för ett par år sedan.

/Ingrid
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-05-13, 22:44
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Dags för kykladluff igen!

Fullkomligen älskar Maistrali och dess värdpar. Äter/fikar/dricker/spelar bg alltid där. Har dock inte bott där. Bor på Agnantema. Åker dit om en månad igen. MEN en slagning på M, på booking eller så, ger priser som inte är i paritet med verkligheten.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-05-14, 07:42
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 90
Standard Sv: Dags för kykladluff igen!

Citat:
Ursprungligen postat av Ingrid Ny Visa inlägg
Vi gör alltid frukost själva, får vad vi vill äter när vivill och mysfaktorn stor att sitta på balkong eller uteplats o njuta. Bor heller oftast inte där man erbjuder frukost.

Om man fixar att gå lite rekommenderar jag också Schinoussa, många trevliga stränder och inte överbefolkat.

AntiParos är ju alltid Antiparos om man har varit där innan o gillar det, men där är mycket mer folk nu känns det som än för ett par år sedan.

/Ingrid
Vi brukar inte heller bo på ställen som erbjuder frukost men nu funderar jag på om det kanske kan var bra ändå, t ex om vi bokar hotel prokopios som på bilderna ser ut att ha en trevlig buffe.

Jag håller på att reka Schinoussa nu, så tack för tips! Annars håller jag med om Anti!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-05-14, 07:45
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 90
Standard Sv: Dags för kykladluff igen!

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Fullkomligen älskar Maistrali och dess värdpar. Äter/fikar/dricker/spelar bg alltid där. Har dock inte bott där. Bor på Agnantema. Åker dit om en månad igen. MEN en slagning på M, på booking eller så, ger priser som inte är i paritet med verkligheten.
Haha, nej jag förstod det igår när jag fick fram ett pris på sisådär 17 papp för fyra nätter. Först funderade jag på vad det är för lyxlusar som hänger här på Kalimera och har råd med ett sånt ställe, men sedan insåg jag ju att det måste ha blivit något fel.

Får maila istället för att använda booking.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-05-14, 14:30
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 90
Standard Sv: Dags för kykladluff igen!

Citat:
Ursprungligen postat av annelinen Visa inlägg
Haha, nej jag förstod det igår när jag fick fram ett pris på sisådär 17 papp för fyra nätter. Först funderade jag på vad det är för lyxlusar som hänger här på Kalimera och har råd med ett sånt ställe, men sedan insåg jag ju att det måste ha blivit något fel.

Får maila istället för att använda booking.
Har nu fått ett prisförslag från Nick på Maistralis. 55 euro per natt för en lägenhet för tre, inklusive frukost, i början av juli. Låter bra eller vad tycker ni?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT