Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Norden

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-12-01, 14:50
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 508
Standard Resa till Lofoten sommaren 2018

Som en katt bland hermelinerna (det är väl Grekland som egentligen räknas)
tänkte jag bidra med en reseberättelse från en sedan länge efterlängtad resa norrut, som vi gjorde sommaren 2018.
Jag ska inte tråka ut er med några detaljer, för det blev mycket bilåka (älskar att köra bil). Vi körde 540 mil, var borta 17 dagar, sov i tält 8 nätter och hyrde stuga eller lägenhet 8. Vi kunde ju inte ha valt en bättre sommar att resa norrut. En dag och en natt med regn. Resten sol och mellan 20 och 30 grader varmt. Och ingen mygg eller knott heller p g a torkan.

Vi bor i Vimmerby och resan gick upp genom Värmland, Dalarna, Härjedalen, Jämtland och Lappland. Har inte varit så långt norrut tidigare, så det var mycket vackert att se och upptäcka. Flatruet mellan Funäsdalen och Ljungdalen, Stekenjokkvägen, Trappstegsforsen vid Saxnäs är bara några exempel på naturens under.

Vi åkte in i Norge via Tärnaby och Hemavan till Mo i Rana. Fortsatte norrut, massor av tunnlar och krokiga vägar. Färjade från Boding till Lödingen på Lofoten och hade då passerat 37 kortare och längre tunnlar.

Lofoten var fantastiskt vackert. Bakom varje krök - och dom var många - öppnade sig panoramavyer som fullständigt tog andan ur oss.Vi tog oss så långt söderut (med ytterligare 13 tunnlar) som det gick att komma på Lofoten där vi stannade några dagar och vände sedan för att utforska norra delen. Skillnaden var stor. Höga berg visserligen. Men inte alls så dramatiskt som i söder. Mer odlingsmark, långa sandstränder, stora områden med torvbrytning. Inte alls så mycket turister, vilket gjorde att vi en kväll hade svårt att hitta campingplats, men det löste sig. Vid Andenes, längst norrut, utgick flera expeditioner med val- och örnsafari.

Hemvägen gick via Narvik, Riksgränsen. I Katterjokk stannade vi 2 nätter för att göra en fjällvandring. Även där 26 grader på högfjället och så vackert. Såg också den ofta fotograferade Lapporten och besökte Silverfallet, stor mäktig fors som var populärt mål för modiga människor som badade där forsen rann ut i sjön. Tog en promenad upp till Rallarkyrkogården. Intressant.

Enda dagen med regn - dagsregn - gjorde att vi missade Kiruna, som vi gärna hade velat se lite av. En natt i Jokkmokk, camping på Seskarö utanför Haparanda och sedan tog vi oss hemåt genom inlandet igen.

En kort sammanfattning av en resa där Lofoten var huvudmålet, men som bjöd på så otroligt mycket mer. Har sparat lite bilder, men klarar inte riktigt av att infoga dom i min berättelse.

Hoppas min lilla berättelse inspirerar fler att besöka norra delen av Skandinavien. Det finns så mycket vackert och intressant att upptäcka i vår vackra del av världen.

Därmed inte sagt att längtan till Grekland finns. Så nu börjar nog tankarna och fantasierna gå igång för en resa på grekiska fastlandet.

Kerstin
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-12-01, 18:23
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Resa till Lofoten sommaren 2018

Vi har bilat i många år i både Norge och Finland. Det är så otroligt vackert i Norge så det tar andan ur en. Och Finland är inte att förglömma heller.
Nu orkar vi inte bila lika mycket, det tar på att sitta i bilen... Men jag är glad över att ha varit på Lofoten, Nordcap, Tromsö, Kirkenes och alla andra vackra platser runt om i Norge.

/Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-12-02, 07:48
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Resa till Lofoten sommaren 2018

Tack för tipset, Kerstin! Ja, landskapet uppe i norra Norge tar fullständigt andan ur en. Man måste vara där för att förstå. Det går inte att fånga på bild.

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-12-02, 07:49
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Resa till Lofoten sommaren 2018

Så härligt att du delar med dig om detta! Vi borde alla bli mycket aktivare här på avdelningen andra länder. Min man säger alltid att när vi pensionerar oss skall vi bo ett år i Lappland. Va! Inte Grekland? Detta var ju min första reaktion. Men tanken är inte helt galen. För vår del skulle det ju mest handla om finska Lappland, men man kommer ju lätt över både till svenska och norska sidan. Vi har gjort några resor till Lappland och personligen tycker jag att det är fantastiskt att vakna mitt i natten och solen skiner för fullt. Vi har också kört över till bland annat Tromsö och även kört alldeles i östra delen av norska Lappland. Finns mycket intressant att se. Jag älskar inte precis vintern, men har inte varit i Lappland på vintern sen jag var typ 3 år. Så kanske skulle det vara dags så småningom.

Mycket fint har vi i Norden. Tack för rapporten!

/ Anne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-12-12, 18:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Resa till Lofoten sommaren 2018

Tack snälla för din rapport!

Det är en dröm för mig att åka dit. Jag har inte ens varit i Norge.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-12-12, 18:39
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Resa till Lofoten sommaren 2018

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tack snälla för din rapport!

Det är en dröm för mig att åka dit. Jag har inte ens varit i Norge.
Åh Janne, då har du många fantastiska upplevelser kvar. Norge är ett underbart vackert och roligt land att åka runt i. Men man får ha mycket tid på sig
Ulla
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT